Блог

Мінімальне зростання, або крихка стабільність. Кілька слів про стан хостингового ринку в Україні

Привіт, мене звати Олена Омельченко. Я 10 років керую українською компанією HOSTiQ, яка забезпечує клієнтів доменами, хостингом та SSL-сертифікатами для сайтів. За цей час ми пережили багато подій світового масштабу, й вижили. Наразі найчастіше питання від команди, партнерів і клієнтів — прогнози на 2024 рік. Зібрала ретроспективу про те, яка ситуація на хостинговому ринку була раніше, та поміркувала про майбутнє нашої галузі. Дані будуть базуватися на прикладі нашої компанії, проте ми уважно слідкуємо за конкурентами, і думаємо, що плюс-мінус тренди збігаються.

Ситуація на хостингово-доменному ринку до 2022 року

Ми активно зростали мінімум на 50% рік до року. У 2020 році був пік за темпом зростання. Потім почалась пандемія, яку ми відчули за показниками трішки пізніше. Спад економіки по всьому світу, сповільнилася бізнес-активність і з’явилась велика загроза нашому ринку: менше бізнесів — менше сайтів.

Як наслідок, у той самий період зламалась сезонність. Починаючи з 2020 року більше немає стабільних спадів і зростань показників, як було до того. 

А потім почалось повномасштабне вторгнення.

Як команда пережила повномасштабну російську навалу

Насамперед ми перевозили людей — у цьому дуже допоміг наш стратегічний партнер, компанія Zone3000, яка взяла на себе організаційні питання:

  • в офісах облаштували бомбосховища, де місяцями жили співробітники з родинами та тваринами. Годували коштом компанії;
  • евакуювали членів команди з небезпечних територій, компенсували їм тимчасове житло.

Ми швидко переналаштовували робочі процеси, хоча перший час виконували тільки критичні задачі — наприклад, видаляли усіх руснявих клієнтів. 

Наймасштабнішою задачею стало перевезення обладнання під обстрілами зі сходу на захід країни. Це була найскладніша задача за всі 16 років моєї роботи з хостингом: ми мали на декілька діб вимкнути десятки тисяч сайтів клієнтів, і потім увімкнути усіх без втрат даних. До переїзду була залучена майже вся компанія. Крізь всі ці складнощі ми проходили з величезною підтримкою клієнтів. Вони не тільки з розумінням поставилися до даунтайму, а й пропонували допомогу.

Стан компанії у 2022 році та підтримка від міжнародних партнерів

Якщо дивитися на різницю в об'ємах продажів у січні та березні 2022 року, сталося найбільше падіння за всю історію — на понад 20%. Нові клієнти не приходили, що зрозуміло, а наявним було не до хостингу та сайтів. 

Навкруги були розгублені та вбиті горем люди, бізнеси зупинилися та переїжджали у безпечні місця. Не дивлячись на фінансові втрати, ми дали клієнтам можливість оговтатись: заморозили виставлення нових рахунків і дозволили місяцями не оплачувати послуги.

Людей у компанії не скорочували. Усім, хто не міг працювати, ми зберегли зарплати: волонтерам і тим, хто воював й досі воює. Також частково компенсували витрати на переїзди.

За цей період найняли шість людей на заміну тим, хто пішов з компанії з різних причин. Фактично команда не розширювалась.

Також ми скоротили всі некритичні витрати та ввели жорсткий контроль за дотриманням бюджетів, який працює і досі.

Окрім цього, нам дуже допомогли західні партнери: cPanel, SmartDC, CloudLinux, SolusVM, Site.pro, Bitwarden, Mailchimp, Jira, DirectAdmin та TypeForm. Ці компанії — хтось пів року, хтось майже рік, а хтось і досі — безплатно надавали нам свої послуги. Безмежно вдячні за цю підтримку!

Взаємодопомога під час кризи

Весь час після повномасштабного вторгнення ми підтримували конкурентів, а вони — нас. Була ситуація, коли побачили в соцмережах, що клієнт іншої компанії пише про неможливість зв’язатись зі своїм провайдером, і сайт цієї людини не працює. Ми правдами-неправдами знайшли контакти конкурентів та запитали у них, чи все добре і, чи потрібна допомога. Вони вже були зайняті ремонтом критичного обладнання, але дуже розчулились.

Також ми вперше запартнерились із компанією CityHost, яка влітку 2022 року проводила акцію з українізації доменів. Звісно, ми конкуренти, проте ми — українські компанії, й вважаємо, що потрібно об'єднуватись навколо суспільно-важливих тем. Зараз продовжуємо це робити. 

У 2023 році взяли участь у масштабній акції «KYIV.UA — додай української» для розвитку україномовних доменів, яку організувала компанія «Хостмайстер», адміністратор доменної зони .UA. Понад 20 українських доменних реєстраторів суттєво знизили ціни на домен kyiv.ua, щоб люди купували україномовний варіант домену. Наразі проходить акція для міста Харків — з правильною назвою kharkiv.ua.

Підсумки 2023 року

З початку 2023 пішло умовне відновлення. З січня об'єми продажів почали збільшуватися, і ситуативно могли наближатися до показників 2021 року. Вважаємо, що цьому посприяли та частково відкладений попит у людей після масових обстрілів восени 2022, і адаптація під нові реалії. 

Вже починаючи з весни-літа 2023 року маємо приріст клієнтів, який збігається з загальним оптимістичним трендом у країні. Це напряму пов’язано з ростом кількості підприємців: за статистикою у червні 2023 року відкрили понад 31 000 ФОПів, і це поки що рекорд. 

Основний приріст бачимо саме в категорії доменів, приріст по хостингах доволі незначний. Найбільше реєструють роздрібну торгівлю, і люди одразу роблять невеликі інтернет-магазини. Це логічно, тому що в онлайні можна працювати та заробляти з будь-якої точки, попри постійні тривоги та обстріли фізичних магазинів. 

Якщо дивитись на загальну картину замовлень до початку повномасштабного вторгнення і після, глобально нічого не змінилось. Люди купують все те, що купували й раніше. Принципово немає зміни у періодах, на які купують наші продукти. Бувають перекоси: наприклад, після обстрілів інфраструктури ми спостерігали перегин у бік замовлень на короткострокові періоди. Також був тимчасовий тренд у перші місяці великої війни, коли збільшилась кількість замовлень з Польщі. Це україніці, які виїхали за кордон та купували домени та хостинг звідти.

Цікавий факт: від початку повномасштабного вторгнення ми отримали просадку в зоні com.ua, яка була топ-1 за кількістю замовлень на місяць. Знайти точної причини не змогли, але найбільш вірогідна гіпотеза — це приналежність до зони ua. В умовах міграції населення і незрозумілості, що буде, люди купували більш «нейтральні» зони. Тому ми побачили невеликий приріст у замовленнях зони com, і покупки інших доменних зон замість ua.

Більш впевнені висновки робити ще рано. Війна продовжується, і ми будемо далі адаптуватися і працювати на перемогу. 

Що чекає на хостинговий ринок у 2024 році

Цієї осені не було такого падіння, як минулої через блекаути. Наразі спостерігаємо невелике зростання продажів. Сезон новорічних свят традиційно буде трохи нижчий за динамікою показників. І це за умови, що не посиляться обстріли інфраструктури. Люди працюють, сильного падіння не має бути.

Моє припущення: якщо у наступному році не погіршиться ситуація на фронті, то може бути мінімальне зростання або крихка стабільність. Країна важко і постійно воює. Попри це ми бачимо, що міста відновлюються, люди повертаються, з’являються нові бізнеси й оживають ті бізнеси, що працювали до повномасштабної війни. Попит на сайти є, тому можливе зростання доменно-хостингового ринку від 5% до 10%. Звичайно, що 10% — це супероптимістичний прогноз.

Скоріше за все, домени будуть зростати більше. Такі продукти, як платні SSL-сертифікати, будуть й надалі купувати менше. Це тому, що є безплатні альтернативи, які не дуже зручні, проте економія бюджетів виходить на перший план.