Блог

Ключові звіти з Cloud-аналітики, необхідні кожному CEO. Погляд експерта Netpeak

Сучасний маркетинг неможливий без ефективної аналітики даних. Дослідження, проведене Synergy Research Group, показало, що 98% організацій використовують хмарні сервіси у різних масштабах, а загальні витрати на публічні хмари прогнозуються на рівні $678,8 млрд вже у 2024 році, що свідчить про стійке зростання хмарних технологій.

Основні напрямки де використовують хмарні сервіси — це середовища та платформи для розробки продуктів, робота з даними та кібербезпека.

Що є факторами успіху цих інструментів та які переваги вони надають?

  • Гнучкість. Бізнес може обирати такі обчислювальні потужності, які необхідні тут і зараз. 
  • Масштабування. Збільшення обчислювальних потужностей для проходження пікових навантажень займає декілька хвилин в інтерфейсі сервісів або може відбуватися автоматично.
  • Надійність. Завдяки дистрибуції та реплікації даних, хмарні сервіси можуть часто надавати аптайм у розмірі 99,99% часу на рік.
  • Вартість. Хмарні сервіси переносять витрати на розрахункові потужності з капітальних витрат у площину операційних.  Ви платите кожен місяць тільки за те, що використовуєте. Це відкриває можливості для значної економії ресурсів.

Робота з аналітичними даними, зокрема продуктовими та маркетинговими, відповідає трендам:

  • Завантажувати такі дані в хмарні сховища значно легше, бо тепер не потрібен DevOps для розгортання та підтримки баз даних.
  • Бази даних створюються спеціально для аналітичних цілей і мають розширений набір функцій та можливостей для аналізу даних.
  • Завдяки завантаженню даних в хмару, бізнеси зазвичай отримують доступ до цілого набору сервісів для моделювання та прогнозування, що робить роботу з даними ефективнішою та швидшою.

Це призводить до того, особливо якщо культура у бізнесу data-driven, що:

  1. Управлінські рішення приймаються ефективніше.
  2. Економляться ресурси завдяки тому, що в хмарі все може бути автоматизовано.
  3. Бізнес має можливість через інсайти знаходити нові точки  росту й отримувати конкурентні переваги через інструменти, які роблять його ефективнішими.

Побудова центральних сховищ даних у хмарі, зокрема для маркетингу, стає критично необхідною для кожного бізнесу, особливо в часи фундаментальних змін, таких як скасування 3rd party cookies та посилення регуляцій щодо трекінгу користувачів. Якщо придивитися, можна помітити, що лише за останні півроку Google додав безкоштовні інтеграції своїх аналітичних та рекламних інструментів з хмарною базою Google BigQuery, яка є частиною Google Cloud, а саме Google Analytics, Google Search Console, Google Play Console, Google Sheets, Display and Video 360, Campaign Manager і навіть рекламного акаунту Facebook. 

Google Cloud як новий стандарт для бізнесу серед хмарних екосистем 

Google Cloud — це хмарна платформа, що об'єднує різноманітні сервіси та інструменти для розробки та керування сучасними додатками, аналізу даних, машинного навчання та штучного інтелекту. Ця екосистема працює як великий і гнучкий маркетплейс рішень, покликаний задовольнити широкий спектр вимог бізнесу в області обчислювальних потужностей, зберігання даних, аналітики та безпеки.

Одним із центральних компонентів роботи з даними в  Google Cloud є Google BigQuery — високопродуктивне хмарне сховище даних, що надає бізнесу безліч можливостей: 

  • швидко зберігати та обробляти будь-які обсяги даних;
  • інтегруватися з іншими продуктами Google для доступу до машинного навчання, штучного інтелекту та візуалізації, що дозволяє реалізовувати проєкти по сегментації, прогнозуванню та інтерпретації даних;
  • побудувати комплексну аналітичну інфраструктуру, яка допомагає краще зрозуміти аудиторію бізнесу;
  • отримати serverless рішення, що не потребує розгортання та підтримки;
  • створити центральне сховище даних для всього маркетингу з автоматичним щоденним оновленням дашбордів у таких інструментах візуалізації, як Looker Studio, Power BI або Tableau.

Звіти з хмарної аналітики як must-have для кожного CEO

Якщо ви CEO — раджу адаптувати звіти до різних рівнів деталізації залежно від потреб команди. Наприклад, якщо менеджеру з контекстної реклами цікавий ROI на рівні окремих кампаній, таких як Google Ads чи Facebook Ads, то для керівників вищої ланки (C-level) звіти повинні бути більш узагальненими. Кожного CEO зазвичай цікавлять дані, що надають розуміння загальної картини ефективності бізнесу: чи він розвивається, чи заробляє більше, ніж витрачає, високорівнева аналітика з агрегованими метриками KPI компанії, за якими вони можуть спостерігати й сигналізувати команді, якщо ці показники відхиляються від норми. Цікаво, звісно, слідкувати за ROI або ROAS (окупність витрат на рекламу), але вже не точково, а на рівні всього маркетингового підрозділу або в контексті всього бізнесу і часто в динаміці у порівнянні з минулим періодом чи роком.

Метрики без яких високорівневий звіт для CEO — просто купка цифр

Кожна метрика має свої переваги та недоліки, або скажемо обмеження: вона задає вам певні рамки, де ви ризикуєте не побачити цілісної картини. Не можу назвати ідеальні метрики, які б однозначно вказували на успіх або проблеми. Головна моя порада — чітко зрозумійте, яку метрику ви вибираєте і з чого вона складається. Це стосується будь-яких метрик, які можна відстежити. Чим краще ви зрозумієте складові метрики та чинники, що на них впливають, тим краще ви будете розуміти як працює ця метрика й уникнете можливих помилок. Наприклад, ви можете подумати, що все працює добре, спостерігаючи за позитивним показником LTV, але насправді ця метрика розраховується з урахуванням перших оплат, які були зроблені лише один раз вашими клієнтами. Тому, виходить, що штучно LTV може зростати, але насправді у вас буде великий відтік клієнтів й ви цього навіть не побачите. 

Основні метрики на які я раджу орієнтуватися — ті, що безпосередньо пов’язані з грошима. Це може бути:

  1. Net Revenue — показує, скільки ваша компанія заробила після сплати всіх податків.
  2. Customer Retention Rate — коефіцієнт збереження (повернення) клієнтів.
  3. ROI (окупність інвестицій) — демонструє, наскільки окуповуються ваші інвестиції після врахування всіх витрат.
  4. CLV (пожиттєва цінність клієнта) — відображає загальну суму грошей, яку ваші клієнти приносять протягом всього періоду співпраці.
  5. Cost of Customer Acquisition (CAC):  вартість залучення одного нового клієнта до компанії.

Для відстеження цих метрик у Cloud-середовищі рекомендую використовувати  наступні джерела даних та інструменти:

  1. Google Analytics 4 — для аналізу поведінки користувачів й відстеження показників CLV.
  2. Рекламні джерела такі як Gооgle Ads або Facebook вам знадобляться для отримання витрат по рекламним кампаніям.
  3. Google BigQuery — для обробки та аналізу великих обсягів даних, зокрема для розрахунку складних фінансових показників, таких, як чистий прибуток та ROI.
  4. Looker Studio або Power BI — для візуалізації даних й створення звітів, що дозволяє легко відстежувати ключові метрики та ділитися ними з командою.

Ці основні метрики — це певні маяки для бізнесу, що дозволяють орієнтуватися та рухатися в правильному напрямку. Але насправді їх існує набагато більше, враховуючи специфіку й цілі кожного бізнесу. Звісно, варто вміти розпізнавати саме ті метрики, що мають особливе значення саме під ваш бізнес, однак набагато важливіше не просто знаходити ці показники, а й розуміти, що ж насправді стоїть за ними. Лише тоді ви зможете приймати рішення, наче бачите ситуацію наскрізь й миттєво реагувати на найменші зміни, перетворюючи виклики на можливості для зростання.

Зрозуміла візуалізація даних у хмарі: ключ до ефективного прийняття рішень

Однією з переваг хмарних рішень повністю автоматична робота, щоденне оновлення даних дозволяє вашим менеджерам та команді не витрачати час на підготовку звітності, що є значною перевагою цього інструменту. В Netpeak ми оновлюємо дані раз на день, оскільки не всі системи можуть передавати інформацію в режимі реального часу. Використовуючи API, ми, звісно, можемо отримати дані, що відображають події, які відбулися за кілька хвилин до запиту, але це рідкість. Зазвичай система оновлюється раз на день, а зранку ми бачимо всю статистику за попередній день. Є звіти, які не потребують щоденного оновлення і можуть оновлюватися в реальному часі. Наприклад, Google Analytics може надавати дані в реальному часі, дозволяючи створювати звіти, які оновлюються кожні 15 хвилин, надаючи актуальну статистику. Якщо казати про те, як повинні виглядати звіти. Тут зазначу, що це окрема галузь аналітики. У великих компаніях може існувати окрема посада для спеціаліста, який займається дизайном звітів. 

Також важливим залишається питання: яким чином аналізувати табличні дані в інструменті візуалізації? Зазвичай на нього вам можуть відповісти відповідальні за створення звіту аналітики, але загальне розуміння не завадить всім. Якщо вам потрібно відобразити залежності та показники в динаміці протягом певного часу — найкраще брифувати аналітиків на створення лінійних графіків. Для порівняння кількох категорій (якщо їх не більше 3–4 підійде кругова діаграма). Якщо категорій більше, вона стає важкою для читання, тому краще використовувати стовпчасті діаграми. Таблиці також залишаються важливим інструментом для аналізу даних. Ці чотири основні типи візуалізацій використовуються найчастіше, хоча вони можуть мати різні варіації та ускладнення залежно від ваших завдань. До них можна додавати умовне форматування по кольору для підкреслення акцентів у даних, але при цьому палітра кольорів повинна бути такою, щоб не втомлювались очі. 

Як CEO ефективно запартнеритись з аналітичним відділом: 3 ключові поради

  1. Правильно ставте питання аналітикам для отримання необхідних даних. Якщо ви очікуєте від аналітиків вирішення усіх ваших фінансових та маркетингових проблем, то це хибна думка. Найкраще будувати комунікацію так, щоб ви перші приходили до аналітиків з конкретними проблемами, завданнями й питаннями. Тоді вони розуміють, які дані потрібні для відповіді, що необхідно зібрати, врахувати й надати. Якщо у вас є ініціативний аналітик, який сам формулює питання, то цінуйте його, оскільки такі фахівці зустрічаються рідко.
  2. Інвестуйте у розуміння даних налаштованих звітів. Жодна аналітична система не є ідеальною, тож у налаштованих звітах можуть траплятися певні неточності чи обмеження. Важливо усвідомлювати потенційні джерела похибок та ретельно вивчати звіти, аби уникнути прийняття хибних рішень на основі некоректних даних. Тому, раджу інвестувати свій час у поглиблене розуміння метрик й процесу побудови звітів, методології збору та обробки даних. 
  3. Будьте відкритими до діалогу з командою аналітиків. Якщо отриманий звіт є незручним або важким для вашого розуміння, обговоріть це з аналітиком. Можливо, він неправильно зрозумів завдання або відповів на ваше питання, але не досить конкретно. Звіти повинні бути корисними для вас, як CEO й важливо доводити їх до стану, що відповідає вашим цілям. Це може вимагати правок і доопрацювань, але через комунікацію завжди можна досягти кращого результату.