Що під капотом в Uklon? Слухай TechPower Podcast 🎧
Олексій ДзюбаТаке життя
22 квітня 2022, 08:35
2022-04-22
Доставка на базі штучного інтелекту. Як семеро українців кидають виклик «Новій пошті» за допомогою IT
В’ячеслав Левченко — співзасновник естонсько-української компанії Vanongo. За допомогою програмних рішень його сервіс допомагає бізнесу швидко і прозоро отримати власну доставку. Під час війни з росією, Vanongo відкрив свою технологію, щоб прискорити перемогу над окупантами. Як влаштована machine learning доставка, читайте в нашому матеріалі.
Ми почали в 2019 році як група кофаундерів, які намагалися змінити досвід доставки. На той момент сфера не була дуже популярною, оскільки був доковідний час. Коли розпочалася пандемія, то ринок доставки справді змінився. Якщо до ковіду бізнесу було достатньо просто бути онлайн, то пандемія показала, що в сучасному світі без якісної доставки немає конкурентного бізнесу.
В Україні у нас знаходиться близько 90% команди. Але основні клієнти знаходяться в Казахстані, Азербайджані й частина в Європі: це Німеччина і Польща. Також планували виходити на ринок Румунії. Останні 1–2 роки ми активно розвивалися на українському ринку. Працювали з такими компаніями як Ельдорадо, Фора, Jysk.
Компанія повністю його інтегрує: підключає та навчає клієнта. Це дозволяє бізнесу мати власну доставку.
Естонсько-українське коріння
Наразі у нас 7 кофаундерів. Всі засновники компанії — українці. Ніхто з нас не був спеціалістом з логістики. Перший рік ми багато помилялися, але частково пощастило і ми навчилися працювати з бізнесом. Логістичний бізнес — доволі традиційний, але при цьому він перспективний і активно розвивається.
Кожному стартапу потрібні гроші для розвитку. Більшість інвесторів знаходяться за кордоном: в основному це США, ЄС, ОАЕ та інші країни. Будь-який інвестор має певні критерії для того, щоб вкладати гроші в стартап. Україна навіть до війни була ризикованим ринком. Тому багато стартапів, позиціонуючи себе як українські, мають юрисдикцію за кордоном.
Естонія, напевно, є найкращою країною для юридичного оформлення. Тому що у них цей процес настільки легкий і диджиталізований, що багато стартапів реєструються там. Саме це є головною причиною, чому ми естонського–українська компанія. Засновники українці, але юрисдикція естонська.
За весь період існування ми вкладали свої кошти й залучали «ангельські» інвестиції. Перед початком повномасштабної війни в Україні, ми почали працювати над підйомом інвестицій seed–раунду. Компанія достатньо багато вклала в технологію, вона складна, але вже маємо перші успішні бізнесові результати.
Якщо ми не будемо залучати інвестиції, то розвиватимемось повільно. Але ми хочемо бути успішною компанією, щоб мати більш агресивну експансію на американському і європейському ринках. Наприклад, у Казахстані ми вже стали майже прибутковими.
Ринок доставки «останньої милі»
Vanongo працює на ринку доставки так званої «останньої милі». На ньому є багато сегментів. Існують класичні кур’єрські компанії, які мають власну доставку — водіїв, кур’єрів тощо. Існують компанії, які надають лише діджитал-супровід, умовно додаток, щоб кур’єр працював не з папірцями.
Обом сторонам ми надаємо пакет програмного забезпечення. Одні користуються ним для того, щоб задовольнити власних споживачів. З іншого боку, ми маємо умовний автопарк з водіями, яких також забезпечуємо ПЗ.
Розробка власного програмного забезпечення з машинним навчанням «всередині» будь-якої компанії занадто дорога, щоб бізнес розробив її в себе окремо. Але для компаній це питання виживання, тому що з ПЗ вони стають значно конкурентнішими.
Друга важлива річ — це масштабування. Наприклад, у вас є 10 «Спрінтерів», які здійснюють доставку в певному містечку. Ви вирішили розширятися і поїхати в інший регіон чи країну. Для цього і потрібна разробка Vanongo, просто так їхати дуже важко.
Ми заробляємо на принципі «платіть, поки ви користуєтеся». Це певна фіксована плата за доставку. Наприклад, клієнт продає смартфони та холодильники. У нас по місту є спеціальні зони, радіусом в 5 км, 10 км, і т. д. Утворюється так звана «цінова матриця», в залежності від типу, зони й швидкості доставки — все це впливає на ціну.
Наша технологія дозволяє будувати ефективні маршрути й керувати попитом та пропозицією. Ми один раз узгоджуємо цінову матрицю і клієнт платить фіксовану плату за кожну доставку.
Vanongo півроку експериментував з B2C доставкою. Згодом зрозуміли, що для нас це менш перспективний бізнес, тому що він вимагає значних маркетингових інвестицій. В цьому сегменті широка аудиторія має дізнатися про продукт і змінити свої споживацькі звички заради нього. В B2B–сегменті простіше вийти на рентабельність. Але B2C у нас залишається в «дорожній карті» для подальшому розвитку.
Доставка і програмне забезпечення
Ми працювали з різними клієнтами. Наприклад з Caspi в Казахстані, це найбільший e-commerce-гравець в Центральній Азії. Доставляли різні продукти: від смартфонів до холодильників і кросівок.
Також працювали з Ельдорадо, доставка техніки. І з Форою — це доставка продуктів. В останньому випадку була спеціальна модель. Існує доставка «one to one», коли ви забрали з однієї точки й привезли в іншу, вона неприбуткова.
Компанія починалася з 10 людей. Зараз сумарно в компанії працює близько 60 спеціалістів. В R&D залучена приблизно половина з них: це програмісти з досвідом, які працювали з автомот–розробками. Маємо архітекторів, девопсів, фронтендерів, бекендерів.
В основі нашої системи лежать алгоритми машинного навчання. Саме вони прораховують маршрути, аналізують трафік, рахують співвідношення попиту/пропозиції тощо.
Далі йде ряд інтерфейсів. Перший — адмінпанель, яка дозволяє бізнесу і партнерам бачити всі замовлення, визначати статус, розуміти статистику, керувати процесом. Це те, що відрізняє нас від класичного «black box», коли ви працюєте з компанією по доставці, наприклад «Новою поштою», «Укрпоштою», чи будь-якою компанією. Ви їм віддаєте замовлення, але нічого не контролюєте.
Наприклад, коли мені хтось привозить пом’яту коробку, я незадоволений і перекладаю це на імідж бренда. А для бренду важливо контролювати все, в тому числі й доставку.
Також у нас є 2 додатки. Один — для водія, який отримує всі маршрути, підтвердження після доставки від клієнта тощо. Ми працювали над тим, щоб водіям було в ньому зручно. Тому що задоволений водій — це ключ до успіху, він буде посміхатися споживачу і робити доставку кращою.
Другий — додаток для споживача, який дозволяє керувати доставкою.
Вся система працює в режимі реального часу і тримає зв’язок з усіма учасниками процесу. Якщо у водія зламалося авто, ми отримуємо цю інформацію, і приїде інший водій. Коли споживач переносить доставку, водій моментально це бачить, а система перераховує маршрут. Таким чином якість і швидкість доставки збільшується.
Міста і волонтерство під час війни
Ми починали з B2C, тому йшли у великі міста. Це були Київ, Харків і Одеса. Далі ми планували розширення. Також у нас був B2C в Талліні, Естонія, і німецьких Берліні та Мюнхені. Потім ми поставили «на паузу» цей напрямок і перейшли на B2B.
Так почалися пілотні проєкти з компаніями.
В Україні з більшістю клієнтів запускали пілот в Києві. А якщо було потрібно, то думали про розширення. Зараз багато клієнтів, з якими ми працювали, перенесли головні офіси на захід країни й перебудовуються. Тому сьогодні ми в процесах перемовин.
Казахстан у нас майже автономний, тому ми сфокусувалися на розвитку в Європі. В Україні поки що тримаємо «руку на пульсі» і чекаємо стабілізацію бізнес-середовища. Я не можу розголошувати імена, але ми вже були на стадії підписання з міжнародним ритейлом, фармацевтичним сегментом тощо.
У нас є команда, як ми її називаємо, «внутрішніх волонтерів». Вона вирішила, що більшу частину часу працюватиме саме над гуманітарною допомогою Україні. Ми продовжуємо їм платити зарплату. Це непрямі інвестиції компанії в волонтерський рух.
Vanongo — це міська доставка, а гуманітарні вантажі — це більші відстані, для яких потрібно багато координації. Ми доставляли різні речі: їжу, медикаменти, військове обладнання. На сьогодні вже «перевалили» за 8 000 тонн. Бували дні, коли доставляли до 1 000 тонн за день.
Другий волонтерський напрямок — робота з Мінцифрою. Наші розробники допомагають робити волонтерську платформу, пов’язану з доставками. Третій напрямок — це компанія по донатам у нас на сайті, ми зробили електронні гаманці, зібрали близько 200 000 гривень, щоб заправляти водіїв для доставки гуманітарної допомоги.
В цій діяльності допомогла база, яку ми вже мали. Єдине, що потрібно було, це знайти номери водіїв для магістральних перевезень. Але всі вони знають один одного, тому це не було проблемою. За пару тижнів база виросла в десятки разів. Також тримаємо зв’язок із закордонними компаніями: хтось допомагає складами, хтось донатить, інші доставляють гуманітарку.
УЧАСТЬ В АЗАРТНИХ ІГРАХ МОЖЕ ВИКЛИКАТИ ІГРОВУ ЗАЛЕЖНІСТЬ. ДОТРИМУЙТЕСЯ ПРАВИЛ (ПРИНЦИПІВ) ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ГРИ.
Ліцензія видана ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 15.09.23 (рішення КРАІЛ №245 від 31.08.2023); ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 26.04.2021 (рішення КРАІЛ №150 від 12.04.2021); ТОВ «СПЕЙСИКС» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 08.02.2021 (рішення КРАІЛ №34 від 02.02.2021); ТОВ «ГЕЙМДЕВ» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 16.02.2021 (рішення № 47 від 10.02.2021).
Як працюють поштомати від «Нова пошта», Meest та ROZETKA, і що потрібно, аби ними скористатись
Зараз, щоб отримати чи відправити посилку навіть не потрібно йти до відділення служби доставки, чекати довгі черги та витрачати купу часу. Це можна зробити за допомогою поштоматів — автоматичних теміналів, які розташовані у місцях активних переміщень людей, магазинах, супермаркетах та навіть в житлових будинках.
dev.ua зібрав інформацію про термінали різних сервісів доставки, де вони знаходяться, чим відрізняються, як скористатись поштоматом та які особливості вони мають.
(оновлений текст від 17 листопада 2021 року)
Авторка малюнку з Патроном на марці «Укрпошти» заявила про порушення її авторських прав. Компанія цього не визнає. Тепер є новий ескіз для марки - Смілянський на унітазі
Випуск однієї з найочікуваніших патріотичних марок «Укрпошти» — з псом Патроном породи Джек-рассел співпав із скандалом. Авторка одного із зображень песика, де він «поливає» ворожий снаряд, публічно зявила про порушення авторських прав національним поштовим оператором.
В цій історії є все — зав’язка, розвиток, і навіть красивий епілог. Тож розповімо про все по порядку.