Блог

Менторинг у компанії: Інвестиція у майбутнє бізнесу

У сучасному світі бізнесу, де технології швидко розвиваються, компанії, які займаються впровадженням професійних послуг та високих технологій стикаються з викликом підготовки кваліфікованих спеціалістів. Адже тривалість найму та адаптації є більшою через високі вимоги до кандидатів. Проте, є ряд підходів, які допомагають проходити не тільки онбординг швидше, а ще й швидше професійно зростати. Це — професійний менторинг в компанії. Менторинг стає ключовим інструментом для розвитку талантів, особливо серед молоді та професіоналів, які бажають змінити сферу діяльності (світчерів).

Чому менторинг важливий?

Менторинг допомагає новачкам швидше адаптуватися в компанії та ефективніше освоювати необхідні навички. Для молодих фахівців це можливість отримати цінні знання від досвідчених колег, а для світчерів — шанс зрозуміти нову професійну роль. 

Ментор чи коуч?

На відміну від менторства, завдання коучингу — дати чіткі інструкції/план дій, які дадуть змогу розв’язувати щоденні завдання з більшою ефективністю. Як правило, коучинг — короткочасне наставництво, що допомагає досягти певних цілей. Коуч не вчить, а лише направляє, ставить правильні запитання, запускає певну рефлексію, дає так званий helicopter view на кар’єру та цілі спеціаліста. 

Менторство — довгострокове навчання молодого фахівця. Ментор розвиває навички підопічного на перспективу, плекає його як професіонала, зароджує певний стиль мислення та закладає основи для успіху в професії. Він мотивує його розвиток і стимулює особистісне зростання. У нас в компанії, до менторства залучені фахівці із досвідом в професії від 6 років, наявністю різнопланового проєктного портфоліо, здатністю і бажанням ділитися знаннями із молодими спеціалістами.

Як організувати менторську програму?

  1. Перш за все, необхідно чітко визначити, що компанія хоче досягти за допомогою менторської програми.
  2. Важливо обрати досвідчених спеціалістів, які мають не тільки глибокі знання, але й вміння передавати їх іншим.
  3. План повинен включати як теоретичні, так і практичні аспекти роботи з вашим продуктом.
  4. Регулярний зворотний зв’язок допомагає менті та ментору відстежувати прогрес та вносити корективи в процес навчання.

У нас в компанії є чітко побудовані HR-процеси: онбординг, менторинг, оцінювання та грейдинг спеціаліста. Це дозволяє junior-консультанту чітко усвідомлювати як він зростатиме, як модифікуватиметься його спектр задач, як індексуватиметься його заробітна плата. Ми вбачаємо у менторингу велику перспективу для бізнесу, оскільки це зрощує не тільки компетенції серед молодих спеціалістів, а ще й задовольняє амбіції з наставництва для більш досвідчених кадрів.

Як відбувається цикл менторингу, на прикладі нашої компанії

Підбір пари ментор-менті здійснюється тімлідом за наступними критеріями:

  • Психологічна та індивідуальна відповідальність

  • Досвід і компетенції наставника VS досвід і цілі менті 

Welcome meeting: знайомство з ментором, спільне роз’яснення очікувань та обговорення плану дій: планування навчального процесу та регулярних зустрічей із чіткими дедлайнами.

Повний цикл супроводу та підтримки менті протягом випробувального терміну та після нього за затвердженим деталізованим планом розвитку, проміжні тестування, теоретична атестація, внутрішні іспити тощо.

Долучення інших експертів для певних етапів плану навчання, з метою створення якомога більшої бази експертних знань та міжособистісних контактів.

Підсумки ефективності навчання:

  • Оцінка менті

  • Оцінка ментора

Онлайн зустріч з наданням зворотного зв’язку щодо сильних сторін, зон розвитку і подальших рекомендацій, щодо подальшої робочої фази.

Переваги менторингу для компанії

Підвищення продуктивності. Новачки, які пройшли через менторську програму, швидше стають продуктивними членами команди.

Зниження плинності кадрів. Менторинг сприяє лояльності співробітників та їх бажанню розвиватися в рамках компанії.

Розвиток лідерських якостей. Для менторів це можливість розвинути навички керівництва та наставництва. А ще:

  • Утримання в компанії талановитих і лояльних людей;
  • Впровадження культури knowledge sharing;
  • Розвиток культури зворотного зв’язку;
  • Створення бази навчальних матеріалів і експертів;
  • Підвищення кваліфікації своїх співробітників;
  • Вироблення професійних стандартів;
  • Поліпшення комунікації, як вертикальної, так і горизонтальної;
  • Підвищення ефективності та продуктивності співробітників;
  • Прискорення впровадження змін;
  • Додатковий нетворкінг і тімбілдінг.

В нашому випадку, менторинг у компанії є стратегічною інвестицією у розвиток персоналу та підвищення конкурентоспроможності на ринку. Це не тільки підготовка фахівців, але й створення міцної корпоративної культури, заснованої на знаннях та взаємній підтримці. Ми займаємося ІТ-консалтингом та впроваджуємо високотехнологічний продукт — ERP-систему, тож для того, щоб приступити до реальної зайнятості на проєктах, іноді потрібно 6-12 місяців навчання та асистування досвідченим ERP-консультантам. Безумовно, у кожної компанії свої стандарти якості та вимоги до команди.

Як бути більш ефективним в ролі менті?

  • Менті має планувати зустріч завчасно

  • Складати список питань

  • Не скасовувати зустріч в останній момент

  • Активно слухати

  • Ментор може попросити менті прокоментувати та пояснити свої результати, а також де, на його думку, можна зробити краще

  • Обговорення та пояснення оцінки

  • Використовувати концепцію «Починай — Продовжуй — Змінюй», щоб обговорити основні моменти та сфери, які потребують покращення

  • Обговорення, чи згоден менті з поясненнями ментора та оцінками, якщо ні — ментор слухає та обговорює разом з менті.

Мета сесії — досягти згоди щодо оцінок.

  • Обговорення зон зростання і подальшого плану. 

  • Оформлення домовленостей у письмовій формі різними доступними інструментами.

Ось декілька порад, як сприймати оцінку/review як точку для зростання, конвертувати її в силу та буст професійного розвитку:

  1. Трансформація негативного фідбеку у позитивний із підсвічуванням сильних сторін
  2. Конкретизація сказаного, виокремлення суті зауваження.
  3. Сфокусуватися на розвитку і сприймати елементи оцінки, як цінні настанови для швидкого зростання.
  4. Навчайтеся основ комунікації, де ви можете завжди перепитати щодо відтінку мови, тональності сказаного, емоційного забарвлення фідбеку.
  5. Дискутуйте, будьте відкритими, проте не сперечайтеся, контролюйте емоції та акцентуйтеся на фідбеку виключно про зроблену вами роботу, а не про вашу особистість. 

І наостанок, декілька порад від Head of HR Компанії Clarity Ukraine — Лесі Кривослицької:

  • Обирайте компанію де є процес менторингу.

  • Перед підтвердженням офферу уточнюйте як побудовано цей процес, чи є детальний план навчання, скільки триватиме програма менторства.

  • Сформуйте свій запит разом з ментором, ваші цілі (короткострокові та довгострокові).

  • Практикуйте поради щодо отримання зворотного зв’язку.

  • Відзначайте свій прогрес і аналізуйте свої досягнення для вдосконалення професійних навичок.