Блог

Виходимо на Швецію: з чого українському ІТ почати стосунки з однією із самих стабільних економік світу

Батьківщина наукового Оскару має найбільшу кількість єдинорогів на душу населення після силіконової долини, цілеспрямовано займається інноваціями, пов’язаними зі сталим розвитком та пропонує програми підтримки українського бізнесу. Швеція — країна, яка побудувала свій добробут на партнерстві та торгових операціях зацікавлена у експорті інновацій та досвіду українського тех сектора. Чи означає це, що продавати до Швеції просто та з чого почати раскажу у цій статті.

Чому Швеція?

Швеція вважається негласним лідером нордичного регіону (Норвегія, Данія, Ісландія, Фінляндія та Фарерські острови). 74% новостворених бізнесів тут успішно переживають кризу трьох років, що є одним із найвищих показників у світі. Фаундерам жінкам тут надають максимум підтримки, минулого року 40% стартапів у Швеції було засновано саме ними.  

Співпраця та кава з булочкою з корицею. Як працює шведська бізнес культура

«Якщо ти не співпрацюєш та не ставишся до людей добре, ти не виживеш», — підсумовую ​​СЕО акселератора Sting, Krim Talia.

Колаборація — не пусте слово для шведів. Найпростіше вийти на цей ринок саме через співпрацю та консорціуми з місцевими компаніями. Anna Kiefer, радниця президента KTH Королівського інституту технологій з міжнародної співпраці та директорка фонду Digital Futures наводить приклад комерціалізації інновацій, де науковці та дослідники формулюють проблему, шукають спосіб її вирішення та «віддають» бізнес-структурам на масштабування.

Якщо ви не маєте змоги відкрити офіс у Швеції, шукайте партнерів напряму через Swedish Ukrainian Chambre of Commerce in Scandinavia, European Enterprise  Business Sweeden, Kommerskollegium National Board of Trade Network, Business Sweden, наукові парки. Тут ви зможете вийти як на шведські компанії-партнери, так і знайти готові консорціуми, які шукають українських представників для спільної роботи в рамках грантових програм співпраці.

Другий лайфак — виходити на ринок об’єднанням компаній, які доповнюють  сервіси одна одної, як каже Людмила Лемріні, СЕО торгової палати у Скандинавії: «Для шведів групи мають нижчий ризик невдачі». Річ у тому, що єдиний рівень ризику прийнятний в країні — це нульовий.

Нетипові акселератори

Місія будь-якої установи, яка працює в інноваціях, — створити середовище, де можуть народжуватися найкращі бізнеси. Як каже Andreas Fogelqvist, директор з розвитку Stockholm Business Region. «Якщо ми можемо допомогти одному мільярду — це важливіше за те, щоб заробити один мільярд». 

Скільки з нас чули про венчурний фонд UNICEF? Їхній спільний фонд складає близько 35 млн доларів + 8 BTC + 2527ETH. UNICEF інвестує в те, що має значення в країнах, де вони присутні. І все ж 64% портфеля приносить дохід, а 40% є прибутковими. Також варто звернути увагу на family offices та корпоративні інвестиційні фонди, їхній фокус може відрізнятися від того, якого тримається країна.

Які індустрії цікавлять шведський бізнес

З вимушеним переїздом до Європи багато з нас стикнулися з незвичним рівнем сервісів та діджиталізації. Виникає нестримне бажання зробити добро та привнести найкращі практики з України. На жаль, не на всі рішення ви можете знайти попит та розуміння їхньої необхідності. На що ж можна знайти попит у Швеції?

Рішення для системи охорони здоров’я (HealthTech), розумних міст (Smart City) та сталого розвитку (sustainability) — ключовий фокус інвестицій та інновацій в регіоні. 

З чого почати?

Нетворкінг на базі івентів досі залишається одним із самих дієвих способів помацати ринок. Stockholm Tech Show, події на базі акселераторів та міської адміністрації Region Stockhom, яка має власний відділ інновацій — правильний старт для формування кола знайомств та перевірки свого market fit. 

Можливості, про які ви не подумали

Більшість можливостей, які шукає український бізнес пов’язані з грошима. Я раджу дивитися на освітні програми також — це ваш шанс побудувати надійне коло цільових контактів, отримати знання та дізнатися про неочевидні можливості, які не нагуглиш. Swedish Institute, Vinnova мають низку абсолютно безплатних програм для українців. Більшість з них можна пройти віддалено.

Що треба врахувати при виході на шведський ринок

  1. Це не буде швидко. Шведи довго вибудовують стосунки — між знайомством та контрактом може пройти понад рік. Зворотний бік — партнерів та підрядників теж не заведено міняти.
  2. Будьте надійними та передбачуваними. Тримати слово, мати план зустрічі та приходити вчасно — золотий стандарт шведського бізнесу. Щоб «зійти за свого» та вибудувати довіру, ви маєте дотримуватися того, як заведено вести бізнес тут. Шведи приймають тільки ризик близький до нуля, тому плануванню приділяється максимальна увага.
  3. Вам не дадуть марних обіцянок. Часто на шведів жаліються за їхню грубість. Я б назвала це прямолінійністю та чіткістю. Якщо ваше прохання не може бути виконаним, вам дадуть знати одразу.
  4. Не бізнес стосунки також важливі. При всій схильності до планування та бізнес-орієнтованому підході для шведів важливе спілкування за межами робочого контексту також. Ненав’язливий нетворкінг в екосистемі ваших майбутніх клієнтів — критичний для побудови довіри. Вас мають бачити та мати можливість зробити місцеву фіку — випити каву з булочкою з корицею. Правильний нетворкінг — це робота на повний робочий день, не менш важлива, ніж сама розробка продукту чи послуги.

«На півночі ми дізналися про цінність співпраці», каже Аїда Хаджіаліч, мер столичного регіону Стокгольм, Region Stockholm. Співпраця українського технологічного сектора зі скандинавським може сприяти обміну нашої гнучкості, незламності та винахідливості на надійну фінансову підтримку та навички довготермінового планування.