😍 Спробуй Новий Trustee Plus на дотик - твій криптогаманець і платіжна картка тут 👉

«Гра давала розуміння, з чим доведеться працювати в реальності». Інтерв'ю з артилеристом ЗСУ про гейміфікацію в Силах оборони

У сучасній війні рішення приймаються за секунди, а підготовка військових має бути не просто ефективною, а й максимально реалістичною. Саме тут на допомогу приходять гейміфіковані методи навчання — симуляції, інтерактивні тренажери та  змагальні механіки, які допомагають бійцям швидше засвоювати критичні навички та конкурувати одне з одним за додаткову винагороду від держави. dev.ua поспілкувася з бійцем на псевдо «Ведмідь» про сучасний стан і перспективи гейміфікації в Силах оборони.

Залишити коментар
«Гра давала розуміння, з чим доведеться працювати в реальності». Інтерв'ю з артилеристом ЗСУ про гейміфікацію в Силах оборони

У сучасній війні рішення приймаються за секунди, а підготовка військових має бути не просто ефективною, а й максимально реалістичною. Саме тут на допомогу приходять гейміфіковані методи навчання — симуляції, інтерактивні тренажери та  змагальні механіки, які допомагають бійцям швидше засвоювати критичні навички та конкурувати одне з одним за додаткову винагороду від держави. dev.ua поспілкувася з бійцем на псевдо «Ведмідь» про сучасний стан і перспективи гейміфікації в Силах оборони.

Як ігри допомогли в підготовці до боєвих дій

— Наскільки поширеною є гейміфікація в українській армії та зокрема у вашому підрозділі? 

— Загалом гейміфікація в українській армії починає набирати обертів. Вона набагато спрощує сприйняття теоретичних знань у порівнянні з лекціями, які часто можуть бути нудними. 

На жаль, для моєї специфіки (артилерія), поки що недостатньо спеціалізованих додатків, які б допомогли навчатися нашої спеціальності. А ті офіційні рішення, які надає держава, ще не анонсовані, недостатньо деталізовані й потребують доопрацювання. Поки, що відсутня централізоване розповсюдження таких практик на всі підрозділи, як, наприклад, для операторів дронів. 

От візьмемо чудову посаду оператора топогеодезиста, який використовує такий прилад як бусоль ПАБ-2М. Існує модифікована версія популярної гри Arma 3, за допомогою якої можна показати як взагалі працює ПАБ-2М. Після практики в ігровій формі, боєць легко зможе зорієнтуватися, як працювати з виробом в реальному житті. Так, це не спеціально розроблене програмне забезпечення для тренувань артилеристів з деякими нюансами, але вона дає загальне розуміння, з якими виробом їй доведеться працювати.

— Тобто боєць в такій ігровій формі краще підготовлений до практичного застосування реального виробу?

― Я скажу зі свого досвіду: коли мене навчали, на жаль, про щось подібне можна було тільки мріяти. Мені було трошки тяжкувато, тому що математика, що є важливою дисципліною для артилеристів, мені давалася непросто. І тому мені показували ледь не на пальцях.

Десь у 2020 році я дізнаюсь про існування користувацької модифікації Arma 3. Ну, я зайшов просто спробувати, що і як. На моє здивування, ця  відеогра детально навчає користуватись цим інженерним приладом.

На моє здивування, ця  відеогра детально навчає користуватись цим інженерним приладом.

— Виходить, що це була ваша ініціатива знайти, протестити і потім, зрозумівши потенціал, використовувати цю гру для навчання підлеглих? 

― Так. У мене був молодий хлопчина, він став оператором топогеодезистом у 23-му році. Людина до цього взагалі не знала, що це і як це. Я з ним пройшов невеличку теорію по військових підручниках, потім на пальцях пояснив, що до чого і закріпив матеріал в грі. Він попрактикувався приблизно два дні по чотири годинки, орієнтуючи цю бусольку в грі, а потім ми вже перейшли до практики, де він спробував це все зробити в реальних умовах. З другого разу вже вийшло на доволі непоганому рівні, виконавши всі нормативи. 

Список рекомендованих ігор

WARNO — стратегія в реальному часі, яка обігрує сценарій третьої світової війни. У грі є велика кількість техніки Варшавського договору і НАТО, що зараз використовується в російсько-українській війни. Тактична глибина і упор на топографічний реалізм, допоможуть гравцю краще орієнтуватися на місцевості і як працюють різні роди військ.

Squad — тактичний мілітарі шутер в сучасному сетингу. Гра зараз дуже популярна серед військових, а наявність українських серверів додає можливість грати за ЗСУ. Гра приділяє велику увагу на командній взаємодії між гравцями і підрозділами, що допоможе покращити комунікативні навички під час бою.

Hell Let Loose — подібний до Squad, але в сетингу Другої світової. У грі чудово реалізований просторовий звук, тому рекомендовано грати в навушниках для кращого занурення. 

Arma 3 — класика імерсивних мілітарі шутерів. Не дивлячись на те, що гра вийшла 12 років тому, вона досі має високу популярністю. Піковий онлайн в Arma 3 зараз вищий ніж S.T.A.L.K.E.R. 2: Серце Чорнобиля — 17 128 гравців.

Виклики й проблеми

— Як військові симуляції здатні конкурувати з традиційними методами навчання, і наскільки вони ефективні?

― Доповнити — так, але це все одно не дотягує до практичного навчання, які є на цю мить. У реальному житті, боєць має виконувати бойове завдання у повній вигрузці 20-30 кг, подекуди більше. Жодна симуляція не передасть фізичну втому бійця, треба розраховувати час і можливість відпочинку. А ще існує багато інших факторів, які унеможливлюють виконання завдання: погодні умови, клин зброї, вийшло з ладу обладнання чи банально пробило колесо. Я б хотів, щоб розробники гейміфікованих  продуктів звертали увагу на такі штуки та додавали більше нетипових сценаріїв. 

— А які ще побажання для розробників ви хотіли б передати?

― Зараз використовують багато VR шоломів, я б ще пропонував додати бігові доріжки закритого типу, щоб рекрут зміг відчути фізичне навантаження і протестувати свої рефлекси.  Під час цих навчань, він зрозуміє, чи зможе виконати ту, чи іншу задачу, яка буде поставлена на реальних навчаннях або в бойових діях. І вже від цих даних відштовхуватися, що йому спершу варто підтягнути.  

Ще б вартувало додати тактильних відчуттів віддачі зброї та зробити акцент на шумовому забрудненні.

― Банально під час звичайних навчань людина зможе навчитися розрізняти звуки бойової техніки, пострілів різноманітної зброї. Потрібно розвивати навички комунікації під час сильних звуків, оскільки часто ви не зможете зрозуміти, що передає по рації ваш побратим, коли поруч їде танк чи працює арта.  

«Навіть якщо ми й інші виробники масштабуємось потрібно 3–4 місяці щоб наздогнати росіян». Інтервю з виробником РЕБостійких оптоволоконних дронів які в моменті є однією з головних технологій на фронті
«Навіть якщо ми й інші виробники масштабуємось, потрібно 3–4 місяці, щоб наздогнати росіян». Інтерв’ю з виробником РЕБостійких оптоволоконних дронів, які в моменті є однією з головних технологій на фронті
По темi
«Навіть якщо ми й інші виробники масштабуємось, потрібно 3–4 місяці, щоб наздогнати росіян». Інтерв’ю з виробником РЕБостійких оптоволоконних дронів, які в моменті є однією з головних технологій на фронті

— Чи є у вас приклади успішного використання сценарію гейміфікації в реальному бої?

― Існує відеоігрова стратегія в реальному часі WARNO, яка має функціонал створення кастомізованих мап бою. Я створив, лінію фронту наближену до завдання, яке ми мали виконати і я своїм людям пояснював, що за чим і як ми робимо в тій чи іншій ситуації. У нас там була своя поставлена задача, де нам потрібно було відпрацювати з трьох точок фактично одночасно. Ми тоді пропрацювали, фактично всі сценарії й місія тоді видалась успішною.

— Що на вашу думку основне в гейміфікованих військових навчань?

― Звичайно це деталізованість самого озброєння або інструментів, яких ми використовуємо. Потрібно дуже точна, реальна копія аж до найменшого нюансу, щоб надалі солдат, використовуючи зброю чи інструмент, не поставив собі питання: «А такого ж не було», або «Чому там кнопка не на тому місці?». Якщо щось не врахувати, то боєць потім зможе впасти в ступор, оскільки в нього вже є певний цикл послідовності роботи з тим чи іншим обладнанням. 

Про систему нарахування балів для військових

— Гейміфікація також передбачає систему винагород за успішне ураження ворожої техніки чи сили супротивника. Як взагалі вам система накопичення балів і як вона себе показує на практиці?

― Взагалі, моя суб'єктивна думка по цих е-балах — це повна лажа. Це просто розділення військових на хороших і хуй*вих, тому що під час війни ніколи, та чи інша певна частина, той чи інший боєць, не буде ідеальним. Ми все-таки люди.

Люди повинні воювати заради країни, сім'ї, а не для того, щоб їм ще давали, дрони. Ну, вибачте, це якась повна срака. Це ж завдання держави — забезпечувати всім необхідним. 

― От коли за знищення техніки та ворога боєць отримає додаткову грошову винагороду, чи право на додаткову відпустку і тд, ось це вже доволі круто зроблено. Тут хоча б ризики для бійця виправданий. 

— Нещодавно міністр цифрової трансформації Михайло Федоров анонсував, що до системи під'єднають трекінг артилерійних систем, зокрема ефективність використання снарядів 152 і 155 мм калібру. Які ваші думки щодо цього?

― Статистика по витратах і ураженню техніки та особового складу окупанта на напрямку, де я зараз працюю, хороша. Треба дивитись як відбуватиметься процедура через е-бали. Однак, 155 калібру в нас дуже зараз мало, але він реально тащить. 155-й подавляє всі ворожі наступи та тушить всю їхню оборону. Тому що 155 — це «Три топора», «Богдана 2С22», М-109А5. Ці установки використовують 155 калібр у різній модифікації: збільшеної дальності снаряд, зменшений, касетний, освітлювальний, запальний. Побачимо, чи вистачить нам е-балів закривати цю потребу.

— Як ви ставитесь до анонсованого марткетплейсу, де кожен підрозділ зможе самостійно обирати, на що їм витратити накопичені е-бали оминаючи бюрократичні процедури?

― З однієї сторони, якби тема непогана. Припустимо, наша військова частина має умовно 100 000 е-балів і частина потребує 100 дронів. Окей, в нас вистачає балів на це. Чи для нашого там спеціального загону, диверсійно-розвідувальної групи потрібно спеціальне спорядження й озброєння. Без питань, беремо. Якщо воно буде працювати в такому виді як його анонсували — це буде доволі круто виглядати, хоча насправді я сумніваюся. Я взагалі за те, щоб за ці е-бали можна було купити максимально різноманітну кількість саме виробів українського ВПК.

Я не буду називати нехорошими словами людей, які навпаки намагаються це все придушити. Чому? Тому, що вони краще візьмуть щось з-за кордону по завищеній ціні, щоб можна було вкрасти. Так мало того, що вкрадуть, так ще й технічний стан буде ніякий і ти нічого з цим не вдієш. 

Українському виробу треба бути дешевшим, щоб витримувати конкуренцію. Плюс виробництво локалізоване, швидше логістика на фронт, більше робочих місць для держави. От візьмемо нашу 2С 22, «Богданочку» — імбова штука. Приїхав, у*бав, убив, поїхав. До неї є декілька конструкторських питань і матеріалів, але до її бойової ефективності зауваження відсутні. «Козак», «Варта» — чудові українські бронемашини. «Буцефал» — чудовий український БТР.  Те, що нам інколи приходить з-за кордону, наші бійці за свій же власний кошт відновлюють. Інколи стан переданої машини такий жалюгідний ніби вона побувала в зоні бойових дій.

«Рішення для військових по системі «є-балів». Федоров анонсував онлайн-маркетплейс для продажу безпілотників та гранти для виробників вибухівки
«Рішення для військових по системі «є-балів». Федоров анонсував онлайн-маркетплейс для продажу безпілотників та гранти для виробників вибухівки
По темi
«Рішення для військових по системі «є-балів». Федоров анонсував онлайн-маркетплейс для продажу безпілотників та гранти для виробників вибухівки

— На вашу думку, які перспективи гейміфікації в українській армії?

― На мою думку, через 5–10 років, це вже буде у переважній більшості військових частин, де кожен новобранець буде проходити підготовку завдяки методам гейміфікації. Рекрути зможуть покращити теоретичні навички перед потраплянням до більш реалістичних умов. Як казав мій теперішній начальник: вчи теорію, щоб на практиці ти не сказав «стій, я про*бав».

Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
По темi
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
У Міноборони підрахували скільки змогли в лютому зекономити військові завдяки програмі «Плюси» в застосунку «Армія+». Що найчастіше купують військові
У Міноборони підрахували, скільки змогли в лютому зекономити військові завдяки програмі «Плюси» в застосунку «Армія+». Що найчастіше купують військові
По темi
У Міноборони підрахували, скільки змогли в лютому зекономити військові завдяки програмі «Плюси» в застосунку «Армія+». Що найчастіше купують військові
У застосунку «Армія+» спростили подання рапортів
У застосунку «Армія+» спростили подання рапортів
По темi
У застосунку «Армія+» спростили подання рапортів
У застосунку «Армія+» запрацювала нова програма зі  знижками та послугами для військових —  «Плюси»
У застосунку «Армія+» запрацювала нова програма зі знижками та послугами для військових — «Плюси»
По темi
У застосунку «Армія+» запрацювала нова програма зі знижками та послугами для військових — «Плюси»
Підключай Megogo зі знижками за акційними тарифами.

від 99 гривень на місяць

Mazda
Читайте також
Атлас зброї: Німеччина передає захисникам чергові MARS II. Які ще РСЗВ отримала Україна від західних партнерів та як вони працюють
Атлас зброї: Німеччина передає захисникам чергові MARS II. Які ще РСЗВ отримала Україна від західних партнерів та як вони працюють
Атлас зброї: Німеччина передає захисникам чергові MARS II. Які ще РСЗВ отримала Україна від західних партнерів та як вони працюють
Федеральне міністерство оборони Німеччини повідомило у Twitter, що у найближчі кілька тижнів Україні будуть передані чергові системи залпового вогню MARS II.  Раніше ми розповідали про те, які РСЗВ партнери надіслали на допомогу українським воїнам. Нагадуємо про це знову.  (Текст від 26 липня)
Київстар, Vodafone і lifecell втратили за півроку 4,5 млн активних сім-карт в Україні
Київстар, Vodafone і lifecell втратили за півроку 4,5 млн активних сім-карт в Україні
Київстар, Vodafone і lifecell втратили за півроку 4,5 млн активних сім-карт в Україні
Тайвань передав Україні 800 БПЛА Revolver 860 Armed VTOL. Які ще безпілотники отримали захисники від західних партнерів і як вони працюють
Тайвань передав Україні 800 БПЛА Revolver 860 Armed VTOL. Які ще безпілотники отримали захисники від західних партнерів і як вони працюють
Тайвань передав Україні 800 БПЛА Revolver 860 Armed VTOL. Які ще безпілотники отримали захисники від західних партнерів і як вони працюють
Тайвань передав Україні 800 БПЛА Revolver 860 Armed VTOL, про це повідомляє видання Bild. Дрон-бомбардувальник ближнього радіусу може нести до восьми 60-мм артилерійських мін і наводитися на ціль із високою точністю, скидаючи їх один за одним. Раніше ми розповідали, які дрони вже є на озброєнні ЗСУ. Нагадуємо про це знову.
«В середньому рівень ефективності спеціалістів зараз — 80% від довоєнного часу». CTO Uklon Віталій Дятленко в СКШ
«В середньому рівень ефективності спеціалістів зараз — 80% від довоєнного часу». CTO Uklon Віталій Дятленко в СКШ
«В середньому рівень ефективності спеціалістів зараз — 80% від довоєнного часу». CTO Uklon Віталій Дятленко в СКШ
Нове інтерв’ю вже цієї п’ятниці.

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот

Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі

Обговорення
Коментарів поки немає.