Редакція dev.uaРобота
27 березня 2025, 15:08
2025-03-27
Хто такий продюсер освітніх курсів: що він робить і скільки заробляє?
Ще декілька років тому професія продюсера асоціювалася із шоубізнесом, селебриті та великими грошима. Сьогодні це людина, яка пояснює сеньйору з 10-річним стажем, що запис відео про баги важливіший, ніж самі баги. А репетиція вебінару серйозніша за код-ревʼю. Якщо вам здається це простим завданням, спробуйте вмовити айтівця перезняти урок через одне неправильно вимовлене слово.
ІТ-освіта вже перетворилася на окрему індустрію, у якій продюсер виконує одну з ключових ролей. Про професію та її особливості dev.ua розповіла в межах рубрики про IT-фахи Дарʼя Білоконь, Producer Team Lead онлайн-шкіл Laba та robot_dreams.
Ще декілька років тому професія продюсера асоціювалася із шоубізнесом, селебриті та великими грошима. Сьогодні це людина, яка пояснює сеньйору з 10-річним стажем, що запис відео про баги важливіший, ніж самі баги. А репетиція вебінару серйозніша за код-ревʼю. Якщо вам здається це простим завданням, спробуйте вмовити айтівця перезняти урок через одне неправильно вимовлене слово.
ІТ-освіта вже перетворилася на окрему індустрію, у якій продюсер виконує одну з ключових ролей. Про професію та її особливості dev.ua розповіла в межах рубрики про IT-фахи Дарʼя Білоконь, Producer Team Lead онлайн-шкіл Laba та robot_dreams.
Хто такий продюсер курсів
Продюсер курсів — це такий собі продакт-менеджер, який замість застосунків і платформ створює освітні продукти. Він управляє десятками тасок і делайнів, контролює процеси й команду, одночасно домовляється із зірковими розробниками записати лекцію сьогодні, а не «після релізу».
Продюсер — це людина, яка керує створенням курсів від ідеї до запуску. Він аналізує ринок, знаходить експертів, проводить промокампанію та відповідає за фінальний продукт. В онлайн-школах він створює курси для масової аудиторії, а в IT-компаніях — допомагає командам навчатися всередині (inhouse така позиція може звучати як L&D-спеціаліст, Education Manager, Instructional Designer, Upskilling Specialist).
Продюсер повинен бути трохи маркетологом, трохи технічним спеціалістом, частково дипломатом, але головне — має чітко розуміти, який курс зацікавить студентів і виконає їхні завдання.
Чим продюсер відрізняється від методиста та instructional designer
Над одним і тим самим навчальним курсом одночасно можуть працювати декілька спеціалістів. Їхні завдання можуть перетинатися, але зони відповідальності будуть різні.
Методист відповідає за концепцію та структуру курсу. Така позиція часто притаманна великим школам, де створення навчального продукту потребує «глибокого занурення». У такому випадку методист працює над розроблення навчального плану, підготовкою матеріалів (конспектів, презентацій), перевіркою готового контенту.
Instructional designer створює навчальний досвід студента. Він продумує логіку взаємодії студентів із контентом, щоб курс був не набором лекцій, а інтерактивною історією. В inhouse-командах і онлайн-школах instructional designer може виконувати обовʼязки методиста і працювати над змістом курсу разом із лекторами.
Продюсер курсів поєднує аналітичні, менеджерські та маркетингові функції. Він визначає потреби ринку, координує роботу методиста, instructional designer, лекторів, просуває продукт на ринку, контролює створення контенту.
Якщо уявити курс як фільм, то методист — це сценарист, instructional designer — режисер, продюсер — людина, яка гарантує, що кіно вийде на екрани вчасно, зацікавить глядачів і не провалиться в прокаті.
Зрозуміло, що посади та функціональні обовʼязки можуть варіюватися залежно від компанії, кількості членів команди та масштабу курсу. У нас в robot_dreams продюсер є головним координатором усіх процесів, а завдання, які стосуються методики та контенту курсу, виконують instructional designers разом із лекторами.
Чим займається продюсер курсів
Список функціональних обовʼязків продюсера курсів доволі широкий, хоч і залежить від формату роботи. Він може працювати як незалежний фахівець і будувати продукт із нуля разом із лектором. А може бути частиною школи, де створюватиме курс разом із маркетологами, продакшном і відділом продажів. Незалежно від того, кожний освітній продукт розробляється за схожим планом.
Дослідження та планування
Успішний курс починається з аналізу. На цьому етапі продюсер визначає, чим розширити продуктову лінійку школи. Якщо продюсер працює всередині компанії, він аналізує, які компетенції потрібно розвинути в команді.
Основні завдання продюсера на цьому етапі:
Дослідження ринку, конкурентів і потенційної аудиторії
Визначення унікальної цінності продукту
Створення концепції та навчальної програми курсу
Розрахунок фінансової моделі
Планування стратегії просування
У великих школах продюсер співпрацює з окремими спеціалістами, які відповідають за кожен напрям (наприклад, у robot_dreams дослідження проводять маркетингові аналітики, а концепцію курсу створюють instructional designers). У корпоративному секторі спеціаліст тісно взаємодіє з HR-відділом і лідерами команд. Але саме він бачить картину загалом і визначає вектор розвитку.
Пошук лектора
Часто саме продюсер визначає, хто стане експертом курсу. У нашій же команді пошуком потенційних спікерів займаються сорсери. А от продюсер спілкується з ними в пошуках метчу, зважує як професійний досвід, так і навичку цікаво подавати матеріал.
Промокампанія
Коли договір із лектором підписаний, починається підготовка до запуску. Тут продюсер вирішує, як правильно презентувати курс, щоб зацікавити потенційних студентів. До його обовʼязків входить:
Організація фотосесії та зйомка відеореклами з лекторами
Створення посадкових сторінок для курсу
Організація заходів для залучення аудиторії (вебінари, воркшопи)
Участь у маркетинговій кампанії та підтримка продажів
Підготовка контенту
Поки триває маркетингова активність, команда працює над створенням контенту:
Підготовлює навчальні матеріали.
Записує відеолекції.
Проводить тестове заняття курсу.
За потреби організовує зустрічі з коучем із публічних виступів.
Аналітика й апгрейд
Запуск курсу — це лише половина справи. Після його завершення починається робота над покращенням продукту. Продюсер аналізує фінансові показники, продажі та конверсії та разом із командою, яка працювала над курсом, проводить ретроспективу. З цих даних формуються рекомендації для оновлення та вдосконалення продукту.
Які навички потрібні для професії
Щоб створювати навчальні продукти, потрібен баланс між стратегічним мисленням, розумінням освітніх процесів і вмінням домовлятися навіть із найбільш зайнятими експертами.
Аналітичні навички — мастхев: без цього складно визначити, який курс буде потрібним, які теми зараз на хайпі, а які вже давно не заходять навіть на рівні безоплатних вебінарів. Крім того, продюсер має бути впевнений в основних показниках ефективності (ROI, ROMI, CPL, CTR, CPP, конверсія) і вміти працювати з креативами для реклами.
Ще один важливий аспект — управління проєктами. Продюсер балансує між тасками, правками, кампаніями й експертами, які «точно запишуть лекцію до кінця тижня» (ні).
Саме тому тут критично важливі сильні комунікаційні навички, вміння знаходити спільну мову з усіма учасниками процесу — від розробників до студентів, які завжди чекають на відповіді в чаті.
І, звісно, швидка адаптація до змін. IT-освіта стрімко розвивається, технології оновлюються, а тренди змінюються швидше, ніж встигаєш допити каву. Продюсер має розуміти, що нового відбулося в EdTech, тестувати нові підходи та не боятися змінювати те, що ще вчора здавалося ідеальним.
Хто може стати продюсером навчальних курсів
Якщо в спеціаліста є досвід роботи з освітніми або tech-продуктами, базові знання у сфері IT (мови програмування, аналітика, інструменти), а також менеджерські навички, то старт буде значно простішим.
У продюсування часто приходять фахівці з інших сфер, які прагнуть урізноманітнити робочу рутину:
Проджект-менеджери. Мають необхідний досвід управління процесами, командами, дедлайнами.
Акаунт-менеджери рекламних агенцій. Звикли працювати з різними стейкхолдерами, керувати командами та створювати стратегії для брендів.
Аналітики й маркетологи. Можуть швидко оцінювати потреби ринку, визначати попит, просувати продукти.
Івент-менеджери. Знають, як ефективно керувати ресурсами й забезпечувати виконання плану.
Скільки заробляють продюсери курсів в Україні
Кількість технологічних освітніх програм в Україні зростає шаленими темпами. За даними Forbes, 36 українських ІТ-шкіл випустили понад 600 000 студентів за останні 20 років. Це означає величезний попит не тільки на курси, а і на продюсерів, які ці курси створюють.
На жаль, в Україні немає статистичних даних про зарплати продюсерів навчальних курсів, а лише загальні цифри по всіх сферах. Так, за даними порталу Work.ua, середня зарплата продюсера становить 40 000 грн, із діапазоном від 19 000 грн до 83 000 грн. Дослідження міжнародного продакшну AMO Pictures свідчить, що в продакшн-індустрії зарплата продюсерів коливається від $650 до $1800. Хоча ці дані не стосуються безпосередньо освітніх проєктів, вони можуть служити орієнтиром для розуміння загальної ситуації в Україні.
На DOU та Djinni можна знайти вакансії в освітній сфері із зарплатою 30 000–70 000 грн, іноді з приміткою «ставка + відсоток». Проте здебільшогов оголошеннях конкретні цифри не вказані.
У підсумку, продюсер освітніх курсів — це злиття менеджменту, творчості й маркетингу. Можливо, у «пожежах» перших проєктів складно знайти рівновагу. Але з кожним новим курсом стратегічне планування й командна робота беруть верх над хаосом та імпровізацією.