💳 Кожен. Повинен. Мати. Trustee Plus: криптогаманець і європейська платіжна картка з лімітом 50к євро 👉
Олексій ДзюбаГаряченьке
2 вересня 2022, 08:35
2022-09-02
«Цукерки набагато зручніші». На що схожі канабісні маркетплейси США та чому Україні так важко дається шлях легалізації
В Україні було немало спроб легалізації медканабісу: у 2016, 2019, 2020 і 2021 роках. Усі вони виявилися провальними. У червні 2022 року Кабмін підтримав законопроєкт, який дає змогу купувати та виробляти канабіс для медичних і наукових цілей. Найуспішніше канабісна індустрія сьогодні розвивається в США. Там ринок легального канабісу до 2030 року становитиме $40 млрд. Журналісти dev.ua Дмитро Бунецький та Олексій Дзюба розбиралися, що відбувається з легалайзом в Україні, як працює канабісний ринок США та чи зможе наша країна піти стежкою західного партнера.
Насправді в цивілізованому світі з питанням легального канабісу все досить складно.
Почнімо з того, що є два вида використання коноплі, і тому, власне, два ринки. Перший — це так званий «хемп» (hemp). Це промислова конопля, яка вирощується в промислових чи медичних цілях. Там майже немає психоактивного тетрагідроканабінолу (ТГК), зате доза каннабідіолу (КБД, CBD) може бути підвищеною.
Хемп дозволено у багатьох країнах. У США він легальний на федеральному рівні. Хоча там теж не все так гладко.
Дослідники Johns Hopkins Medicine перевірили понад 100 місцевих продуктів з каннабідіолом (CBD), доступних в інтернеті та в роздрібних магазинах, і знайшли вагомі докази неточного та оманливого маркування вмісту CBD.
Дослідження також показало, що деякі з цих безрецептурних продуктів містили певну кількість дельта-9-тетрагідроканабінолу (ТГК), основного активного інгредієнта канабісу, який власне і викликає певні відчуття, що прийнято називати «кайфом».
Деякі з продуктів CBD містять терапевтичні заяви, які не схвалені Управлінням з контролю за продуктами й ліками США (FDA). На сьогоднішній день FDA схвалило лише один рецептурний продукт CBD для лікування нападів, пов’язаних із рідкісними епілептичними розладами, і два рецептурних препарати THC для нудоти та блювоти, пов’язаних з хіміотерапією, а також для втрати апетиту та ваги, пов’язаних із ВІЛ/СНІДом.
Зі 105 продуктів 29 (28%) мали терапевтичний характер, переважно щодо болю/запалення, 15 (14%) мали твердження про косметику/красу (наприклад, що вони зменшують зморшки або живлять/покращують шкіру) і менше половини — 49 (47%) зазначили, що не схвалені FDA. Інші 56 (53%) продуктів про FDA промовчали.
Бум хемпа був 5 років тому, зо 3 роки тому ринок вийшов на пік, потім відбулося перенасичення і все пішло на спад. Та по факту ринок існує і працює — така конопля продається навіть в Wall-Mart і на Amazon.
Окремо існує досить мутна тема під назвою «дельта-8». Це препарат, який знаходиться у сірій зоні законодавства США. Тетрагідроканабінол, добутий з хемпа. Але, як і з кожним сірим ринком, це жодного контролю і тому жодної гарантії якості продукту.
Легалайз канабісу в Україні
Перше, що маємо сказати: легалайз — на часі. Це показує опитування, яке ми провели серед читачів dev.ua у нашому Telegram-каналі (ось гарна причина підписатися, якщо ви цього ще не зробили). На момент публікації цього тексту в ньому взяли участь вже 1290 людей, і переважна більшість — 54% — виступили за повну легалізацію медичної та рекреаційної марихуани. Ще 24% підтримують легалізацію медичної марихуани. Лише 6% — проти.
Та ми поки що лише починаємо цей шлях.
Як пояснював в інтерв’ю активіст і співорганізатор «Маршу свободи за реформу державної політики щодо наркотиків» Тарас Ратушний, в Україні на законодавчому рівні закріплений перелік наркотичних засобів і психотропних речовин.
Він складається з 4 таблиць. У першій таблиці засоби, які повністю заборонені до обігу. Це наприклад, героїн. Друга таблиця — обмежений обіг. Третя — обмежений обіг, але з меншою кількістю обмежень. Четверта таблиця — так звані прекурсори — компоненти чи речовини, що беруть участь у проміжних реакціях при утворенні нових речовин.
Головна проблема із медканабісом полягає у тому, що він знаходиться у першій таблиці. У цій таблиці є 3 списки, і канабіс знаходиться у першому. Тетрагідроканабінол (ТГК) — основний психоактивний компонент канабісу — занесений до другого списку. Є і третій список, де з приміткою написано, що канабіс може вирощуватися для промислових цілей.
Згідно чинного законодавства, лікарськими засобами можуть бути речовини, які є у другій або третій таблиці. Усе, що у першій таблиці, юридично ліками бути не може. Виходить чергова правова колізія.
В червні 2022-го року Кабінет міністрів підтримав законопроєкт про легалізацію канабісу.
Повна його назва звучить так: «Про регулювання обігу рослин роду коноплі (Cannabis) в медичних, промислових цілях, науковій та науково-технічній діяльності для створення умов щодо розширення доступу пацієнтів до необхідного лікування онкологічних захворювань та посттравматичних стресових розладів отриманих внаслідок війни».
Міністр охорони здоровʼя Віктор Ляшко тоді зазначив, що в МОЗ готові до забезпечення повного циклу виробництва препаратів на основі канабісу в Україні: від вирощування та переробки до повноцінного виробництва.
За задумом МОЗ, це дозволить стимулювати власне виробництво та інновації у цій сфері. Контролювати процес буде Національна поліція України. Щоб вирощувати коноплі, треба буде мати дозвіл від поліції та спеціальну ліцензію, а також укласти договір з лабораторією контролю якості ліків.
За підрахунками спеціаліста тепер потрібно створити близько 18 підзаконних актів та змінити близько 15 постанов Кабміну. Він додає, що на це піде кілька років.
На підтвердження думки, експерт згадує грудень 2020-го року, коли ООН виключила медичний канабіс з категорії найнебезпечніших наркотиків у світі, таких як героїн. Це рішення вважається символічною перемогою для прихильників зміни політики щодо медичного канабісу.
Китай, Єгипет, Нігерія, Пакистан і росія тоді виступили проти ініціативи. Українська делегація, яку очолив депутат від вже неіснуючої партії ОПЗЖ Ілля Кива, утрималася від голосування. «Туди люди просто сфотографуватися поїхали. Фактично це означало, що наші представники не зрозуміли про що йде мова», — коментує той випадок Ілларіон Ярошенко.
В Україні було немало спроб легалізації медканабісу. Відповідні законопроєкти реєстрували в Раді у 2016, 2019, 2020 і 2021 роках. Влітку 2021-го депутати не підтримали законопроєкт про легалізацію канабісу.
Одна з головних причин цього, про яку говорять експерти, процвітання «чорного ринку». За словами Ілларіона Ярошенка, його обсяг щомісяця складає $180 млн (6,6 млрд грн — ред.). Змінити ситуацію з «чорним ринком» може повноцінна інтеграція в ЄС і гармонізація з правовими нормами Європи, про яку нещодавно розповідав міністр Ляшко, каже співрозмовник.
Наразі експерт займається фінальною стадією розробки ряду препаратів для лікування посттравматичного стресового розладу (ПТСР). Це відбувається під егідою кафедри військової фармації, доцентом якої є Ілларіон Ярошенко. Головна мета — вивести на український ринок препарати для лікування ПТСР. Поки що це продукти, які відносяться до розряду «біологічно активних добавок.
Він додає, що на ПТСР страждають не лише учасники безпосередніх бойових дій війни проти росії. Також це ті, хто пережив бомбардування, окупацію чи чув близько вибухи.
США як «канабісний рай»
Рекреаційне використання — тобто, фактично, повна легалізація канабісу, в якому є ТГК — заборонено в США на федеральному рівні.
Фактично, каже Олексій Перкін, співробітник Siver Stem Fine Cannabis, яка вирощує канабіс і має вісім магазинів в Колорадо, ринок рекреаційного канабісу — як ринок алкоголю чи тютюну. Рекламуватися навіть складніше: на національному рівні робити це заважає та ж сама федеральна заборона.
Тобто, рекреаційний канабіс заборонено вивозити за межі штату, в якому він легальний. Заборонено пересилати поштою. Заборонено рекламувати по телебаченню чи радіо. Банять соціальні мережі, а платна реклама в великих сервісах недоступна.
Транснаціональні банки також тримаються подалі від канабісу, щоб федеральна влада не звинуватила їх огульно в підтримці нелегального бізнесу. Як і транснаціональні транспортні компанії — з тієї ж причини. Проти легалізації існує потужне лоббі: це і Біг Фарма зі своїми опіоїдами та анальгетиками, і консерватори (в основному, релігійні організації та республіканці). Тому можна легко стати об’єктом чорного піару.
Хоча, зазначає Перкін, подібні методи боротьби існували, скоріше, у 2010-х. Зараз все впевнено рухається до повної легалізації на території всіх Сполучених Штатів, ставлення федеральних органів пом’якшується.
Поки що рекреаційна конопля — це місцевий бізнес. Причому, легалізація на рівні штаті зовсім не означає легалізацію на всій території штату: остаточне слово за місцевими громадами міст та сіл. В Колорадо за 8 років після повної легалізації в половині міст дозволена лише медицинська конопля.
З громадами потрібно домовлятися про все: продаж, відкриття магазинів, будівництво ферм. Ферми треба будувати у тому ж штаті, де йде торгова діяльність, тому що перевозити вантажі з коноплею між штатами — це федеральний злочин.
В кожному штаті, де легалізована рекреаційна марихуана, існує свій регулятор — Marijuana Enforcement Division, який видає ліцензії (вартістю близько $1 млн) і повністю контролює ринок.
Повністю — це не жарт. Контроль проводиться за допомогою POS-систем.
Колорадо — це штат-бенчмарк. Він вважається показовим, на нього в плані легалайзу орієнтуються всі інші штати. Купити марихуану тут можна в спеціалізованих магазинах. Вам має бути 21 рік. Максимум можна купити унцію — 28 грамів — в день, максимум дві унції — 56 грамів — можна тримати вдома. Щоб не можна було купити по унції в ста різних магазинах і рвонути продавати в сусідній штат нелегально і тому дорожче, створена єдина база. Продавці сканують ваш ID і вдруге за день по ньому просто нічого не продадуть.
Вживати дозволено лише вдома.
На вибір є кілька видів товару. Поки що перше місце займають традиційні суцвіття канабісу — в народі, «шишки». Та все частіше американці віддають перевагу вейпам та цукеркам — від желе до звичайних льодяників.
Маркетинг продукту, враховуючи всі заборони, штука досить нішева. Марихуана рекламується на спеціальних маркетплейсах.
При цьому, легалізація рекреаційного споживання на федеральному рівні може зламати цю систему, бо найбільший маркетплейс Amazon може захопити і цей ринок.
Канабіс і Web 3.0
До 2030 року об’єм ринку канабісу США складатиме близько $40 млрд, сказано в дослідженні Grand View Research. Потенційно цю ситуацію може змінити Web 3.0, розпочавши нову еру канабісу в Америці. Принаймні так вважають в компанії Cannaverse Technologies, яка описує себе як «новаторську платформу метавсесвіту канабісу, яка допомагає іншим увійти в новий метавсесвіт».
У травні Cannaverse оголосила про запуск «Cannaland» — віртуального ринку канабісу, де клієнти можуть робити покупки та дізнаватися більше про канабіс. Крім цього різні бренди матимуть змогу експериментувати з новими маркетинговими стратегіями та розширювати власну базу клієнтів.
Але це більше схоже на довгострокове бачення. Cannaland, як і власне метавсесвіт, в якому він буде розвиватися, все ще перебувають на початковій стадії. Метью Морган, підприємець у галузі виробництва конопель і співзасновник Cannaverse, впевнений, що це бачення втілиться в життя завдяки розвитку технологій, включно з віртуальною (VR) і доповненою реальністю (AR), які є ключовими для Web 3.0.
Морган, який народився в консервативній родині і якого змалку вчили, «що люди, які курять траву, є злочинцями», бачить Cannaland, в тому числі, і як освітній ресурс. «Багато проблем, з якими ми сьогодні маємо справу, пов’язані з браком освіти», — каже він.
«Якби люди розуміли рослину на глибшому рівні, у нас би не було масової істерії та плутанини, з якими ми часто стикаємося сьогодні». Відвідувачі Cannaland, за його словами, зможуть дізнатися про рослину практично все: від вирощування до випікання брауні з канабісом і того, які продукти найкраще поліпшують ваш сон.
Крім цього в Cannaland планують і розваги. Так, на віртуальних концертах виступатимуть такі ікони канабісної культури, такі як кантрі-виконавець Willie Nelson і репер Snoop Dogg. До того ж анонімність метавсесвіту дозволить брендам залучати нових клієнтів, які зазвичай не хотіли б, щоб їх бачили за покупками у магазині.
За задумом, одну з головних ролей у Cannaland відіграватиме криптовалюта. Наприклад, на платформі на основі Ethereum хочуть створили канабіс-токен під назвою CNLT. «Купуйте, орендуйте, здавайте в суборенду свій віртуальний офіс, приміщення для проведення заходів, роздрібний магазин тощо», — заманюють до «Канабісної землі» її організатори.
Вони сподіваються, що згодом CNLT прийматимуть у звичайних магазинах, «майже як Apple Pay». Це може вирішити банківські проблеми, з якими зараз можуть стикатися магазини збуту.
Серед проблем Морган визнає непередбачувану природу метавсесвіту, яка все ще залишається здебільшого теоретичною концепцією. «Моя кришталева куля не краща за будь-яку іншу», — каже він. Експерт передбачає, що метавсесвіт змінить маркетингову гру для брендів канабісу.
Поки Cannaland знаходиться в процесі розвитку і залежить від еволюції Web 3.0, реальне куріння канабісу у США стало популярнішим за тютюнопаління. Цьогоріч для американських виборців важливою соціальною проблемою будуть не лише аборти, а й легалізація канабісу, яка зараз розглядається у низці штатів, зокрема Арканзасі, Меріленді та Міссурі. Крім цього тенденція до збільшення поціновувачів марихуани зумовлена зростанням кількості її прихильників серед молоді. Тому потенційна аудиторія Cannaland вже практично готова.
Давно пора уже надо было принять этот зак
он. Сколько денег барыги ложат себе в карман.а вы всё думаете.когда одумаеетесь поздно будет жить.