Сучасний світ перенасичений інформацією, яку ми споживаємо майже безперервно. Короткі відео у TikTok, нескінченний скролінг стрічки і клікабельні заголовки формують новий тип поведінки сучасної людини — ми все частіше обираємо миттєве задоволення замість глибокого занурення в тему. Це явище вже отримало назву Brain Rot — інформаційне перенасичення, що руйнує здатність до концентрації, критичного мислення та обробки складних концепцій.
Однак, як часто буває, виклик породжує рішення. Як відповідь на потребу сучасних користувачів отримувати інформацію швидко та концентровано виник тренд на microlearning — освітній формат, що дозволяє засвоювати знання через короткі, але концентровані навчальні блоки.
Продукти з елементами microlearning можуть задовольнити попит, що визрів на швидке, ефективне та доступне навчання та перетворитися на новий спосіб швидко залучати клієнтів до EdTech-проєктів.
Як створити ефективний microlearning-продукт для своєї аудиторії і зробити так, аби він не лише привертав увагу, а й мав реальний освітній ефект? Розглянемо основні принципи та стратегії створення навчальних продуктів, що відповідають вимогам сучасного споживача: інтерактивність, персоналізація та швидкий результат.
Які можливості у сфері microlearning надає ринок
Мікронавчання (Microlearning) стало одним із головних трендів у світі онлайн-освіти, а ринок цих продуктів стрімко зростає. За прогнозами Research and Markets, глобальний ринок мікронавчання до 2030 року досягне близько $7,9 млрд із середньорічним зростанням (CAGR) на 12,5%.
Стрімкий ріст індустрії зумовлений кількома ключовими факторами. Перш за все повпливала зміна споживацької поведінки. Сучасний користувач більше не готовий витрачати години свого часу на довгі курси чи тривалі тренінги. У центрі попиту — bite-sized контент, який легко інтегрувати у щоденну рутину.
Ще один важливий тренд — домінування мобільних платформ. Більш як 77% користувачів отримують доступ до навчального контенту через смартфони. Через це адаптивний дизайн та UX стають критично важливими аспектами успіху продукту. Тому, до прикладу, такі платформи, як-от Coursera, вже впроваджують мобільно-оптимізовані інтерфейси та функції, які забезпечують безперешкодне навчання «на ходу».
Інтеграція штучного інтелекту також впливає на розвиток індустрії. Завдяки AI платформи можуть аналізувати прогрес користувача і прогнозувати його потреби — це неабияк спрощує можливості створювати персоналізований контент для користувачів.
Чому Microlearning ≠ Brain Rot
Швидкий контент розважає, створюючи ілюзію знань. Це нескінченний потік відео, мемів і заголовків, які приносять миттєву насолоду, але залишають після себе порожнечу. Ви прокручуєте стрічку годинами, і єдине, що залишається у пам’яті, — це кілька жартів або випадкові факти, які вже завтра забудуться.
Microlearning має іншу мету — структурувати інформацію так, щоб вона засвоювалася і залишалася з нами надовго. Усі уроки чи відео в мікронавчанні мають логічний початок і кінець, кожен блок працює як будівельна цеглина для створення нових навичок чи розуміння теми. Замість хаотичного споживання ви отримуєте чіткий навчальний шлях: одне заняття — одна ідея — один результат.
Щоб зрозуміти різницю на практиці, уявіть дві ситуації. У першій ви дивитеся TikTok-ролик про те, як працює мова програмування SQL: швидке пояснення, кілька графіків, і через хвилину ви вже скролите далі. У другій ситуації ви дивитеся структуроване 5-хвилинне відео, виконуєте просте завдання і закріплюєте те, що вивчили. Перший варіант — це розвага з ілюзією «я зрозумів», другий — реальний крок до розвитку навички.
Що враховувати підприємцям при створенні продукту
Створити продукту з мікронавчання для молоді — означає підійти до процесу комплексно. Недостатньо буде «наклепати» коротеньких відеоуроків і пустити їх блукати інтернетом. Тут важливо діяти послідовно, логічно та з орієнтацією на побудову довготривалого контакту з користувачем. Починати раджу з вивчення потреб аудиторії.
Як знайти свою аудиторію
За даними дослідження Salesforce, 66% клієнтів очікують, що компанії розумітимуть їхні унікальні потреби. Це особливо актуально для microlearning-продуктів, які мають бути адаптовані до запитів і стилю навчання своєї аудиторії. Розуміння цих потреб вимагає глибокого дослідження: важливо визначити, хто є вашою цільовою аудиторією, які її болі та очікування.
Наприклад, у GoITeens для вивчення інтересів підлітків ми активно використовуємо TikTok. Аналіз популярних трендів і форматів дозволяє створювати освітній контент, який включає короткі відео, інтерактиви та меми. Це не лише формує емоційний зв’язок із аудиторією, але й значно підвищує рівень залученості. За останній рік такий підхід збільшив залучення нової аудиторії на 40%.
Хоча ми орієнтуємо microlearning-продукти здебільшого на зумерів, користь від мікронавчання отримає будь-хто, хто має обмеження у часі, але хоче здобути нові навички.
Тому цільовою аудиторією microlearning-продуктів можуть стати:
- компанії, що прагнуть постійного навчання співробітників за мінімальних витрат і без перерв у роботі;
- дорослі люди, які працюють і мають багато паралельних обов’язків;
- люди, які шукають швидких рішень проблем (наприклад, відеоуроки «зроби сам»).
Як структурувати контент у microlearning-продуктах
Вчені стверджують, що люди краще запам’ятовують інформацію, якщо отримують її у вигляді невеликих «порцій». Короткі уроки дозволяють зосередитися на одній задачі й швидше досягти конкретного результату.
Успішний microlearning-продукт має бути організований за принципом «одна ідея — один урок». Це означає, що кожен урок повинен мати чітко визначену мету: навчити або пояснити одну конкретну навичку чи знання.
Наприклад, якщо ми хочемо навчити студентів, як працюють алгоритми сортування, ми не створюємо загальний урок про алгоритми. Замість загального пояснення діти отримують пояснення «Як розробити алгоритм для сортування списку» з конкретними кроками та прикладами.
Ще одна важлива річ — це мінімум теорії і максимум практики. Мікронавчання вимагає, щоб учень отримував практичний досвід, тому теоретичну частину варто зводити до мінімуму, а більшу частину часу витрачати на завдання та вправи.
При цьому важливий елемент мікронавчання — швидка робота з результатом. Тести, вправи або мініігри для перевірки знань дадуть змогу студенту отримати миттєвий зворотний зв’язок про те, чи правильно він засвоїв матеріал.
Ще один необхідний елемент для утримання уваги до контенту — гейміфікація. Але тут важливо знайти баланс. Ігрові механіки, як-от бейджі чи таблиці лідерів, мають стимулювати, а не відволікати від навчання. Найкращі практики гейміфікації — це ті, що органічно інтегруються в процес, як-от щоденні серії у Duolingo чи нагороди за завершені модулі у GoITeens.
Які стратегії тестування релевантні для microlearning-продуктів
Після завершення створення курсу раджу запустити його у пілотному режимі: ви створили перший мінікурс, наприклад, з основ програмування на Python, і готові поділитися ним з групою з 10–15 осіб, які відповідають вашій цільовій аудиторії.
Ваші завдання: оцінити, чи зрозумілі користувачам інтерфейс і контент, чи легко вони проходять уроки й виконують завдання. Ви ставите запитання на кшталт: «Чи легко вам було зрозуміти, як почати?», «Які моменти залишилися незрозумілими?». Цей етап дозволить виявити слабкі місця продукту.
Другий етап тестування має бути орієнтований на отримання глибшого зворотного зв’язку. Після проходження курсу ми надаємо учасникам анкету, де вони оцінюють не тільки зручність використання, але й ефективність контенту. Анкета може містити питання на кшталт: «Які теми виявилися найцікавішими?» або «Чи відчуваєте ви, що засвоїли нові навички?» Якщо більшість учасників не змогли зрозуміти, як працює один із ключових концептів, потрібно подумати, як подати цей матеріал простіше або поділити на кілька мікроуроків.
Паралельно важливо перевіряти технічну сторону продукту. Наприклад, учасники тестують курс на різних пристроях: від смартфонів до десктопів.
На основі отриманих відгуків можна перейти до аналізу ефективності навчання. Тут вже вступає в гру аналітика: скільки часу користувачі витрачають на проходження уроків, на яких етапах вони зупиняються або пропускають завдання, чи є проблеми з технічним виконанням завдань. Наприклад, якщо ви побачите, що 30% користувачів не завершують певний урок, і це не пов’язано з його складністю, можливо, варто змінити формат — додати інтерактиви, короткі тестування або ігрові елементи.
Як заробляти на microlearning
Стандартною моделлю монетизації у microlearning-продуктів стала Freemium-модель, адже вона дозволяє залучити широку аудиторію і конвертувати частину користувачів у платних клієнтів.
Freemium зарекомендувала себе як ефективний інструмент масштабування. Наприклад, у 2023 році платформа Coursera досягла 100 мільйонів користувачів завдяки безплатним освітнім програмам, з яких значна частина перейшла на платні курси.
Ми у GoITeens практикуємо подібну модель, використовуючи формати марафонів та мінікурсів. На марафонах учасники впродовж тижня під час коротких щоденних занять вивчають одну тему — по завершенню марафону вони виходять з одним готовим проєктом і однією пропрацьованою навичкою. Цей тижневий пакет матеріалів повністю безплатний. Проте після завершення марафону ми пропонуємо купити повний курс і опанувати подальші навчальні блоки для глибшого занурення в тему. Так марафони з мікронавчанням перетворилися на лідогенеруючий канал, який щомісяця залучає сотні нових клієнтів.
Такі проєкти на кшталт тематичних челенджів чи марафонів дозволяють не лише залучити, але й утримати користувачів завдяки чіткій цілі й обмеженню в часі. У цьому випадку ключове завдання — створити атмосферу досяжності.
Як утримувати інтерес користувачів до продукту після першого контакту
Залучення аудиторії не має обмежуватися лише першим контактом із продуктом. Успішні освітні платформи розробляють систему постійної взаємодії. Так клієнт не йде від вас після першого контакту, а сприймає продукт як можливість набиратися знань маленькими порціями, але впродовж тривалого часу.
З цією метою можна впровадити push-сповіщення з нагадуванням користувачам про важливі події чи нові можливості в продукті.
Якщо курс або продукт постійно оновлюється, користувачі будуть відчувати, що можуть знову і знову відкривати щось нове для себе, навіть якщо це лише маленьке доповнення до вже вивченого. Наприклад, після того як користувач завершив основний модуль курсу, можна запропонувати йому новий мінікурс, пов’язаний із тією ж темою, щоб він міг продовжити вивчення та поглибити знання.
Адже створення ефективного microlearning-продукту — це не лише можливість адаптуватися до сучасних освітніх трендів, але й шлях до побудови довготривалих відносин із вашою аудиторією, які базуються на цінності, практичності та доступності навчання.