Від білоруського легпрому до компанії Кім Кардашьян. Історія бувалого айтішника Юрія Велiканова

Юрію Веліканову 42 роки. Вже понад 20 років він в IT, і, схоже, жодного разу не пошкодувати про обраний шлях. За ці роки він встиг вивчити кілька мов програмування, створити кращу Ruby-команду в Білорусі і закріпитися в Лос-Анджелесі, де працює над міжнародним проєктом у сфері нерухомості. Сьогодні Юрій живе у Лос-Анджелесі. Він — СТО стартапу Nomad Homes, який намагається полегшити покупку нерухомості в США, Дубаї та Франції.

dev.ua продовжує серію матеріалів про досвідчених людей в IT. Ми розпитали Юрія про те, як він потрапив в IT, як йому живеться стільки років в галузі, і якою індустрія буде в майбутньому.

Від білоруського легпрому до компанії Кім Кардашьян. Історія бувалого айтішника Юрія Велiканова

Юрію Веліканову 42 роки. Вже понад 20 років він в IT, і, схоже, жодного разу не пошкодувати про обраний шлях. За ці роки він встиг вивчити кілька мов програмування, створити кращу Ruby-команду в Білорусі і закріпитися в Лос-Анджелесі, де працює над міжнародним проєктом у сфері нерухомості. Сьогодні Юрій живе у Лос-Анджелесі. Він — СТО стартапу Nomad Homes, який намагається полегшити покупку нерухомості в США, Дубаї та Франції.

dev.ua продовжує серію матеріалів про досвідчених людей в IT. Ми розпитали Юрія про те, як він потрапив в IT, як йому живеться стільки років в галузі, і якою індустрія буде в майбутньому.

Про вхід в IT через білоруський легпром і провальну співбесіду

Айтішка з’явилася для мене в кінці 90-х, в той час я займався обслуговуванням комп’ютерів і мереж, починаючи від комп’ютерних клубів і закінчуючи одним з найбільших підприємств легкої промисловості Білорусі.

Але найцікавіша частина почалася в 2004 році, коли знайомий запропонував спробувати пройти співбесіду в компанію, де він працював, на роль програміста. Співбесіду я завалив з відзнакою, але мене все одно взяли.

То були цікаві часи, багато аутсорсингових компаній-початківців сиділи по квартирах, лякаючись сусідів, щоб ті дільничному не сдали.

Онбордінг або менторшіпство були незнайомими словами для всіх, і мені відразу доручили займатися проєктом для замовника. Турбувати досвідчених програмістів було страшно, бо вони всі виглядали дуже серйозними і дуже зайнятими.

Через два тижні після старту я прийшов до мого начальника і сказав, що не справляюся і мені треба звільнятися, бо проєкт завалю. Він запропонував попрацювати ще пару тижнів.

Так почалася моя кар'єра програміста з казковою зарплатою в $50 в місяць. До речі, більшу частину першої зарплати я витратив на дорогущі навушники, які мені прослужили, напевно, років 10.

Про обридлий е-commerce і друга-рятівника

Юрій Веліканов, фото — з особистого архіву

Перші кілька років (2004-2006) мені довелося займатися створенням кастомних e-commerce рішень на базі X-Cart в Altoros Systems. Там я познайомився з fixed price проєктами, розробкою в стилі waterfall і виснажливим написанням детальних специфікацій, які клієнти ніколи не читали.

Були випадки, коли доводилося істотно переробляти проєкт кілька разів тому, що замовника не зрозуміли, а замовник не став читати сотню сторінок специфікації, причому неодноразово.

За пару років роботи над однотипними e-commerce проєктами це сильно набридло, і я почав вчити ColdFusion. Але колега, захоплений Ruby, відмовив, чим, напевно, врятував пару років мого життя.

Він переконав спробувати цю чудовий мову. Це було на самому початку зростання його популярності з появою фреймворка RubyOnRails, і тому замовників, які були зацікавлені в цій технології, знайти було важко. А компанія не хотіла запропонувати жодної альтернативи e-commerce проєктам.

Недовго думаючи, я звільниться і став займатися фрілансом. Тільки… щоб повернутися знову в ту ж компанію через півроку, але вже на рубі-проєкт від замовника з Китаю. Проєкт тривав три роки і став основою для цілого підрозділу компанії. Так мені вдалося рости разом і набратися досвіду від унікальних людей, які зараз працюють в Google, Couchbase, DocuSign.

У той же час почали набирати популярність Agile методології, які ми почали впроваджувати на цьому проєкті і по всій компанії.

Менеджмент як новий скіл

Ймовірно, перша в Білорусі Ruby-команда. Фото — з особистого архіву Юрія Веліканова (крайній справа)

З ростом Altoros Systems з’явилося більше проектів на Ruby і необхідність розвивати далі цей підрозділ. Мені запропонували очолити цей напрямок, чим я і займався наступні кілька років.

Вчитися бути менеджером на льоту виявилося не так просто, навіть не дивлячись на всі прочитані книги, семінари і тренінги. Все було в новинку — спілкування з різними замовниками, робота з підлеглими, менеджмент проєктів, координація між підрозділами тощо. Але найскладніше — це робота над собою, яка йшла не дуже успішно ще дуже багато років.

Проєкти були найрізноманітніші, від participant management for UX research, youtube clones, соціальних мереж для молодих мам до real-time engagement platforms для великих івентів, таких як чемпіонат світу з футболу.

У той же час ми почали розвивати першу в Білорусі Ruby user group.

Привіт, Америко і Кім

Перше відрядження до США. Фото — з особистого архіву Юрія Веліканова

У Лос-Анджелес я потрапив по роботі в 2010 році. Основна маса наших замовників була з США, і з’явилася необхідність їздити у відрядження, щоб стартувати проєкти на місці, підбирати команду, налагоджувати процеси.

Завдяки щасливому випадку перші відрядження були в Santa Monica, і не закохатися в LA було дуже складно — поруч океан, гори і літо цілий рік.

Компанія ShoeDazzle, заснована Kim Kardashian і Brian Lee, з якою ми працювали, запропонувала перейти до них, і я погодився. Так я знову повернувся в світ e-commerce.

ShoeDazzle займалася дизайном і виробництвом жіночого взуття, сумочок і прикрас, продавалося все виключно онлайн з персоналізацією для кожного покупця. А розробляли ми це на Ruby/RubyOnRails.

Я виріс в сім'ї військових, і нас носило по СРСР все моє дитинство, так що, напевно, тяга до пригод на свою голову зробила переїзд досить простим рішенням. Тим більше, починати роботу треба було в компанії, яку вже добре знаєш.

Знайомих в США було небагато, тому часто доводилося розбиратися самому — як працює медична система, як подавати податки тощо. Для американців це настільки буденні речі, що їх пояснення були абсолютно незрозумілими.

Основна маса людей привітна, до сих пір дивують абсолютно незнайомі люди, які вітаються з тобою на вулиці або заводять розмови в ліфті, в черзі або інших повсякденних ситуаціях. В якійсь мірі це все ще пригода — продовжувати дізнаватися, про що думають і що рухає людьми, які виросли тут.

Про особливості продуктового і аутсорсингового IT

Юрій Веліканов, фото — з особистого архіву

Робота в продуктових компаніях неймовірно цікава. Коли я працював в аутсорсингу, такий персонал як правило, не пірнав глибоко в компанію замовника, і їх робота починалася десь на стадії планування спринтів. Однак всі проблеми і рішення, які призвели до тих чи інших проектів, залишалися невідомими. Та й по правді кажучи, дуже багатьом людям не хотілося вникати сильно, тому що через місяць вони можуть бути вже на іншому проєкті з іншим замовником.

Такий розклад є причиною того, що багато розробників фокусуються на технічних рішеннях, тому що це те, на що вони можуть вплинути. Адже дуже часто потрібно більш глибоке розуміння бізнесу і ефективна комунікація з stakeholders, щоб знайти рішення, яке дозволить просунути бізнес вперед швидше, і досить часто це може бути low-tech рішення або взагалі no-tech рішення.

Сучасні аутсорсинг-компанії розуміють цю проблему, але вирішити її не так просто, тому що на додаток до того, що сам замовник повинен це розуміти, аутсорсинговий бізнес своєю специфікою розвиває інше сприйняття у співробітників. І в підсумку проєкти неминуче обростають бізнес-аналітиками, проєктними менеджерами, скрам-майстрами.

На настільки ранніх етапах цього б ніколи не сталося, якби мова йшла про звичайних штатних співробітників компанії. В результаті компанії отримують якесь невдоволення з боку замовника.

У продуктових компаніях і особливо в стартапах на ранніх стадіях розвитку все залучено в розвиток компанії, і роль, з якою, починали, постійно змінюється, успішні компанії примудряються зберігати такий менталітет як можна довше.

Про особливості IT-ринку в США

У США ринок кваліфікованих IT-фахівців завжди був перегрітий на моїй пам’яті. Такі великі компанії, як Microsoft, роками лобіювали зміни в імміграційному законодавстві щоб отримати можливість наймати більше людей за робочими візами.

Зарплати і конкуренція за кваліфікованих IT-фахівців продовжує зростати. І в той час, як великі компанії конкурують за рахунок високої оплати і різних бенефітс, початківцям-стартапам доводиться піднімати планку зарплат і намагатися залучати людей за рахунок equity і можливості внести істотні зміни в розвиток компанії.

Про стартапи Nomad Homes, Дубаї і Париж

RubyOnRails конференция в Austin, TX. Фото — з особистого архіву Юрія Веліканова

Зараз я працюю, можна сказати, в стартапі світового рівня. Наша мета в компанії Nomad Homes — зробити процес покупки/оренди нерухомості настільки простим, щоб люди відчували задоволення від цього, а не вигоряли. Навіть у відносно сучасних регіонах світу, зокрема, в США, покупка нерухомості — це неймовірно виснажливий процес. В EMEA (Europe, the Middle East and Africa) все набагато складніше через практично повну відсутність listing exclusivity.

І звідси з’являються такі проблеми, як погана якість лістингів, фейки, дублікати, необхідність спілкуватися з десятками різних агентів і агентств.

Все ще більш ускладнюється, коли виникає необхідність в mortgage (іпотека) або bridge loans (проміжні суди). Ми працюємо над створенням єдиного процесу, де покупці можуть знайти нерухомість, придбати і отримати фінансування.

Ми все ще відносно невелика і молода компанія, офіційно запустилися 2 роки тому. У нас 28 співробітників, і ми зараз в фазі гіпер-зростання, щоб вивести компанію на новий рівень. Два роки тому ми запустилися в Дубаї, а на початку цього року — в Парижі, і це тільки початок. 

Клієнти Nomad цінують професіоналізм наших агентів, простоту процесу і підтримку, яку ми надаємо на кожному етапі як з боку агентів, так і за допомогою наших веб-додатків. Над софтом працює постійно зростаюча група product engineering — 12 осіб зараз.

Ми використовуємо такі сучасні технології як TypeScript, Node.js, React.js, Elixir, ElasticSearch і Kafka.

Про сучасний IT, скляну стелю і майбутнє

Якщо говорити про трансформацію IT, то чим далі, тим цікавіше, і простіше і складніше одночасно. Розвиток технологій відкрило цілі індустрії, які раніше навіть уявити не могли. Веб-розробка, зокрема, теж на місці не стояла — практично все зараз можна зробити в Інтернеті, від роботи з офісними документами до 3D ігор і операційних систем. IT-фахівцем точно не засумуєш, завжди є, що нове вивчити.

Скляна стеля — це поняття відносне. Я дивлюся тільки на свою внутрішню стелю, і до неї неймовірно далеко — бути кращим як інженер, як менеджер, допомагати людям навколо себе рости і досягти їх цілей.

Я роблю свою роботу настільки добре, наскільки можу, і весь час намагаюся зробити ще краще. Я вірю, що мене це приведе до чогось ще більш цікавого в майбутньому.

COVID довів світовій IT- індустрії, що наявність офісу і людей в ньому — необов’язково. Напевно, більшість компаній повернеться в офіси в результаті, або створить гібридні схеми роботи. Але зміни, які вже відбулися, не зупинити. І це легко спостерігається на поточному ринку праці. Компанії по всьому світу як ніколи готові працювати з людьми віддалено і безпосередньо, без посередників в особі аутсорсингових компаній. Це відкриє ще більше можливостей для тих, хто готовий вийти із зони комфорту і спробувати себе в чомусь новому. Більше талановитих людей зможуть реалізувати себе, і це напевно вплине на індустрію в цілому. Прекрасний час бути в IT!

«Писав код, за який мені соромно». Історія кодера з 25-річним досвідом
«Писав код, за який мені соромно». Історія кодера з 25-річним досвідом
По темi
«Писав код, за який мені соромно». Історія кодера з 25-річним досвідом

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-bot.

А також підписуйтесь на наш Telegram-канал.