Блог

Професійна перевтома: як своєчасно виявити та запобігти вигоранню працівників

Вигорання на робочому місці є серйозною проблемою, яка впливає на фізичне і ментальне здоров’я співробітників і може призвести до зниження їх продуктивності. Надмірний стрес, на який накладається відбиток війни, великі навантаження й напружений темп роботи, токсичне оточення, відсутність належної винагороди та криза цінностей — ось неповний перелік передумов, які викликають цей стан.

Щоб запобігти вигоранню і забезпечити мотивовану та продуктивну роботу колег, необхідно вчасно реагувати на тривожні дзвіночки й оперативно вживати необхідних заходів для його недопущення. У цій статті розглянемо основні методи боротьби з емоційним виснаженням, яке медики встигли охрестити «хворобою 21 століття» та «епідемією на сучасному ринку праці».

Запах вигорання: вчимося розпізнавати емоційну  перевтому

У 1980 році вийшов бестселер американського психолога Герберта Фрейденбергера «Вигорання: висока ціна високих досягнень». Саме тоді світ уперше почув про термін «burnout», який сьогодні відомий усім, хто страждає від підвищеної втоми і небажання виконувати свою роботу. Тоді синдром ще не вважали захворюванням і не приділяли йому великої уваги.

Однак у травні 2019 року Всесвітня організація охорони здоров’я оприлюднила одинадцяту редакцію Міжнародної статистичної класифікації захворювань та пов’язаних із цим проблем зі здоров’ям, визначивши професійне вигорання як «синдром, концептуалізований як результат хронічного стресу на робочому місці, який не був успішно подоланий».

Ось 3 головні симптоми емоційного вигорання:

  • відчуття виснаження, що призводить до порушення сну, зниження імунітету та проблем із концентрацією уваги.
  • інтелектуальна й емоційна дистанція з роботою, що супроводжується почуттям негативу та цинізму відносно робочих ситуацій, відірваністю від колективу, відсутністю мотивації та негативним сприйняттям реальності.
  • зниження професійної ефективності, що проявляється в неспроможності впоратися з робочими обов’язками, внаслідок чого з’являються сумніви у власних здібностях і компетентності.

Напевно, кожному з нас колись так чи інакше доводилося переживати подібні стани. Вигорання зазвичай починається повільно і наростає з часом, доки ми не відчуємо безпорадності, почуття поразки та відчуженості. Люди з вигоранням, як правило, відчувають себе менш реалізованими і менш задоволеними своєю роботою.

Дослідження Gallup виявило п’ять чинників, які найбільше спричиняють вигорання:

  • несправедливе ставлення на роботі
  • некероване робоче навантаження
  • нечітка комунікація з боку керівництва
  • відсутність підтримки з боку керівника
  • невиправданий часовий тиск

Коли працівники регулярно стикаються з несправедливим ставленням на роботі, вони частіше відчувають високий рівень вигорання. Несправедливе ставлення може включати всі прояви: від упередженості, фаворитизму та поганого поводження з боку колег до непослідовного застосування корпоративних політик.

Коли працівники не довіряють своєму керівнику, або колегам, психологічний зв’язок, який надає роботі сенсу, розривається. І навпаки, коли до працівників ставляться справедливо і вони відчувають, що їх поважають, міцні стосунки формуються швидко, а працівники є більш стійкими.

Ознаки та симптоми вигорання на робочому місці

Зараз виявити ознаки вигорання у своїх колег, коли більшість працівників працюють дистанційно, стало складніше. Утім, підключивши спостережливість, уважність і проникливість, HR-фахівцеві не складе особливих труднощів помітити зміни у поведінці членів команди, які прямо вказують на емоційне виснаження. 

  • Зниження мотивації

Працівники з вигоранням не мають мотивації щось робити. Вони можуть ігнорувати звичний робочий розпорядок, або не виконувати завдання вчасно. 

  • Зниження продуктивності

Вигорання працівників призводить до низької продуктивності, тому що коли працівники почуваються емоційно виснаженими, вони не працюють із повною віддачею. Працівники, які відчувають вигорання, також із більшою ймовірністю звільняються з роботи. 

  • Підвищений рівень стресу

Ще одним симптомом вигорання на робочому місці є підвищений рівень стресу, який, у свою чергу, викликає тривогу. Коли ми не контролюємо своє робоче середовище, ми починаємо турбуватися про те, що може статися далі. 

  • Труднощі з концентрацією уваги

Працівники, які страждають від вигорання, часто повідомляють, що відчувають пригніченість, що, в свою чергу, заважає їм сфокусуватися на роботі. У такому стані вони припускаються помилок, які у подальшому можуть дорого коштувати компанії. 

  • Підвищена дратівливість

Коли працівник відчуває вигорання, він часто злиться. Деякі члени команди звинувачують інших у тому, що вони погано працюють. Їм також важко взяти на себе відповідальність за результати свої праці. 

  • Неналежне ухвалення рішень

Перенавантажені працівники приймають погані рішення, тому що у них немає часу як слід подумати про те, що вони роблять. Вони просто реагують на те, що трапляється, часто при цьому прокрастинуючи. 

Як запобігти вигоранню 

Хороша новина полягає в тому, що існує багато способів запобігти вигоранню співробітників. Втім, універсального рішення тут не існує. Кожна компанія може зіткнутися з унікальними викликами, до подолання яких варто й підходити уніфіковано.  Ось декілька загальних практичних порад, які допоможуть запобігти вигоранню членів команди та попередити зниження їх продуктивності. 

  • Чітка комунікація

Комунікація є важливою частиною лідерства, і якщо її здійснювати ефективно, вона може відігравати важливу роль у підтримці мотивації та енергійності співробітників. Чіткі комунікації допомагають нам зрозуміти наші цілі, як ми можемо їх досягти і як інші ставляться до наших рішень. Але іноді ми спілкуємося неефективно. І це може спричинити проблеми. Ось кілька порад, які допоможуть вам покращити свої комунікаційні навички, щоб команда була мотивованою та продуктивною.

КРОК 1: Знайте, що ви хочете донести до людей

Часто нам доводиться пояснювати речі знову і знову, поки ми не переконаємося, що донесли свою думку до людей. Тому перед тим, як почати говорити, подумайте про те, що ви хочете сказати. Це допоможе вам не витрачати час на повторення.

КРОК 2: Почніть із питання «Чому?»

Коли ви намагаєтеся переконати когось щось зробити, є спокуса відразу перейти до конкретних кроків. Але якщо ви почнете з питання «чому», це допоможе вам вибудувати довіру і підвищити мотивацію. Наприклад, замість того, щоб сказати: «Нам потрібно рухатися швидше», спробуйте сказати: «Тому що ми досягнемо більшого успіху, якщо зробимо це».

КРОК 3: Будьте лаконічними

Люди схильні читати короткі тексти, то ж хай ваші повідомлення будуть чіткими та лаконічними. Скоротіть своє повідомлення до самих основ, щоб його було легше зрозуміти. 

Регулярно комунікуючи з колективом, переконайтеся, що всі знають, як вони вписуються в команду. Співробітники повинні розуміти, що їм потрібно робити, щоб досягти успіху. Також дайте їм знати, чого ви від них очікуєте.

Менеджери повинні регулярно спілкуватися зі своїми командами. Вони повинні ставити питання про їх прогрес і надавати зворотний зв’язок щодо будь-яких сфер, які потребують вдосконалення. Інакше ви ризикуєте вигоріти всією командою.

  • Визнання

Висловлюйте вдячність за прикладені зусилля членів вашої команди. Переконайтеся, що вони знають, що ви їх цінуєте. Конкретизуйте, що саме ви цінуєте в них. 

Визнання має велике значення: дослідження показали, що компліментарність мотивує людей працювати краще і допомагає запобігти вигоранню. Тож давайте своїм працівникам позитивне підкріплення, коли це можливо.

КРОК 1: Висловлюйте вдячність

Існує кілька різних способів висловити вдячність. Один з найпростіших — похвалити усно. Інший — подарувати подарунок. Це не обов’язково має бути щось дороге. Проста листівка з подякою або подарунковий сертифікат можуть мати велике значення.

КРОК 2: Визнавайте успіхи

Регулярна похвала створює позитивний зворотній зв’язок. Співробітникам подобається, що їх внесок в загальну справу визнають, вони стають більш мотивованими продовжувати працювати старанно.

  • Робоче навантаження

Надмірне робоче навантаження є однією з головних причин вигорання. Коли людина занадто довго перебуває в стані напруженості, вона втрачає енергію, мотивацію та задоволення від своєї роботи. Це може призвести до погіршення продуктивності, падіння якості виконаної роботи, а також до емоційного та фізичного виснаження.

Тож як ми можемо зменшити стрес на роботі? Ось три речі, які ви можете почати робити вже сьогодні:

КРОК 1: Робіть перерви

Короткі перерви упродовж дня допоможуть зняти стрес і зосередитися на поставлених завданнях. Спробуйте виділити п’ять хвилин щогодини, щоб вийти з-за столу і розім’яти ноги. Або, якщо дозволяють умови, спробуйте зробити коротку перерву, вийшовши на кілька хвилин на вулицю. Навіть кілька хвилин прогулянки по офісу можуть допомогти очистити голову і дати вам свіжий погляд на речі.

КРОК 2: Встановіть реалістичні очікування

Не сподівайтеся протягом дня виконати все, що у вас на порядку денному. Замість цього встановіть для себе цілі, потім розставте пріоритети, щоб спочатку братися лише за найважливіші справи. Це дозволить вам не відчувати себе перевантаженим і допоможе залишатися продуктивним.

КРОК 3: Зосередьтеся на позитиві

Хоча на будь-якій роботі вистачає негативу, однак важливо пам’ятати, що є й багато позитивних моментів. Наприклад, вам може подобатися взаємодіяти з колегами, здобувати нові знання й  навички і отримувати гроші за те, що ви любите робити. Тож замість того, щоб зосереджуватися на негативі, подумайте про переваги вашої роботи і про те, як ви можете використати їх для покращення своєї кар'єри.

  • Цілеспрямованість

Доведено, що відчуття мети на роботі зменшує стрес і підвищує продуктивність. Це також допомагає працівникам відчувати зв’язок зі своїм роботодавцем та колегами. То ж як створити відчуття спільної мети в організації?

КРОК 1: Визначте, що робить вашу компанію унікальною

Що відрізняє вашу компанію від інших? Це ваш продукт чи послуга? Чи, можливо, ваша культура? Що б це не було, переконайтеся, що це те, що клієнти понад усе люблять у вашій компанії. Коли ви збагнете, що робить вашу компанію особливою, ви можете використовувати це, щоб мотивувати свою команду і підтримувати її залученість.

КРОК 2: Створіть відчуття мети

Після того, як ви визначили, що робить вашу компанію унікальною, вам потрібно знайти спосіб донести це до ваших співробітників. Це можуть збори, на яких кожен поділиться своїми улюбленими моментами в роботі. Або ж щомісячний дайджест, в якому розповідатиметься про все найцікавіше, що відбувається у вашій компанії. Який би метод ви не обрали, переконайтеся, що він є послідовним і робиться регулярно.

КРОК 3: Дайте працівникам зрозуміти, що вони важливі

Люди не хочуть працювати там, де вони відчувають себе непотрібними. Тож дайте своїм працівникам зрозуміти, що вони мають значення. Розкажіть їм, чому вони важливі для вашої компанії. Дайте їм зрозуміти, що вони є частиною загального успіху. 

  • Автономія

Коли ми даємо співробітникам свободу в тому, як вони виконують завдання і планують свій час, ми створюємо середовище, в якому вони відчувають себе відповідальними за власний успіх. Це створює культуру підзвітності та відповідальності, яка веде до більшої продуктивності та вищого рівня залученості.

Одним з бар'єрів на цьому шляху є страх невдачі. Ми всі знаємо, що невдачі не приносять задоволення, але, разом з тим, вони необхідні для навчання. Важливо розуміти, що невдачі — це частина життя. Якщо ми хочемо розширити можливості наших співробітників, усунувши страх невдачі з їхнього життя, маємо послабити контроль. Так, він тримає нас у безпеці, але коли ми намагаємося контролювати все, ми втрачаємо з поля зору загальну картину.

Коли ми даємо нашим працівникам більшої автономії, вони стають відповідальними за власний успіх. Вони вчаться довіряти собі та своїм здібностям. І коли вони бачать, що їхня робота є успішною, вони набувають впевненості та самоповаги.

Надання співробітникам автономії дозволяє їм рости і розвиватися. Відпускаючи контроль, ми даємо нашим співробітникам можливість зазнавати невдач без почуття провини. Ми вчимо їх, що помилки — це нормально. Ми показуємо їм, що вони можуть оговтатися від невдач і рухатися вперед.

Ось кілька порад, як реалізувати цю стратегію:

КРОК 1: Дайте їм свободу у виконанні завдань та можливість працювати у зручному режимі

Сучасна динамічна робоча атмосфера здатна виснажити членів команди і перетворити найцікавішу роботу на рутинний обов’язок, що вкрай негативно впливає на ефективність і задоволеність працівників.

Надання свободи у виконанні завдань означає довіру до співробітників, їхніх здібностей і талантів. Замість жорстких і строгих директив, компанії можуть надати співробітникам можливість обирати методи і способи виконання завдань, зокрема, враховуючи їхні унікальні підходи та індивідуальний стиль роботи.

Цей підхід допомагає працівникам відчувати себе більш цінними, що в свою чергу збільшує їхню мотивацію та залученість. 

КРОК 2: Заохочуйте креативність

Креативний підхід до роботи може відновити мотивацію та відкрити нові горизонти для досягнення професійних цілей. Створіть сприятливе робоче середовище, де працівники мали б можливість експериментувати, ділитися ідеями та здійснювати свої творчі задуми.

КРОК 3: Не займайтеся мікроменеджментом

Такий підхід може негативно впливати на працівників, створюючи відчуття недовіри, обмеженості та втрати контролю над власною роботою. Натомість давайте членам команди змогу вирішувати проблеми на власний розсуд: замість надання готових рішень, стимулюйте працівників діяти самостійно. Це допомагає розвивати їх критичне мислення та впевненість у власних здібностях.

  • Кар'єрне зростання

Надаючи співробітникам можливості для професійного зростання, компанії можуть гарантувати, що члени команди стабільно залишатимуться енергійними та продуктивними. Ось три кроки, які роботодавці можуть зробити, щоб допомогти своїм працівникам побудувати успішну кар'єру:

КРОК 1: Створіть план розвитку кар'єри

План розвитку кар'єри — це дорожня карта, якої працівники мають дотримуватися протягом своєї роботи в компанії. Бізнеси можуть використовувати цей інструмент, щоб визначити, чи зацікавлені працівники в тому, щоб брати на себе нові обов’язки, розширюючи компетенції. План кар'єрного розвитку може допомогти працівникам зрозуміти культуру та цінності компанії, а також її цілі та завдання.

КРОК 2: Надайте можливості для навчання

Працівники часто відчувають себе недооціненими, якщо вважають, що їм бракує необхідної підготовки для виконання певних завдань. Щоб вирішити цю проблему, компанії можуть запропонувати відповідні навчальні програми. Крім того, вони можуть отримати наставництво від більш досвідчених членів команди. Ментори можуть спрямовувати працівників у складних проєктах і, за необхідності, давати поради.

КРОК 3: Пропонуйте підвищення

Просування по службі може бути одним з найефективніших способів мотивації. Такі види заохочень не лише винагороджують за наполегливу працю, але й визнають цінність внеску працівників. Коли працівники знають, що їм є на що з нетерпінням чекати, вони з більшою ймовірністю залишаться лояльними до компанії.

Не дозволяйте вигоранню працівників стати проблемою у вашій компанії. Пам’ятайте: найкраще боротися з вигоранням до того, як воно почалося, але ви також можете зупинити його, як тільки розпізнаєте перші його ознаки.

Боротьба з емоційним вигоранням повинна бути комплексною і орієнтованою на індивідуальні потреби кожного працівника. Вживаючи проактивних заходів, вигорання можна значно пом’якшити або усунути у багатьох людей.