Що під капотом в Uklon? Слухай TechPower Podcast 🎧

Доставка на базі штучного інтелекту. Як семеро українців кидають виклик «Новій пошті» за допомогою IT

В’ячеслав Левченко — співзасновник естонсько-української компанії Vanongo. За допомогою програмних рішень його сервіс допомагає бізнесу швидко і прозоро отримати власну доставку. Під час війни з росією, Vanongo відкрив свою технологію, щоб прискорити перемогу над окупантами. Як влаштована machine learning доставка, читайте в нашому матеріалі.

Залишити коментар
Доставка на базі штучного інтелекту. Як семеро українців кидають виклик «Новій пошті» за допомогою IT

В’ячеслав Левченко — співзасновник естонсько-української компанії Vanongo. За допомогою програмних рішень його сервіс допомагає бізнесу швидко і прозоро отримати власну доставку. Під час війни з росією, Vanongo відкрив свою технологію, щоб прискорити перемогу над окупантами. Як влаштована machine learning доставка, читайте в нашому матеріалі.

Що таке Vanongo

Ми почали в 2019 році як група кофаундерів, які намагалися змінити досвід доставки. На той момент сфера не була дуже популярною, оскільки був доковідний час. Коли розпочалася пандемія, то ринок доставки справді змінився. Якщо до ковіду бізнесу було достатньо просто бути онлайн, то пандемія показала, що в сучасному світі без якісної доставки немає конкурентного бізнесу. 

«Компанія експериментувала з різними моделями — B2B та B2C — і зупинилася на першій. Саме тому ми, можливо, не такий відомий стартап (сміється). Робота з бізнесом — це, зазвичай, тихіша ніша».

Фото — Facebook

В Україні у нас знаходиться близько 90% команди. Але основні клієнти знаходяться в Казахстані, Азербайджані й частина в Європі: це Німеччина і Польща. Також планували виходити на ринок Румунії. Останні 1–2 роки ми активно розвивалися на українському ринку. Працювали з такими компаніями як Ельдорадо, Фора, Jysk. 

«Vanongo — це програмне забезпечення, яке дозволяє клієнту мати власну доставку. Якщо ви хочете продавати і не відправляти умовною „Новою поштою“ посилки та контролювати процес, то ми даємо пакет програмного забезпечення».

Компанія повністю його інтегрує: підключає та навчає клієнта. Це дозволяє бізнесу мати власну доставку. 

Естонсько-українське коріння

Наразі у нас 7 кофаундерів. Всі засновники компанії — українці. Ніхто з нас не був спеціалістом з логістики. Перший рік ми багато помилялися, але частково пощастило і ми навчилися працювати з бізнесом. Логістичний бізнес — доволі традиційний, але при цьому він перспективний і активно розвивається.

Кожному стартапу потрібні гроші для розвитку. Більшість інвесторів знаходяться за кордоном: в основному це США, ЄС, ОАЕ та інші країни. Будь-який інвестор має певні критерії для того, щоб вкладати гроші в стартап. Україна навіть до війни була ризикованим ринком. Тому багато стартапів, позиціонуючи себе як українські, мають юрисдикцію за кордоном. 

Фото — Facebook

Естонія, напевно, є найкращою країною для юридичного оформлення. Тому що у них цей процес настільки легкий і диджиталізований, що багато стартапів реєструються там. Саме це є головною причиною, чому ми естонського–українська компанія. Засновники українці, але юрисдикція естонська. 

За весь період існування ми вкладали свої кошти й залучали «ангельські» інвестиції. Перед початком повномасштабної війни в Україні, ми почали працювати над підйомом інвестицій seed–раунду. Компанія достатньо багато вклала в технологію, вона складна, але вже маємо перші успішні бізнесові результати. 

«Зараз ми почали піднімати кошти першого раунду інвестицій. Це сума до $1 000 000. Скільки ми вклали своїх коштів в компанію без згоди інших фаундерів, я не можу сказати».

Якщо ми не будемо залучати інвестиції, то розвиватимемось повільно. Але ми хочемо бути успішною компанією, щоб мати більш агресивну експансію на американському і європейському ринках. Наприклад, у Казахстані ми вже стали майже прибутковими. 

Ринок доставки «останньої милі»

Vanongo працює на ринку доставки так званої «останньої милі». На ньому є багато сегментів. Існують класичні кур’єрські компанії, які мають власну доставку — водіїв, кур’єрів тощо. Існують компанії, які надають лише діджитал-супровід, умовно додаток, щоб кур’єр працював не з папірцями. 

«Ми не кур’єрська служба, у нас немає власних автівок і кур’єрів. Vanongo — це платформа, яка з’єднує бізнеси, яким потрібна доставка, з компаніями, які хочуть доставляти».

Фото — Facebook

Обом сторонам ми надаємо пакет програмного забезпечення. Одні користуються ним для того, щоб задовольнити власних споживачів. З іншого боку, ми маємо умовний автопарк з водіями, яких також забезпечуємо ПЗ. 

Розробка власного програмного забезпечення з машинним навчанням «всередині» будь-якої компанії занадто дорога, щоб бізнес розробив її в себе окремо. Але для компаній це питання виживання, тому що з ПЗ вони стають значно конкурентнішими. 

Друга важлива річ — це масштабування. Наприклад, у вас є 10 «Спрінтерів», які здійснюють доставку в певному містечку. Ви вирішили розширятися і поїхати в інший регіон чи країну. Для цього і потрібна разробка Vanongo, просто так їхати дуже важко.

«Наша компанія дозволяє бізнесу, без інвестицій в розробку, отримати сучасне ПЗ, яке робить їх більш конкурентними».

Ми заробляємо на принципі «платіть, поки ви користуєтеся». Це певна фіксована плата за доставку. Наприклад, клієнт продає смартфони та холодильники. У нас по місту є спеціальні зони, радіусом в 5 км, 10 км, і т. д. Утворюється так звана «цінова матриця», в залежності від типу, зони й швидкості доставки — все це впливає на ціну.

Фото — Facebook

«Це дуже подобається клієнтам, тому що працює прозоро. Немає ніяких прихованих комісій. І немає такого, що водій простояв в пробці і потрібно більше заплатити».

Наша технологія дозволяє будувати ефективні маршрути й керувати попитом та пропозицією. Ми один раз узгоджуємо цінову матрицю і клієнт платить фіксовану плату за кожну доставку.

Vanongo півроку експериментував з B2C доставкою. Згодом зрозуміли, що для нас це менш перспективний бізнес, тому що він вимагає значних маркетингових інвестицій. В цьому сегменті широка аудиторія має дізнатися про продукт і змінити свої споживацькі звички заради нього. В B2B–сегменті простіше вийти на рентабельність. Але B2C у нас залишається в «дорожній карті» для подальшому розвитку.

Доставка і програмне забезпечення

Ми працювали з різними клієнтами. Наприклад з Caspi в Казахстані, це найбільший e-commerce-гравець в Центральній Азії. Доставляли різні продукти: від смартфонів до холодильників і кросівок.

«В Україні ми мали цікавий досвід з Jysk. Це габаритні речі, меблі. Плюс ми робили додатковий сервіс по збиранню меблів, тому що для багатьох це проблема».

Також працювали з Ельдорадо, доставка техніки. І з Форою — це доставка продуктів. В останньому випадку була спеціальна модель. Існує доставка «one to one», коли ви забрали з однієї точки й привезли в іншу, вона неприбуткова.

Фото — Facebook

«Прибутковою є модель, де ви забираєте в одній точці продукти і провозите їх по багатьом адресам. Тут можна зробити оптимізацію і правильно розподілити доставку».

Компанія починалася з 10 людей. Зараз сумарно в компанії працює близько 60 спеціалістів. В R&D залучена приблизно половина з них: це програмісти з досвідом, які працювали з автомот–розробками. Маємо архітекторів, девопсів, фронтендерів, бекендерів. 

В основі нашої системи лежать алгоритми машинного навчання. Саме вони прораховують маршрути, аналізують трафік, рахують співвідношення попиту/пропозиції тощо. 

Фото — Vanongo

«Важливо побудувати динамічний алгоритм. Хтось може перенести доставку, інший — відмінити, тому може відбуватися до 30% втрат прибутку. Наша розробка допомагає цього уникнути».

Далі йде ряд інтерфейсів. Перший — адмінпанель, яка дозволяє бізнесу і партнерам бачити всі замовлення, визначати статус, розуміти статистику, керувати процесом. Це те, що відрізняє нас від класичного «black box», коли ви працюєте з компанією по доставці, наприклад «Новою поштою», «Укрпоштою», чи будь-якою компанією. Ви їм віддаєте замовлення, але нічого не контролюєте.

«Ви не знаєте чи задоволений був споживач. Чи не нагрубив йому водій, чи ту коробку кудись не відфутболили. Для бізнеса це часто проблема».

Наприклад, коли мені хтось привозить пом’яту коробку, я незадоволений і перекладаю це на імідж бренда. А для бренду важливо контролювати все, в тому числі й доставку.

Також у нас є 2 додатки. Один — для водія, який отримує всі маршрути, підтвердження після доставки від клієнта тощо. Ми працювали над тим, щоб водіям було в ньому зручно. Тому що задоволений водій — це ключ до успіху, він буде посміхатися споживачу і робити доставку кращою.

Фото — Vanongo

Другий — додаток для споживача, який дозволяє керувати доставкою.

«Ви можете відслідковувати доставку чи перенести її, якщо у вас щось змінилося. Також можна оцінювати доставку і, поки її очікуєте,  вам можуть запропонувати супутні товари. Наприклад, якщо ви купили велосипед, ми пропонуємо шолом до нього».

Вся система працює в режимі реального часу і тримає зв’язок з усіма учасниками процесу. Якщо у водія зламалося авто, ми отримуємо цю інформацію, і приїде інший водій. Коли споживач переносить доставку, водій моментально це бачить, а система перераховує маршрут. Таким чином якість і швидкість доставки збільшується. 

Міста і волонтерство під час війни

Ми починали з B2C, тому йшли у великі міста. Це були Київ, Харків і Одеса. Далі ми планували розширення. Також у нас був B2C в Талліні, Естонія, і німецьких Берліні та Мюнхені. Потім ми поставили «на паузу» цей напрямок і перейшли на B2B.

Так почалися пілотні проєкти з компаніями.

«Наприклад з Caspi. Вони кажуть: давайте спробуємо в Алмати. Там доставка запрацювала якісно і їм сподобалося. Були місяці, коли ми робили до 2 000 доставок за день. Так ми почали розширятися по містам Казахстану».

В Україні з більшістю клієнтів запускали пілот в Києві. А якщо було потрібно, то думали про розширення. Зараз багато клієнтів, з якими ми працювали, перенесли головні офіси на захід країни й перебудовуються. Тому сьогодні ми в процесах перемовин. 

«Проблема інновацій в тому, що в кризових ситуаціях вони ставляться „на паузу“. Вирішуються основні проблеми, а потім все інше».

Казахстан у нас майже автономний, тому ми сфокусувалися на розвитку в Європі. В Україні поки що тримаємо «руку на пульсі» і чекаємо стабілізацію бізнес-середовища. Я не можу розголошувати імена, але ми вже були на стадії підписання з міжнародним ритейлом, фармацевтичним сегментом тощо.

У нас є команда, як ми її називаємо, «внутрішніх волонтерів». Вона вирішила, що більшу частину часу працюватиме саме над гуманітарною допомогою Україні. Ми продовжуємо їм платити зарплату. Це непрямі інвестиції компанії в волонтерський рух. 

Фото — Facebook

«Для тих, хто хоче доставляти, ми зробили свою технологію безкоштовною. Зачасту це приватні особи. Команда, яка у нас всередині займається саме координацією».

Vanongo — це міська доставка, а гуманітарні вантажі — це більші відстані, для яких потрібно багато координації. Ми доставляли різні речі: їжу, медикаменти, військове обладнання. На сьогодні вже «перевалили» за 8 000 тонн. Бували дні, коли доставляли до 1 000 тонн за день.

Другий волонтерський напрямок — робота з Мінцифрою. Наші розробники допомагають робити волонтерську платформу, пов’язану з доставками. Третій напрямок — це компанія по донатам у нас на сайті, ми зробили електронні гаманці, зібрали близько 200 000 гривень, щоб заправляти водіїв для доставки гуманітарної допомоги. 

Фото — Facebook

В цій діяльності допомогла база, яку ми вже мали. Єдине, що потрібно було, це знайти номери водіїв для магістральних перевезень. Але всі вони знають один одного, тому це не було проблемою. За пару тижнів база виросла в десятки разів. Також тримаємо зв’язок із закордонними компаніями: хтось допомагає складами, хтось донатить, інші доставляють гуманітарку.

«Однозначно, що ми будемо розвиватися в Україні. Ми підтримуємо нашу державу і хочемо, щоб її економіка якомога швидше перезапустилася. На які б ринки не виходили, всі фаундери — українці. Хочемо, щоб Україна була сильною державою, вона завжди буде в нашому фокусі». 

Сервіс логістики Vanongo зробив свою технологію безкоштовною щоб допомогти з доставками по Україні. Як долучитися
Сервіс логістики Vanongo зробив свою технологію безкоштовною щоб допомогти з доставками по Україні. Як долучитися
По темi
Сервіс логістики Vanongo зробив свою технологію безкоштовною щоб допомогти з доставками по Україні. Як долучитися
«Нова пошта» відновила курєрську доставку та забір
«Нова пошта» відновила кур’єрську доставку та забір
По темi
«Нова пошта» відновила кур’єрську доставку та забір
«Укрпошта» доставлятиме посилки біженцям за кордон із 70% знижкою
«Укрпошта» доставлятиме посилки біженцям за кордон із 70% знижкою
По темi
«Укрпошта» доставлятиме посилки біженцям за кордон із 70% знижкою
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
По темi
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Новий випуск «З фронту в IT» про айтівців, які повертаються до цивільного життя після ЗСУ.

Історія світчера з Тернопільщини, який змінив агро на IT, а IT на ЗСУ

УЧАСТЬ В АЗАРТНИХ ІГРАХ МОЖЕ ВИКЛИКАТИ ІГРОВУ ЗАЛЕЖНІСТЬ. ДОТРИМУЙТЕСЯ ПРАВИЛ (ПРИНЦИПІВ) ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ГРИ.
Ліцензія видана ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 15.09.23 (рішення КРАІЛ №245 від 31.08.2023); ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 26.04.2021 (рішення КРАІЛ №150 від 12.04.2021); ТОВ «СПЕЙСИКС» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 08.02.2021 (рішення КРАІЛ №34 від 02.02.2021); ТОВ «ГЕЙМДЕВ» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 16.02.2021 (рішення № 47 від 10.02.2021).
Читайте також
Як працюють поштомати від «Нова пошта», Meest та ROZETKA, і що потрібно, аби ними скористатись
Як працюють поштомати від «Нова пошта», Meest та ROZETKA, і що потрібно, аби ними скористатись
Як працюють поштомати від «Нова пошта», Meest та ROZETKA, і що потрібно, аби ними скористатись
Зараз, щоб отримати чи відправити посилку навіть не потрібно йти до відділення служби доставки, чекати довгі черги та витрачати купу часу. Це можна зробити за допомогою поштоматів — автоматичних теміналів, які розташовані у місцях активних переміщень людей, магазинах, супермаркетах та навіть в житлових будинках.  dev.ua зібрав інформацію про термінали різних сервісів доставки, де вони знаходяться, чим відрізняються, як скористатись поштоматом та які особливості вони мають. (оновлений текст від 17 листопада 2021 року)
Авторка малюнку з Патроном на марці «Укрпошти» заявила про порушення її авторських прав. Компанія цього не визнає. Тепер є новий ескіз для марки - Смілянський на унітазі
Авторка малюнку з Патроном на марці «Укрпошти» заявила про порушення її авторських прав. Компанія цього не визнає. Тепер є новий ескіз для марки - Смілянський на унітазі
Авторка малюнку з Патроном на марці «Укрпошти» заявила про порушення її авторських прав. Компанія цього не визнає. Тепер є новий ескіз для марки - Смілянський на унітазі
Випуск однієї з найочікуваніших патріотичних марок «Укрпошти» — з псом Патроном породи Джек-рассел співпав із скандалом. Авторка одного із зображень песика, де він «поливає» ворожий снаряд, публічно зявила про порушення авторських прав національним поштовим оператором.  В цій історії є все — зав’язка, розвиток, і навіть красивий епілог. Тож розповімо про все по порядку. 
«Укрпошта» випустила марку з псом Патроном. Це перша благодійна марка: де купити та на що підуть кошти
«Укрпошта» випустила марку з псом Патроном. Це перша благодійна марка: де купити та на що підуть кошти
«Укрпошта» випустила марку з псом Патроном. Це перша благодійна марка: де купити та на що підуть кошти
«Укрпошта» випустить 1 млн марок із псом Патроном: скільки коштує та де купити
«Укрпошта» випустить 1 млн марок із псом Патроном: скільки коштує та де купити
«Укрпошта» випустить 1 млн марок із псом Патроном: скільки коштує та де купити

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот

Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі

Обговорення
Коментарів поки немає.