ТОП EVO Мельник про прискорену українізацію та міни у відео для dev.media 📼

«Дивлюсь: в полі щось горить, димить. Потім — свистить. Обернувся — летять ракети, лунає сирена. Гради полетіли». Як працює Glovo під час війни

Україна відбивається від ворогів вже понад два місяці. До нових реалій потроху пристосовуються люди, бізнеси, бюджетні установи. dev.ua починає цикл матеріалів про те, як війну переживають IT-бізнеси в Україні, які до війни створювали комфорт для жителів нашої країни. Сьогодні — про компанію Glovo, в якій під час війни змінився керівник, відкоригувався вектор розвитку, та яка власними силами активно підтримує як воїнів, так і звичайних українців.

Залишити коментар
«Дивлюсь: в полі щось горить, димить. Потім — свистить. Обернувся — летять ракети, лунає сирена. Гради полетіли». Як працює Glovo під час війни

Україна відбивається від ворогів вже понад два місяці. До нових реалій потроху пристосовуються люди, бізнеси, бюджетні установи. dev.ua починає цикл матеріалів про те, як війну переживають IT-бізнеси в Україні, які до війни створювали комфорт для жителів нашої країни. Сьогодні — про компанію Glovo, в якій під час війни змінився керівник, відкоригувався вектор розвитку, та яка власними силами активно підтримує як воїнів, так і звичайних українців.

Доставка під кулями: сповіді кур'єрів

кур’єр Glovo Максим (імена кур’єрів тут і далі змінені за бажанням співрозмовників редакції)
«У мене було замовлення у піцерії. Я вже забрав його та почав доставку клієнту. Раптом почалася сирена, а ще через декілька хвилин чулися звуки вибухів в далечі та гудіння літаків. Не передати словами, які емоції ти відчуваєш, доставляючи під час вибухів та обстрілів».
кур’єр Glovo Ігор
«Був шокований, коли їхав після доставок додому. Їду по околиці Києва, дивлюсь: в полі далеко щось горить, димить. Потім — свистить. Обернувся, — ззаду летять ракети, лунає сирена.  Всередині все стислося. Я дуже перелякався. Потім проїхав блокпост, де в мене попросили документи, запитали про маршрут. Виявляється, то гради полетіли».
кур’єр Glovo Іван
«Під час доставки до пологового будинку увімкнулась сирена. Повітряна тривога, я все одно поїхав до пологового. Зателефонувавши клієнту, дізнався, що всі у бомбосховищі. Я чекав закінчення тривоги. Слава Богу, нічого поряд не вибухало. Клієнт був дуже щасливий, що я дочекався і віддав замовлення».

Хлопці відзначають, що люди під час війни стали дружнішими і почали більше допомагати один одному. А ще вони полюбляють доставляти замовлення для військових, докладаючи у пакунок чогось смачненького — від себе особисто. 

Війна та новий керівник

Війна прийшла неочікувано. 24 лютого Glovo опублікувала заяву, в якій повідомила про призупинення своєї діяльності в Україні. 

І саме під час війни у українського підрозділу Glovo змінився керівник. Замість ідеолога доставки, який розвивав Glovo в Україні з першого дня, паралельно відповідаючи за увесь регіон Східної Європи та Центральної Азії Дмитра Расновського, управлінцем українського юніту призначили Євгена Тришина, який з початку 2021 року розвивав в компанії напрямок швидкої доставки — Q-commerce — та мережу дарксторів Glovo Express. 

Хто такий Євген Тришин

Новий керівник, в. о. генерального менеджера Glovo в Україні Євген Тришин — випускник КНУ ім. Т. Г. Шевченка та французького Institut international du commerce et du développement (або ICD). В його активі — робота на позиції комерційного директора французького мобільного оператора Orange, робота в Ernst & Young, Western Union, lifecell у Франції, Румунії, Молдові, Канаді та Узбекистані. Також Євген має досвід запуску власного  стартапу уСША під брендом Star of Iron.

Тришин говорить, що його призначення не пов’язане із війною.

«Рішення про моє призначення було ухвалене  раніше через надвисоку завантаженість попереднього менеджера Дмитра Расновського. Я знав, що працюватиму на цій посаді, тому до того готувався. Строки — це просто збіг», — каже він.

Євген зізнається, що план дій на випадок війни, який мала компанія, виявився неоптимальним. «Ми готувались до можливих військових дій, продумували варіанти, але найбільш реальним нам здавався локальний наступ. Звісно, що ми пропрацьовували можливості евакуації персоналу, проводили тренінги про те, як надавати ПМД, реагувати на повітряну тривогу тощо», — розповідає він.

За словами в. о. генменеджера Glovo Україні, незважаючи на ситуацію, в компанії зберегли всі робочі міста та виплати. «Надзвичайно велику допомогу ми отримали від нашого головного офісу», — розповідає Тришин. 

Євген свої першочергові задачі у новій ролі описує так: 

  • Створення максимально безпечних умов для співробітників компанії. «У нас три людини були в Бучі і в Гостомелі. І, на щастя, їм вдалося виїхати до масових розстрілів», — згадує Тришин. Тим, хто виїхав за кордон, компанія допомагала знайти житло, залучаючи працівників інших офісів. 
  • Відновлення бізнесу. «Потрібно було зрозуміти, що нам робити далі — як, де, в яких масштабах перезапускатися. Треба було визначити, наскільки кожне місто було готове до наших послуг, чи є там платоспроможне населення, попит, чи працюють там ресторани і нересторанні партнери. Це було якраз в той момент, коли президент звернувся до України і попросив запускати бізнес, щоби підтримувати економіку. Ми були одними з перших, хто перезапустились після перерви», — розповідає Тришин. 

Також, за словами Євгена, треба було зрозуміти, чи є кур’єри, здатні відновити активність на платформі, бо ж багато хто виїхав в інші регіони та за кордон. 

  • Волонтерські проєкти. Практично всі співробітники Glovo Україна, каже новий керівник, допомагають ТрО, ЗСУ, людям, що потрапили в біду. «В Харкові у нас є три darkstores, з яких можна було робити замовлення. Всі продукти, що лишились там, наші співробітники роздають людям. Так само було у всіх містах нашої діяльності». 
  • Комунікація щодо відновлення роботи. «Нам потрібно було донести клієнтам і партнерам, що ми готові продовжити надавати послуги нашої платформи. Ми комунікували проєкти про донейт на ЗСУ («Повернись живим»)  на гуманітарні потреби до ВостокSOS, Фундації Дім Рональда Макдональда, СОС Дитячі Містечка, проєкт «Пригости  Захисника»), каже Тришин. Нової розробки, за його словами, ці проєкти не потребували. «Ми змогли не тільки надавати послуги та доставляти товари, а й збирати кошти на реальні потреби людей», — ділиться Євген. 

Glovo, що працює у війні

Вже за два дні після повномасштабного воєнного вторгнення  компанія вирішила продовжити роботу у безпечних регіонах.

«Ми робимо спробу відновити роботу в містах, де це можливо зробити, а саме: у Львові, Чернівцях, Дрогобичі, Трускавці, Ужгороді. Сервіс працюватиме за новими інструкціями та лише при безпечних умовах для діяльності», — повідомила компанія 26 лютого.

З того часу Glovo потроху відновлює бізнес і паралельно активно допомагає постраждалим людям та воїнам виживати у надскладний час та боронити нашу землю. 9 березня сервіс відновив роботу в українській столиці та ще 19 містах. А нині компанія працює вже у 28 містах України (до війни було 39 локацій).

«Glovo на початок війни протягом кількох перших днів був відключений, бо ми не знали, що відбувається, який масштаб наступу, в якому стані наші співробітники, кур’єри, офіси. Нам потрібно було зробити оцінку», — розповідає Тришин. Щодня команда оцінювала рівень безпеки ведення бізнесу в тому чи іншому місті. Наразі компанія досі не може працювати у Харкові, Чернігові, Сумах. 

Після 26 лютого сервіс Glovo працює в 28 містах: Києві, Дніпрі, Одесі, Львові, Запоріжжі, Вінниці, Полтаві, Черкасах, Житомирі, Івано-Франківську, Чернівцях, Кривому Розі, Тернополі, Рівному, Кропивницькому, Луцьку, Хмельницькому, Кременчуці, Ужгороді, Білій Церкві, Трускавці, Дрогобичі, Чорноморську, Кам`янці-Подільському, Умані

У квітні компанія запустилася в нових містах: Калуші, Мукачево, Самборі.

Щоправда, доставляє замовлення лиш частина кур’єрів.

«Частина кур’єрів поїхала з країни або переїхала в інші міста. Наразі у нас активних близько 40% кур’єрів від довоєнної кількості. На сьогодні нам вдалося відновити бізнес  майже на половину. І кількість кур’єрів із залученням нових міст зростає», — каже Тришин. 

Наразі до платформи Glovo підключені вже 3200 локацій. 

За словами Тришина, умови співпраці з партнерами Glovo під час війни змінилися так, що комісія партнерів певний час була нульовою. «В певних містах ми відмінили ще й вартість доставки — клієнти нічого не платили.  Створили додаткові можливості для населенням разом із Mastercard, що покривала вартість доставки в Києві, Дніпрі та Одесі», — розповідає він.

В квітні компанія запустилася в трьох нових містах — Калуші, Мукачево та Самборі. За словами Тришина, вартість запуску сервісу в новому місті коштує компанії від 500 000 грн залежно від розміру міста та його розвинутості. Втім, це невеликі гроші порівняно із 15 млн євро, які головний офіс Glovo планував інвестувати в розбудову напрямку швидкої доставки в Україні. 

А що з активами?

Через війну харківський офіс компанії закрили, а львівський тимчасово перетворили на прихисток для переселенців. Лишився лише офіс у столиці. Проте Тришин каже, що така реорганізація не вплинула на роботу компанії. «Операційний центр Glovo — це вся наша команда. За часів ковіду ми навчилися працювати віддалено, тому зараз, незважаючи на те, що команда розкидана по всьому світу, ланцюжки ухвалення рішень у нас не змінилися. Ми так само зустрічаємось, тільки онлайн», — пояснює він.

З активів у Glovo в Україні два десятки дарксторів, з яких і планувалось робити швидку доставку.

«У нас на кінець 2021 року було 20 дарксторів Glovo Express в Києві, Харкові, Одесі, Львові та Дніпрі. Наразі в усіх містах, крім Харкова, вони працюють в звичному режимі. Зону покриття розширили, аби максимально покрити міста і забезпечити користувачів контентом у додатку, однак ми витримуємо час доставки, подекуди він навіть краще, ніж до війни», — каже Євген. За його словами, жоден актив компанії наразі не втрачений, проте 9 локацій у деяких містах законсервовані.

Інвестувати у їхній розвиток компанія наразі не збирається — всі плани  зламала війна.

«Наразі під час війни немає сенсу інвестувати, але є сенс подивитися, як ми інакше можемо надавати послуги», — зізнається Євген.

Також у Glovo є хмарні кухні (Cook Room) — спеціально облаштовані компанією приміщення, куди запрошують до співпраці партнерів, які надають меню для замовлення у додатку з конкретної локації. І наразі напрямок віртуальних ресторанів компанії вдається розвивати.

«До воєнних дій у нас не було Cook Room-ів в Одесі, але наразі ми закінчили перемовини щодо співпраці з одеськими партнерами і вже запустили локацію, де команда кухарів готує страви меню „Lunch Box“ для замовлень. Тобто не відкриваючи фізичну локацію, ми виходимо в нові міста зі своїми продуктами. Це ми можемо зробити швидко, з мінімальними затратами», — розповідає Тришин.

До війни у Cook Room готували їжу для 50 ресторанних брендів. Але частина ресторанів закрилась, частина — скоротила штат. Щоб приміщення, команда кухарів і обладнання не простоювали, Glovo вивів на ринок столиці, а згодом Дніпра та Одеси, новий власний продукт — Lunch Box зі стравами української кухні. 15 кухарів готують два варіанти обідів: з двох або трьох страв (95 грн та 145 грн відповідно), які можна замовити у додатку. Такі Lunch Box можна замовити не тільки з хмарних кухонь, а й з Glovo Express.

Тришин переконує, що пропозиція клієнтам «зайшла», тому компанія не лише розширює географію доступності «Lunch Box», але й продовжує запускати нові віртуальні бренди, урізноманітнюючи вибір страв для замовлення.

За час активних воєнних дій Glovo запустили крім «Lunch Box», ще чотири віртуальні бренди — «Sandwich Box» (американська кухня), «The Шніцель» (європейська кухня) «Salar Bar» та «Mr Burrito» (латиноамериканська кухня).

Ще один довоєнний напрямок розкитку українського Glovo — розробницький центр, який за планом мав би налічувати 100 спеціалістів.

«Наразі в R&D є 12 співробітників. Вони залучені до роботи головного офісу, до загальних проєктів компанії. Інтенсивність набору нових співробітників залежатиме від того, як швидко ми перезапустимося», — пояснює Тришин. 

Ринок доставки у війну

Через війну та з інших причин деякі служби доставки пішли з ринку. Зокрема, закінчилася історія одного з найбільших конкурентів Glovo — компанії Rocket, в сегменті Q-commerce згорнулися проєкти Cooker та Goodex. Обмежено функціонує і Zakaz.uа, про купівлю якого до війни вела перемовини Glovo. Наразі ні в Glovo, на в Zakaz.ua можливу угоду не коментують.

Визначити точний обсяг ринку та частку Glovo на ньому вкрай складно — в сегменті доставок купа різних опцій. У 2021-му лише ринок доставки продуктів в Україні виріс до понад $300 млн, оцінював CEO і комерційний директор Zakaz.ua Євген Нетреба. Тепер же, за його оцінками,  через 2 місяці військових дій на території України, ринок досяг лише 20-30% довоєнного рівня.

«При чому різні сегменти відновлюються з різною динамікою. Насамперед матимуть попит життєво необхідні товари, до яких я можу віднести лікарські препарати, а також продукти харчування. Ми в Zakaz.ua на сьогодні відновили близько 20% бізнесу, однак працюємо лише у 10 містах із 15 довоєнних», — ділиться Євген.

Такі сегменти як доставка з ресторанів, за оцінкою Євгена, дуже постраждала. «По-перше, ще не всі заклади відкрилися (хоча динаміка надихає), але й попит не надто високий. Також важливу роль відіграє робота такої мережі, як МакДональдз, оскільки на неї припадала дуже велика частка всіх замовлень», — зазначає комерційний директор Zakaz.ua. Дуже сильно, додає він, впала доставка квітів, посилок та зоотоварів.

Погоджується з ним і Владислав Савченко, засновник Goodex та Foodex24pl. «Ринок доставки під час війни «зхлопнувся» взагалі. У перший місяць була страшна плутанина, люди роз'їхалися, кур'єрів вивести на роботу було неможливо — вони почали вивозити свої сім'ї та релокуватимуться самі», — розповідає він. Савченко каже, що причин такої негативної динаміки було кілька: власне небезпека роботи, виїзд людей середнього класу, що користувалися послугами доставки та мобілізація на блокпостах, де  роздавали повістки кур'єрам», — каже він.

Та, незважаючи на загальній складності, і Нетреба, і Савченко переконані, що у Glovo все вдасться відновити та утримати ринок.

«Вони продовжують розвиватися, ми з ними спілкуємося. Вони вийшли з питаннями та пропозиціями по команді з IT-розробки, тому бачу, що вони покращують свій продукт, продовжують з ним працювати та готові донаймати людей, особливо з профільним досвідом», — розповідає Савченко.

На його думку, проблеми з такими доставниками як Rocket, Goodex, Zakaz.ua та Cooker виглядають як можливий шанс зайняти велику частку українського ринку. 

Натомість Тришин зауважує, що Glovo схвально ставиться до роботи конкурентів. «Коли  на ринку багато операторів, це призводить до швидкого розвитку. Glovo ніколи не було проти працювати на юзерцентричному ринку», — каже він. 

Glovo планує

В планах Glovo — найближчим часом запуститися в нових містах, райцентрах на Заході України, де раніше не працювали. «Якби не було війни, ми запустили би їх трохи пізніше», — зізнається Тришин. 

А після війни Glovo йтиме в ті міста, де сервіс працював до війни, повністю відновлюючи бізнес.

«У Харкові, Сумах, Миколаєві, Чернігові є наші кур’єри, яких ми залучимо до платформи як тільки це стане можливим», — каже він.

Аналогічні плани є і по великій кількості інших міст, насамперед на заході України, де планують розгортати віртуальні кухні. 

Євген Нетреба каже, що для швидшого досягнення успіху Glovo варто посилити затребувані ніші доставки (ліки, наприклад), фокус на розвинені та платоспроможні міста, де Glovo був до війни, успішно працювати з кешфлоу, оскільки тема відстрочок зараз дуже гостра.

У той же час, на думку Савченка, наразі український офіс із його R&D центром можна назвати драйвером розвитку компанії в цілому. 

За словами Тришина, компанія йде наміченим експертами шляхам: «Ми будемо йти в напрямку розвитку продажу сервісів, послуг. Наша платформа — це унікальне місце зустрічі наших стейкхолдерів — клієнтів, партнерів», — резюмує він, 

«Київстар» у березні збільшив дохід на 167% до 28 млрд. А доходи від роумінгу виросли втричі
«Київстар» у березні збільшив дохід на 16,7% до 2,8 млрд. А доходи від роумінгу виросли втричі
По темi
«Київстар» у березні збільшив дохід на 16,7% до 2,8 млрд. А доходи від роумінгу виросли втричі
Черняк плаче. ІТшник за рік створив онлайн-супермаркет з гіпермаржею
Черняк плаче. ІТшник за рік створив онлайн-супермаркет з гіпермаржею
По темi
Черняк плаче. ІТшник за рік створив онлайн-супермаркет з гіпермаржею
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
По темi
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Як український ринок нерухомості переживає війну? Чи будуть з’являтися новобудови? Наскільки подорожчають квартири?

Про це і не тільки розповів CMO ЛУН Денис Суділковський.

Читайте також
Харківський айтішник, який служить в ЗСУ, заявляє, що його роту звинувачують у дезертирстві через відступ з позицій
Харківський айтішник, який служить в ЗСУ, заявляє, що його роту звинувачують у дезертирстві через відступ з позицій
Харківський айтішник, який служить в ЗСУ, заявляє, що його роту звинувачують у дезертирстві через відступ з позицій
Психологічна оборона, армія ельфів та обсерваторія цифрових медіа. Як в ЄС воюють з фейками про війну в Україні
Психологічна оборона, армія ельфів та обсерваторія цифрових медіа. Як в ЄС воюють з фейками про війну в Україні
Психологічна оборона, армія ельфів та обсерваторія цифрових медіа. Як в ЄС воюють з фейками про війну в Україні
Україна стала територією, на якій зараз проходить війна, розв’язана росією. Але інформаційна війна ведеться у всьому онлайн-просторі і зав’язані в ній майже всі країни. В рамках The first International Diia Summit Brave Ukraine в Давосі шість країн Євросоюзу обговорили, що зараз відбувається на інформаційному фронті, як саме в країнах проходить боротьба з фейковою інформацією та пропагандою. Всі країни, що брали участь в обговоренні, висловили свої  думки щодо участі в цьому процесі компаній-техгігантів.
«Я хочу вивчити українську мову». Project manager в SoftServe приїхала із Латвії в Україну у 2014-му і тепер вважає себе не тільки латвійкою, а й українкою
«Я хочу вивчити українську мову». Project manager в SoftServe приїхала із Латвії в Україну у 2014-му і тепер вважає себе не тільки латвійкою, а й українкою
«Я хочу вивчити українську мову». Project manager в SoftServe приїхала із Латвії в Україну у 2014-му і тепер вважає себе не тільки латвійкою, а й українкою
Оксана Богомольна, Project manager в SoftServe — латвійка. У 2014 році вона попри війну обрала Україну, і анітрохи про це не шкодує. Свою історію Оксана розповіла dev.ua.
«Американські чиновники очікували, що країна впаде за кілька днів». Як відкриті дані та соцмережі змінюють хід першої цифрової війни в Україні
«Американські чиновники очікували, що країна впаде за кілька днів». Як відкриті дані та соцмережі змінюють хід першої цифрової війни в Україні
«Американські чиновники очікували, що країна впаде за кілька днів». Як відкриті дані та соцмережі змінюють хід першої цифрової війни в Україні
Розвідувальні дані, зібрані з публічної інформації в Інтернеті, можуть вплинути на традиційну війну та змінити розрахунки між великими і малими державами, пише Wired. dev.ua переклав та адаптував текст, який нині може стати підказкою для українського війська.

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот

Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі

Обговорення
Коментарів поки немає.