Збираємо базу IT-компаній. Приєднуйтесь 👇

«Франція — новий домашній ринок Releaf». Як топменеджер з Умані почав «засіювати» Європу фабриками з українською технологією виготовлення паперу з опалого листя

Releaf Paper — український екостартап, який розробив унікальну технологію виготовлення паперу з опалого листя. Його у 2020 році заснував школяр із Закарпаття Валентин Фречка. Через рік після заснування компанію довелося «перезавантажити», щоб перетворити її на повноцінний бізнес. Саме тоді партнером Валентина став Олександр Соболенко — колишній топменеджер Lenovo. Ми зв’язалися з Олександром і поговорили про мільйонні гранти від ЄС, будівництво виробництв по всій Європі та чим він нагадує хорошого менеджера Елвіса Преслі.

Залишити коментар
«Франція — новий домашній ринок Releaf». Як топменеджер з Умані почав «засіювати» Європу фабриками з українською технологією виготовлення паперу з опалого листя

Releaf Paper — український екостартап, який розробив унікальну технологію виготовлення паперу з опалого листя. Його у 2020 році заснував школяр із Закарпаття Валентин Фречка. Через рік після заснування компанію довелося «перезавантажити», щоб перетворити її на повноцінний бізнес. Саме тоді партнером Валентина став Олександр Соболенко — колишній топменеджер Lenovo. Ми зв’язалися з Олександром і поговорили про мільйонні гранти від ЄС, будівництво виробництв по всій Європі та чим він нагадує хорошого менеджера Елвіса Преслі.

Releaf Paper 2.0

«У компанії було два етапи розвитку. Я приєднався на другому, восени 2021 року. Ми це називаємо Releaf 2.0», — каже Олександр. 

За його словами, перший етап тривав від народження ідеї та до перезавантаження. «Настав момент, коли не було ні виробництва, ні інвестицій, ні команди. Валентин тоді все змінив», — пояснює співрозмовник.

Олександр приєднався до компанії як партнер, який керує бізнесом. Підприємець відповідає за продажі та маркетинг, в той час, як Валентин сконцентрувався на виробництві та розвитку технологій. Жартуємо з Олександром про те, що їхній із Валентином тандем схожий на пару співака Елвіса Преслі та його менеджера Тома Паркера, але з позитивним контекстом.

Фото: зліва — Олександр Соболенко, справа — Валентин Фречка

«Я бачив новий фільм про Елвіса. Такий менеджер, який там зображений, був до мене. Я зараз хороший менеджер (посміхається)».

Підприємець родом із міста Умань, Черкаської області. Там він закінчив аграрний університет, факультет менеджменту та зовнішньоекономічної діяльності. Попередня кар’єра Олександра пов’язана з побутовою електронікою. Спеціаліст 6 років працював у компанії Lenovo, де відповідав за бізнес в країнах Східної Європи. 

«У 2016 році я вирішив створити власну компанію, яка була пов’язана з обслуговуванням електроніки та логістикою. Вона працювала на ринках України, білорусі та Грузії. Також маю ще проєкти, які пов’язані з електронікою, які працюють і сьогодні», — розповів підприємець.

У цих бізнесах підприємець брав участь як інвестор, який не займався операційними процесами. У якийсь момент Олександр хотів створити новий інноваційний бізнес. Дізнавшись про Releaf, зв’язався з Валентином. Виявилося, що компанії був потрібен той, хто візьме управління у свої руки. Так відбувся ідеальний match. 

«Сподіваюся, що ми вже проскочили етап раннього стартапу. Розкриття всього нашого потенціалу — попереду».

Фото — Валентин Фречка

«Свого часу у Валентина був популярний персональний бренд — „школяр-новатор“. Цим намагалися скористатися аферисти».

Іноді шахраї помилково вважали засновником стартапу саме Олександра. «Ці люди щось хочуть, але нічого не можуть дати на заміну. Було багато пропозицій типу: „Дайте долю в компанії“. Насправді вони нічого не розуміли. Мені довелося з ними розбиратися».

Крім цього, Олександр зізнається про нелегкі перемовини з великими українськими компаніями.

«На нас дивилися як на гравця, який має давати найнижчу ціну й найбільше відтермінування щодо оплати. Інновації мало кого цікавили. Тому сьогодні ми практично не продаємося на українському ринку».

Бізнес на опалому листі

Нещодавно Releaf Paper відвідав одну з найбільших техвиставок світу — CES. Компанія потрапила до 12-ти представників України, які взяли участь в івенті, що проходив у США.

«За 4 дні ми провели близько 100 зустрічей та роздали багато зразків своєї продукції».

Підприємець додає, що насправді вдалося зустріти не так багато цільової аудиторії. Тому що виставка стосувалася теми електроніки, тоді як Releaf Paper — це виробник інноваційного пакування.

«Був ряд перспективних зустрічей. Наприклад, із французьким брендом Louis Vuitton, з Amazon і з CEO CES». 

Фото — Releaf Paper на виставці CES

Оскільки виставка закінчилася нещодавно, у компанії ще не встигли пропрацювати нові контакти.

Щодо володіння стартапом, то спочатку Олександр «заходив» на частку у 25%. Але сьогодні в Україні практично немає виробництва, а головна компанія Releaf Paper зареєстрована у Франції. У ній Олександр є практично рівноправним партнером. Підприємці лише домовилися, що «золота» акція належить Валентину, а загальний розподіл виглядає як 50,1% на 49,9%.

На сайті компанії можна побачити естонську адресу. Усередині 2022 року в стартапі вирішили спробувати e-commerce-проєкт для ринку ЄС. Тоді обрали найбільш готовий продукт — паперовий пакет Releaf Bag — і для цього створили окрему компанію. Так продукція Releaf продається зі складу в Словаччині, але через естонську компанію.

Фото — Папір компанії

«Потрібно було реєструвати компанію в Європі, але я не міг виїхати за кордон через повномасштабну війну. Я мав e-резиденство в Естонії, що дало змогу за два дні створити компанію. Це був найзручніший шлях, щоби розпочати продажі».

Сьогодні в стартапі працюють 10 спеціалістів, два з яких перебувають в Україні, а решта — розсіяна по іншій Європі. Це — продажі, маркетинг і PR. У компанії немає технічних спеціалістів, крім самого Валентина, який сьогодні живе та навчається у Франції. Усе виробництво Releaf Paper перебуває на аутсорсі, тому ним займається підрядник. 

Європейські ринки

«Ми почали наймати французьких менеджерів. Франція — новий домашній ринок для Releaf».

Чому не вийшло з українським ринком? «В Україні нас усі люблять, але ніхто не купує нашу продукцію», — пояснює Олександр. Він додає, що є попит лише від дрібних ентузіастів типу інтернет-магазинів і крафтовиків. Але й ті хочуть індивідуальні рішення. 

«В Україні нас сприймають як рекламну поліграфічну компанію, яка робить все для всіх. Але наше „ядро“ — це папір і пакет. Від нас же хочуть різного розміру коробочки, по 2–3 штуки. Такі реальні запити». 

А для великих компаній, які цікаві Releaf, стартап виявився нецікавим.

Так склалося, що першими пілотними компаніями у 2021 році стартапу стали саме компанії з офісами в Європі. Це — L’Oreal, Samsung, Weleda тощо. 

Фото — Олександр Соболенко

«Наша аудиторія — це Західна Європа. Ми вийшли на контакт із 10-ма країнами, ведучи переговори з їхніми державними агенціями щодо інвестицій. Це були Франція, Німеччина, Фінляндія, Норвегія, Нідерланди й інші. Найбільш гнучкою з них виявилася Франція».

Олександр каже, що французи буквально переконали українців, що їхня країна — ідеальне місце для Releaf і його інновацій. А згодом допомогли створити компанію без фізичної участі підприємців і перенести патент. 

«Ми вже отримали кілька грантів на французьку компанію — від середнього до великого. Через прив’язку до сировини — опалого листя — наша бізнес-модель передбачає щонайменше 10 виробництв».

Український виробник паперу з опалого листя Releaf Paper отримав €25 млн гранту від ЄС на будівництво фабрики. Де будуватимуть?
Український виробник паперу з опалого листя Releaf Paper отримав €2,5 млн гранту від ЄС на будівництво фабрики. Де будуватимуть?
По темi
Український виробник паперу з опалого листя Releaf Paper отримав €2,5 млн гранту від ЄС на будівництво фабрики. Де будуватимуть?

Саме тому є сенс будувати малі підприємства, пояснює Олександр. До того ж папір — це той матеріал, який не возять на великі відстані через його структуру. Перше виробництво, найімовірніше, буде на території Франції, оскільки Releaf отримав грант від цієї країни. 

Фото — Releaf Paper

«Друге виробництво плануємо у Фінляндії. У листопаді 2022 року на конференції Slush ми познайомилися з владою Гельсінкі. Вона обіцяє нам фінансування в розмірі кількох мільйонів, якщо побудуємо в них фабрику».

Нещодавно Releaf виграв грант на суму 10,5 млн євро: 2,5 млн євро — це та сума, яку компанія отримає цього року, решта 8 млн євро — це інвестиції Єврокомісії на подальших етапах.

«До 2025 року стартап має відзвітувати за витрату гранту, потім починаються інвестиції Єврокомісії, яка натомість матиме акції Releaf».

Екологічні технології

Чому в іншій Європі так «заходить» технологія української компанії? 

«Ми працюємо в галузі так званої „sustanability“. Не скажу, що Україна якась погана, просто Європа випереджає в плані розвитку цього тренду. Ми були в США, то там рівень сприйняття технології, приблизно як і в Україні».

Усім подобається екологія й інновації, але не всі готові за це платити, каже Олександр. Тому запит такий: «Клас! А наскільки це дешевше, ніж звичайний папір? Але він у нас дорожчий. Тоді для людей це проблема». 

Але для Західної та Північної Європи — це вже звична технологія. Там цей тренд швидко йде вперед, і під нього прийняте відповідне законодавство. Тому компанії змушені переходити на екопакування. Також значну роль відіграє свідомість покупців. «30% європейців звертають увагу на пакування товарів», — розповів підприємець.

Фото — Releaf Paper

Проте в Східній Європі такого набагато менше. У Чехії й Польщі клієнти, як і в Україні, насамперед звертають увагу на ціну, а вже потім на екоскладову. 

У Releaf є дві категорії конкурентів. Перші — традиційні виробники паперу, які роблять його з деревини. Це поширений спосіб, але він дуже неекологічний. Про це мало говорять, але це друга галузь у світі за викидами вуглекислого газу. Другі — наші прямі конкуренти — це нішеві виробники паперу. Вони використовують альтернативну сировину — траву, солому чи, наприклад, відходи ананасів. Серед них немає великих компаній.

«У порівнянні з прямими конкурентами, ми, як правило, дешевші. Також нам легше масштабуватися. Є німецька компанія, яка виробляє папір і паперові пакети з трави. Однак її там 5%, усе інше — первинна целюлоза. Тобто однаково потрібно вирубувати дерева».

У 2023 році українська компанія хоче досягти рівня доходу у 2 млн євро. На сьогодні цей показник складає 165 000 євро, оскільки компанія була фактично створена у 2021 році та не мала активних продажів у 2022 році через повномасштабну війну. «Оскільки ми продовжимо виробляти папір на аутсорсі, поки розпочнемо будівництво першого заводу, для нас це буде значним показником». 

Releaf працює в сегменті B2B2C. Першим типом клієнтів є паперові фабрики, які можуть купувати в українців целюлозу. Однак поки стартап не має власного виробництва, цей шлях тимчасово заблокований. Другий тип — бренди та ритейлери. Для цього через Естонію й був створений інтернет-магазин.

«Там ідуть невеликі продажі. Це переважно пакети від 100 штук. Ми пропонуємо безоплатне доставлення. Але наші пакети вже „літають“ на Мальту, Кіпр, в Ісландію тощо».

Олександр каже, що Releaf готовий виходити за межі Європи. Але, по-перше, є географічні обмеження через специфіку матеріалу. По-друге — потрібні дистриб’ютори в цих країнах. Стартапу цікаві США, Канада, Японія та Південна Корея. Для них також потрібно власне окреме виробництво. 

Фото — Releaf Paper

Зазвичай компанія працює з містами, які вже зібрали листя та безплатно його надають. В Україні це співпраця із Солом’янським районом Києва. Щороку столиця генерує 270 000 тонн листя — це аномальна цифра, пояснює Олександр. «Цього вистачить на 10 виробництв». Після отримання сировини вона гранулюється, зберігається та використовується за потреби. 

Другий етап — перетворення гранул на папір, коли до них додаються домішки та нешкідлива хімія. У результаті виходять роли паперу, вагою по кілька тонн. Після цього відбувається конвертування паперу в пакети.

«На 1 тонну паперу потрібні 2,3 тонни листя. А з 1 тонни паперу можна виготовити приблизно 30 000 пакетів».

Для 1 тонни целюлози вирубують 17 дерев. Так, кожна тонна паперу Releaf — це 17 незрубаних дерев. Ще одна важлива цифра — при виробництві паперу з опалого листя відбувається на 78% менше викидів вуглекислого газу, оскільки листяну структуру легше зруйнувати. Зменшується так званий «карбоновий слід».

«Наш пакет повністю розчиняється в землі за 55 днів. Колись такий експеримент провів один з українських каналів. І справді: від нього нічого не залишилося».

Хоча Releaf Paper не зміг знайти в Україні ні інвесторів, ні клієнтів, у компанії не забувають, що її технологія «народилася» саме тут. 

«Коли дійде справа до будівництва 3-го та 4-го виробництв, я впевнений, що одне з найбільших буде саме в Україні. Тут і з листям немає проблем, і все зрозуміліше в плані законодавства й оплати праці».

Гадаю, що ми потрапимо саме на період економічного зростання України, у яке дуже віримо, підсумував підприємець.

Український стартап постачатиме L’Oréal пакувальний папір зроблений з опалого листя
Український стартап постачатиме L’Oréal пакувальний папір, зроблений з опалого листя
По темi
Український стартап постачатиме L’Oréal пакувальний папір, зроблений з опалого листя
«Ми змішали гриби з коноплею і отримали горщик». Як IT Project Manager винайшла унікальний екоматеріал та будує на цьому бізнес
«Ми змішали гриби з коноплею і отримали горщик». Як IT Project Manager винайшла унікальний екоматеріал та будує на цьому бізнес
По темi
«Ми змішали гриби з коноплею і отримали горщик». Як IT Project Manager винайшла унікальний екоматеріал та будує на цьому бізнес
ЄБРР виділив  €500 000 на підтримку «зелених» стартапів України. Серед них — конопляні технології
ЄБРР виділив €500 000 на підтримку «зелених» стартапів України. Серед них — конопляні технології
По темi
ЄБРР виділив €500 000 на підтримку «зелених» стартапів України. Серед них — конопляні технології
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
По темi
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
dev.ua запускає джобборд з акційною пропозицією для IT-роботодавців

Надсилайте вакансії

Ми запускаємо розсилку про українське IT-ком’юніті. Залиште email, аби розуміти більше. Прем’єра — скоро!
Дякую! На вказану адресу надіслано листа для підтвердження підписки.
Читайте також
Кнопка здоров'я. Українці розробили систему, яка рятує пацієнтів стаціонару від смерті. Вони - переможці IT Arena Lviv 2022
Кнопка здоров'я. Українці розробили систему, яка рятує пацієнтів стаціонару від смерті. Вони - переможці IT Arena Lviv 2022
Кнопка здоров'я. Українці розробили систему, яка рятує пацієнтів стаціонару від смерті. Вони - переможці IT Arena Lviv 2022
Медичний психолог, який переїхав в Україну з Москви в 2014 році, Іван Осадчий, придумав систему, яка допомагає медсестрі і пацієнтові не втратити один одного в стаціонарі. Його стартап knopka вже працює в декількох лікарнях понад три роки не лише в Україні, а й у Польщі. Повторюємо історію стартапу-переможця IT Arena Lviv 2022. Текст від 28 вересня 2022 року. 
Зеленський нагородив CEO стартапу PetCube Ярослава Ажнюка орденом. Що він зробив
Зеленський нагородив CEO стартапу PetCube Ярослава Ажнюка орденом. Що він зробив
Зеленський нагородив CEO стартапу PetCube Ярослава Ажнюка орденом. Що він зробив
Український застосунок Fairo з контролю приватних фінансів залучив €2 млн інвестицій від Raiffeisen Bank
Український застосунок Fairo з контролю приватних фінансів залучив €2 млн інвестицій від Raiffeisen Bank
Український застосунок Fairo з контролю приватних фінансів залучив €2 млн інвестицій від Raiffeisen Bank
Forbes опублікував свіжий список 30 до 30. Які IT- та технопідприємці у списку?
Forbes опублікував свіжий список 30 до 30. Які IT- та технопідприємці у списку?
Forbes опублікував свіжий список 30 до 30. Які IT- та технопідприємці у списку?
У свіжому рейтингу 30 до 30 від Forbes шестеро IT- та технопідприємців. Розповідаємо, хто вони.
1 коментар

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот

Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі

Обговорення
Коментарів поки немає.