💳 Потрібна європейська картка з лімітом 50к євро? Встановлюй Trustee Plus 👉
Олексій ДзюбаВійна
22 січня 2025, 09:01
2025-01-22
Ізоляція Тайваню, схеми підводних диверсій, немічність Starlink і як Україна може дістатися Африки. Інтерв'ю з головним експертом країни з підводних кабелів
Минулого тижня в НАТО оголосили про запуск місії «Балтійський вартовий» для нагляду за безпекою інфраструктури у Балтиці. Річ у тому, що лише за останні два місяці було пошкоджено кілька підводних кабелів між Литвою та Швецією, Німеччиною та Фінляндією, а також Естонією та Фінляндією.
Схожа неприємна історія трапилась нещодавно з Тайванем, який тепер ретельніше охоронятиме підводні комунікаційні кабелі біля острова від дій підозрілих кораблів. Заходи вводяться через пошкодження пов’язаного з Китаєм судна одного з них.
Оскільки понад 95% інтернет-трафіку проходять через підводні кабелі, які забезпечують фінансові транзакції на $10 трлн щодня, у світі неабияк занепокоєні подібними диверсіями.
Ми зв’язалися з професором і головним радником з питань науково-технічної політики компанії «Укртелеком» Віктором Катком, який є чи не єдиним фахівцем в Україні, який спеціалізується на темі підводних кабелів та вивчає їх понад 30 років. І поговорили про міцність подібної інфраструктури, можливі негативні сценарії в разі її серйозного пошкодження і як Україна може розвивати підводну мережу після завершення війни.
Минулого тижня в НАТО оголосили про запуск місії «Балтійський вартовий» для нагляду за безпекою інфраструктури у Балтиці. Річ у тому, що лише за останні два місяці було пошкоджено кілька підводних кабелів між Литвою та Швецією, Німеччиною та Фінляндією, а також Естонією та Фінляндією.
Схожа неприємна історія трапилась нещодавно з Тайванем, який тепер ретельніше охоронятиме підводні комунікаційні кабелі біля острова від дій підозрілих кораблів. Заходи вводяться через пошкодження пов’язаного з Китаєм судна одного з них.
Оскільки понад 95% інтернет-трафіку проходять через підводні кабелі, які забезпечують фінансові транзакції на $10 трлн щодня, у світі неабияк занепокоєні подібними диверсіями.
Ми зв’язалися з професором і головним радником з питань науково-технічної політики компанії «Укртелеком» Віктором Катком, який є чи не єдиним фахівцем в Україні, який спеціалізується на темі підводних кабелів та вивчає їх понад 30 років. І поговорили про міцність подібної інфраструктури, можливі негативні сценарії в разі її серйозного пошкодження і як Україна може розвивати підводну мережу після завершення війни.
Наскільки легко пошкодити підводні кабелі
— Наскільки міцним є підводний оптоволоконний кабель? До нещодавніх подій здавалося, що він — доволі міцний, а тут його нібито так легко рвуть.
— Підводний оптичний кабель для морських оптично-волоконних ліній зв’язку складається з двох ділянок: берегової (глибина до 1 км) і морської (кабель на великих глибинах). Перший має більшу ймовірність пошкодження через механічні причини — якорі, судна тощо.
Тому берегові кабелі покривають потужною бронею. Зокрема, сталевим, нержавіючим дротом товщиною 1 мм, іноді вона доходила до 3 мм. Морські кабелі (ті, що на більшій глибині) менш захищені, тому що до них складніше дістатися.
Фото — Віктор Каток
Такі кабелі роблять зі спеціальних, міцних пластикових оболонок, а їхня центральна частина, як правило, складається з мідної трубки. Всередині неї розташовані оптоволоконні світловоди. Трубкою подається дистанційне живлення електроенергії до підводних, регенераційних пунктів, які не обслуговуються. Так, потрібно мати провідник, по якому піде електроенергія до підсилювачів і регенераторів на дні морів та океанів.
Берегову частину кабелів, де кораблі можуть кадати якорі, роблять із броньовану та високоміцну. Якщо моря неглибокі, типу Фінської затоки Балтійського моря, у такому випадку прокладають підводний кабель типу берегового з бронею. Проєктувальник такої лінії розраховує вірогідність механічних пошкоджень подібних кабелів і в залежності від умов, обирає покриття. Усе це — добре захищені кабелі.
У США та ЄС вважають, що рф не причетна до обривів підводних кабелів у Балтійському морі й Фінській затоці. Розвідники назвали іншу причину пошкоджень
— Чи мають вони додатковий захист?
— В ряді країн — наприклад, Греції та Італії — берегові підводні кабелі занурюють у спеціально зроблені для них траншеї. Їх занурюють в морське дно та іноді зверху кладуть мішки з цементом. Останні у воді перетворюються на міцний камінь, який створює додатковий, механічний захист кабелю в береговій частині. В Західній Європі доволі теплий клімат, тому кабелі прокладати доволі зручно. Таким чином, їх часто використовують, що забезпечити зв’язок між двома населеними пунктами, не обов’язково між материком і островом.
Фото — Прокладання підводних кабелів
Прокласти кабель в підводному грунті — достатньо складно, тому що він має власників. Тобто це приватна власність, де потрібно погоджувати дозволи. Відходячи від берега на певну відстань — 100 м, 200 м, 300 м, ви можете прокладати кабель вздовж узбережжя. Поблизу тих самих Іспанії, Франції, Греції прокладено дуже багато підводної інфраструктури.
— Як зробити так, щоб кабелі не пошкодити?
— Щоб кабелі не пошкодились, їх позначають на лоціях (карта-посібник для плавання — ред.). Кожен капітан, який веде корабель, має перед очима лоцію зі всіма підводними кабелями — як зв’язку, так і енергетичні. Коли судно готується кидати якір, капітан дивиться на лоцію, щоб випадково не потрапити на кабель і не пошкодити його на дні.
Фото — Підводні кабелі
В Україні в Чорному морі була побудована волоконно-оптична підводна лінія. Спочатку це була частина так званого «ІТУРа» (Італія, Туреччина, Україна, росія). З берегової станції Одеси кабель йшов до Стамбулу, а потім на Палермо (Сицилія). Потім була побудована лінія Black Sea Optic Cable (BSOC). Підводні кабелі українського сегменту були нанесені на лоції. Капітани, які заходили на суднах до Одеси, знали, де і які кабелі розташовані.
— Як тоді виходить, що все ж підводні кабелі можуть пошкодити?
— Щоб пошкодити кабель, скажімо, між Фінляндією та Німеччиною, потрібно докласти значних зусиль. Серед віаріантів — кинути на дно важкий якір великого судна і щоб судно рухалося з достатньою швидкістю для значного механічного зусилля. Це має бути вантажний корабель чи танкер, який має не одну потужну турбіну.
Капітан може збільшити потужність, яка подається на гвинт, скинути якір та зачіпитися за кабель на дні. Але він це робить свідомо, тому що на лоціях (картах-посібниках) позначені всі кабелі.
Фото — Робота з підводним кабелем
Можливо, з першого разу розірвати кабель складно, адже він достатньо міцний. До того ж його за роки міг покрити (замулити) пісок. Інерція танкера може скласти декілька тисяч тонн, тому він може розірвати кабель.
Інший варіант диверсії — це терористичний акт. Спуститися на дно — це можуть бути водолази або батискафи — закласти вибуховий пристрій під кабель і здійснити вибух. Перебити кабель сокирою, ломом чи іншим інструментом водолаз не зможе, тому що це доволі міцний виріб.
Іноді трапляється, що судно може випадково пошкодити кабель. Але це буває дуже рідко. Якщо ми, скажімо, подивимось на Середземне море, то по ньому прокладена ціла сітка кабелів. Але їх не пошкоджують, тому що капітани бережно ставляться до підводних ліній. Оптоволоконні кабелі використовують саме через їх високу надійність. Їх не потрібно охороняти — вони лежать і працюють.
Кожне пошкодження підводного кабелю, як правило, зловмисне.
Ми пам’ятаємо, як це відбулося у Червоному морі минулого року. Тоді відповідальність за диверсію поклали на повстанців хуситів. Таке пошкодження було навмисним, тому що кабелі в Червоному морі добре спроєктовані і прокладені якісно. Те саме, ймовірно, відбулося і на Балтиці, де зголом знайшли якір судна. Кабель був настільки міцним, що обірвав його.
Швеція розслідує, чи можуть китайські кораблі бути причетними до пошкодження кабелів у Балтійському морі. Як працюють підводні кабелі, від яких залежить робота інтернету у світі? Розбір
Як відновлюють підводну інфраструктуру
— Як знайти місце розриву підводного кабелю?
— Це робиться за допомогою спеціальних пристроїв — локаторів, які зондують оптичні імпульси підводного кабелю. Якщо в ньому десь пошкоджені волоконні світлодіоди, то оптичний імпульс доходить до точки пошкодженні, але «не йде» вперед, а «повертається» назад. З точністю до 10 метрів можна локалізувати точку пошкодження волоконно-оптичного кабелю.
Фото — Судно для ремонту підводних кабелів
Далі ви дивитесь на карту і знаючи відстань до місця пошкодження, ви можете визначити точку пошкодження і направляти бригаду для відновлення. У кожному регіоні світу існують команди спеціальних водолазів, які можуть підіймати кабель та надягати на нього додаткові муфти, якщо це технічно можливо, як додатковий захист. Таким чином, відбувається ремонт кабелю. Це достатньо дорога процедура. На місцях працюють спеціальні водолази, батискафи і судна, адже може бути різна глибина.
— Скільки часу потрібно для ремонту?
— Швидко зробити це неможливо. Сам процес достатньо трудомісткий. Потрібні спеціальні бригади. Але в світі цей процес достатньо організований.
Наприклад, є кабель Туреччина-Італія і він пошкоджений. В такому випадку відбувається локалізація пошкодження і додаткові дослідження щодо його характеру. Далі домовляються з кораблем і командою. Їх наймають для відновлення кабелю. Правила та алгоритми в цьому питанні вже давно напрацьовані.
Міжнародні асоціації та організації домовляються між собою про відновлення підводних частин, як їх будувати та як ділитися між собою підводним оптоволокном для передачі трафіку.
Чим важливі підводні кабелі
Станом на початок 2024 року в усьому світі використовують майже 1,4 млн км підводних кабелів. Якщо вимірювати кількісно, то це 600 діючих і запланованих до прокладання підводних кабелів. Загальна кількість постійно змінюється, оскільки нові кабелі вводяться в експлуатацію, а старі виводяться. Деякі з них досить короткі, як, наприклад, кабель CeltixConnect довжиною 131 км між Ірландією і Великою Британією. Інші —неймовірно довгі: як, скажімо, 20 000-кілометровий кабель Asia America Gateway.
Така величезна кількість прокладених під водою кабелів буквально потрібна для того, щоб світ не зупинявся. Річ у тому, що 99% інтернет-трафіку світу проходить саме по підводним кабелям, забезпечуючи 7 млрд транзакцій щохвилинно. У важливості трафіку через підводні системи ми могли пересвідчитися в березні минулого року. Тоді через пошкодження підводних кабелів у Червоному морі 25% (за іншими даними — 60-70%) Інтернет-трафіку довелося перенаправити.
Обриви підводних кабелів у середньому відбуваються через день, приблизно 200 разів на рік. Один такий інцидент коштує $2–3 млн. За даними профільного видання SubTel Forum, у світі існує 77 кабельних суден, але більшість з них зосереджені на більш прибутковій роботі з прокладання нових систем. Лише 22 призначені для ремонту, і це старіючий і еклектичний парк.
Зараз між Європою та Північною Америкою прокладено ряд трансатлантичних ліній зв’язку. Коли побудували одну лінію, відразу починають будувати іншу, тому що зростання трафіку між континентами і країнами відбувається дуже швидко. А саме підводні кабелі передають більше 95% такого трафіку. Тому постійні потрібні нові лінії.
На місці обриву інтернет-кабелю у Фінській затоці виявили слід від якоря майже на 100 км
— Як змінилася сама технологія за час свого існування чи це як був, умовно кажучи, просто кабель, так він і залишився?
— Зараз в світі прокладають так звані smart-кабелі. До них на дні морів та океанів підключаються спеціальні датчики. Вона, скажімо, реєструють зміну температури води, швидкість руху течії, вібрації грунту тощо. Наприклад, за допомогою датчиків кабелів можна визначити місця зародження землетрусу і цунамі. Японія особливо активно будує подібні лінії. Якщо кабель пошкоджують, екологи буквально втрачають важливу інформацію.
Чому Starlink — це не альтернатива
— Як довго працює підводний кабель?
— Перших кабелів, які ми прокладали в Україні, строк експлуатації за технічними характеристиками складав 20 років, потім 25 років. Зараз, при правильному будівництві, ми очікуємо, що вони відпрацюють 30 років. В системі «ІТУР» (Італія, Туреччина, Україна. росія), про яку мова йшла вище, кабелі були 1995-96-го років виробництва. Їх виготовила компанія Pirelli, я їх особисто приймав. Зараз цей кабель знаходиться в робочому стані.
— Наскільки я розумію, що від підводних кабелів найближчим часом ми нікуди не відійдемо і Starlink їх не замінить?
— Ми нікуди не дінемось від підводних кабелів. Передача даних за допомогою супутників і кабелів під водою — це не конкуренти, а взаємодоповнюючі технології. Щоб передати через супутник сигнал передачі до радіоефіру, потрібно чимало оптовлоконного кабелю, через які передаються високошвидкісні сигнали, які потім розподіляються низькоорбітальними супутниками. Тобто, це комбінована система.
Через супутник забезпечити гігабітну передачу даних за секунди, особливо якщо в мережі багато користувачів, достатньо складно. Кожна технологія має свою ефективність. На одній орбіті літає тисячі супутників, щоб забезпечити розподілення Інтернету з достатньо великою швидкістю.
Фото — Частина підводного кабелю
Я очікую, що в мережі 6G низьколітаючі супутники будуть використовувати як базові станції зв’язку. Можливо це будуть такі собі прототипи дерижаблів.
Це зовсім не означає, що підводні кабелі будуть менш затребувані. Вони будуть використовуватися все більше. Щоб передати сигнал у великих об'ємах з одного континенту на інший, в терабіт/секунду, альтернативи немає.
Також ми очікуємо на появу квантових комп’ютерів та квантового зв’язку. Зараз вже використовуються так звані «квантові ключі», щоб забезпечити захист інформації, яка передається по оптоволоконним лініям. Для квантового зв’язку потрібні оптоволоконні світловоди, які містяться в підводних кабельних лініях.
UPD. Різдвяний розрив кабелю між Фінляндією й Естонією: у місці інциденту випадково пропливало судно з підсанкційною російською нафтою. Що про це відомо
Чи можливо ізолювати країну, перерізавши її підводні кабелі
— Якщо змоделювати ситуацію, де країна втрачає всі підводні кабелі (їх перерізають), що відбувається з країною і чи правильна думка, що в небезпеці, в першу чергу, знаходяться острівні держави?
— Теза правильна. Але від Тайваню підводні кабелі йдуть не лише до Китаю, але і до США, Індонезії, в обхід КНР. Тайвань достатньо добре забезпечений зв’язком і мати підводні кабелі, пов’язані лише з Китаєм було б необачно з точки зору острівної держави. Це зроблено для того, щоб пошкодження одного кабелю не могло залишити без зв’язку всю країну.
У нас була дискусія з колегами щодо того, чи можна повністю механічно ізолювати країну чи материк від світу, перерізавши всі її підводні кабелі. Ми прийшли до висновку, що це можливо.
За допомогою супутникового чи радіозв’язку подібні обсяги інформації передати нереально. Колапс можливий, але технічно створити його дуже складно — кабелів багато, вони розкидані в різних напрямках, знайти їх нелегко.
«Тайвань — це „потенційно найбільш критична єдина точка збою“ у виробництві чипів». Через землетрус техніка у світі знову може подорожчати, і ось чому
Перспективи України в підводному бізнесу
— Якщо дивитися на підводні кабелі як на бізнес, наскільки це прибутковий бізнес? Чи висока у цій сфері конкуренція?
— Це великі заводи. Невелика кількість компаній виготовляє спеціальні машини, які, в свою чергу, виготовляють підводні кабелі. Це прибуткові заводи, але вони дорогі і їх має далеко не кожна країна. Завод з виробництва підводних кабелів може коштувати більше 100 млн євро.
Подібні заводи відразу відвантажують кабелі на кораблі, які вкладають його на дно морів і океанів. Підводні кабелі, як правило, не зберігають на складах, щоб не пошкодити їх оболонку. Потім їх великими відрізками, може бути по 200 км, опускають на дно. Це роблять спеціальні кораблі, на носі яких розміщена потужна лебідка, через яку проходить кабель.
Фото — Підводні кабелі
В Україні, на жаль, зараз немає підводних кабелів. Я думаю, що після завершення війни в Україні почнуть будувати подібні оптоволоконні лінії по Чорному морю. І для цього потрібні будуть свої інженери, які володіють питанням щодо прокладання підводного оптоволокна. Попит на таких спеціалістів дуже високий, вони могли б працювати в інших країнах.
Я позитивно дивлюся на історію з підводними кабелями України. Чорне море має бути переплетене ними. Поки що Україна, на жаль, не бере участь в подібних проєктах. Але і без нас підводного кабелю в Чорному морі мало.
Маю надію, що «шовковий шлях» буде продовжений. І через Грузію буде проложений підводний кабель з відгалуженням через Україну. Це надійні лінії, які можуть працювати багато років. Це така сама транспортно-опорна мережа як і ті кабелі, які лежать в грунті на суші.
Фото — Прокладання підводного кабелю
Між всіма обласними центрами України прокладені потужні оптоволоконні кабелі. Така сама мережа може бути прокладена до країні Чорного моря, а в перспективі — Азовського моря. А через протоки Босфор і Дарданелли можна вийти на країни всього регону Середземного моря. А звідти — до Північної Африки. І передавати сигнал Київ-Одеса-Стамбул-Північ Африки. В такому випадку Україна могла б стати співвласницею підводних кабелів, прокладених в Середземному морі.
Більше того, Одеський кабельний завод, один з найкращих в Європі, розташований на березі моря. Він, в перспективі, міг би виготовляти певні типи підводних кабелів, які можна було б прокладати по дну Чорного моря.
«За допомогою супутникового чи радіозв’язку подібні обсяги інформації передати неможливо». Чому атаки на підводні кабелі — це потенційний спосіб ізоляції держав, від якого не врятує навіть Starlink Ілона Маска
Product Designer задонатив ЗСУ особистий Starlink. Як він це зробив
Арсеній Фещенко працює на позиції Product Designer платформи по оренді квартир у Києві та Лондоні bird. Нещодавно хлопець задонатив на потреби ЗСУ особистий Starlink. Розповідаємо, як це вдалося зробити.
Британець створив інструмент для злому Starlink з деталями на $25. Чи виведе він термінал з ладу? WIRED
Британський дослідник безпеки Леннерт Воутерс створив modchip — спеціальний інструмент злому, який можна приєднати до антени Starlink. Готові деталі для нього коштують $25.
10 серпня на конференції з безпеки Black Hat у Лас-Вегасі дослідник розкрив подробиці збоїв у терміналах Starlink та розповів про те, як серія апаратних недоліків дозволяє зловмисникам отримати доступ до системи і запустити власний код на пристроях. Про це написав WIRED.
Бойова гігієна. Чим небезпечний WiFi на передовій, та чому інколи прилітає по Starlink: пояснює айтішник
Володимир Степанець, Senior Systems Architect в EPAM Poland написав великий пост-пояснення про те, чим небезпечний інтернет на передовій та чому роздавати його не варто як з терміналів Starlink, так і зі смартфону.
Публікуємо його аргументи, правила та поради.
Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот
Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі