Тут є світло - коворкінги Києва 🔥

«Мені залишився лише Токійський марафон». Айтішник Bolt, який опанував мистецтво бігу, дає рекомендації новачкам

Харків’янин Євген Годун працює в IT майже 10 років. Він починав кар’єрний шлях з невеликої компанії SYTOSS, а сьогодні працює у відомій компанії Bolt. Крім кодування, справжня пристрасть хлопця — біг. Євген не лише подолав майже всі світові марафони, але і викладає біг як дисципліну. Розповідаємо історію досвідченого бігового майстра від IT.

1 коментар
«Мені залишився лише Токійський марафон». Айтішник Bolt, який опанував мистецтво бігу, дає рекомендації новачкам

Харків’янин Євген Годун працює в IT майже 10 років. Він починав кар’єрний шлях з невеликої компанії SYTOSS, а сьогодні працює у відомій компанії Bolt. Крім кодування, справжня пристрасть хлопця — біг. Євген не лише подолав майже всі світові марафони, але і викладає біг як дисципліну. Розповідаємо історію досвідченого бігового майстра від IT.

«Йшов, повз, мене хватали судоми»

В 2013 му році вирішив, що мені треба пробігти марафон. Так, прям марафон, а це майже 42 кілометри. Це сталося тому, що любив ставити собі цілі і дізнався, що люди бігають марафони. Слабоумство і відвага.

Саме  12-го квітня 2014-го року в Харкові проводився перший великий марафон. Я зареєструвався, але не особливо готувався. Найдовше тренування було десь 17 км, коли «блуканув» лісом. Сам марафон був дуже важким, 25 км і біг. А потім йшов, повз, мене хватали судоми і все таке.

«Фінішував за 4:06:49, хоча здавалося, що всі 7 годин і всі вже прибігли, тільки мене чекають».

На професійному рівні я ніколи не бігав і не буду. Не ті результати, я бігав в кращі часи десь по другому розряду, і гроші саме за виступи на змаганнях отримував лише декілька разів. Я коли отримав 2 000 грн за перемогу в естафеті на марафоні у Дніпрі, жартував, що нарешті почало відбиватись. На біг я витратив приблизно $30 000-40 000, тому на 2 000 гривень вже в плюсі.

«Я пробіг 10 марафонів»

Всіх і не перерахуєш, марафонів я пробіг 10, а ось напівмарафонів… Я у 2019-му році рахував, що просто дистанцій більше напівмарафону (не обовʼязково змагання), за рік, я відбігав близько  35 штук.

«З марафонів в мене є ціль — пробігти усі major-марафони. Це — Берлін, Бостон, Токіо, Лондон, Чикаго, Нью-Йорк. Зараз 11 українців пробігли їх усі. Мені залишився лише Токійський».

Була реєстрація на 2020-ий рік, але почався COVID, тож перенесли реєстрацію на 2023, на березень. Сподіваємося, що до того русня покине наші території, та мені вдасться закрити цей 6-річний гештальт.

На major-марафони важко потрапти. Просто зареєструватись не вийде. Десь можливо по лотереї, десь як швидкий аматор, десь через благодійність. Щоб поїхати на Лондонський марафон, я збирав 2 000 фунтів для благодійного фонду, а у наступному році вже потрапив туди по лотереї, хоча шанси були такі собі. Ще цікавим був марафон в Афінах, та сама дистанція, звідки пішов марафон, з селища Марафон — до стадіону в Афінах.

«Майже на всі марафони можна просто зареєструватись онлайн»

Майже на всі марафони ти просто реєструєшся і все. В Україні тобі скоріш за все доведеться надати медичну довідку про стан здоровʼя. В Європі такого мало, лише у Франції і Італії бачив.

Якщо ми кажемо про major-марафони, то майже на всі (окрім Бостона), ти можеш податися через лотерею. І якщо ти виграєш слот, то ти платиш стартовий внесок і можеш приймати участь.

Ще є категорія fast runners майже на всіх (окрім Лондона для не мешканців Великобританії). Тобто за рік чи два до цього ти маєш пробігти марафон з «швидким» часом для того віку, і тоді можеш зареєструватись у цій категорії. Я так зареєструвався у Чікаго по Берліну (пробіг 2:57), у Нью-Йорк по Чикаго (2:52:29) і у Бостон по тому ж Берліну. Але майже на всі марафони можна просто зареєструватись онлайн.

«Найважчі марафони в Бостоні та Лондоні»

Найважчі марафони в Бостоні та Лондоні. Справа в тому, що в мене була реєстрація на Бостон 15.04.2019, і мені взимку написали про те, що через благодійність можна податись на Лондон 28.04.2019, що я і зробив. Мені треба було пробігти 2 марафони за 2 тижні, що для мого організму доволі велике навантаження.

Ще я вирішив бігти Бостон на 2 години 45 хвилин, щоб по результатам Бостону зареєструватись у Токіо. Підготовка була непогана, і у умовному Берліні я б може і пробіг за 2:45, та в Бостоні не врахував, що там багато пагорбів на трасі, і на першій половині переважно спуск.

«Вже на пʼятнадцятому кілометрі в мене дуже почали відчуватись квадріцепси через швидкий біг униз, а бігти було ще 27 кілометрів».

Половинку я пробіг за 1:22:24, але розумів, що з другою половиною так не вийде. Зрештую якось добіг за 2:54, «вбивши» собі ноги. А через 13 днів чекав наступний марафон. У Лондоні в мене ще трохи боліли ноги, але була загальна втома, дуже багато сил я віддав Бостонським холмам. І я біг приблизно на 3 години, по 4:15 хв/км, до 32-го кілометру.

«А потім організм мені сказав „до побачення“, і далі я вже біг як в тумані».

Їжа не давала енергії, і так я пробіг свій найповільніший major-марафон за 3:03, не вибігши з трьох годин. Але не жалію, це був цікавий досвід.

«Ніколи не сходив з забігів, але це не щось, чим я пишаюсь»

Прямо екстремальних ситуацій, щоб я закінчував у швидкій, такого не було, я намагаюсь не доводити до  цього, і не давати амбіціям взяти верх над здоровʼям. Був дуже важкий марафон у Празі у травні 2016-го року, було спекотно, плюс не вистачило обʼєму тренувального, і я десь після 35-го км вже перейшов на крок-біг, бо боліли ноги, бігали мурашки по тілу і все таке.

«Я б давав пораду сходити з забігу, на якому вам стає погано, бо хобі того не варте».

Буквально на минулих вихідних на Лондонському марафоні помер чоловік. При тому, що швидких було достатньо, але не змогли врятувати. У нас в організмі є багато запобіжних механізмів, щоб не доводити до межі, треба навчитися до них прислухатись. Я ніколи не сходив з забігів, але це не щось, чим я пишаюсь, просто не було такої потреби.

«Сильно потренуватись 1 місяць, пробігти 10 км, а потім „забити“, то не дуже класна історія»

Якщо ви бігаєте пару разів на рік — це не виглядає як системні тренування. Для початку гарно було б знайти тренера, який підбере навантаження, розповість як відновлюватись, тощо. Я можу з цим допомогти, проходив навчання в USA Track & Field, і вже третій рік треную.

По-друге, потрібна системність у тренуваннях. Сильно потренуватись 1 місяць, пробігти 10 км, а потім «забити», то не дуже класна історія. Краще грати в довгу, щоб організм пристосувався. Мають пройти анатомічні зміни, збільшитися серце, та стати більш товстими серцеві стінки, зміцніють кістки, стане більше мітохондрій і т. д. Тобто тренуватись краще постійно, аніж сильно.

«Взагалі, мені ця штука з „чим більше упоровся, тим краще потренувався“, дуже не подобається, тому що з бігом так не працює».

Основне для здоровʼя, і для бігового довголіття — аеробне легке навантаження. Багато новачків порівнюють свої тренування з іншими, і вважають, що по 7 хв/км це не біг, і перепрацьовують. Це не правильно.

Через скільки дорости до великих дистанцій — гарний тренер розповість. Не можна сказати, що з нуля до півмарафону  — півроку.

«Людина, яка багато ходить пішки, не має зайвої ваги, займається якимось спортом, це вже не з нуля, хоча по біговим міркам — з нуля».

Я до свого першого марафону доріс за 2 місяці, але це був важкий марафон, я б своїм студентам зараз не дав би таке бігти, і в мене була база з футболу в школі і університеті.

«Підвищувати кілометрах потрібно не більше, ніж на 10% на тиждень»

Щодо того як почати бігати. Різниця — так само як в залі з тренером/без, чи у програмуванні — з ментором чи без. Можна набити собі шишки самому, але навіщо?

Ось декілька стандартних помилок новачків, в яких нема тренера. Дисклеймер — ви можете їх всі робити, і все одно не дійти до травми чи перетренування, все індивідуально.

— Бігати кожен день. Організм тренується під час відпочинку. Коли він перетравлює навантаження, яке ви дали під час тренування. Недодавати відпочинку значить гірше тренуватись.

— Бігати швидко. Не буду вдаватись у біохімію бігу, але коли ви тільки починаєте, ви скоріш за все бігаєте зашвидко, тому «одишка», тому на фізкультурі всі думають, що біг не їхнє. Нормально бігати повільно, нормально з бігу переходити на крок і знову потім бігти. За якийсь час організм пристосується, і ви зможете підтримувати розмірений темп протягом довшого часу.

— Бігати в кедах. Індустрія зробила усе, щоб біг був мінімально травматичним, у кожної компанії є цілі підрозділи, які займаються аналізом кросівок, підошви і руху. Довіряйте їм, купіть собі бігові кросівки для бігу, а не будь-яке старе взуття. Ваші ноги скажуть вам дякую.

— Постійно підвищувати кілометраж. Його потрібно підвищувати не більше, ніж на 10% на тиждень. І взагалі, бігти максимум, який я можу пробігти на тренуванні, навіщо? За тією логікою я, як марафонець, повинен бігати 42 на тренуваннях. Але так не працює.

«Україна відстає від решти Європи і США з точки зору кількості людей, забігів, але дуже швидко розвивається»

У, навіть, 2014-му році, по Україні було 1-2 забіги на місяць. До повномасштабного вторгнення, у пік, могло бути 4-5 забігів за вихідні. По шосе основні організатори в Україні були Run Ukraine і New Run.

В них були великі півмарафони і декілька марафонів. На цих стартах можна відчути атмосферу великого забігу. Але звісно, марафон в Україні на 1 000 людей (я саме про марафонську дистанцію), і Парижський марафон, де 50 000+ учасників, то трохи інший рівень організації.

Забіги під час війни — звісно, що їх майже нема, адже що робити під час повітряної тривоги, і взагалі скупчення людей заборонені. Але поодинокі старти є, бо люди скучили.

Нещодавно був марафон у Дніпрі, цими вихідними — перший тиждень жовтня — напівмарафон у Франківську, на 1 000 людей. Існують трейлові забіги, в Карпатах проходять, але не думаю, що це явище стане масовим, поки ми не вибʼємо довбану русню.

«Ті ж директор і операційний директор Run Ukraine захищають країну у лавах ЗСУ. Але є багато онлайн-забігів з красивими медальками, і так можна підтримати українських організаторів».

«Біг — це багато сенсів, і вони змінюються з часом»

Для мене серед цих сенсів здоровʼя стоїть десь на останньому місці, тому що і травми, і імунітет після важких тренувань просідає, і важко робити пріоритетом здоровʼя і замовляти McDonalds вночі.

Щодо біш як медитація — це так. Багато рішень приходить під час легких тренувань, і з кодом також, бувало таке, що годинами не міг вирішити завдання, а на тренуванні знаходив інший підхід.

Для мене біг зараз — це звичка. Мені простіше бігати, аніж ні, після перерви він ніби повертає мене назад до життя. Ну і якась самореалізація, вплив на інших людей, багато чого. I’m loving it.

Біг хайкінг альпінізм: з чого почати та як обрати свій. Рекомендує Senior DevOps Engineer в Ciklum Максим Шлінчук
Біг, хайкінг, альпінізм: з чого почати та як обрати свій. Рекомендує Senior DevOps Engineer в Ciklum Максим Шлінчук
По темi
Біг, хайкінг, альпінізм: з чого почати та як обрати свій. Рекомендує Senior DevOps Engineer в Ciklum Максим Шлінчук
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
По темi
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Електробайки по-українськи між Києвом та Лос-Анджелесом в «СКШ»

Дивіться, чим живе Delfast під час війни в Україні

Ми запускаємо розсилку про українське IT-ком’юніті. Залиште email, аби розуміти більше. Прем’єра — скоро!
Дякую! На вказану адресу надіслано листа для підтвердження підписки.
Читайте також
Черга за пасажирами, бензокриза та комендантські коефіцієнти. Як війна вплинула на тарифи Uklon, Bolt та Uber
Черга за пасажирами, бензокриза та комендантські коефіцієнти. Як війна вплинула на тарифи Uklon, Bolt та Uber
Черга за пасажирами, бензокриза та комендантські коефіцієнти. Як війна вплинула на тарифи Uklon, Bolt та Uber
В більшості міст України, де не йдуть бойові дії, працюють популярні сервіси виклику авто — Uklon, Uber та Bolt. Той, хто часто ними користується, напевно помітив, що в середньому вартість однієї поїздки виросла на 20-30 гривень (принаймні, в Києві). Водночас авто почали приїжджати швидше, хоча враховуючи дефіцит пального в Україні, мали б стояти в черзі за дизелем ще кілька годин.  Як працюють служби таксі під час війни та що впливає на тарифи?
Bolt закриється в білорусі та дасть 5 млн євро для України
Bolt закриється в білорусі та дасть 5 млн євро для України
Bolt закриється в білорусі та дасть 5 млн євро для України
Кур'єри Bolt Food анонсували акцію протесту проти зміни умов роботи
Кур'єри Bolt Food анонсували акцію протесту проти зміни умов роботи
Кур'єри Bolt Food анонсували акцію протесту проти зміни умов роботи
В Києві водійська криза. Нікому працювати в Uber, Bolt та Uklon
В Києві водійська криза. Нікому працювати в Uber, Bolt та Uklon
В Києві водійська криза. Нікому працювати в Uber, Bolt та Uklon
Люди з регіонів їдуть до Києва, щоб вступити до інституту або просто влаштуватися на роботу, на сезон або на постійно, з переїздом. Ці, здавалося б, беззаперечні твердження, як би дивно це не звучало, вірні далеко не у всіх випадках.

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот

Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі