Маркетолог-аналітик в IT: за що відповідає і скільки заробляє?
dev.ua продовжує цикл матеріалів про IT-професії. Сьогодні про професію маркетолога-аналітика розповідає Анна Корнієнко — Digital Marketing Manager міжнародного холдингу TECHIIA
dev.ua продовжує цикл матеріалів про IT-професії. Сьогодні про професію маркетолога-аналітика розповідає Анна Корнієнко — Digital Marketing Manager міжнародного холдингу TECHIIA
Маркетолог — це людина, яка допомагає бізнесу зростати. Тут поєднуються математичні знання, свобода професійної фантазії та комунікативні навички.
Серед обов’язків такого спеціаліста — вивчення цільової аудиторії, запуск рекламних кампаній, моніторинг їхньої ефективності, тестування нових способів просування. По суті, це людина, яка бере гроші замовника та приносить йому ще більше грошей від нових клієнтів або старих, які купують більше.
Щоби зрозуміти, яка саме людина є потенційним клієнтом товару чи послуги, маркетолог-аналітик складає кілька портретів цільової аудиторії. Що це за людина, як вона живе, куди ходить, як відпочиває, чого їй не вистачає. Що подобається, яким меседжем чи візуалом можна її зачепити. Важлива складова дослідження — жива комунікація з типовим споживачем продукту. Тобто маркетолог має бути достатньо комунікабельним.
Крім цього, аналітик відстежує поведінку відвідувачів сайту: як довго люди залишаються, скільки сторінок переглядають, чи не йдуть геть протягом перших секунд. Якщо йдуть, то що можна покращити, щоб потенційний клієнт став реальним.
У джоб-оферах пишуть одне й те саме — аналітичне мислення, пунктуальність, креативність, уважність. Це все важливо, у ході рекламної кампанії треба бути уважним, щоб слідкувати за поточними результатами та вносити зміни за потреби. Бо найменша помилка може коштувати тисячі доларів тільки прямих марних витрат на рекламу.
Гіперцікавість до деталей, експериментів, тестування нових можливостей разом із гнучким розумом і креативністю зроблять людину потрібним спеціалістом навіть під час війни.
Якщо спеціаліст знає іноземну мову, професія не знає кордонів: можна співпрацювати із замовниками з будь-якого куточка світу, зокрема через біржі фрилансу.
Спеціальність «маркетолог-аналітик» є не більш як три роки. За цей час запит роботодавців перевищив пропозицію. До початку російського вторгнення рекрутери часто приходили до маркетингових шкіл, щоби знайти, нехай і недосвідченого, але вже навченого фахівця.
Натомість погоджувалися бути таргетологами в соцмережах — щоби швидше почати та менше заморочуватися.
Перші місяці вторгнення стали катастрофою для ринку праці. Підприємці заморожували діяльність, скорочували бюджети на маркетинг або закривали бізнеси. Рекрутери отримували по 600 резюме за день на одну вакансію. Довоєнна норма — 3–4 на тиждень.
Зараз ситуація змінюється на краще. Компанії вийшли зі стресу, їм треба планувати продажі. Попит на аналітиків знову зростає. Тренд на «я й сам можу» минає. До вторгнення часто власники компаній не наймали маркетологів-аналітиків, бо й самі могли розібратися з рекламним кабінетом. Кілька невдалих спроб — і скарги на неефективність гугл-реклами саме для цієї компанії.
Адже може бути й навпаки: власник інтернет-магазину просить маркетолога сповільнити темп, бо не вистачає людей «перетравити» нові замовлення.
Градація професійних рівнів нагадує «сітку» програмістів: trainee, junior, middle, senior. Останній уміє автоматизувати процеси налаштування й оптимізації рекламних кабінетів. Сюди ж додається робота зі скриптами, потоками даних і взаємодія з програмістами. Його зарплатня може сягати $5000–6000 на міжнародному ринку.
Middle від Junior відрізняється досвідом роботи та напрацьованими вміннями. На одній із цих сходинок людина обирає свій «табір» — математиків чи креативників. Перші працюють із кодами, другі — з візуалом. Зарплата маркетолога в цій категорії коливається від $500 до $2500.
Trainee може починати з $300, адже він приходить навчитися. Як правило, за пів року можна набратися навичок і збільшити заробітки втричі, а інколи й у чотири рази.
За останні 10 років ринок виріс. Зараз роботодавці шукають вузьких спеціалістів: менеджер із реклами в Reels, таргетолог у Facebook, спеціаліст із комунікацій у месенджерах. Особливо це актуально для великих проєктів, коли за кожен напрям відповідає окрема особа. Це зручно, але краще, коли спеціаліст має Helicopter view, розбирається в суміжних сферах і може «красти, як художник» звідти.
До IT шкіл приходять люди й у 20, і в 40+. Хтось уже має пріоритетний напрям, інші починають із загальних курсів. Незмінно актуальними залишаються лекції на Coursera, Khan Academy, Udemy, edX та інших платних і безплатних ресурсах.
Найкраще знання засвоюються на практиці під наглядом ментора. Це завдання із зірочкою, бо фахівець має займатися своїми завданнями. А навчати інших у робочий час — окремий шмат роботи. Варто моніторити програми стажувань у великих компаніях або ж проситися на практику самостійно.
Часто в школі є HR, який допомагає правильно скласти резюме та вдало продати набуті вміння.
Щоби розширити професійні горизонти, бажано читати про статистику, копірайтинг, дизайн. На жаль, немає методичного видання, яке дасть відповіді на всі запитання та запропонує дієву схему успішного працевлаштування.
Стати потрібним маркетологом-аналітиком — не задача в один хід. Це шлях, тому інструкцій «Як за місяць стати СМО із зарплатою $6000» шукати не варто.