💳 Trustee Plus — твоя персональна картка європейського банку: 3 хвилини і 10 євро 👉
Стас ЮрасовТаке життя
28 вересня 2024, 15:00
2024-09-28
Чи обжене lifecell-Datagroup-Воля Vodafone Ukraine і, чи стане №2? Запитали про це і не тільки у СЕО Михайла Шелемби
Під час конференції на IT Arena 2024 журналіст dev.ua задав декілька питань Михайлу Шелембі, який тепер очолює об’єднану групу телеком-компаній DVL (Датагруп-Volia-lifecell) після угоди з французьким мільярдером Ксавье Нієлем.
Михайло підкреслив під час виступу, що тепер DVL — найбільша міжнародна телеком-група, яка присутня в Україні. Але за обсягом сукупних доходів українських операторів вона тільки на третьому місці на ринку.
Тож чи є амбіції стати № 2 та обігнати Vodafone Ukraine? І коли Ксавье Нієль збирається повернути свої інвестиції в Україну.
Про це ми запитали CEO української компанії.
— Чи буде об’єднана група компаній виводити новий бренд?
Ми не хочемо робити зміни зараз. Знову, якщо ми почали дискусію про бренди, то це питання тісно пов’язане з людьми, які працюють в компаніях.
Ці бренди дуже важливі для нас. Ми хочемо зберігати їх. Ми не сподіваємося створити один бренд. Можливо, пізніше ми зробимо b2b та b2c бренди.
І чи це буде lifecell, чи інше — ми маємо вирішувати це, добре розуміючи чому саме так чи інакше.
— Коли новий гравець виходить на ринок телекому, він бачить, що у мобільному сегменті інвестиції перевищують прибутки. І це така реальність. І тому питання: який взагалі встановлений термін у нового інвестора, щоб повернути гроші. Тому що у lifecell зараз інвестиції, у два рази перевищують чистий прибуток. Чи зміниться це? А якщо ні, то яка буде стратегія, який план нового інвестора, щоб подбати про його інвестиції?
Що я люблю в NJJ (французський інвестор, компанія Ксав’є Нієля), і вони це завжди повторюють, коли ми маємо цю дискусію, — вони кажуть, що NJJ тут надовго, не на 5 років. Це сімейний бізнес.
NJJ означає Н'єль Жуль Жуан. Це імена двох синів Ксав’є. Усе, що вони купують, вони купують для сімейного бізнесу.
У нас дуже довгий горизонт планування. Звісно, кожна компанія у портфоліо, кожен бізнес, зрештою має почати платити дивіденди, але для нас це не раніше, ніж за п’ять років.
Ми розуміємо, що нам потрібно зростати та розвиватися, розв’язати питання з інтеграцією компаній. І власне, капітальні інвестиції можуть найближчим часом ще більше перевищувати чистий прибуток.
— Питання про 3G. Зараз «Київстар» готується до того, щоб вимкнути 3G, проводить тести. Чи ви збираєтеся робити теж саме?
3G — це технологія, яка менш енергоефективна, і там невелика кількість абонентів. Тому сансет 3G — він рано чи пізно прийде. Ми вивчаємо, як це правильно зробити, з мінімальними втратами для наших абонентів.
В цьому напрямку рухаються всі оператори. І ми теж будемо рухатися в цьому напрямку, тому що це особливо актуально зараз, в умовах блекаутів.
-Але ви ще не на стадії, коли тестуєте відключення у певних містах, як «Київстар»?
Ми ще не тестуємо, будемо підходити до цього. Але це процес, який достатньо швидкий.
— Ви казали під час виступу, що зараз ви найбільша міжнародна група на українському ринку телекома. І, звісно, у вас повинні бути амбіції для того, щоб стати більшою ніж хтось. Наприклад, у вас не сильно велика різниця з Vodafone. У них понад 20 млрд грн — дохід за рік. У вас, ви казали, сукупний дохід групи буде 17-18 млрд. Різниця невелика, десь 25%. Ви намагаєтеся стати № 2 на ринку?
Дивіться, у нас є своя певна стратегія. Я не думаю, що нам тут буде правильно її розголошувати, але ми будемо прогнозованим і послідовним гравцем для всіх стейкхолдерів, для держави, для конкурентів і для наших клієнтів. У нас є задача побудувати платформу системного зростання на понад 10 років.
Можна дискутувати зараз, що ми через 10 років станемо номер 2 чи номер 1, але що буде через 10 років? Багато що може змінитися.
У нас перші цілі, на які ми фокусуємося, найбільше спрямовані всередину компанії. Ти можеш і номером два стати, але якщо ти не побудував базу, фундамент, то станеш потім втрачати. Проте ми точно хочемо зростати швидше ніж ринок.
— А ви будете ще когось купувати?
У перші пів року наш фокус точно не на цьому. У нас не буде capacity. Звісно, ми не виключаємо можливості робити маневри у фіксованому зв’язку. Але у нас не так багато таргетів.
— А хто залишився?
Ти ж сам прекрасно знаєш.
— Triolan, «Ланет»… хто ще?
Думаю, що зараз там певні зміни відбуваються. Я по діагоналі читаю, що відбувається на фіксованому ринку.
— Ви маєте на увазі історію оподаткуванням телеком-ФОПів?
Вони там щось міняють, свої схеми роботи. І якщо цей ринок стане більш прозорим і більш структурованим, то я думаю, що відбудеться те, що вони самі спочатку почнуть консолідуватися між собою.
Можливо, вони будуть мати можливість залучати кредити, залучати інвестиції в міжнародній сфері. І буде відбуватися процес консолідації маленьких і середніх.
— Передсмертний?
Ні, це ж еволюція ринку, це нормально. Вони між собою консолідуються. І коли вони вже будуть білі, прозорі, консолідовані, їх буде не тисячі, а сотні, тоді це вже може бути великим гравцям цікаво.
— Як ти ставишся до цієї позиції, що великі гравці нібито монополізують ринок?
Я вважаю, що це дуже груба маніпуляція. Дуже груба маніпуляція від людей, в яких є конфлікт інтересів, тобто вони мають свої компанії, які працюють і дуже виросли за останні декілька років, в 10 разів плюс. І відповідно, я думаю, що ці люди, в першу чергу, відстоюють свої інтереси.
Є певні асоціації, які розказують про те, що в разі впровадження рівних правил гри для справедливого оподаткування зникне маленький і середній бізнес. По-перше, який може бути середній бізнес на ФОПах?
Ми всі прекрасно розуміємо, і вони прекрасно розуміють, що не сплата податків під час війни — аморальна. З однієї сторони, зі сльозами на очах збираються по три копійки донати на дрони або машини.
З іншої сторони, покриваються ті великі компанії, які від своєї діяльності через ФОПів сотні мільйонів податків не сплачують до бюджету, який фінансує армію.
— Але ж це держава свого часу зробила систему ФОПів. Тобто треба міняти закон.
Дивися, якщо ти шукаєш саме це, тобто як не платити податки, то у тебе завжди буде можливість уникати закону. Дуже некрасиво, нелегально, полулегально, так?
Це завжди врешті решт вибір твій, як ти живеш.
— Деякі кажуть, що угрупування ФОПів працює як Umbrella Brand (парасольковий бренд) і під ним збираються різні провайдери.
Umbrella Brand це що?
— Наприклад, є загальний бренд, а під ним збираються менші гравці. Яка у вас позиція щодо цього?
Я прекрасно знаю, що це просто інструмент, бухгалтерський інструмент обходу оподаткування.
— Останнє питання. Про 5G. Ви будете брати участь у проєкті 5G, коли буде тендер?
Коли буде, тоді будемо.
— У вас є такий намір?
Коли буде, так. Але я думаю, що це перспектива на після війни.
— Але французький інвестор каже, що він готовий йти на цей ринок?
Звісно, це наступний крок розвитку ринку. Тому коли для цього будуть створені умови, звісно, ми будемо брати участь.
— А у новому тендері на 4G-частоти, який буде у листопаді (оголосила нещодавно НКЕК), будете брати участь?