Що під капотом в Uklon? Слухай TechPower Podcast 🎧

Польща передала Україні МіГ-29. Які ще бойові літаки та гелікоптери є у західних партнерів. Запускаємо авіафлешмоб, щоб їх передали Україні

dev.ua вирішив запустити авіафлешмоб, суттю якого є заклик у соцмережах до західних політиків якнайшвидше вирішити питання надання літаків Україні. Використовуйте на своїх сторінках хештег #AviationForUkraine.

Про передачу українським захисникам МіГ-29, які чекали від Польщі, оголосив міністр оборони Польщі Маріуш Блащак, на повідомлення якого посилається в твіті журналіст Defence24.pl Якуб Паловський.

текст від 29 березня 2023

Залишити коментар
Польща передала Україні МіГ-29. Які ще бойові літаки та гелікоптери є у західних партнерів. Запускаємо авіафлешмоб, щоб їх передали Україні

dev.ua вирішив запустити авіафлешмоб, суттю якого є заклик у соцмережах до західних політиків якнайшвидше вирішити питання надання літаків Україні. Використовуйте на своїх сторінках хештег #AviationForUkraine.

Про передачу українським захисникам МіГ-29, які чекали від Польщі, оголосив міністр оборони Польщі Маріуш Блащак, на повідомлення якого посилається в твіті журналіст Defence24.pl Якуб Паловський.

текст від 29 березня 2023

Авіація — тема номер один для України, яка дуже повільно, але рухається вперед. Партнери зі Словаччини вже передали нашій країні перші винищувачі МіГ-29. У січні 2023 року від Британії надійшли військові гелікоптери Sea King і навіть Північна Македонія виявила бажання передати Україні 12 вертольотів Мі-24.

Звісно це все добре, але Україна зараз потребує сучасної бойової авіації (наприклад, знамениті винищувачі F-16 або хоча б вертольоти AH-64 Apache) і просить її у партнерів практично з початку широкомасштабного вторгнення рф.

Тому видання dev.ua вирішило запустити авіафлешмоб, суттю якого є закликати в соцмережах західних політиків якнайшвидше вирішити питання надання літаків Україні. Ми просимо журналістів, активістів, громадських діячів, політиків та всіх небайдужих використовувати хештег #AviationForUkraine та активно тегати європейських і американських чиновників, що можуть вплинути на рішення. Сподіваємося, що колеги та всі українці підтримають ініціативу. Заздалегідь вдячні!

Для того, щоб ви могли краще орієнтуватися в цій темі, ми створили велику добірку літаків і вертольотів, які зараз експлуатуються західними партнерами. Як виявилося, у світі є багато якісної бойової авіації, про яку ми і не здогадувалися.

Українські авіаційні надії

Міністр оборони України Олексій Резніков, 9-та зустріч у форматі «Рамштайн», 14.02.2023

Дев’ята зустріч у форматі «Рамштайн» (серія зустрічей міністрів оборони кількох десятків країн світу з метою синхронізації та прискорення надання військової зброї Україні) відбулася у Брюсселі 14 лютого 2023 року. Багато хто очікував, що саме на ній і буде оголошено про передачу Україні сучасних винищувачів, проте цього не сталося.

Незважаючи на це, міністр оборони Олексій Резніков, схоже, дійсно вважає/знає, що «літакова коаліція» вже не за горами. Адже не просто ж так він прогулювався на «Рамштайні» з красивим «носовичком» (аксесуар із зображенням літака F-16). «Спочатку була «танкова ініціатива», яка народилася у певних головах, і її відпрацьовували, потім настала «танкова коаліція». Те ж саме, повірте мені, з літаками. Ініціатива вже існує. Залишилося «оздобити» цю «літакову коаліцію», — заявив міністр на брифінгу 20 лютого 2023 року. Слід відзначити, що 15 березня 2023 року в онлайн-форматі відбувся вже і 10-й «Рамштайн», але про літаки для України поки нічого не чутно.

Речник командування Повітряних сил ЗСУ Юрій Ігнат сказав у коментарі dev.ua, що саме літаки F-16 є найоптимальнішим та найвірогіднішим варіантом для України. Він вважає, що говорити про отримання якихось інших літаків від партнерів наразі не є коректним, адже це надзвичайно складно з багатьох причин (обслуговування, запчастини, навчання пілотів…).

«На рахунок бойових вертольотів (AH-64 Apache, Bell AH-1Z Viper, Eurocopter Tiger), то це було б не погано. Це зовсім інший тип, зовсім інші задачі. Підтримка військ. Але зараз ми говоримо про літак, який має стати частиною ППО, в першу чергу. Вони нам потрібні, щоб закрити небо. Багато хто пише про Panavia Tornado, ще якісь літаки. Наприклад, літак Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II (серійне виробництво було завершено 1984 року) — це взагалі утопія, бо його просто зіб’ють», — розповів Ігнат.

Експерт, військовий історик і професор Національної академії сухопутних військ ім. гетьмана Петра Сагайдачного Андрій Харук розказав dev.ua, що американські винищувачі п’ятого покоління (F-22 Raptor, F-35 Lightning II) Україні точно не дадуть. «Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale, Gripen — ймовірність саме в такій послідовності. Panavia Tornado та AMX Ghibli — можливо з Італії. Але це чисто ударні літаки, можлива заміна, відповідно, наших Су-24 і Су-25», — відмітив Харук, розглядаючи варіанти окрім літаків F-16.

За його словами, бойові вертольоти також дуже підходять Україні. «Найбільш ймовірний варіант, на мою суб’єктивну думку — це американський вертоліт Bell AH-1Z Viper. Є на консервації машини скасованого Америкою пакистанського замовлення. Постачання AH-64 Apache — цілком можливо, а ось Eurocopter Tiger — ні», — зазначив Харук.

Щодо старих, законсервованих літаків, які в теорії могли б десь завалятися у наших партнерів, то, за даними експерта, F-14 Tomcat всі утилізували, щоб виключити нелегальне постачання запасних частин до Ірану, а McDonnell Douglas F-4 Phantom II — ті, які лишились — зношені на 100%.

Якщо говорити про гелікоптери, то полковник запасу ЗСУ, льотчик-інструктор Роман Світан досить яскраво описав вертоліт Apache: «Це гелікоптер підтримки, наступальне озброєння танкового прориву. Там потужне озброєння: ракети Hellfire — протитанкові реактивні снаряди, дають можливість на 10-15 км не підходити і не бути підсвіченими у зоні враження зенітними ракетними комплексами, які є у ворога. Тобто дальність ракети вбереже літак. Дуже потужна накачка неуправляючими реактивними снарядами. У кожному блоці по 19 гідр. Це практично літаючий танк», — сказав Світан.

А ось начальник Головного управління розвідки Міноборони України Кирило Буданов вважає, що Україна більше потребує саме штурмову авіацію. «На мою думку, Україні потрібна штурмова авіація. F-16 і подібні платформи — не є штурмовою авіацією. Штурмова авіація у США — це перш за все літаки A-10 Thunderbolt II. Так само є армійська авіація — це ударні гелікоптери типу AH-64 Apache і так далі. Це повітряні платформи, які призначені для нанесення ударів по землі», — пояснив Буданов.

У липні 2022 року Палата представників Конгресу США схвалила виділення $100 млн на фінансування програми підготовки українських пілотів для польотів на американських літаках. Цей законопроєкт ухвалили в рамках Закону про повноваження у галузі національної оборони на 2023 фінансовий рік, підписаного президентом Джо Байденом 23 грудня 2022 року. Під час обговорення законопроєкту в Конгресі йшлося про підготовку пілотів для літаків F-15 та F-16 (винищувачі четвертого покоління), «а також інших платформ, придатних для повітряного бою». Насправді — це поки що є найяскравіший аргумент того, що Україна рано чи пізно отримає F-16.

Як сказав на брифінгу 27 січня 2023 року спікер Повітряних сил ЗСУ Юрій Ігнат, список пілотів, які будуть задіяні в навчаннях на винищувачах F-16, вже готовий і затверджений командуванням. «Список льотчиків уже давно готовий. Потрібно готувати і авіаційних інженерів, бо це літак, небо помилок не прощає. Цих людей треба не менше готувати, аніж пілотів. Вони повинні щодня обслуговувати літак, проводити і щоденні, і регламентні роботи», — зазначив він.

Майор Повітряних сил ЗСУ Вадим Ворошилов (Karaya)

Karaya, майор Повітряних сил ЗСУ Вадим Ворошилов в інтерв’ю The Guardian на початку лютого 2023 року розповів, що українські льотчики та інженери здатні освоїти західні літаки за три місяці. «Ми отримуємо все більше західних систем ППО, зокрема і для захисту аеродромної інфраструктури. Наші пілоти майстерно застосовують застарілі радянські літаки, витискають із цієї техніки можливий максимум. Нещодавно два українські льотчики проходили тестування в США, щоб наші союзники могли розуміти, як швидко пілоти зможуть опанувати сучасні бойові літаки, зокрема й F-16. І маємо гарні новини — термін перенавчання пілотів на західні винищувачі може становити менше 6 місяців. Чим швидше ми отримаємо сучасні багатоцільові літаки, тим швидше переможемо у цій війні, тим більше життів українців врятуємо», — зазначив 21 березня 2023 року начальник авіації Командування Повітряних Сил ЗСУ, бригадний генерал Сергій Голубцов.

Експерти нарахували, що для повного закриття неба над Україною потрібно 5 авіаційних бригад літаків F-16: це 180 винищувачів, або 3 бригади літаків. У кожній бригаді — 3 ескадрильї, а одна ескадрилья — це 12 літаків. Вартість такого комплекту авіації, за даними аналітиків, сягне $29,25 млрд. А з літаками дальнього радіолокаційного виявлення і повітряними танкерами сума збільшиться до $32,3 млрд.

Партнерський Realpolitik

Ілюстрація: Peter Brookes

Україна подала офіційну заявку Нідерландам на постачання винищувачів F-16. Це підтвердила 9 лютого 2023 року міністр оборони Нідерландів Кайса Оллонгрен. За її словами, цей запит Києва зрозумілий, але його нелегко виконати. «Нам потрібно обговорити наявність F-16 з американцями та іншими союзниками», — сказала Оллонгрен. Швеція також вже отримала запит від України на передачу винищувачів Gripen. Схоже, що все залежить від США та НАТО.

В середині лютого 5 конгресменів США від обох партій закликали Байдена надати таки Україні винищувачі F-16. Вони стверджують, що винищувачі «можуть стати вирішальними для контролю над повітряним простором України». Лист підписали конгресмени Джаред Голден, Джейсон Кроу та Кріссі Хулахан від демократичної партії, а також Тоні Гонсалес та Майк Галлахер із республіканської.

У статті за 16 лютого 2023 року редактора часопису Асоціації ВПС США Air & Space Forces Кріса Гордона з’явилася цікава аргументація на користь передачі Україні F-16: «Рано чи пізно росія почне отримувати бойові літаки з Китаю — тому США повинні надати F-16 Україні».

23 лютого 2023 року заступниця держсекретаря США з політичних питань Вікторія Нуланд заявила, що обговорюється можливість забезпечити ЗСУ винищувачами п’ятого покоління (F-16 відноситься до винищувачів четвертого покоління), як елемент необхідних для України довгострокових гарантій безпеки. За її словами, у Європі є країни, які готові передати Україні такі літаки, і «це їхній вибір», який США можуть підтримати в рамках свого бачення того, що Україні знадобиться в довгостроковій перспективі. Це дуже цікава заява, адже до цього не було і мови про такі літаки, як F-22 Raptor, F-35 Lightning II.

Президент США Джо Байден біля Михайлівського Золотоверхого собору в Києві 20 лютого 2023 року, фото — president.gov.ua

25 лютого 2023 року президент США Джо Байден в інтерв’ю ABC News виключив на нинішньому етапі можливість постачань Україні американських винищувачів F-16. На запитання, чи вважає він, що президенту України вже зараз потрібні F-16, глава Білого дому відповів: «Ні, F-16 зараз йому не потрібні».

19 лютого 2023 року італійське видання La Republica, посилаючись на власні джерела, написало, що нібито Італія готова поставити Україні п’ять бойових літаків Panavia Tornado та AMX, але не хоче робити це першою з міркувань політичної доцільності. Щодо постачання Україні винищувачів, прем'єрка Італії Джорджія Мелоні 21 лютого 2023 року на пресконференції у Києві з президентом України Володимиром Зеленським зауважила, що коли йдеться про країну, проти якої здійснено агресію, вся зброя, яка їй постачається, є оборонною і призначена для захисту.

Також 21 лютого 2023 року експрем'єр Великої Британії Борис Джонсон закликав спочатку президента США Джо Байдена надати Україні винищувачі F-16, а потім Великобританію «розтопити лід» і надати Києву винищувачі Eurofighter Typhoon. А вже 22 лютого 2023 року чинний прем'єр-міністр Великої Британії Ріші Сунак зазначив, що Лондон готовий допомогти іншим країнам, які вирішать надати літаки Україні, але відзначив, що для самої Британії це завдання є складним. Водночас Швеція поки відмовила Україні у винищувачах Gripen, а президент Франції Емманюель Макрон взагалі сказав, що «винищувачі зараз — не пріоритет».

Яка ще сучасна авіація є у партнерів України, крім славнозвісного F-16?

Винищувач четвертого покоління F-16

F-16 — однодвигунний багатофункціональний легкий винищувач четвертого покоління, який компанія General Dynamics розробила для Повітряних сил США. Він — один із наймасовіших літаків свого класу. З моменту розробки виготовили понад 4000 машин різних модифікацій. Вартість одиниці: $34 млн. Одна година польоту літака коштує майже $27 000. Основна функція винищувача — протидія повітряному нападу, чи то крилаті ракети, шахіди, бомбардувальники, штурмовики, вертольоти. Чому так важливо отримати цей літак для України, читайте — тут. А ще є спеціальний сайт, присвячений саме винищувачу F-16: https://www.f-16.net.

Порівняння літаків F-16 та МіГ-29, інфографіка — портал «Слово і Діло»

Інша авіація США

Винищувач п’ятого покоління F-22

1. Lockheed Martin F-22 Raptor — багатоцільовий винищувач п’ятого покоління виробництва США, побудований передусім для боротьби з винищувачами супротивника, але також здатний здійснювати наземні атаки, розвідку і радіоелектронну боротьбу. Всього збудовано: 195. Вартість одиниці: від $130 до $180 млн. Одна година польоту літака коштує приблизно $85 000. Все про цей літак, читайте — тут.

Винищувач п’ятого покоління F-35

2. Lockheed Martin F-35 Lightning II — сім’я перспективних, малопомітних винищувачів-бомбардувальників п’ятого покоління, розроблена у трьох варіантах: для потреб ВПС США, для корпусу морської піхоти США і ВМС Великої Британії і для потреб ВМС США (палубний винищувач). Усього збудовано: 700+. Вартість одиниці: F-35A — $83,4 млн, F-35B — $108,1 млн, F-35 °C — $93,3 млн. Одна година польоту літака коштує майже $42 000. Все про F-35, знайдете — тут.

Винищувач четвертого покоління F-15

3. McDonnell Douglas F-15 Eagle — американський всепогодний тактичний винищувач четвертого покоління. Призначений для завоювання переваги в повітрі. Прийнятий на озброєння в 1976 році. Винищувач F-15 Eagle залишиться у ВПС США до 2025 року. Збудовано: 1600. Вартість одиниці: F-15A/B: — $27,9 млн, F-15 °C/D: $ 29,9 млн. Найцікавіше про літак, читайте — тут.

Багатоцільовий винищувач F-15E Strike Eagle

4. McDonnell Douglas F-15E Strike Eagle — американський двомісний багатоцільовий винищувач, створений на базі F-15 Eagle. Був розроблений у 1980 роках для завдання авіаударів по високозахищених цілях без застосування літаків супроводження чи радіоелектронної боротьби. Збудовано: більше 470. Вартість одиниці: більш як $100 млн. Усе про цей літак — тут.

Палубний винищувач-бомбардувальник F/A-18 Hornet

5. McDonnell Douglas F/A-18 Hornet — американський палубний винищувач-бомбардувальник, розроблений в 1970-х роках. До недавнього часу був основним бойовим літаком ВМС США. Класичний Hornet наразі поступився місцем Boeing F/A-18E/F Super Hornet у всіх бойових ескадрильях. На березень 2021 року класичний Hornet залишився на службі лише в корпусі морської піхоти, а також тренувальних та експериментальних ескадрильях. Збудовано: більше 2000. Вартість одиниці: $29–57 млн. Більше про літак, читайте тут і тут (українською). Як нещодавно повідомило фінське видання MTV Uutiset, міністр оборони Фінляндії Антті Кайкконен заявив, що Україна офіційно звернулася і сподівається на обговорення передачі винищувачів F/A-18 Hornet. Але, за словами міністра, з погляду його відомства, це питання «не стоїть гостро».

Винищувач-бомбардувальник та штурмовик F-18 Super Hornet

6. Boeing F/A-18E/F Super Hornet — американський палубний винищувач-бомбардувальник і штурмовик; глибоке перероблення винищувача F/A-18. Важливою особливістю літака є закладений при його проєктуванні комплекс заходів, спрямованих на забезпечення виживання машини в бойових умовах. Збудовано: 608+ (на квітень 2020 року). Вартість одиниці: $66,9 млн. Усе про літак — тут.

Штурмовик A-10 Thunderbolt II, інфографіка — видання nv.ua

7. Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II — американський броньований одномісний штурмовик, призначений для знищення танків, бронемашин та інших наземних цілей. Літак прийнятий на озброєння в 1976 році і до цього часу є єдиним літаком ВПС США, призначеним і використовуваним виключно для вирішення задачі безпосередньої авіаційної підтримки. Одна година польоту легендарного штурмовика A-10 Thunderbolt II коштує $22 500. Збудовано: 716. Вартість одиниці: $18,8 млн. Більше про літак, читайте — тут.

Стратегічний бомбардувальник B-52 Stratofortress

8. Boeing B-52 Stratofortress — американський міжконтинентальний стратегічний бомбардувальник компанії Boeing, що стоїть на озброєнні ВПС США з 1955 року. На дозвуковій швидкості на висотах до 15 км він здатний нести різні види зброї, зокрема ядерну. Основне завдання, для якого Б-52 розроблявся, — доставити дві термоядерні бомби великої потужності до будь-якої точки СРСР. 23 вересня 2020 року в рамках навчань пара В-52H пройшла крізь повітряний простір України для відпрацювання низки вправ над акваторією Чорного моря. Збудовано: 744. Вартість одиниці: більше $84 млн. На 2021 рік у бойовій готовності США є 58 бомбардувальників. Більше про літак, читайте — тут.

Стратегічний бомбардувальник Rockwell B-1 Lancer

9. Rockwell B-1 Lancer — американський надзвуковий стратегічний бомбардувальник зі змінною стрілоподібністю крила виробництва компанії Rockwell International. Був розроблений у 1960 роках для заміни дозвукових Boeing B-52 Stratofortress, але останні використовуються і сьогодні. В остаточній версії бомбардувальника (B-1B) реалізована концепція маловисотного прориву ППО за допомогою польоту на надмалих висотах з огинанням рельєфу місцевості. Збудовано: B-1A — 4, B-1B — 100. Вартість одиниці: орієнтовно $317 млн. Усе про літак — тут.

Стратегічний бомбардувальник B-2 Spirit

10. Northrop Grumman B-2 Spirit — американський малопомітний стратегічний бомбардувальник, збудований за схемою «летюче крило». Призначений для прориву щільної ППО супротивника і доставки звичайного або ядерного бомбового навантаження. Для забезпечення малопомітності на літаку широко використані стелс-технології. Збудовано: 21. Вартість одиниці: орієнтовно $3,1 млрд. Одна година польоту літака коштує майже $151 000. Найцікавіше про літак, читайте — тут.

У США є безліч літаків радіоелектронної боротьби, далекого радіолокаційного виявлення та управління, а також розвідувальні, патрульні та транспортні літаки. Ось деякі з них:

Стратегічний літак E-6 Mercury

11. Boeing E-6 Mercury — американський військовий стратегічний літак, літак управління та зв’язку і повітряний командний пункт ВМС США. Він призначений також для забезпечення резервної системи зв’язку з атомними підводними човнами. Збудовано: 16. Вартість одиниці: орієнтовно $141,7 млн. Більше про цей літак — тут. 28 лютого 2023 року США перекинули цей літак в Ісландію. «Літак E-6B Mercury ВМС США прибув до Ісландії, виконуючи операції у зоні відповідальності Європейського командування ЗС США», — йдеться у повідомленні.

Стратегічний літак E-4 Nightwatch

12. Boeing E-4 Nightwatch — американський військовий стратегічний літак, повітряний командний центр військово-політичного керівництва США на випадок ядерної війни або іншої надзвичайної ситуації, внаслідок якої будуть зруйновані або суттєво ушкоджені наземні елементи структури воєнного і держуправління. Ці літаки називають «літаками судного дня». 1 година польоту цього літака коштує майже $400 000. Збудовано: 4. Вартість одиниці: орієнтовно $223,2 млн. Усе про літак — тут.

Військово-транспортний літак Lockheed C-5 Galaxy

13. Lockheed C-5 Galaxy — американський важкий військово-транспортний літак. Третій після Ан-225 «Мрія» та Ан-124 «Руслан» за вантажністю вантажний літак у світі. Здатний перевозити шість гелікоптерів AH-64 Apache або чотири БМП M2 Бредлі, або один сучасний танк M1 Abrams, або до 345 військових. Збудовано: 131. Вартість одиниці: $167,7 млн. Подробиці про літак — тут.

Гелікоптери

Ударний ґвинтокрил AH-64 Apache

14. AH-64 Apache — американський основний ударний гвинтокрил, що перебуває на озброєнні армії США із середини 1980-х років. Це двотурбінний гелікоптер з хвостовим шасі та тандемною кабіною для екіпажу з двох людей. Він оснащений встановленим у носі набором датчиків виявлення цілей і систем нічного бачення. Він озброєний 30-міліметровою ланцюговою гарматою M230, встановленою між основними стійками шасі, під носовою частиною фюзеляжу, і чотирма вузлами підвіски, встановленими на пілонах з коротким крилом для перевезення озброєння та боєприпасів. Збудовано: більш як 2400. Вартість одиниці: $52–61 млн. Більше про вертоліт — тут.

Багатоцільовий гелікоптер UH-60 Black Hawk

15. Sikorsky UH-60 Black Hawk («Чорний Яструб») — американський тактичний багатоцільовий гелікоптер, призначений для перевезення особового складу, військових вантажів, евакуації поранених. При встановленні додаткових пілонів може оснащуватися протитанковими керованими ракетами та AGM-114 Hellfire (керованими протитанковими ракетами класу «повітря — земля», що запускаються із закритої позиції без прямого візуального контакту з ціллю), а також додатковими баками для польотів великої дальності. У передній частині вантажного відсіку можуть встановлюватися кулемети М240, М134 та 30-мм гармата M230. Збудовано: близько 4000. Вартість одиниці: $21,3 млн. Детальніше про Black Hawk, можна почитати — тут і тут.

UH-60A Blackhawk

21 лютого 2023 року Головне управління розвідки Міноборони України опублікувало фотографії своєї бойової авіації. На цих світлинах є і гелікоптер UH-60A Blackhawk. Судячи з українських розпізнавальних знаків і незвичної лівреї, гелікоптер UH-60A придбаний на цивільному ринку та належить Україні.

dev.ua поговорив з експертом у галузі військових гелікоптерів, українцем Олександром. Він навчався спочатку в авіаційному коледжі в Слов’янську, а потім, коли почалися бойові дії, у Кривому Розі та Європі. Зараз він працює інженером військових вертольотів у одній гелікоптерній компанії в ЄС та знається на американських Sikorsky UH-60 Black Hawk, MH-6 Little Bird та деяких інших модифікаціях вертольотів.

За його словами, MH-6 Little Bird — це легкий, атакувальний, штурмовий гелікоптер. Його ще називають «Вбивче яйце». Ці вертольоти використовують для спецназу та висадки, адже вони маленькі, маневрові, вміщують шість спецназівців та двох пілотів, можуть нести якесь озброєння: ракети чи кулемети.

«А ось Sikorsky UH-60 Black Hawk („Чорний Яструб“) — це мультизадачні гелікоптери. Існує багато версій таких машин. Є ті, що використовуються для радіоелектронної боротьби: у них стоїть обладнання, вертоліт обвішаний антенами, сенсорами, датчиками і веде радіоелектронну боротьбу. Вони можуть шукати цілі або робити перешкоди. Існують Black Hawk для перевезення людей та евакуації. Є версії для морського базування, є протикорабельні версії. Модифікація Nighthawk — це вертольоти, що обладнані для нічного бою (існує і VIP-варіант гелікоптера морської піхоти, що використовується для транспортування президента США). В Америці багато старих версій Black Hawk. Вони стоять на складах і їх спокійно можна купувати. Будь-хто може купити такі старі вертольоти. Я бачив на YouTube, що блогер придбав Black Hawk, апгрейдив і спокійно літає», — розповів фахівець.

На питання чи можна старі вертольоти Black Hawk переробити під бойові, які могли б прикривати сухопутні війська, Олександр відповів ствердно. «Це зробити легко, тому що Black Hawk має різні версії. Можна поставити дисплей замість аналогових приладів, якщо є підвіс, то з обох боків можна встановити великокаліберні кулемети. Наприклад, компанія Ace Aeronautics займається модернізацією. Якщо змінити всі основні частини: двигун, редуктор, гвинти, то гвинтокрил вважатиметься новим. І він може прослужити ще 20 років», — зазначив експерт. За даними Олександра, старий Black Hawk може коштувати близько $1 млн, а може навіть і менше.

За його словами, нові версії Black Hawk ще більше пристосовані до бойових дій. «Навіть якщо їх прострілять, то вони зможуть ще летіти. Паливні баки зроблені так, що якщо їх прострілять, то є прошарок зі спеціального матеріалу, який при контакті з паливом починає роздуватися і тим самим закриває пробоїну», — відмітив Олександр.

Він згадав і про славнозвісні американські AH-64 Apache: це бойові ударні вертольоти якраз для підтримки наземних військ, там використовуються ті ж двигуни, що і у Black Hawk. «Вертолітна військова інфраструктура в Америці побудована так, що багато компонентів вже використовуються десь, щоб уніфікувати, знайти деталі, фахівців. Ці гелікоптери так просто на ринку купити вже не можна. До речі, мені здається, що спочатку можуть Україні дати якраз вертольоти, а не F-16», — підсумував інженер.

Багатоцільовий гелікоптер Bell UH-1 Iroquois

16. Bell UH-1 Iroquois — американський багатоцільовий гелікоптер фірми Bell Helicopter Textron на прізвисько «Г’юі». Одна з найвідоміших і наймасовіших машин в історії гелікоптеробудування. Серійно виготовляється з 1960 року. Загальна кількість усіх модифікацій, випущених з початку виробництва, включаючи ліцензійний випуск поза США — більш як 16 000.

На 2020 рік залишається третім за чисельністю військовим вертольотом у світі. Поточний варіант, що використовується в корпусі морської піхоти США — UH-1Y. У дверних отворах можуть встановлюватися два кулемети M60С або два кулемети M2HB, або два кулемети М134 «Мініган» калібру 7,62 мм.

На зовнішній підвісці можуть бути встановлені кулемети M60С, М134 «Мініган», кероване ракетне озброєння: AGM-22, BGM-71 TOW; некероване ракетне озброєння: 7-зарядні, 19-зарядні 70 мм ракетні блоки або 24-зарядні 70 мм ракетні блоки. У носовій частині гелікоптера може бути встановлений 40-мм гранатомет M75 зі 150 або 300 зарядами, що повністю керується пілотом. Вартість одиниці: $20 млн. Більше про ґвинтокрил — тут.

Військово-транспортний вертоліт CH-47 Chinook

17. Boeing CH-47 Chinook — американський важкий військово-транспортний вертоліт поздовжньої схеми. Це гелікоптер великої вантажопідйомності, що входить до найважчих західних вертольотів. Перебуває на озброєнні понад 20 країн світу. Має стрілецько-гарматне озброєння: 3×7,62 мм кулемета (2 у дверях, 1 на рампі). Збудовано: більше 1200. Вартість одиниці: $28,9. Більше про вертоліт — тут.

Ударний гелікоптер Bell AH-1Z Viper

18. Bell AH-1Z Viper — американський ударний гелікоптер, створений на базі моделі Bell AH-1 Super Cobra. Вертоліт має чотирилопатеву, композитну систему носійного гвинта, форсовану трансмісію і нову систему ціленаведення. Система нічного бачення Night Targeting System забезпечує ефективні дії у нічних та поганих погодних умовах. «Вайпер» має кращу захищеність і виживання в порівнянні з попередником. Нова система керування вогнем дозволяє застосовувати нові зразки високоточної зброї з більшою дальністю. Одна із особливостей AH-1Z Viper — цей вертоліт може застосовувати ракети типу «повітря-повітря» малої дальності. Збудовано: більш як 2000. Вартість одиниці: $27-31 млн. Як відомо, у 2019 році США ухвалили рішення про відмову Пакистану у продажі даних гелікоптерів, яких було замовлено 12 одиниць. Ці вертольоти зараз знаходяться на зберіганні. Можливо, Україні варто було б замислитися над придбанням «вайперів». Проте, схоже, ці вертольоти швидше отримає Словаччина, а не Україна. Як пише Defense News, міністр оборони Словаччини Ярослав Надь заявив про пропозицію США поставити їй 12 бойових гелікоптерів Bell AH-1Z Viper, як компенсацію за передачу Словаччиною Україні знятих з озброєння винищувачів МіГ-29. Більше про гвинтокрил — тут.

Конвертоплан Bell Boeing V-22 Osprey

19. Bell Boeing V-22 Osprey — конвертоплан, що поєднує окремі можливості літака і гелікоптера. Перебуває на озброєнні Корпусу морської піхоти США та ВМС США. Літальний апарат оснащений двома двигунами Allison T406, розміщеними на кінцях крила в гондолах, котрі можуть повертатися майже на 98 градусів. Гвинти з трьома трапецієподібними лопатями зв’язані між собою синхронізаційним валом, який проходить всередині крила. Цей вал також забезпечує можливість посадки літального апарата на одному двигуні. Існує декілька модифікацій конвертопланів: MV-22A — транспортний літак військово-транспортної авіації, здатний перевозити 24 десантників; SV-22A — протичовновий; HV-22 — пошуково-рятувальний. Збудовано: більш як 400. Вартість одиниці: понад $100 млн. Нагадаємо, що 23 вересня 2020 року над українським небом здійснили політ кілька конвертопланів армії США зі спецпризначенцями українських ССО. Усе про цей апарат читайте — тут.

Вертоліт Bell UH-1Y Venom

20. Bell UH-1Y Venom (також має назву Super Huey) — універсальний вертоліт середнього розміру з двома двигунами для Корпусу морської піхоти США. Гелікоптер має таке озброєння: 2 цапфові установки кулеметів; керовані ракети — 2 зовнішні підвіски ракет APKWS II; некеровані ракети — 2 зовнішні блоки 70 мм (2.75 in) Hydra 70. Збудовано: більш як 150. Вартість одиниці: $26,2 млн. Більше про вертоліт — тут.

Топ-10 країн, які на 2022 рік мали найбільше винищувачів. Інфографіка: World Air Forces

Авіація Європи

Винищувач четвертого покоління Eurofighter Typhoon

21. Eurofighter Typhoon — багатоцільовий винищувач четвертого покоління. Розроблений та випускається міжнародною (європейською) компанією Eurofighter GmbH. Typhoon прийнятий на озброєння військово-повітряних сил Великої Британії, Німеччини, Італії, Іспанії, Австрії та Саудівської Аравії. У 2017 році розпочалися поставки винищувачів в Оман. Літак створювався, як винищувач завоювання переваги в повітрі, але в ході розробки та експлуатації отримав можливість завдавати ударів по наземних цілях, перетворившись у багатоцільовий бойовий літак. Винищувачі Eurofighter Typhoon уже були і в небі України. Восени 2020 року бойові літаки Королівських повітряних сил Великої Британії вперше взяли участь в українських військових навчаннях. Збудовано: понад 500. Вартість одиниці: від £64,8 млн. Усі подробиці про літак, читайте — тут (українською) і тут.

Винищувач четвертого покоління Dassault Rafale

22. Dassault Rafale — французький багатоцільовий винищувач четвертого покоління. «Рафаль» виконано за традиційною для винищувачів фірми «Dassault Aviation» схемою з трикутним крилом, в якій переднє поворотне горизонтальне оперення розташоване попереду крила для збільшення маневровості літака. Має один кіль. Силова установка — дводвигунова. Може експлуатуватися зі злітно-посадковою смугою довжиною 400 м. Збудовано: понад 200. Вартість одиниці: від $85 млн. Усе про цей літак, читайте — тут.

Порівняльна характеристика: Dassault Rafale vs Eurofighter Typhoon, інфографіка — портал «Слово і Діло»
Винищувач четвертого покоління Dassault Mirage 2000

23. Dassault Mirage 2000 — французький багатоцільовий винищувач четвертого покоління, який був розроблений в 1970-х роках. Основний бойовий літак військово-повітряних сил Франції наприкінці XX — на початку XXI століття. Саме винищувач Dassault Rafale прийшов на заміну Dassault Mirage 2000. Складальну лінію Mirage 2000 зупинили у 2007 році. Цей літак є носієм далекобійної ракети Storm Shadow та за своїми характеристиками дуже близький до літака МіГ-29. Збудовано: більш як 600. 

Як повідомляло видання BFMTV на початку березня, міністр оборони Франції Себастьян Лекорню заявляв, що Франція таки може поставити Україні винищувачі Dassault Mirage 2000. Йшлося про 12 списаних у 2022 році літаків, що перебувають на заощадженні. Також була інформація, що французькі інструктори нібито готові провести навчання українських пілотів у небі над Варшавою. Проте, остаточного рішення про постачання літаків наразі немає. 22 березня 2023 року французька газета Le Figaro написала, що Франція вже півтора місяця навчає майже тридцять пілотів ЗСУ на винищувачах Mirage 2000. Пізніше речник повітряних сил Юрій Ігнат в ефірі заявив, що інформація про навчання українських льотчиків у Франції не відповідає дійсності. Міноборони Франції теж спростувало цю інформацію.

Винищувач четвертого покоління Saab JAS 39 Gripen

24. Saab JAS 39 Gripen — шведський багатоцільовий винищувач четвертого покоління, який розробила та виробляє компанія Saab. Літак спроєктований по аеродинамічній схемі «качка» і його рулі керування дозволяють створювати позитивну підіймальну силу на всіх швидкостях польоту, в той час, як трикутне крило компенсує задньому стабілізатору негативну підйомну силу на високих швидкостях. Тому літак має хороше балансування під час надзвукового польоту і високі злітно-посадкові характеристики. Збудовано: більш як 200. Вартість одиниці: від $30 млн.

Як розповідав міністр оборони України Олексій Резніков, окрім винищувачів F-16 Україна вважає оптимальним для себе отримання і шведських Gripen.

Надзвуковий реактивний літак третього покоління Panavia Tornado

25. Panavia Tornado — європейський бойовий надзвуковий реактивний літак третього покоління. Належить до сімейства двомоторних багатоцільових бойових літаків із крилом змінної стріловидності, спільно розроблених і виготовлених Італією, Великою Британією та Західною Німеччиною. Існує три основних варіанти Tornado: винищувач-бомбардувальник Tornado IDS (штурмовик), літак придушення ППО противника Tornado ECR (електронна боротьба / розвідка) і винищувач-перехоплювач Tornado ADV. Збудовано: близько 1000. Більше про літак, читайте — тут.

Турбореактивний штурмовик AMX International AMX

26. AMX International AMX — легкий тактичний турбореактивний штурмовик. Розроблений італійськими та бразильською компаніями на замовлення ВПС Італії у 1980-ті роки. Цей літак випустили в кількох модифікаціях: AMX легкий штурмовик; AMX-T двомісний навчально-бойовий літак; AMX-ATA двомісний легкий штурмовик; AMX-R (RA-1) легкий літак-розвідник на базе AMX для ПВС Бразилії. Збудовано: понад 200. Більше про цей літак, читайте — тут.

Ударний вертоліт Eurocopter Tiger

27. Eurocopter Tiger — сучасний ударний вертоліт, розроблений франко-німецьким консорціумом Eurocopter. Проєктування гелікоптера Tiger здійснювалося з урахуванням наступних принципів:

▪️зниження помітності; вузький фюзеляж (ширина кабіни 1 м) виконаний з композиційних полімерних матеріалів, прозорих для високочастотного випромінювання радіолокаційних станцій;

▪️можливість використання тактичних прийомів ухилення при виявленні радіолокаційними, інфрачервоним випромінюванням та акустичними засобами противника; з цією метою вертоліт оснащується різними датчиками та пристроями виявлення випромінювань засобів ППО супротивника;

▪️здатність продовжувати політ при вогневій протидії супротивника.

Збудовано: більш як 200. Вартість одиниці: від €27,4 млн. Характеристики гвинтокрила — тут.

Багатоцільовий вертоліт Eurocopter AS532 Cougar

28. Eurocopter AS532 Cougar — це двомоторний, середньої ваги, багатоцільовий вертоліт, розроблений Францією. AS532 є розвитком та модернізацією Aérospatiale SA 330 Puma у його воєнізованій формі. Вертоліт одногвинтової схеми, з двома турбувальними двигунами, кермовим гвинтом, триопорним шасі. Випускається у різних модифікаціях. Більше про гвинтокрил читайте — тут.

Многоцелевой вертолет Eurocopter AS565 Panther

29. Eurocopter AS565 Panther — французский военный двухмоторный многоцелевой вертолет. Он используется для решения широкого спектра задач: поддержка из воздуха, боевые высадки, борьба с наземными целями, противолодочная оборона, поисково-спасательные работы и эвакуация раненых. Panther описывают как легкую в маневрировании машину, обладающую высоким уровнем устойчивости. Стоимость единицы: от $18 млн. Подробнее о вертолёте, читайте — здесь.

29. Eurocopter AS565 Panther — французький військовий двомоторний багатоцільовий гелікоптер. Він використовується для вирішення широкого спектра завдань: підтримка з повітря, бойові висадки, боротьба з наземними цілями, протичовнова оборона, пошуково-рятувальні роботи та евакуація поранених. Panther описують як легку в маневруванні машину, що має високий рівень стійкості. Вартість одиниці: від $18 млн. Докладніше про вертоліт, читайте — тут.

Гелікоптер Westland WS-61 Sea King

30) Westland WS-61 Sea King — британська ліцензійна версія однойменного американського гелікоптера Sikorsky S-61, побудованого компанією Westland Helicopters. Вертоліт значно відрізняється від американської версії двигунами Rolls-Royce Gnome, системами боротьби з підводними човнами британського виробництва та повністю комп’ютеризованою системою управління польотом. Sea King в основному був розроблений для виконання завдань протичовнової боротьби. Варіант, відомий як Commando, створений для транспортування військ. Збудовано: більше 300. Вартість одиниці: —. Як раз в січні 2023 року з Британії до України прибули військові гелікоптери Sea King і тепер вони перебуватимуть на озброєнні української армії. Перед цим Королівські Військово-морські сили Royal Navy провели навчання 10 екіпажів гелікоптерів Sea King для Збройних Сил України.

І наостанок: вам також здається, що якби Україна отримала хоча б 2% від тієї авіації, що є у наших партнерів, то війна б швидко наблизилася до свого логічного завершення?

Франція розглядає передачу винищувачів Mirage 2000 для України. Що це за літаки й чим будуть корисні
Франція розглядає передачу винищувачів Mirage 2000 для України. Що це за літаки й чим будуть корисні
По темi
Франція розглядає передачу винищувачів Mirage 2000 для України. Що це за літаки й чим будуть корисні
Штучний інтелект керував польотом F-16 протягом 17 годин. Як це було
Штучний інтелект керував польотом F-16 протягом 17 годин. Як це було
По темi
Штучний інтелект керував польотом F-16 протягом 17 годин. Як це було
F-16 — літак для перемоги України. Чому він нього так багато залежатиме на полі бою та в тилу. Розповідає  пілот «Джус»
F-16 — літак для перемоги України. Чому він нього так багато залежатиме на полі бою та в тилу. Розповідає пілот «Джус»
По темi
F-16 — літак для перемоги України. Чому він нього так багато залежатиме на полі бою та в тилу. Розповідає пілот «Джус»
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
По темi
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Новий випуск «З фронту в IT» про айтівців, які повертаються до цивільного життя після ЗСУ.

Історія світчера з Тернопільщини, який змінив агро на IT, а IT на ЗСУ

УЧАСТЬ В АЗАРТНИХ ІГРАХ МОЖЕ ВИКЛИКАТИ ІГРОВУ ЗАЛЕЖНІСТЬ. ДОТРИМУЙТЕСЯ ПРАВИЛ (ПРИНЦИПІВ) ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ГРИ.
Ліцензія видана ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 15.09.23 (рішення КРАІЛ №245 від 31.08.2023); ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 26.04.2021 (рішення КРАІЛ №150 від 12.04.2021); ТОВ «СПЕЙСИКС» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 08.02.2021 (рішення КРАІЛ №34 від 02.02.2021); ТОВ «ГЕЙМДЕВ» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 16.02.2021 (рішення № 47 від 10.02.2021).

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот

Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі

Обговорення
Коментарів поки немає.