Стас ЮрасовГаряченьке
11 вересня 2024, 09:02
2024-09-11
Наш світ іде в хмару. Як на цьому заробити
Сучасні підприємці використовують під час розбудови своїх бізнесів хмарні технології. І це вже аксіома. Хмара змінює навіть фізичні речі, до яких ми звикли. Не треба більше ставити касовий апарат, бо він є в хмарі. Не треба купувати міні-АТС, щоб побудувати телефонію в офісі — є хмара. Не треба навіть купувати ігрову приставку з жорсткими носіями. Бо пограти в улюблені ігри також можна в хмарі.
У сьогоднішньому випуску ми поговоримо з успішними українськими підприємцями про те, як вони розвивають свій бізнес. Це Влад Космін, корпоративний віце-президент Boosteroid (хмарний геймінг), Євгенія Божко, співзасновниця та директорка компанії Е-Чек (хмарна каса), Володимир Оляницький, співзасновник стартапу Choice (замовлення з ресторанів онлайн) та Григорій Осадчий, CEO, співзасновник Phonet (хмарна АТС та телефонія).
Вони поділилися з нами своїм досвідом розбудови бізнес-процесів, наголосили, на які речі обов’язково треба звертати увагу і надали безліч корисних порад та побажань.
Євгенія Божко: «Е-Чек — це програмний аналог касового апарату. Він може працювати лише в хмарі. Тому у нас особливо і вибору не було — робити його якось по-іншому. Аналог нашого рішення — класичний касовий апарат. Всі його бачили на касах. А програмна каса достуна на кожному смартфоні. Кожен касовий апарат прив’язаний до конкретної каси, а програмна каса немає такої чіткої прив’язки: ти зареєстрував її у хмарі на серверах ДПС і користуєшся на будь-якому пристрої».
— Скільки у вас користувачів?
— У нас більше 20 000 юзерів, а кас — більше 30 000.
— Наскільки швидко зростає кількість людей, яка переходить на хмару?
— Дуже швидко, але ривками. Піки чітко залежали від змін законодавства щодо обов’язків з фіскалізації. Законодавці в 2022 році сказали, що потрібно всім фіскалізувати, і як тільки закон вступив в силу у нас кількість користувачів підстрибнула в 30 разів за два місяці.
Григорій Осадчий: «Phonet — компанія, яка працює по моделі SaaS — Software as a Service. Тобто софт як сервіс. Суть цієї моделі — це рішення працює в хмарі. Ми робимо програму, яка обробляє дзвінкі клієнтів за певними сценаріями та передає їх в CRM систему. Зараз це хмарне рішення. А як було до цього? Раніше кожна компанія організовувала бізнес-телефонію сама для себе і в такому разі оплачувла 100% витрат на її організацію. Вона купувала міні-АТС, це така різних розмірів залізяка».
Влад Космін: «Великі гравці у хмарному геймінгу — це ми, Nvidia та Microsoft і трошки меньший — Amazon — використовують власну хмару. Якщо дуже коротко, то в Україні у нас розміщується R&D офіс, який відповідає за розробку і це взагалі місце, де Boosteroid народився, продовжує народжуватися, бо він змінюється. У нас на платформі зараз є більше тисячі ігор. Ми кожен тиждень розширюємо каталог. Це переважна більшість усіх ігор, які ми називаємо Triple A, найбільш потужні ігри з великими бюджетами і крутою графікою. Ми взаємодіємо із сотнями різних видавців відеоігор».
— Скільки у вас датацентрів?
— Ми зараз маємо 25 датацентрів. До кінця року маємо відкрити ще близько 10. Це стороні провайдери. Ми орендуємо в них місця під сервери. Ми маємо, мабуть одну з найбільших на планеті мереж GPU-інфраструктури. Тобто це сервери на базі графічних карт.
Володимир Уляницький (Choice): «Почали в Covid, коли всі можливості інших бізнесів зупинилися. Була ідея з парнером зробити безконтактне рішення для замовлення до столу в ресторанах. В першу чергу це була історія з безпекою в плані мікробів і тому подібне. Сюди додавалася відсутність контактування з меню і контактування з кешем. Зробили перший прототип меню. І виявилося, що воно спочатку залетіло краще, ніж замовлення до столу, бо воно виявилося дуже складним для індустрії з точки зору його впровадження. І потім з’явилася доставка з ресторанів. У нас було багато півотів, але кожен півот доповнював один одного.
І зараз основним нашим продуктом є доставка з закладу. Як це працює: заклад може продавати свої позиції в меню через маркетплейси (скажімо, через додаток Glovo — Ред.), а може завдяки власному збуту онлайні. І ми закрили цей канал. Простими словами ми надали online ordering system — платформу для замовлень, куди одразу інтегровані кур’єрські сервіси. Тобто при замовленні ресторанам не потрібно наймати кур’єрів. Все включено. Для користувача при замовленні напряму з сайту ресторана інколи може бути дешевше, тому що не доведеться платити комісію маркетплейсу — Bolt чи Glovo».
— Скільки вже ресторанів підключені до сервісу Choice в Україні?
— 4500. За рік ми зробили х2.
Євгенія — про те, скільки коштує звичайний касовий апарат у порівнянні з хмарним рішенням:
«Він може коштувати від 7 000 до 25 000 грн, в залежності від складності. Для маленького підприємця — це, як правило 7000–8000 грн. А підписка на хмарне рішення у нас коштує 175 грн з одного підприємця. А кас в нього може бути взагалі безліч. Не забуваємо і про те, що класичний касовий апарат потрібно обслуговувати ліцензійними сервісними центрами. А в програмному рішенні можно навіть не друкувати чек. Тому ми бачимо по системі, що в Україні, я думаю, програмних кас вже десь 600 000, а касових апаратів вже значно менше».
Григорій Осадчий про переваги хмарного рішення: «Можна купити міні-АТС і в якості програмного рішення (на жорсткому носії — Ред.). Але його потрібно в такому разі постійно оновлювати та підтримувати. Люди, які це один раз зробили, мають бути постійно на зв’язку. А досвід показує, що в тебе щось трапилося, а людина зайнята, їй не цікаво. Вона просто не відповість на телефон. А в тебе вся система на працює. Що робити?
В хмарному рішенні не має плати за підключення. Ти просто починаєш платити абонплату з першого місяця. А наш тарифний пакет на 10 користувачів коштує помісячно 799 грн. Сюди ж входить і безкоштовна підтримка».
Влад Космін — про те як їхнє хмарне рішення врятувало Microsoft: «В 2023 році ми уклали партнерську угоду з компанією Microsoft. Ми взагалі допомогли Microsoft придбати Activision Blizzard. Це була транзакція на $69 млрд, найбільша в історії ігрової індустрії. Коли Microsoft все спланував, до нього прийшли антимонопольні регулятори з ЄС та США і сказали, що їм це не дуже подобається. І Microsoft довелося вирішувати, що робити з претензіями цих регуляторів. Він дійшов до того, що можна надати ліцензію на весь контент, який вже був у Microsoft і який з’явився б після угоди (а це в першу чергу франшиза Call of Duty), з найбільшими хмарними сервісами на ринку. А це ми та GeForce Now від компанії Nvidia. Тоді регулятори будуть не проти і скажуть, що ніяких ризиків монополізації ринку немає».
Володимир Уляницький — про досвід з Google Cloud: «На початку нам дуже допоміг Google. Це супер-буст для бізнесів, а особливо стартапів, коли в тебе немає ніяких коштів, але треба розгортати хмарні рішення і десь все зберігати. Мені здається, що Google, сам того непідозрює, допоміг саме на старті на 20-30%, а може навіть і більше, прискоритися. Безкоштовним грантами він допоміг народитися на світ багатьом бізнесам. Відповідно, уявіть собі, яку додану вартість отримали від цього кінцеві споживачі. А коли ти вже як підприємець починаєш платити за сервери, то думаєш: «вау, як було круто з Гуглом на старті».
Ти також хочеш побудувати свій бізнес на основі хмари?
Тоді не пропусти! Саме зараз Google оголошує про початок реєстрації на новий потік безкоштовної навчальної програми «Розвивайте кар’єру з Google Cloud». Під час програми учасники, які тільки починають свій карʼєрний шлях в IT, зможуть отримати персоналізовану підтримку від експертів по роботі із Google Cloud.
Отримуєш також практичний досвід від фахівців зі штучного інтелекту, Google Cloud та кібербезпеки. Ну і ще багато плюшек!
Навчання проходитиме з 16 вересня по 31 жовтня 2024 року в режимі онлайн.
«Одна з цілей — стати «єдинорогом» протягом 5 років». Як одеський король кібербезпеки підняв $16 млн і підкорює американський ринок
За даними аналітиків, у 2022 році компанії витратять $172 млрд на ІТ-безпеку. Минулого тижня американська компанія Spin Technology, постачальник програмного забезпечення для захисту даних, залучила $16 млн у раунді А, який очолив Blueprint Equity за участю Santa Barbara Venture Partners і Blu Venture Investors. Компанія заснована підприємцем з Одеси Дмитром Донцовим. Ми зв’язалися з Дмитром і поговорили про роботу на ринку США, розширення команди та плани стати новим «єдинорогом».
Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот
Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі