💳 Термінова новина! Trustee Plus — найкраще рішення для розрахунку криптою 👉
Олексій ДзюбаТаке життя
9 листопада 2021, 17:19
2021-11-09
«Основна маса дітей бачила хімію в одному місці». Чернігівський вчитель розриває TikTok своїми дослідами. 5 інсайдів, як «підсадити» учнів на науку
Гліб Рєпіч — один з фіналістів цьогорічної премії найкращого вчителя країни — Global Teacher Prize Ukraine. Він викладає хімію у київській дистанційній школі і називає себе «скаженим хіміком». Як хлопець змінює методи викладання сучасних вчителів України за допомогою TikTok і чому його за це обожнюють учні, читайте в нашому матеріалі.
Я народився в Чернігові, вчився у звичайному класі звичайної середньої школи. Навчався середнє: у мене була купа «трійок», іноді «двійки» проскакували.
Під «тямущий» я маю на увазі, що ці викладачі не просто викладали свій предмет, а могли й поза шкільною програмою розповісти що і де використовується. Вони вміли багато показати: ми разом робили досліди та проєкти. Ось це було цікаво, а не просто відчитати свій предмет.
Вступив на хімічний факультет Київського національного університету ім. Т. Шевченка. Я хімік-неорганік. Там також щось у мене виходило добре, а щось погано. Погано знав математику, вона мені була нецікава. Це пішло ще зі школи й частково пов’язане із вчителем. Я не розумів навіщо вона потрібна — інтеграли, диференціювання, не міг навіть уявити де це можна використати. Лише в університеті я зрозумів де це і для чого. Головна проблема всіх шкільних наук — діти не розуміють де вони можуть використати знання з певного предмета.
Хімічні експерименти
Весною 2014 року мене друзі запросили на Дні науки. Це такий День відкритих дверей, який організували молоді науковці з різних інститутів. Я туди пішов, тому що вмів демонструвати та класно розповідати про досліди. У мене було таке хобі. Я підготувався: приніс вирощені кристали, досліди з вогнем і тому подібне.
Це був фурор, всім сподобалося, знімало телебачення. Наступного дня мені запропонували роботу з гарною зарплатнею. Вона називалася «Трюки науки». Це розважальні заходи для дорослих і дітей, наукове шоу.
Тоді я це не розглядав як бізнес, тому що хотів бути науковцем і займався написанням дисертації. Але проводячи ці шоу, на вихідних можна було нормально заробити. Я провів купу таких науково-популярних заходів: і з трюками, і від університету. Через пів року мене запросив канал «1+1» вести свою рубрику на телебаченні. Один день змінив все моє життя: і робота над дисертацією краще пішла, і я сам повеселішав.
На одному з таких заходів я познайомився з вчителькою хімії з київського 145-го ліцею. Вона мене запросила провести для дітей факультатив і розповісти про свою дисципліну. Дітям сподобалося, і мені також, ми потім навіть разом їздили на літні наукові школи.
Почав записувати відео для TikTok — діти почали приходити на уроки
Через деякий час мене запросили до однієї з приватних дистанційних шкіл у Києві, для якої я попередньо записав відео з лабораторними роботами. Це ліцензована школа, ми навчаємо від 5 до 11 класу. У нас уроки виходять в записі. Насправді викладання онлайн неефективне: неможливо тримати увагу учнів. У нас короткі уроки, які учні переглядають самостійно. В них інформація подається стисло. А після них йдуть консультації з вчителем, де ми спілкуємося онлайн. Учні ставлять мені запитання про те, що їм незрозуміло з курсу хімії.
Що я для себе зрозумів? Перше — в учнів буває «нульовий» рівень знань: вони вже 10–ий клас, але ніби перший раз. Назвати деякі елементи навіть буває складно. Я не розумію, як їх переводили в наступні класи й хто їх навчав до цього.
Я зрозумів: щоб зацікавити дітей в навчанні, потрібно спілкуватися там, де вони водяться. Одна моя учениця наштовхнула мене на думку, щоб викладати в TikTok. Всі колеги мені казали, що з цього нічого не вийде, що не в тренді й що я — динозавр.
З березня 2021 року я почав записувати відео для TikTok. За перший місяць набрав 50 000 підписників. Через три місяці їх стало 140 000. Влітку я нічого не записував, вирішив відновити записи з початком нового навчального року, та ось у вересні повернувся. Зараз у мене понад 170 000 підписників. Я бачу, що людям це цікаво.
TikTok-інсайди від Гліба Рєпіча
Я веду відео українською мовою, а мені до цього казали, що україномовний TikTok «мертвий як Ленін». Однохвилинні відео про хімію з інтелектуальним посилом — це не пройде, казали мені знайомі тіктокери. Але «заходить» дуже добре.
Мені почали писати батьки, що діти хотіли б такого викладача з хімії, бо їм в школах цей предмет нудно викладають. А ще мені почали писати мої ж учні, а я їм — а чому на консультацію не ходиш? Вони про мене хоча б дізналися. Відвідуваність консультацій зросла вдвічі. Як писали деякі батьки: «Після ваших відео діти летять на кухню проводити експерименти».
В TikTok є два варіанти розвитку. Можна робити тренди, які задають популярні зірки. Наприклад, придумують якісь рухи й усі тупо його копіюють. Це 90% мережі. Але власний бренд на цьому не побудуєш, це тупо копіювання.
Думаю, що немає проблеми просувати інтелектуальний контент, якщо ви робите це цікаво. Контент має бути розважальним. Якщо я роблю відео про хімію, то це не формат уроку: «послухайте діти, зараз я вам розповім…». У мене розважально-навчальний контент. Я беру ті речі, з якими діти мають справу щодня. Наприклад, побутова хімія чи харчові продукти, енергетики, солодка вода. Це їм цікаво, і я показую, що хімічні речовини містяться у звичних речах. Часто люди думають, що хімія — це щось відірване від життя.
Сучасні діти — дуже практичні. Якщо вони не зрозуміють, навіщо їм ваш предмет, то нічого не буде. Виїжджати на авторитеті, як це було в мій час, вчителю не вийде. Лякаючи їх жахливими оцінками, чи якось тиснучи — не варіант, вони просто будуть вас ігнорувати. Потрібно робити контент красивим. Це візуалка. Мати мінімальні навички по монтажу відео і постійно вчитися.
У мене досить вузька аудиторія, і немає таких відео, щоб «завірусилися». Це українська аудиторія, тому що я записую відео українською мовою. І це хімія — досить вузька спеціалізація.
Найпопулярніші відео шаленого хіміка
Перше — про очищення срібла за допомогою електрохімічного способу. Берете тьмяне срібло, обмотуєте фольгою і занурюєте в гарячий содовий розчин. Хвилина — і срібло чисте. До мене тоді доктори наук прийшли в коменти й казали, що так срібло не чистять, його потрібно нести до ювелірного салону. Вони казали що нібито алюміній відкладається на срібло, але це не так. Він, навпаки, «жертвує» собою. Про цей метод я знав давно, його ще археологи використовують. Тут 1,2 млн переглядів.
Друге — про мед. В ньому є глюкоза. Я роблю якісну реакцію на глюкозу з медом. Дорослі в шоці, тому що вони впевнені, що в меді немає цукру і це його низькокалорійний замінник. Я показую, що в меді є цукри. І всі такі: «У тебе мед магазинний, а у мого дядька є бджоли, і в його меді цукру немає». Такий срач пішов після цього відео, був і хейт. Але ж я не просто показав, а пояснив, чому так відбувається. Тут також 1,2 млн переглядів.
Третє — я брав газовану солодку воду, синю Mirinda, вона пофарбована в діамантовий синій. Це барвник, що за структурою нагадує зеленку, яка фарбує практично все. Найбільше цей барвник розфарбовує білки, тому що має до них спорідненість. Я фарбував лапшу «Мівіну» в синій колір, а потім ще яйця. Я показав, що такий барвник має сильні фарбуючі якості. У відео про Мірінду 1,5 млн переглядів.
Майбутнє
Щодо монетизації каналу, то я поки що не знаю, як це робити. Я нестандартний тіктокер. Стандартні сторінки в цій мережі монетизують через, наприклад, музику. З рекламою брендів поки що ніхто не звертався. Я сам знімаю і монтую ці відео.
Підготувати й зняти одне відео — це від п’яти годин роботи. У вільний час вечорами сиджу і знімаю. В основному в TikTok сидять діти та учні, але є і трохи батьків. Деякі з них скаржилися на мої відео, і їх блокували. Наприклад, на досліди з вогнем, щоб їх діти не повторювали. Мене банили за те, що я запалив чіпс. І мені образливо трохи, тому що бачили б вони, що американські тіктокери виробляють, але їх ніхто не блокує.
Нам потрібно бути ближчим до життя, щоб діти розуміли, де і що використовується. Я думаю, що майбутнє — за персоналізованою освітою. Сучасний світ дуже спеціалізований, всі предмети потрібні певною мірою. Дитині потрібно дати можливість обирати свій профіль, і вже йому присвячувати час.
УЧАСТЬ В АЗАРТНИХ ІГРАХ МОЖЕ ВИКЛИКАТИ ІГРОВУ ЗАЛЕЖНІСТЬ. ДОТРИМУЙТЕСЯ ПРАВИЛ (ПРИНЦИПІВ) ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ГРИ.
Ліцензія видана ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 15.09.23 (рішення КРАІЛ №245 від 31.08.2023); ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 26.04.2021 (рішення КРАІЛ №150 від 12.04.2021); ТОВ «СПЕЙСИКС» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 08.02.2021 (рішення КРАІЛ №34 від 02.02.2021); ТОВ «ГЕЙМДЕВ» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 16.02.2021 (рішення № 47 від 10.02.2021).
«Льох для міських жителів». 17-тирічна хмельничанка створила екохолодильник: як він працює, де можна використати технологію та за що вона вдячна коронавірусу
Сімнадцятирічна випускниця Славутського ліцею на Хмельниччині, МАНівка Єлизавета Герасимчук, створила прототип екохолодильника, який працює від сонячних панелей та акумуляторів. Прототип дівчина презентувала на багатьох українських конкурсах та олімпіадах. Зокрема, попри повномасштабну війну росії в Україні, Ліза посіла третє місце у категорії Технічні науки, підкатегорія авіа- та ракетобудування, машинобудування і робототехніка, у фіналі щорічного Конкурсу-захисту науково-дослідних робіт учнів-членів Малої академії наук України, та може взяти участь у міжнародних олімпіадах і конкурсах від МАН.
dev.ua вона розповіла подробиці розробки та наступні ідеї, а також свої плани на наукове майбутнє.
Співзасновник інжинірингової школи BroBots шукає можливість перенести навчальний заклад з Києва за місто. Потрібно знайти зацікавлену громаду та спонсора
17-річний школяр розробив дрон-міношукач замість вічного двигуна, щоб допомогти саперам. Як він працює та як виглядає
Україна непереможна, якщо навіть у час військового вторгнення українці різного віку не перестають вчитись та створювати розробки, які допомагають і військовим, і цивільним громадянам. Цього разу героєм нашого матеріалу став школяр-старшокласник з ліцею КПІ Ігор Клименко, який розробив дрон-міношукач. Надихнула його на розробку війна, яка почалася ще вісім років тому.
З проєктом дрона-міношукача торік в Малій Академії Наук (МАН) школяр дістав друге місце, в цьому році — перше місце. Зараз готується далі до всеукраїнського етапу. Найзначніша винагорода — золото на Malaysia Technology Expo, одній з найбільших щорічних виставок технологій та інновацій у Південно-Східній Азії, та срібло на виставці винаходів в Женеві The International Exhibition of Inventions.
Він розказав нам, як його дрон працює та що знадобилось, щоб його створити.
«Раніше на них просто малювали». Як чернігівський школяр розробив та оприлюднив ПЗ для шкільних інтерактивних дощок
Одинадцятикласник з Чернігова Микола Акулов, учень чернігівського осередку «Малої академії наук України», розробив програмне забезпечення для інтерактивних дощок. З ним він здобув золото у Міжнародному інноваційному шоу INOVA 2021, що проходило в жовтні 2021 року в хорватському Загребі. Наразі його розробкою користуються у рідному ліцеї та в Національному університеті «Чернігівська політехніка».
Хлопець розповів dev.ua, навіщо потрібна його розробка, як вона працює, та що Микола планує робити далі.
Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот
Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі
В мое время в школе только смотреть на колбы разрешали:)))
А в мое время они все были заперты в отдельную комнатку-"лабораторию" и хранились "до лучших времен")))
странные у вас школы однако. и что, опытов-взрывов не делали? хаха!