Прокачайте свій бізнес з інструментами від Київстар 🧑‍💻

“Є мрія - відсканувати “Азовсталь”: інтерв’ю з дизайнером, який створює 3D-музей війни

Тривимірний музей української війни, придатний для експонування в Метавсесвіті, вже створюється онлайн — фактично, кожна людина з будь-якої країни просто зараз може подивитися, як виглядають наслідки російського вторгнення в 3D. Робить його дизайнер Яро, він же — Yaro Pro, громадянин Словаччини, з 4 років живе в Києві, випускник Інституту журналістики, зараз увесь вільний час їздить зруйнованими містами та селами та сканує шматки історії, після чого створює моделі об’єктів і розміщує їх в мережі. Зараз моделі Яро — частина дослідження японського вченого, котрий раніше створив цифровий архів Хіросіми та битви за Окінаву.  Історія — в інтерв’ю dev.ua. 

Залишити коментар
“Є мрія - відсканувати “Азовсталь”: інтерв’ю з дизайнером, який створює 3D-музей війни

Тривимірний музей української війни, придатний для експонування в Метавсесвіті, вже створюється онлайн — фактично, кожна людина з будь-якої країни просто зараз може подивитися, як виглядають наслідки російського вторгнення в 3D. Робить його дизайнер Яро, він же — Yaro Pro, громадянин Словаччини, з 4 років живе в Києві, випускник Інституту журналістики, зараз увесь вільний час їздить зруйнованими містами та селами та сканує шматки історії, після чого створює моделі об’єктів і розміщує їх в мережі. Зараз моделі Яро — частина дослідження японського вченого, котрий раніше створив цифровий архів Хіросіми та битви за Окінаву.  Історія — в інтерв’ю dev.ua. 

Створення контенту для нового світу

Раніше я займався в основному графічним та веб дизайном, та в листопаді минулого року вирішив скорегувати вектор свого професійного розвитку і заглибився у Метавсесвіт та створення контенту для нього: почав займатися 3D-скануванням. Спеціально купив для цього iPhone 12 Pro Max з лідаром — одразу орієнтувався на цей девайс, адже чудово розумів, на що здатний телефон з лідаром від Apple.

Яро робить скетч на телефон. Фото з особистого архіву. 

У мене є бекграунд фотографа — поміж всього займався ще й предметною зйомкою. Тож купивши айфон з лідаром, я почав тестувати програмне забезпечення для сканування — завантажив собі все, що було доступно на той час, — близько 30 програм. Пробував, відсіював, зрештою залишив 2-3. Ходив містом, знімав все підряд. Стіни з графіті, цікаві двері, поштомати. Вдома знімав фрукти, хліб, всілякі дрібні об'єкти.

Знаєте, пандемія ковіду багато чого показала про соціум та його поведінку у надзвичайних ситуаціях. Наче це був якийсь експеримент, де фокус група — все людство. Всі ці локдауни показали, що багато хто спокійно сидить вдома, дивиться Netflix, замовляє собі їжу з доставкою і спілкується з близькими та друзями через інтернет.

Тому у мене виникла ідея. Бачення майбутнього. Воно в тому, що в найближчі часи людство розділиться. Частина піде в ультрадіджитал, частина — ближче до природи, землі, грубо кажучи, це фермери. Мені особисто ближче до душі природа, але я розумію, наскільки багато коштів буде сконцентровано в ультрадіджиталі, тому хочеться створювати контент для нового цифрового світу. 

По суті, увесь цей Метавсесвіт — це історія про відхід в якийсь кращий світ, де кожен може бути тим, ким захоче. Я розумію це, не засуджую, хоча стараюся триматися цієї реальності. В будь-якому випадку в цьому ультрадіджитал-світі буде оточення, environment. Це еволюція архітектурної візуалізації. Далі будуть аватари — еволюція персонажки, character design.  І будуть об’єкти між цими категоріями, просто якісь невеликі речі, з якими можна взаємодіяти, assets — меблі, елементи декору, їжа.

В принципі, все це можна моделювати. Та краса сканування в тому, що якісь унікальні речі, які важко чи просто довго моделювати, — їх можна засканити. Тобто, можна замоделювати 10 стільців, та поки ти їх текстуруватимеш, щоб вони були справді унікальними, з’їдеш з глузду. Простіше відсканувати 10 різних стільців, почистити модель і використовувати її в своїх цілях. Плюс таким чином ти створюєш цифрову копію речі, яка реально існувала. Речі з історією. 

Я завантажую свої моделі у відкритий доступ на спеціальний 3D-сток і моя позиція: все це має бути безкоштовно і доступно для завантаження. Я хочу, щоб світ бачив реальність, як вона є, без прикрас, і мав до неї повний доступ. 

Скільки часу займає створення моделі

Коли почалася війна, питання «що знімати» знялося саме собою. Як один з прикладів, чому це має перспективу — ніде в світі, окрім України, ти більше не знайдеш стільки спаленої зруйнованої техніки. Ігрові студії витрачають купу ресурсів, щоб провести дослідження і знайти зразки, іноді моделі малюються з голови. А тут ось воно, навкруги. Ходи, знімай, завантажуй. 

Процес зйомки відбувається так. Перший етап — дослідження. Я працював колись location scout, тому знаюся на цьому. Спочатку вивчаю локацію по карті, потім на місцевості уже розпитую людей, що, де і як. Роблю скетч об’єктів на телефон за допомогою лідара. До кінця дня маю пул об’єктів. Далі обираю найцікавіші — на жаль, всі не перезнімеш. Їх уже пропрацьовую з дзеркальною камерою. Якщо об’єкт великий, підключаю зйомку з дрона. 

З дронами бувають проблеми. Потрібен дозвіл на зйомку. В Київській області польоти дронів заборонені з 14 липня, тому я зараз знімаю в Чернігівській області. 

Зйомка в приміщенні на телефон займає хвилин 20, ще стільки ж обробка на телефоні. Можна пришвидшити до півгодини. Якщо потрібно створити більш детальну та якісну високополігональну модель, потрібно знімати на дзеркальну камеру. Або, наприклад, зйомка будівлі, тоді потрібен дрон. Тоді на зйомку може піти і дві, і три години. Далі все це обробляється на комп’ютері, і ось це найзатратніший по часу процес, що може тривати і п’ять, і сім годин, а іноді весь день.

Тобто, якщо я виїжджаю і детально знімаю об’єкт, за день виходить 3-4 об’єкти, а потім ще тиждень — враховуючи основну роботу — йде на обробку. Потім на вихідні знову їду, потім знову обробляю.  Буває таке, що я засиджуюсь до світанку, процес трудоємний і ресурсоємний, адже кожен етап займає годину-півтори. Продумав, налаштував софт, натиснув кнопку. Поки комп’ютер зайнятий, обробляєш моделі на телефоні. Поки компʼютер і телефон зайняті — працюєш на ноутбуці. Закінчив комп — підкорегував і погнав текстурувати наступний етап, знов на телефон і ноутбук, і так по колу.

Намагалися «пакувати» як диверсанта

Бували звісно казуси… Я знімав мозаїку на фасаді Інститута ядерних досліджень в Києві. За 15 хвилин приїхав наряд поліції, а потім і Нацгвардія, намагалися «запакувати» як диверсанта, але я їм все пояснив. Головне — бути спокійним. Я взагалі намагаюся вирішувати питання по зйомці з місцевими. Тобто, коли приїжджаю, розумію, що об’єкт поряд з чимось, йду, питаю дозволу. Якщо отримую — знімаю, ні — їду далі. Поки жодного разу не відмовили. Можливо, впливає те, що я вчився на рекламника і вмію вмовляти людей, пояснюючи цінність своєї діяльності. 

Перша поїздка з початку війни була в село Озера Київської області, це за Гостомелем. Друзі розбирали завали. Там були дитячий садок, школа, медпункт. Просто збирали розбите скло, хоча б якось, мінімально, це все прибирали, заклеювали вікна плівкою, щоб законсервувати приміщення. Поки збиралися з інвентарем, поділилися на команди, я просто залетів в приміщення, побачив ці всі зруйновані кімнати і почав знімати. Перша модель — це кімната в дитячому садку. 

Ця кімната викликала дуже неоднозначні емоції. Грубо кажучи, ти дивишся: відкриті вікна, співають пташки, фіраночки колишуться на вітрі. Все таке мирне. А на підлозі осколки скла, уламки стін, валяються дитячі іграшки. Дивишся, моргнув, і коли моргнув — наче почув дитячий сміх, наче хтось пробіг кімнатою. 

Тривимірний музей, в якому говоритимуть самі люди

Музей війни як ідея виник після першої моделі, отієї кімнати. Я усвідомив, що об’єктів чимало. Все не перезнімеш. Тому зараз я віддаю перевагу соціальній інфраструктурі — школам, лікарням, дитячим садкам, будинкам культури — їх пам’ятає більше людей, це історія поколінь. Фінальна ітерація Музея війни — це цифровий архів таких об’єктів, що працює через ігровий движок Unreal Engine. Велетенська локація, якою ти можеш переміщуватися, як в реальному музеї, оглядатися направо і наліво, і бачити ці об’єкти в реальному масштабі. Краса ігрового рушія в тому, що окрім 3D-моделей туди можна додати звуки, людей, якісь спецефекти.

Наразі я в процесі реалізації давньої ідеї — відзняти зруйнований приватний будинок і людей, які в ньому жили. Тоді можна буде розмістити цифрові копії людей поряд з оцифрованим будинком. Ви підходите до такого об’єкту і можете почути історію цього дому безпосередньо від його жителя. 

Це все потребує чимало ресурсів, тому я шукаю команду. Поки що фокусуюся на тому, щоб зібрати базу об’єктів та базу людей, які можуть розказати свої історії. Маленькими кроками, поступово, ця база наповнюється. Наразі вже опубліковано 50 моделей, чимало пішли «в стіл». 

Японці роблять карту української війни

Варто було завантажити модель дитячого садка — а я роблю це з зазначенням геопозиції та усіх метаданих — на мене вийшов професор Токійського університету Хіденорі Ватанаве. У нього зараз триває дослідження впливу сучасних технологій на сприйняття війни (на сайті університету є інтерв’ю професора). Він був вражений якістю і деталізацією моделей. Ми поспілкувалися, я розказав усі деталі, він зацікавився, просив не зупинятися і запитав, чи може додати цей дитсадок на свою мапу, geo reference map, тобто з прив’язкою до реальних координат. Після цього професор почав додавати інші мої модели, почалися переходи з його проєкта, що допомогло проєкту підняти впізнаваність. Потім він зв’язався з журналістами з Японії, які зараз у Києві — ми вже спілкувалися, вони мають проїхати всіма об’єктами його карти, після чого вийде документальний фільм. 

В мене є мрія — відсканувати «Азовсталь» і створити повну цифрову копію заводу. Це вже може бути геймдев проєкт. З тих, хто може взятися, згадуються творці S.T.A.L.K.E.R. Я знаю кількох людей, які працюють вже в новій команді над другою частиною, це круті спеціалісти в фотограмметрії і в моделюванні, і було б круто їм запропонувати — як тільки звільнимо Маріуполь, переможемо — оцифрувати цей легендарний завод. 

Харківська художниця намалювала новий дудл для Google на День Незалежності України
Харківська художниця намалювала новий дудл для Google на День Незалежності України
По темi
Харківська художниця намалювала новий дудл для Google на День Незалежності України
Робочий інструмент арттерапія або «скляна стеля». Чи може нейромережа Midjourney замінити художників і в чому її цінність
Робочий інструмент, арттерапія або «скляна стеля». Чи може нейромережа Midjourney замінити художників і в чому її цінність
По темi
Робочий інструмент, арттерапія або «скляна стеля». Чи може нейромережа Midjourney замінити художників і в чому її цінність
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
По темi
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Другий сезон проєкту Ukrainian Underdogs.

Що сьогодні відбувається між державою та IT

УЧАСТЬ В АЗАРТНИХ ІГРАХ МОЖЕ ВИКЛИКАТИ ІГРОВУ ЗАЛЕЖНІСТЬ. ДОТРИМУЙТЕСЯ ПРАВИЛ (ПРИНЦИПІВ) ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ГРИ.
Ліцензія видана ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 15.09.23 (рішення КРАІЛ №245 від 31.08.2023); ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 26.04.2021 (рішення КРАІЛ №150 від 12.04.2021); ТОВ «СПЕЙСИКС» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 08.02.2021 (рішення КРАІЛ №34 від 02.02.2021); ТОВ «ГЕЙМДЕВ» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 16.02.2021 (рішення № 47 від 10.02.2021).
Читайте також
Німеччина передасть Україні 14 наземних безпілотників THeMIS. Що це за машини та як вони працюють
Німеччина передасть Україні 14 наземних безпілотників THeMIS. Що це за машини та як вони працюють
Німеччина передасть Україні 14 наземних безпілотників THeMIS. Що це за машини та як вони працюють
Німеччина передасть Україні 14 наземних безпілотників THeMIS. Імовірно, 7 таких транспортних засобів прибудуть до України до кінця цього року, вони призначені для евакуації поранених. Інші очікуються у 2023 році — їх будуть використовувати для очищення доріг. Нагадуємо, що це за зброя і що вона вміє.
Атлас зброї: Німеччина передає захисникам чергові MARS II. Які ще РСЗВ отримала Україна від західних партнерів та як вони працюють
Атлас зброї: Німеччина передає захисникам чергові MARS II. Які ще РСЗВ отримала Україна від західних партнерів та як вони працюють
Атлас зброї: Німеччина передає захисникам чергові MARS II. Які ще РСЗВ отримала Україна від західних партнерів та як вони працюють
Федеральне міністерство оборони Німеччини повідомило у Twitter, що у найближчі кілька тижнів Україні будуть передані чергові системи залпового вогню MARS II.  Раніше ми розповідали про те, які РСЗВ партнери надіслали на допомогу українським воїнам. Нагадуємо про це знову.  (Текст від 26 липня)
На український ударний дрон PUNISHER зібрали понад 1,3 млн грн. Що може гроза командних центрів ворога
На український ударний дрон PUNISHER зібрали понад 1,3 млн грн. Що може гроза командних центрів ворога
На український ударний дрон PUNISHER зібрали понад 1,3 млн грн. Що може гроза командних центрів ворога
Дмитро Томчук повідомив, що найлегші та найменші ударні дрони PUNISHER, які не мають аналогів у світі, тепер коштують $70 000. Виробник додав у комплекс ще одного безпілотника, і тепер їх там два.  Дмитро пише, що Юлія Черешня та Павло Харузов зібрали на комплекс більше 1,3 млн грн.  Раніше він розповів  журналісту dev.ua, що вміють ці «пташки», та чому саме вони можуть переламати хід війни на користь України. (текст від 1 червня 2022 року)
США в черговому пакеті допомоги надасть Україні дрони Switchblade 600. Подробиці про ці та інші «пташки», якими користуються українські захисники
США в черговому пакеті допомоги надасть Україні дрони Switchblade 600. Подробиці про ці та інші «пташки», якими користуються українські захисники
США в черговому пакеті допомоги надасть Україні дрони Switchblade 600. Подробиці про ці та інші «пташки», якими користуються українські захисники
Серед списку допомоги, яку пропонує Пентагон, є дрони-камікадзе Switchblade 600, які офіційний Київ просив передати раніше.  Контракт на дослідження та розробку для 10 дронів SwitchBlade 600 виробника Aerovironment, очікується протягом наступних 30 днів, заявила прес-секретар Пентагона Джессіка Максвелл в електронному листі до News Defense. Ми зібрали список дронів, які використовують українці проти ворога, в тому числі і подробиці про Switchblade 600. (текст від 17 травня 2022)
1 коментар

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот

Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі

Обговорення
Коментарів поки немає.