💳 Кожен. Повинен. Мати. Trustee Plus: криптогаманець і європейська платіжна картка з лімітом 50к євро 👉

Чим Uber відрізняється від Uklon і Bolt. Трохи внутрішньої кухні. Інтерв'ю з country-менеджером Uber в Україні

Американська компанія Uber 30 червня 2016 року вийшла на ринок Києва, а з часом її сервіс став доступний і в інших регіонах України. Але компанія зіткнулася із сильною конкуренцією. На ринку вже був технологічний локальний гравець — Uklon. До нього приєднався ще і європейський сервіс для виклику автомобілів Taxify, який із 2019 надає послуги під ім’ям Bolt.

Залишити коментар
Чим Uber відрізняється від Uklon і Bolt. Трохи внутрішньої кухні. Інтерв'ю з country-менеджером Uber в Україні

Американська компанія Uber 30 червня 2016 року вийшла на ринок Києва, а з часом її сервіс став доступний і в інших регіонах України. Але компанія зіткнулася із сильною конкуренцією. На ринку вже був технологічний локальний гравець — Uklon. До нього приєднався ще і європейський сервіс для виклику автомобілів Taxify, який із 2019 надає послуги під ім’ям Bolt.

Ми поспілкувалися з country-менеджером Uber у регіоні Ukraine&Baltics Катериною Нетименко та дізналися багато чого про внутрішню кухню компанії. Вона розповіла, скільки водіїв зараз працюють на лінії, чому компанії довелося закрити в Україні деякі продукти (наприклад, Uber Shuttle або Uber Eats), як організована робота в українській команді Uber.

Історія до Uber

До Uber Катерина працювала інжиніринг-консультанткою у британській компанії Mott MacDonald, одній із чотирьох топових інжинірингових компаній у світі. Займалася наглядом за будівництвом траси М06 від кордону Київської області до Житомира. Катерина каже, що, бувало, й чула погрози від італійського підрядника, коли вона повертала йому вантажівки неякісного матеріалу. 

Потім Катерина переключилася на проєкти, пов’язані з громадським транспортом та екосистемою навколо нього. Наприклад, займалася проєктом електронного квитка у Вінниці, а також у Таджикистані й трошки — у Чехії. 

А коли Mott MacDonald закрила своє представництво в Україні, Катерина перейшла до Visa, де її сферою відповідальністю так само стали електронні квитки й оплата проїзду в транспорті — через банківські картки. 

У компанії Uber Катерина вже працює 3 роки та 4 місяці. 

Наскільки важко було потрапити в Uber?

Я здобула MBA в Київській школі економіки. Мене як випускницю часто запрошують туди як мотиваційного спікера. У мене є окрема лекція «Як пройти співбесіду в Uber».

Насправді там є багато етапів. Є окремий етап — як ти вмієш працювати зі статистичними даними, неважливо, чи має ця вакансія щось спільне з діяльністю аналітика. Потім ще кілька раундів інтерв’ю, бізнес-кейс. І наприкінці — співбесіда з бордом (на рівні регіону). І — рішення. 

Я відчувала, що відбір іде дуже серйозний. А потім, коли я приєдналася до команди, мій хайрінг-менеджер сказав, що підхід у Uber у найманні такий: «Краще почекати довше, ніж узяти будь-кого».

Такий підхід мене мотивує. Ти розумієш, що йдеш працювати серйозно та віддаватися на повну. 

Шукаєш роботу в ІТ? Заходь на jobs.dev.ua і будь в курсі найсвіжіших вакансій

Тобто ти починала незадовго до початку ковід-епідемії? 

Я приєдналася в листопаді 2019 року, у березні 2020 якраз стартанув ковід. У мене в команді жартують, що я їх «ковідне дитятко». 

Яке завдання в тебе було, коли ти прийшла?

Як завжди — бути прибутковим бізнесом. А Україна — це ринок із дуже низьким середнім чеком, — тож це неабиякий виклик. 

До того ж Україна — це ринок із великим потенціалом і великою кількістю поїздок. Тому балансування між великими аспіраціями про те, що ми хотіли бути прибутковими, і тим, щоби залишатися на цьому ринку великим гравцем — це, мабуть, найбільший виклик.

Ви прибуткові в Україні?

Ні, наразі в нас було ухвалене рішення, що ми забуваємо про прибутковість. Ми тут зараз для того, щоб підтримувати країну під час війни. 

А до цього були прибуткові?

Я не можу коментувати окремі країни. Ми — публічна компанія. 

У 2019 році, коли ти прийшла, на ринку був сильний Uklon, був Bolt (Taxify). Наскільки з ними важко конкурувати?

Мати сильного локального конкурента завжди дуже цікаво, бо ти маєш перспективу глобального підходу та бачиш, як він може відрізнятися від локального підходу. Ти розумієш, які глобальні інструменти можуть підтримати продукт у якихось аспектах діяльності та паралельно бачиш на прикладі локального гравця, які місцеві продукти також можуть злетіти. 

Uklon — це прикольний приклад того, які є технології. І ми з нашою центральною командою неодноразово занурювалися саме в цю продуктову різницю — нашу та їхню.

Нам завжди цікаво, що є в локальних компаніях. Може, є якісь фічі, які вони не помітили. 

Що тобі подобається в Uklon?

Ти знаєш, мені подобається багато чого. І, мені здається, що коли тобі подобаються твої конкуренти й ти їх поважаєш, цікавіше з ними бути на одному ринку.

В Uklon є класний локальний бренд, який їм вдається підтримувати. І це дійсно надихає.

Є таке, що у вас немає, а є в Uklon. Але вам би хотілося б, щоб у вас також було?

У нас дуже різний підхід до того, як відбувається dispatch на боці водія. Але мені також імпонує, що Uklon дивиться на наш продукт, і якийсь інтерфейс стає схожим на те, що я бачила в нас.

У цьому полягає принципова різниця в диспетчеризації водіїв в Uklon та Uber? 

У відправленнях ми покладаємося на зовсім іншу технологію, яку використовуємо у всьому світі. В той час, як водії Uklon можуть виставляти фільтри, що вони хочуть працювати у певному секторі, ми показуємо нашим водіям кінцевий пункт призначення, щоб водій також знав, куди ми пропонуємо йому взяти замовлення.

Тобто ви ввели цю зміну, щоб водії до вас ішли?

Це глобальний підхід до продукту. Він був протестований в Америці, ми побачили в цьому плюс і застосували в Україні.

А застосовувати фільтри для водіїв будете?

Поки що я не бачу в цьому необхідності. 

Почався ковід, і ви через три місяці закрили Uber Eats. Чому? Я, навпаки, думав, що такий сервіс під час пандемії якраз піде.

Я не була в команді Uber Eats. І не була навіть близько до ухвалення того рішення. Не знаю, яка була аргументація. Але дійсно: то був час, коли треба було розставляти пріоритети. 

Які сервіси у вас ще не вижили?

Торік ми закрили Uber Shuttle. 

Чому? Мені здавалося, що він нібито розвивався.

Так, насправді він непогано розвивався. Але ми бачили, що рівень розвитку в Україні відрізняється від того, що ми бачили на інших ринках. 

І це дійсно було важке рішення. У тому числі для локальної команди, щоб відмовитися від цього продукту.

А в чому все ж таки там була головна проблема? Я, наприклад, бачив, що деякі айтішники «Шаттлом» користувалися.

Україна — завжди не такий простий ринок. І айтішники, які користуються продуктом, це не ознака того, що продукт насправді використовує його повний потенціал.

Якось завуальовано. Я нічого не зрозумів. А можеш простіше?

Якщо простіше: ми бачили, що цей продукт краще розвивати не в Україні. 

А де?

Він залишився в Египті, показує там хороші результати.

Мені здається, що це також виклик для country-менеджера — прийняти факт, що якийсь продукт треба закрити.

Але рішення про закриття Shuttle не було моїм. Це було в окремій вертикалі. 

Тобто ти відповідаєш тільки за головний продукт Uber?

Так, за «чотири колеса».

Що змінилося з продуктом «чотири колеса» з початку твого правління за 3 роки?

Змінилося, мені здається, все. Насправді український ринок дуже швидко розвивається. Змінився профіль користувачів, конкуренція на ринку — у тому числі Uklon став значно сильніше в тому, як вони тут зростають. Bolt також почав більше інвестувати в український ринок.

Я не бачила раніше настільки пожвавленої конкуренції. 

Що ви робили, щоби бути в ринку?

Ми створювали продукти та розширювали свою присутність у нових містах. Якщо пам’ятаєш, у 2019 році ще був Uber Select. А зараз його немає. Є Uber Comfort. У нас з’явився в якийсь момент Uber Saver. Ми відчували, що є дуже чуттєва до ціни категорія райдерів. І є недовикористаний потенціал водіїв, який ми можемо займати в непікові години. І в нас включалися технології для того, щоб вибирати час, коли продукт стає видимими в застосунку. У ньому є алгоритм, який слідкує за тим, яка є пенетрація попиту. І якщо попиту недостатньо, то Saver з’являється в застосунку.

А ще Україна стала першим ринком із продуктом, який спочатку називався Uber Pool Chance, а зараз він — UberX Share. Це продукт, який дає змогу знайти попутників.

І як він працює?

Ми його запускали в часи ковіду. І було складно. Плюс чисто ментально продукт не дуже український. Ми всі бачили цей Pool в Америці. Що далі, то я краще розумію, що він був трошки зарано на нашому ринку. Але наразі він добре підходить і використовується.

Мені знається, що це не дуже зручно для України — розділяти з кимось поїздку. Бо поки доїдеш до когось, застрягнеш в заторі зайвий раз. А ціна на поїздку не занадто висока, щоб цим нехтувати.

Зрозуміло, що в продукті може бути частина чинників незручності. Але водночас від дає тобі можливість отримати до 30% кешбеку. Тож це справа вибору.

Якщо брати частку ринка Uklon, Bolt, Uber — то ви на якому місці?

Це, по-перше, не наша термінологія. Ми дивимося на категорії. По-друге, немає надійних джерел інформації, які могли б показати, у кого які позиції гравців у тій категорії.

Я знаю таку прикольну штуку як dashboard.monobank.ua. Там вказана кількість транзакцій банку за весь час за різними категоріями товарів і послуг. Ринок застосунків таксі також є.

Monobank показує нас на третьому місці.

Наскільки це відповідає дійсності? 

У нас немає надійних сторонніх джерел, які б сказали, на третьому ми місці чи ні. Про всяк випадок нагадаю про кумулятивну кількість транзакцій, за весь час. І дуже довгий час у нас була значно менша пенетрація на українському ринку в кількості міст, ніж у наших конкурентів. До того ж dashboard.monobank не відображає ситуацію з кешем. А, як ми знаємо, готівка в Україні — це ще один окремий сектор економіки.

Скільки у вас в українській команді Uber працює людей?

У нас невелика команда. Але ми всі завзяті.

Саме в Україні перебуває тільки команда підтримки, яка допомагає водіям і райдерам вирішити їхні проблемні питання. До війни в нас працював офіс, куди вони могли прийти й отримати допомогу. А зараз ці самі люди надають підтримку через відеозв’язок. Ми вважаємо, що зараз не є безпечним просити райдерів або водіїв приходити в певну локацію.

Усі інші функції в нас централізовані, зав’язані на субрегіон.

Також хочу наголосити, що в Uber по всьому світу працюють багато українців, і я дуже пишаюся тим, що вони розробляють продукти Uber і так розвивають нашу компанію.

Застосунок створюють не в Україні?

Ні.

Мені також є більше сенсу бути поруч із людьми, які працюють із продуктом чи з маркетплейсом, ніж бути в Україні з командою підтримки.

Тобто ти ходиш до офісу зараз десь в іншій країні?

Я зараз у Польщі. Я молода мама, тож наразі працюю з дому. 

Скільки компанія інвестує в Україну?

Наразі ми інвестуємо в український ринок дуже багато ресурсів. Наприклад, надали понад 600 000 безоплатних поїздок для біженців і для медиків.

Коли ми говоримо про біженців, ідеться про початок війни, і ми кажемо про безоплатніпоїздки від кордону України до найближчих польських міст. І потім ми також запровадили безоплатні поїздки від Львова до кордону з Польщею. 

Ми також тоді перезапустили Uber Shuttle, який дав змогу безоплатно перевезти більшу кількість людей до кордону України. 

Загалом на сьогодні Uber пожертвував майже $10 мільйонів на підтримку України через різні ініціативи. Це доводить, наскільки важливим для нас є український ринок.

Як змінився бізнес в Україні з початку війни? Чи стало менше водіїв?

Ні, водіїв не стало сильно менше. Це насправді дуже надихає. Бо, крім цієї прямої підтримки, яку ми надаємо через безоплатні поїздки, донати, через те, що ми перевозимо Міністерство культури для збереження культурної спадщини, ми також надаємо можливість водіям підтримувати свої домогосподарства в часи, коли економіка йде на спад.

До війни в нас на місяць було майже 30 000 водіїв на лінії. Наразі, до кінця минулого року, ми бачили, що на лінії орієнтовно 25 000 водіїв. І ми бачимо, що ці цифри вирівнюються. 

Чи збільшився заробіток водіїв у середньому?

Усе залежить від конкретного водія.

А тарифи зросли?

Тарифи в нас постійно змінюються. Вони є динамічними — для того, щоб відповідати ринковим умовам.

Звичайно, усі водії хочуть кілометр за 20 грн. Але, я думаю, що як райдер ти не будеш до цього готовий.

Як змінився середній чек із початку війни?

Усе відбувається досить динамічно та залежить від багатьох чинників — наприклад, під час повітряної тривоги ми налаштовуємо наші алгоритми так, щоби ціни були доступні для пасажирів. Це залишається нашою головною метою — балансувати між доступністю для райдерів і гарними можливостями заробітку для водіїв.

Скільки людей ви перевезли за рік?

Загалом понад 400 000 райдерів користуються нашою платформою щомісяця в середньому. Але ситуація змінюється від місяця до місяця. 

Uber Ukraine — це окрема юрособа?

Ці — це нерезидент. Компанія Uber B.V. (Амстердам — ред.) надає свої послуги на території України. 

Як тоді з податками?

У всіх країнах, де ми присутні, ми відповідаємо локальному законодавству та сплачуємо всі відповідні податки. 

А вас не змушували відкрити юрособу в Україні?

Такого я не чула.

І не плануєте?

Не має підґрунтя. 

Може, там якесь маленьке R&D?

На сьогодні ми зосереджуємося на інших темах. Ти ж бачив, що в Lyft є R&D в Україні.

А у вас?

А в нас — ні. 

Які взагалі плани в Uber в Україні на 2023?

Ми плануємо сильно підтримувати цей ринок, бути на ньому присутніми та надалі надавати підтримку Україні, розширювати список соціальних ініціатив.

Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
По темi
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Читайте також
Uber та Yaskrava запустили карту доступності палива в Україні   
Uber та Yaskrava запустили карту доступності палива в Україні   
Uber та Yaskrava запустили карту доступності палива в Україні   
Не тільки телефон, ключі, навушники. Uber дослідив, що українці найчастіше забувають в автомобілях
Не тільки телефон, ключі, навушники. Uber дослідив, що українці найчастіше забувають в автомобілях
Не тільки телефон, ключі, навушники. Uber дослідив, що українці найчастіше забувають в автомобілях
Сьогодні Uber представляє свій шостий щорічний рейтинг забутих речей, що показує, які речі українські користувачі забувають найчастіше, в яких країнах та містах Європи, Близького Сходу та Африки забувають найбільше речей, дні та години, протягом яких люди найбільш забудькуваті, і, звісно ж, найбільш незвичні предмети, залишені в автомобілях, замовлених через Uber.
Черга за пасажирами, бензокриза та комендантські коефіцієнти. Як війна вплинула на тарифи Uklon, Bolt та Uber
Черга за пасажирами, бензокриза та комендантські коефіцієнти. Як війна вплинула на тарифи Uklon, Bolt та Uber
Черга за пасажирами, бензокриза та комендантські коефіцієнти. Як війна вплинула на тарифи Uklon, Bolt та Uber
В більшості міст України, де не йдуть бойові дії, працюють популярні сервіси виклику авто — Uklon, Uber та Bolt. Той, хто часто ними користується, напевно помітив, що в середньому вартість однієї поїздки виросла на 20-30 гривень (принаймні, в Києві). Водночас авто почали приїжджати швидше, хоча враховуючи дефіцит пального в Україні, мали б стояти в черзі за дизелем ще кілька годин.  Як працюють служби таксі під час війни та що впливає на тарифи?
Uber повертається в Київ
Uber повертається в Київ
Uber повертається в Київ

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот

Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі

Обговорення
Коментарів поки немає.