Що під капотом в Uklon? Слухай TechPower Podcast 🎧
Олексій ДзюбаВійна
9 травня 2022, 08:45
2022-05-09
Легкі, маневрені, допомагають знищувати орків. Як криворізькі винахідники створили бойове авто для ЗСУ
Пів року назад українська компанія COOLON представила легку комерційну електровантажівку, яка може перевозити від 1,5 до 2,5 тонн вантажу при запасі ходу в 200–300 кілометрів. Але з початком війни проти рф, криворіжани створили баггі — військовий автомобіль для потреб наших захисників. Голова компанії Віталій Бризгалов розповів dev.ua про нову розробку.
Початок війни, 24 лютого, ми зустріли по дорозі до Львову. Туди ми їхали, що відкривати фірму з виробництва українських електровантажівок COOLON. На той час ми були в дорозі близько 16-ти годин і були стомленими. О 04:00 ранку я почав читати новини, люди писали «чуємо гул». Вже потім я дізнався, що це ЗСУ підіймали літаки з аеропортів.
Ми доїхали до найближчого міста, відпочили кілька годин. У нас був другий водій, який повіз нас назад. В цей час нам назустріч йшли тисячі машин. З кожною годиною їх було все більше. А коли стемніло, тисячі фар нам світили в обличчя. До Кривого Рогу приїхали спантеличеними, тому що не могли повірити, що почалась повномасштабна війна.
А тут повернулися. За кілька днів там в оренду було здане все, що можна було. Все закінчилося. На той час ніхто не міг зрозуміти що буде далі. Тому ми приділили увагу збереженню всього: інформації, розробок, креслень, прошивки тощо. Все це було сховано. Також ми розробили план зв’язку — хто і де перебуває.
Вся команда від початку бойових дій вирішила залишатися на місці. Але дружин повивозили. Хоча, наприклад, моя родина залишилася: у мене дружина психолог, зараз вона займається волонтерською діяльністю. У неї були десятки годин тренінгів, щоб допомагати у військових кризових ситуаціях.
Взяли зразок баггі й почалося
До нас звернулися місцеві волонтери з ідеєю, що українським захисникам потрібні баггі — високошвидкісні машини.
Вони сказали, що у них вже є зразок, зроблений з дешевого ВАЗу. Волонтери запропонували його подивитися і спробувати продублювати. Запросили військових і ТРО: вони протестували перероблений баггі й сказали, що їм підходить. Дали «зелене світло» на виробництво.
Оскільки він робився ентузіастами, в гаражі з того з того, що було під рукою, то просто зняти з нього креслення і передати на завод-виробництво було неможливо. Тому ми вирішили дивитися на зразок, а паралельно самим робити новий баггі та міряти та креслити.
На той час гроші у волонтерів закінчилися. Тому я дав клич у Facebook, що збираю гроші на цю потребу. Тому що ресурсів від інвесторів на COOLON ми до початку війни не встигли залучити.
Люди почали допомагати й тепер ми системно робимо авто для наших захисників. Першу зробили в тому гаражі, що і нашу електровантажівку. Зараз вже креслення ведемо до виробництва наборів рам на заводі. Щоб можна було замовляти якісні, повторювальні, і одного розміру.
Люди донатили на авто прямо на картку
На сьогодні один баггі вже повністю працює для наших військових сил. Ще 3 зараз знаходяться в роботі. Щоб зробити це серійно, домовилися з заводом, що їм цікаво виготовляти від 10 штук. Це місцевий завод, який займається саме металом. Подібне виробництво зараз зазвичай простоює. Така кількість їм цікава, тому що вона хоча б покриває роботу спеціалістів.
Тобто ще 4 баггі і будемо замовляти набори: це буди простіше і якісніше. До того ж такі набори можна буде збирати в будь-якому гаражі. Якщо хтось захоче долучитися, він бере цей набір, знаходить стару автівку, знімає мотор, поєднує щепленні і міст і виходить те саме.
Основна проблема — це зварити каркас: трубогиби, лазери, це є далеко не в кожного. Але зварювальний апарат і набір викруток має практично кожний.
Це була «копійка», ВАЗ 2101. Зараз ми допрацьовуємо спеціфікацію. Поверх машини-донора потрібно буде близько 40 000 гривень. Таким чином ціна нових баггі складатиме близько 50 000 грн — 55 000 грн, залежно від якості донора. Щодо основи баггі, то ми орієнтуємося на ВАЗи — від 1 до 7, у них «всередині» практично все однакове, так легше уніфікувати переробку.
Розробка точно працює для «блукаючого» міномета
Пружини для такого авто краще брати нові, тому що старі просідають. На передок ідуть значно жорсткіші пружини, на задню частину — залежить від специфіки. Якщо це баггі для розвідки, то можна ставити легшу пружину. Якщо потрібно возити вагу, наприклад міномет, то потрібні жорсткіші пружини.
Головне питання — це правильно оформити замовлення. Тобто під які саме потреби будуть використовувати баггі. Це більше питання організації. Мені також потрібно звітувати перед людьми, які донатили. Наприклад наша ТРО просить 6 штук, але під які саме завдання? Давайте сформулюємо. Після того як командири протестували перші зразки, справи пішли системніше.
Баггі точно працює для розвідки і диверсійної роботи. Наприклад для «блукаючого» міномету, який з’явився ні звідки, вразив ціль, і зник. Парою до мінометника потрібний розвідник, який з планшетом і допомагає знаходити ціль. Також розглядаємо варіант для евакуації поранених. Але після тестування це важко уявити: для таких випадків потрібно щось більш спеціалізоване.
Глушники ми саме доробляємо, на відстані 200 метрів ці машини не чути. Багато запитів на електробаггі. Але я в цьому питанні маю великий досвід і розумію, що електрика там ніяк не буде працювати. Тому що у військових умовах іноді рацію/телефон не встигаєш зарядити, не те що електротранспорт.
Наше військове авто має бак 20 літрів, його достатньо до 120–130 кілометрів активної їзди по полю. Використовуємо гуму низького тиску — вона болотохідна, сільськогосподарська і навіть коли майже спущена, то не просідає. Вага такого авто без людей — 450 кілограмів.
Попит на електровантажівку COOLON в рази більший, ніж був до війни
Зараз ми доробляємо три баггі, вони вже мають конкретних адресатів. А далі перейдемо на системну роботу до більшого приміщення. В умовах гаража донор розбирається добу, на СТО це займає кілька годин. Один баггі робиться 10 днів, два — 11 днів, три — 12 днів. Коли ти маєш креслення, тобі практично нічого не потрібно переналаштовувати.
Крім того, сьогодні в Україні є дефіцит пального. Мене останні три дні всі задзвонили. Кажуть: кидайте все, займайтеся лише електровантажівками COOLON. Я зараз активно вивчаю це питання. Річ у тому, що найближчим часом ціни на паливо не повернуться до попередніх. Це також стосується Європи.
Сертифікація та інші організаційні речі цього проєкту займуть мінімум пів року. Тому потрібно вже зараз починати працювати в цьому напрямку. Я дочекаюся 9 травня, думаю для багатьох це така своєрідна межа. А після — повернуся до інвесторів, які готові були інвестувати в проєкт до 24 лютого.
Після перемоги України, потрібно буде швидко запускати виробництво. В Європі також не дуже радіють зростанню цін на паливо. Можливо ми піднімемо амбіції й стартуватимемо із заводу не на 2 000, а на 20 000 одиниць.
Раніше ми обмежували інвестиції в COOLON на ранній стадії від $100 000. А зараз я запропонував: хто інвестує $10 000 в баггі, я на цю суму надам акції COOLON, як тільки вони з’являться. Вже двоє людей відгукнулися на цю пропозицію. Наші амбіції зростають. Я вірю в ЗСУ і вірю в Україну.
УЧАСТЬ В АЗАРТНИХ ІГРАХ МОЖЕ ВИКЛИКАТИ ІГРОВУ ЗАЛЕЖНІСТЬ. ДОТРИМУЙТЕСЯ ПРАВИЛ (ПРИНЦИПІВ) ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ГРИ.
Ліцензія видана ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 15.09.23 (рішення КРАІЛ №245 від 31.08.2023); ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 26.04.2021 (рішення КРАІЛ №150 від 12.04.2021); ТОВ «СПЕЙСИКС» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 08.02.2021 (рішення КРАІЛ №34 від 02.02.2021); ТОВ «ГЕЙМДЕВ» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 16.02.2021 (рішення № 47 від 10.02.2021).
Черкаський винахідник створив водоплаваючий трактор, який може перевозити 5 пасажирів та 650 кг вантажу. В планах майстра - адаптувати трактор для потреб ЗСУ
Логістику ЗСУ хочуть оцифрувати за IT-стандартами НАТО. Військові вже вивчають систему LOGFAS. Розповідаємо, як це працює, та коли впровадять
Логістику й облік у ЗСУ досі ведуть у паперових журналах. З літа Міноборони вирішило перевести армію на цифрові колеса і впровадити ІТ-систему логістики НАТО LOGFAS. Як вона працює і що дасть військовим, пояснив Forbes. dev.ua публікує найважливіше з матеріалу.