Facebook інвестує в метовсесвіт, якого ще немає, десятки мільярдів, палить власну рентабельність і заводить в глухий кут основний бізнес.
Чи впевнений Марк у тому, куди йде? А якщо впевнений, то що в нього за шлях?
Цифри кажуть за себе
Прибуток Meta (Facebook) у 2021 році склав $46,7 млрд. А міг би бути на $10 млрд більше. Якщо б не було Reality Labs — напрямка, який відповідає за розвиток продуктів віртуальної реальності. Meta довелося компенсувати десятимільярдні збитки за цим напрямом за рахунок доходів від реклами. За три роки Reality Labs з'їла $20 млрд. Мабуть, це найдорожчий стартап у світі на сьогодні.
Reality Labs — перша щупальця Марка Цукерберга, яка тягнеться до метавсесвіту. У 2021 році він зробив на нього велику ставку і мириться з гігантськими збитками від своїх експериментів.
Капітальні витрати (вони ж — інвестиції) Meta постійно зростають. І якщо у 2020 році вони становили $15,7 млрд, то у 2021 вже $19,2 млрд. На VR/AR пішла більша частина.
І це ще квіточки. «Ми очікуємо, що капітальні витрати в 2022 році будуть перебувати в діапазоні $29-34 млрд, а загальні витрати в діапазоні $90-95 млрд», — пише в річному звіті Meta. Це означає, що інвестиції підростуть ще мінімум на $10 млрд!
Божевільні гроші йдуть в Metaverse. І вона вже дуже активно пожирає рентабельність бізнесу. У четвертому кварталі маржа впала до 37%, скотившись з 46% за аналогічні 3 місяці в 2020 році.
Паралельна стагнація
А тим часом за головним напрямком бізнесу — продаж реклами — Facebook стагнує, оскільки «рекламного інвентарю» більше не стає. Навіть навпаки. Уперше скоротилася кількість активних користувачів соцмережі (DAU). У третьому кварталі було 1930 млн, а в четвертому стало 1929 млн людей.
Facebook пояснює, що його бізнес страждає від трьох факторів:
Зміни в політиці приватності iOS. До речі, за оцінкою фінансового директора, через зміни в трекінгу користувачів iOS Meta недоотримає в цьому році $10 млрд виторгу.
Макроекономічні зміни.
Держрегулювання, яке зараз не на користь Facebook.
До цього можна було ще додати активну конкуренцію з Tiktok, який від'їдає у Facebook молодіжну аудиторію.
Інвестори, зрозуміло, негативно відреагували на всі ці новини. Акції Facebook впали більш ніж на 20% на торгах в середу. Капіталізація втратила $ 270 мільярдів.
Роздмухує нові проєкти
Але, здається, це не дуже турбує Цукерберга. Він впевнений, що метавсесвіт, де люди отримують досвід занурення за межі двовимірних екранів, — це наступна еволюція соціальних мереж.
І він продовжує рухатися в цьому напрямку, начебто знає щось таке, чого не знає ніхто інший.
Перші проєкти з цього нового напряму виглядають, звичайно, цікаво, але поки що зовсім не схожі на кілер-аплікейшени. Так, наприклад, у жовтні Цукерберг представив Polar. Ця програма для iOS, яка дозволить користувачам створювати власні фільтри доповненої реальності для Facebook та Instagram.
Така собі весела іграшка.
Інсайдер dev.ua, який працює в британському офісі Polar, каже, що над проєктом у Лондоні вже працює 500 осіб. «І Сіетле/Пало-Альто ще кілька сотень», — додає він. Як раніше заявляла Meta, у планах найняти в країнах Європи 10 000 нових співробітників, які активно будуватимуть новий всесвіт.
Щоб просувати свої нові AR/VR проєкти, Meta навіть нібито має намір відкривати шоу-руми. Якщо це так, то свій роздріб обов’язково відкусить ще нехилий шматок рентабельності. Що в них можна буде показати і продати, крім Oculus або недавно представлених розумних окулярів Ray-Ban?
Масштаби перших проектів вражають. Але це поки що все.
«У 2022 році ми також очікуємо, що темпи зростання наших загальних витрат у порівнянні з минулим роком можуть значно перевищити темпи зростання виторгу в річному обчисленні, що негативно позначиться на нашій операційній маржі та прибутковості», — написано в звіті.
Іншими словами, Meta ніби каже інвесторам:
«Хлопці, ми витратили багато. І почнемо витрачати ще більше. І не чекайте, що заробітки від реклами зростатимуть настільки швидко».
А ризиків дуже багато
У звіті за 2021 рік Meta визнає, що ризиків у поході до метавсесвіту досить багато:
обмежений досвід роботи з гаджетами, технологіями віртуальної та доповненої реальності, що може дозволити іншим компаніям конкурувати більш ефективно, ніж Facebook;
зусилля Meta в метавсесвіті можуть відволікати ресурси та увагу керівництва від інших галузей бізнесу;
під час розвитку метавсесвіту Meta може потрапити під дію безлічі існуючих або нових законів і правил у Сполучених Штатах та міжнародних юрисдикціях.
«В результаті цих чи інших факторів наша метавсесвітня стратегія та інвестиції можуть виявитися неефективними в найближчому майбутньому або взагалі, що може негативно позначитися на нашому бізнесі, репутації або фінансових результатах», — написано в звіті.
Іншими словами, багатомільярдна компанія, величезна махіна, вирішила піти ва-банк. Це те, чого не може собі дозволити Apple, яка рухається по накатаній траєкторії, поступово додаючи технологій в існуючі продукти.
Apple побила в початку 2022 року позначку капіталізації в $3 трильйони доларів, ставши найдорожчою компанією в світі. Чи зможе Facebook відігратися?
Маркофінанси співають романси
Планів у Цукерберга справді багато. Але на нові ринки поки не вдається вийти легко.
Наприклад, Meta пише у звіті, що розвиватиме цифровий гаманець Novi на блокчейні. «Наші майбутні ініціативи з підтримки торгівлі в метавсесвіті також можуть використовувати активи на основі блокчейна в цифрових платежах», — йдеться у звіті.
Пілот вже працює у Гватемалі, починаючи з жовтня. Але сенатори США встигли написати листа Цукербергу, що не можна дозволяти проєкту керувати криптовалютою. Після невдачі з першим криптопроєктом Libra, який Цукерберг згодом перейменував у Diem, такі знаки уваги не виглядають перспективними.
Продаж нерухомості у віртуальних світах нещодавно досягли позначки $500 млн. І ринок дійсно виглядає перспективним. Але далеко не факт, що Марку дозволять дотягнутися до цієї груші.
Битва за розум. Як Facebook і Twitter спинили операцію США, спрямовану проти російської пропаганди в соцмережах
Twitter, Facebook і Instagram видалили низку облікових записів, які були спрямовані проти російської пропаганди і боролися з нею в тому числі і за допомогою мемів. За словами дослідників, кампанія тривала майже 5 років. Розповідаємо головне з матеріалу Vice.
Як працюють нові соцмережі BeReal, Locket Widget, Yubo та Poparazzi, що потіснили Facebook і конкурують з Instagram і TikTok за увагу зумерів
Нова соцмережа BeReal набула вірусного поширення і витіснила з чартів App Store в США Facebook Марка Цукерберга. Її називають протилежністю Instagram та конкурентом Tik-Tok. Як працює нова платформа, що приваблює увагу зумерів?
Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот
Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі