🚀 Trustee Plus - картка європейського банку і криптогаманець. Встанови додаток 👉
Дмитро БунецькийНаукпоп
31 серпня 2022, 13:32
2022-08-31
Репост новин змушує нас вважати себе розумнішими, але це не так. З лідерами думок теж працює, показує нове дослідження
Обмін новинними статтями з друзями та підписниками в соціальних мережах спонукає людей думати, що вони знають про теми цих статей більше, ніж вони знають насправді. І це працює з активними користувачами Facebook, що ставить під сумнів обізнаність ваших улюблених лідерів думок. Про це свідчить дослідження вчених з Техаського університету в Остіні. До речі, обов’язково покажіть цю статтю своїм друзям і репостніть у соцмережах.
Користувачі соціальних медіа — тобто, власне, усі, хто мають профіль хоч у якісь соціальній мережі — вважають, що розбираються в темі, навіть якщо не відкривали саму статтю, а просто пробігли заголовок. Головне — зробити репост. Розміщуючи інформацію в інтернеті, людина публічно затверджується як експерт. Це формує самосвідомість, допомагаючи їй невиправдано почуватися обізнаним.
Препринт дослідження Сьюзен М. Бронярчик, професора маркетингу, та Адріана Уорда, асистента професора маркетингу в Школі бізнесу Маккомбс Університету Техаса, опубліковано онлайн в Journal of Consumer Psychology.
Це важливо, тому що в реальності половина людей не читають новинні повідомлення повністю. Останні дані Інституту вивчення журналістики Reuters показують, що лише 51% споживачів (дякую, що залишаєтесь з нами й у цьому абзаці, і в наступних), які «прочитали» онлайн-новину, насправді прочитали всю статтю.
26% прочитали частину (можливо, ви зараз якраз тиснете на хрестик?), а 22% подивилися лишезаголовок.
Бронярчик, Уорд і Френк Чжен, випускник докторської програми Маккомбс із маркетингу, провели кілька досліджень, які підтверджують їхню теорію.
У першому дослідники представили 98 студентам набір статей онлайн-новин і сказали, що вони можуть вільно читати, ділитися, або робити те й інше. Як вважають за потрібне. Серед статей були, приміром, такі: «Чому театральний попкорн коштує так дорого» та «Червоне м’ясо пов’язане з раком».
Потім учені виміряли суб’єктивні та об’єктивні знання учасників для кожної статті. Тобто те, що студенти думали, що вони знають, і те, що вони насправді знали.
У людей, які прочитали статтю, збільшилися й об’єктивні, і суб’єктивні знання.
Та поширення статей також призвело до збільшення суб’єктивних знань — навіть якщо студенти їх не читали.
Три додаткові дослідження показали цей ефект більш докладно.
Отож, учасники вважали, що знають більше:
коли публікували це від власного імені
коли ділилися з друзями, а не з незнайомцями
коли могли обирати, чим ділитися
В останньому дослідженні вчені попросили 300 активних користувачів Facebook (привіт, лідери суспільної думки) прочитати статтю «Як почати інвестувати: посібник для початківців». Цю групу розділили на дві частини: одна ділилась публікацією, інша ні.
А далі дали інше — начебто не пов’язане з цим — завдання. Симулятор пенсійного планування повідомив учасникам, що витрачати більше на акції — це «агресивно», а на облігації — «консервативно», і кожен отримав індивідуальну інвестиційну рекомендацію на основі свого віку.
Після чого учасники розподілили гіпотетичні $10 000 пенсійних фондів між акціями й облігаціями. Як виявилося, люди, які робили репости, брали на себе вдвічі вищий інвестиційний ризик, ніж радив алгоритм.
Це відчуття шкодить, тому що люди вважають: якщо ми все знаємо, навіщо читати чи вивчати щось на тему?
«Це неправильне відчуття знання може бути важко виправити», — каже Сьюзен Бронярчик.