Безлім вакансій для пошуку intern та junior! Заходьте на jobs.dev.ua і розміщуйте вакансії! 🧑💻
Марія БровінськаСтартап
28 жовтня 2021, 08:08
2021-10-28
Екс-продавці турів до Чорнобиля запустили сервіс психологічної допомоги. Він вже лікує душі десятків айтішників і не тільки
Рівно рік тому 23-річний студент University College London Олександр Бондарєв опинився в повній самоті. У зв’язку з навчанням, він переїхав до Праги, повністю нове місто без знайомих. «У цей момент в Чехії був введений повний локдаун, університет перейшов на дистанційне навчання, а студентські товариства закрилися, тому поговорити хоча б з кимось наживо виявилося неможливим», — розповідає він. Пандемія, карантинні обмеження, локдаун в чужій країні і відсутність близьких людей поруч призвели до того, що хлопець почав впадати в депресію.
Рівно рік тому 23-річний студент University College London Олександр Бондарєв опинився в повній самоті. У зв’язку з навчанням, він переїхав до Праги, повністю нове місто без знайомих. «У цей момент в Чехії був введений повний локдаун, університет перейшов на дистанційне навчання, а студентські товариства закрилися, тому поговорити хоча б з кимось наживо виявилося неможливим», — розповідає він. Пандемія, карантинні обмеження, локдаун в чужій країні і відсутність близьких людей поруч призвели до того, що хлопець почав впадати в депресію.
«Я став шукати сервіси психотерапії, щоб просто поговорити, задовольнити свою нереалізовану під час онлайн-навчання потребу в спілкуванні», — розповідає він. Відшукати бажаний сервіс і потрібного фахівця Олександр не зміг. Тоді він вирішив поділитися своєю бідою з друзями. «Я подзвонив колишнім однокласникам, з якими давно не спілкувалися, і розповів про свою проблему — що не можу знайти хорошого психотерапевта. А оскільки вони працюють в IT, у нас відразу піднялася тема створення стартапу», — згадує Олександр.
Сьогодні ідея Олександра реалізована в проєкті рleso — платформі з десятками психотерапевтів, які надають допомогу сотням українців, і при цьому непогано заробляють.
dev.ua поспілкувався з засновниками проєкту і розповідає, як стартап працює.
Криза смислів, тривожність, самооцінка, прокрастинація. З якими проблемами айтішники звертаються до психотерапевтів
Втекти від самотності
Втекти від самотності у Олександра між онлайн-лекціями не вийшло. Довіри знайдені фахівці й сервіси по їх пошуку не вселяли. Колись він студентом вивчав political science and economics і вирішив створити проєкт, який задовольнить його потребу в спілкуванні.
Таку ідею Бондарєв за 15 секунд продав своєму другові Іллі Косвіну, який разом з Олександром свого часу займався організацією екскурсійних турів до Чорнобиля для іноземців, але пандемія поставила бізнес на паузу. Ілля вивчав Electronic Engineering в University of Southampton, і тепер в проєкті відповідає за маркетинг. «Саша розповів, що не зміг знайти свого фахівця. І до нас прийшло осяяння, що похід до психотерапевта — справа досить інтимна, до цього ставляться зазвичай дуже серйозно. Тому потрібно зробити щось дійсно корисне і важливе», — розповідає Ілля. У січні 2021 року хлопці зареєстрували ТОВ «Плесо».
«Плесо — це тиха водна гладь, стан душевного спокою», — пояснює неймінг Олександр.
Потім партнери знайшли медичного психолога Анну Ліссову, яка стала третьою в команді кофаундерів. Анна особисто тестує і підбирає фахівців для платформи. «Без її участі стартап не був би можливим, оскільки вона приносить моральний і етичний компас, а також забезпечує експертизу в області», — говорить Олександр.
До команди приєдналися ще два співзасновники — однокласники Бондарєва data scientist Олексій Якубенко та full stack developer Віталій Марченко, які відповідають за розробку продукту. Також в команді працюють кілька людей по маркетинговій частині та один розробник.
Два факапи
Попри наявність експертизи, віри у свій продукт і ентузіазм, зробити гідний продукт у стартаперів вийшло не відразу, а лише з третьої спроби. Спочатку проєкт виявився не найвдалішим щодо продажу послуг психотерапевтів, розповідає Олександр.
«Ми набрали штат психотерапевтів, запустили сайт, але конверсія продажів і відвідувань була занадто низькою. Значить, десь в системі була помилка», — міркує Олександр. Він зізнається, що схожі сервіси-маркетплейси фахівців з психотерапії — вже працювали, зокрема, проєкт holdyou, doc.ua та інші.
Друга спроба була невдалою тому, що сервіс не розв’язував проблеми клієнтів — алгоритм був занадто узагальненим.
«Ми пробрейнстормили, і вирішили, що потрібно відштовхуватися від проблеми, з якою приходить людина, і виходячи з цього, підбирати йому фахівця. Ми написали алгоритм, протестували його за допомогою анкетування та визначення симптомів. Але незабаром зрозуміли, що біль людей часто не відповідає висновку нашого алгоритму», — розповідає Олександр. Тоді команда pleso на три місяці зупинила рекламу і вдарилася в доопрацювання сервісу.
Запустили оновлену платформу в серпні поточного року. І зараз алгоритми сервісу максимально детально вивчають клієнта і дають рекомендації з декількох фахівців на вибір.
Як працює pleso
Сервіс дозволяє користувачеві за допомогою декількох десятків питань вибрати те, що його реально турбує. Причому кожен критерій має шкалу від 0 до 3. Виходячи з результатів, користувачам пропонується на вибір кілька фахівців, які спеціалізуються саме на його проблемі. Цей список відправляється на мейл, а також забронювати час консультації можна відразу ж на сайті.
Зараз на платформі задіяно вже 30 фахівців. Відбір тут досить жорсткий — щоб потрапити на платформу, психотерапевт обов’язково повинен мати академічну профільну освіту, а також підтвердження того, що він постійно розвивається — сертифікати, дипломи про підвищення кваліфікації, проходження курсів.
«З 160 заявок, отриманих за два місяці, ми відібрали тільки 30 фахівців», — розкриває статистику Анна.
При цьому досвід роботи фахівця повинен бути не менше трьох років. У деяких з них за два місяці більше десятка унікальних клієнтів і до 40 сесій на платформі, яка працює тільки два місяці.
Кожного з них клієнтам презентують у форматі вебінарів і коротких відеовізитівок. «Таким чином клієнт бачить психотерапевта в максимально наближеному до сеансу середовищі, він може познайомитися з фахівцем ще до того, як витратив гроші, до першого сеансу», — розповідає Ілля.
Найпоширеніші проблеми, з якими звертаються до фахівців сервісу — емоційне вигоряння, проблеми з самооцінкою, стрес, втрата мотивації, каже Анна Ліссова.
Тисячі доларів без інвесторів
У проєкт команда кофаудерів інвестувала близько $10 000 власних коштів. «У нас вкладаються чотири людини: я, Ілля й айтішники Олексій та Віталій, — розповідає Олександр і додає, що ця сума не враховує витрати на розробку продукту. — Якби розробники отримували зарплати, сума б вийшла десь утричі більшою».
При цьому на маркетинг йде близько третина всіх витрат, і вони постійно зростають, оскільки ми активізуємо просування і рекламу. При цьому кофаундери працюють без зарплати.
За неповні три місяці роботи стартап отримав 325 000 грн виторгу ($12 300).
До слова, вартість консультації у фахівців pleso має дві варіації — більш бюджетний варіант обійдеться в 670 грн, дорожчий — 980 грн.
«Відмінність тільки в досвідченості психотерапевтів і їх пропускній здатності. Фахівець сам обирає для себе фінальну ціну», — говорить Олександр.
Під час оплати клієнтом сеансу pleso автоматично забирає з суми, що надійшла, близько 20% комісії.
У вересні, як тільки сервіс був перезапущений з нинішнім функціоналом, клієнти здійснили 41 платне бронювання. «У вересні ми сильно виросли — 178 покупок. У жовтні (станом на 27 жовтня) отримали понад 250 покупок», — каже Олександр. Зайого словами, майже половина клієнтів до фахівців повертаються. «Це означає, що ми дійсно задовольняємо запити клієнтів в частині підбору фахівців», — говорить він.
Основний канал просування послуг, за словами Іллі, — блогери і таргет в соцмережах. «Таргетуємо на прогресивну молодь. 80% клієнтів — дівчата 20-30 років у великих містах, і, що не може не радувати, більшість з них вперше спілкуються з терапевтом», — розповідає Ілля.
«Ми намагаємося пояснити, що психолог — це ОК. що можна піти до психолога не тільки для вирішення якоїсь конкретної проблеми, а просто, щоб поліпшити своє самопочуття навіть у дрібницях», — додає Олександр.
Стартап поки не залучав інвестицій, але активно дивиться в бік портфельних і венчурних інвесторів. «Ми тільки починаємо придивлятися до інвестицій. Основна наша мета — не продатися занадто рано за занадто дешево. Ми дивимося на венчурні фонди, але не в найближчий місяць-два, у нас поки вистачає своїх грошей для розвитку, сподіваємося, що отримаємо гроші від USF. Зараз ми готуємося до пітчу і боротьби за грант у $25 000», — говорить Олександр.
Команда має намір залучати українського інвестора, який вже працював з інтернаціональними компаніями.
«Головне — не застопоритися на локальному ринку. Алгоритм запуску нашого сервісу в Польщі, Німеччині, будь-якій іншій країні буде таким же, як і в Україні, — зрозумілим», — говорить він.
Правда, зізнається Олександр, зараз хлопці використовують зовнішню систему бронювання користувачами сеансів, від якої у майбутньому планують відмовитися, і вже почали писати свою. «Зараз людині, на жаль, доводиться двічі вводити свої дані — при вході в систему і при бронюванні. Якщо ми це зробимо, у нас кількість замовлень зросте автоматично. Зараз цей бар'єр значно знижує конверсію в покупку», — говорить Олександр.
Mental health мчить. Український стартап на 500 тис. психотерапевтів
Що далі
Для того, щоб засновники pleso перестали вкладати власні гроші в проєкт, потрібно мінімум 400 продажів на місяць. Але прибутковість і окупність — поки що не мета для засновників: «У найближчі кілька років, роки три мінімум, ми будемо працювати в нуль, будемо реінвестувати в маркетинг».
Стартапери очікують, що в грудні відвідуваність платформи зросте до 500-600 сесій без істотного підвищення маркетингового бюджету. Але зупинятися на цьому не збираються.
«Ми будемо щасливі і самодостатні, коли досягнемо показника в 10 000-15 000 сесій на місяць в Україні. Тут є для цього потенціал, і ми станемо дуже успішною компанією», — говорить Ілля.
Також, за його словами, проєкт розглядає корпоративний ринок — надання послуг психологічної допомоги компаніям.
Олександр же бачить pleso виключно глобальною компанією. «Ми знаємо, що наше нинішнє рішення може задовольнити попит закордонних ринків, де ще не сильні гіганти світової індустрії — BetterHelp або TalkSpace. На ринку психотерапії дуже важлива локальна адаптація, тому американським „єдинорогам“ складно виходити на неангломовні ринки в силу особливостей практики психотерапії на ринку США, а ми спочатку будуємо продукт, який зможемо оперативно адаптувати під потреби безлічі ринків», — говорить він.
Своєю основною перевагою стартапери називають data-driven. «Це майбутнє на ринку психотерапії, і ми продовжуємо розвивати це рішення, адже воно дозволить підвищити ймовірність підбору психотерапевта, з яким у тебе трапиться match і ти будеш в впевнений у тому, що твій психотерапевт реально розбирається в твоїй темі», — запевняє Ілля.
Засновники pleso сподіваються, що незабаром вийдуть за рамки «сеанс з психологом в Zoom». «Це великий ринок, але амбіції у нас — більше. Ми знаємо, що майбутнє нашої компанії — поступова еволюція в бік загального mental health care. Це і робота з психотерапевтами, і турбота про себе в інші способи», — підсумовує Бондарєв.
Кнопка здоров'я. Українці розробили систему, яка рятує пацієнтів стаціонару від смерті. Вони - переможці IT Arena Lviv 2022
Медичний психолог, який переїхав в Україну з Москви в 2014 році, Іван Осадчий, придумав систему, яка допомагає медсестрі і пацієнтові не втратити один одного в стаціонарі. Його стартап knopka вже працює в декількох лікарнях понад три роки не лише в Україні, а й у Польщі.
Повторюємо історію стартапу-переможця IT Arena Lviv 2022. Текст від 28 вересня 2022 року.