Що під капотом в Uklon? Слухай TechPower Podcast 🎧
Стас ЮрасовТаке життя
8 липня 2021, 08:30
2021-07-08
В Києві водійська криза. Нікому працювати в Uber, Bolt та Uklon
Люди з регіонів їдуть до Києва, щоб вступити до інституту або просто влаштуватися на роботу, на сезон або на постійно, з переїздом. Ці, здавалося б, беззаперечні твердження, як би дивно це не звучало, вірні далеко не у всіх випадках.
На ринку сервісів таксі і приватних перевозок кадровий голод. Вперше у столиці відчутно такий серйозний дефіцит робочої сили.
Онлайн-платформи, Uber, Bolt і Uklon співпрацюють з великою кількістю приїжджих. Як рахує екс-country manager Bolt Тарас Потічний, близько 80% столичних водіїв приїхали в місто з регіонів або з Київської області.
«Таксі у нас — це практично громадський транспорт. Напевно, тарифи нижче тільки в Азербайджані», — підкреслює експерт.
Щодня на вулиці міста виїжджає близько 10 000 — 20 000 водіїв. А всього на цьому ринку беруть участь, за приблизною оцінкою Потічного, близько 30-50 тисяч перевізників. Це ті люди, які хоча б раз на місяць таксують.
За словами Тараса Потічного, приїжджі, як правило, працюють на машинах автопарків, а не на власних авто. У розпорядженні автопарків, за його оцінками, близько 10 000 машин у Києві.
«І зараз у багатьох простої. Немає водіїв», — розповідає експерт.
Власник транспортної компанії Ready & Go з автопарком в 20 автомобілів бізнес-класу Вадим Іващенко погоджується з колегою. «Дефіцит кадрів на ринку очевидний. Ми вже три місяці не можемо закрити вакансії водіїв, і це при тому, що ми надаємо в основному VIP-сервіс», — говорить він.
За словами Тараса Потічного, існує дві причини, чому так відбувається:
Водії повертаються в регіони після того, як агрегатори таксі відкривають сервіс в невеликих містах.
Після активної фази карантину люди знову починають повертатися на заробітки до Польщі, Італії, Португалії та інших країн Європи. Таксисти — не виняток.
«Значна частина водіїв вважає за краще залишатися і працювати вдома, а не жити в хостелах Києва», — каже екс-country manager Bolt.
І хоча, за його словами, попит і ціни в регіонах менше, водіям все одно вдається отримувати на руки приблизно стільки ж. Вони ж не витрачають гроші на оренду житла, харчуються вдома тощо.
З Тарасом Потічним погоджується Сергій Павлик, керівник напрямку «замовлення поїздок» компанії Bolt в Україні: «Після скасування ковідніх обмежень і відкриття кордонів деякі водії виїхали на заробітки до Європи, а певний їх відсоток повернувся додому після того, як у них з’явилася можливість працювати і надавати райд-хейлінгові послуги в рідних містах і містечках завдяки активному розширенню мережі Bolt».
В Uber називають ще одну причину дефіциту водіїв: «Оскільки період пандемії був особливо важким часом для водіїв, деякі з них вирішили змінити професію».
Водії — майже айтішники
Агрегатори таксі витрачають істотні суми, щоб заповнити втрати. Близько 1,5-2 тис грн потрібно для залучення одного нового водія в автопарк, каже Тарас. І працює він в середньому 3-4 місяці. Наприклад, приїжджає на сезонний заробіток.
Геннадій Попов, який багато років працював водієм таксі в столиці, каже, що проблема з кадрами дійсно існує. Він сам, якщо можна так висловитися, наочний приклад впливу тенденції по відтоку людей з Києва.
«Я пішов з таксі і поїхав працювати до Європи на дальнобій. Півроку працюю у Європі, і немає ніякого бажання повертатися», — розповідає він dev.ua.
Попов стверджує, що в таксі заробітку на сьогоднішній день немає. За його словами, ринок вбив саме демпінг з боку агрегаторів таксі.
«Залишилися одиниці легальних перевізників, які ще тримаються», — уточнює він.
Тарифами по проблемі!
Брак водіїв цілком відчутний. Машину стає все важче викликати. Bolt і Uber недавно підвищили ціни на поїздки, щоб зрівняти декларативні і фактичні тарифи. У Uklon повідомили, що поки не будуть змінювати тарифи, але спостерігають за ринковою ситуацією.
Як каже екс-country manager Bolt, в столиці вже давно не можна викликати машину за «чистим тарифом», без коефіцієнтів і надбавок. Тому нинішнє підвищення практично ніяк не вплине на заробіток агрегаторів або автопарків.
«Кількість пасажирів зростає значно швидше, ніж кількість водіїв», — визнає проблему Сергій Павлик.
Тому для залучення більшої кількості водіїв використовується механізм збільшення тарифу.
«Скориговані ціни можуть скоротити час очікування, залишаючись при цьому доступним варіантом», — прогнозують в Uber.
На підвищення цін, як заявляють в Uber, також впливали мікроекономічні чинники, такі як недавнє значне зростання цін на паливо.
Зростання цін, за словами екс-country manager Bolt, може позитивно відбитися на заробітках нічних водіїв. Вночі немає пробок і вони працюють за звичайним тарифом, без коефіцієнтів. А нинішні зміни дозволять водіям заробити за зміну більше.
Хто приходить на зміну тим, що виїхали?
За словами Потічного, це переважно вихідці з Південної Азії і Кавказу: Вірменія, Грузія, Азербайджан, Ліван. Таких людей в таксі, а також в службах доставки все більше.
Найближчим часом складна ситуація з кадрами тільки посилиться. Оскільки на ринок готується вийти китайський агрегатор Didi. Експерт припускає, що сервіс буде активно вкладати в маркетинг під час короткочасної активної фази зростання. І на ринку буде відчуватися демпінг. Екс-таксист Геннадій Попов вважає, що в ситуацію з демпінговими війнами має в кінцевому підсумку втрутитися держава. І поки цього не станеться — «робити там нічого».
«Зараз це робота для „підвезунів“ та підробітку. Це просто повільне проїдання автомобіля», — зазначає він.
УЧАСТЬ В АЗАРТНИХ ІГРАХ МОЖЕ ВИКЛИКАТИ ІГРОВУ ЗАЛЕЖНІСТЬ. ДОТРИМУЙТЕСЯ ПРАВИЛ (ПРИНЦИПІВ) ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ГРИ.
Ліцензія видана ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 15.09.23 (рішення КРАІЛ №245 від 31.08.2023); ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 26.04.2021 (рішення КРАІЛ №150 від 12.04.2021); ТОВ «СПЕЙСИКС» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 08.02.2021 (рішення КРАІЛ №34 від 02.02.2021); ТОВ «ГЕЙМДЕВ» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 16.02.2021 (рішення № 47 від 10.02.2021).