💳 Термінова новина! Trustee Plus — найкраще рішення для розрахунку криптою 👉
Марія БровінськаУвійти в ІТ
3 листопада 2022, 12:12
2022-11-03
«Мозок постійно генерує рішення та шляхи укладання нових угод». Хто такий Sales Manager в IT та як ним стати
Анна Воробйова, Head of Business Development в NIX в IT працює вже 10 років. За цей час в IT вона спробувала себе в кількох ролях: бізнес-аналітика,Project та Sales менеджера. Оцінивши переваги кожного напряму, дійшла висновку, що найкраще для неї — це Sales менеджмент. Анна розповіла про переваги роботи в продажах та основні завдання та виклики, які стоять перед такими спеціалістами. Далі — оповідь від першої особи.
Що мені резонує в цій професії? По-перше, спілкування з людьми з усього світу, знайомство з різними культурами та бізнесами як онлайн, так і в робочих поїздках. По-друге, гнучкий графік і можливість самостійно впливати на свій дохід, який залежить від результату роботи. По-третє, різноманітність. Це стосується і клієнтів, і проєктів. Кожне завдання — це особливий досвід. Мозок постійно генерує рішення та шляхи укладання нових угод. Одним словом — сумувати не доведеться. Сукупність цих трьох особливостей створює для мене неповторні переваги роботи та робить її захопливою.
Як наслідок — людям не вистачає розуміння, що це за робота та що від неї очікувати. Тому хочу розповісти, як цю роль розумію я.
Кому підійде роль менеджера з продажу
активним і комунікабельним людям;
тим, хто вміє домовлятися та знаходити компроміси. Ваша сила — це будувати мости, а не стіни;
хто хоче працювати в IT, але розуміє, що код писати йому не цікаво чи не вдається. Ви зможете працювати в інноваційній технологічній сфері та водночас не бути технарем;
хто прагне пізнати весь IT-бізнес, а не зосередитись на одній технології або домені. Варіативність, високий рівень невизначеності та ризику — якщо ці слова не лякають вас, ласкаво просимо до Sales менеджменту.
Чим займається IT Sales Manager
У кожної компанії Sales менеджмент може бути влаштований по-своєму. Я ж опишу своє бачення цих процесів та активностей. Глобально задачі поділяються на два етапи: pre-sale та post-sale.
Pre-sale — це те, що менеджер робить для укладання угоди. Тут основні завдання — lead generation та lead processing. Перше — це про те, як знайти та залучити клієнта, а друге — як підписати угоду. Будь-який Sales менеджер прагне сформувати свою мережу контактів, яка б приносила компанії проєкти. Так би мовити, спочатку попрацювати на заліковку, щоб потім заліковка працювала на тебе.
Навіть якщо у вашій організації є окрема команда lead generation, все одно раджу вміти самостійно знаходити собі клієнтів.
Для цього спочатку потрібно визначитись із суттю вашої пропозиції та її цільовою аудиторією:
ви продаєте продукт чи послугу;
її купують індивідуальні користувачі (B2C) чи бізнеси (B2B);
хто ваш ідеальний клієнт (ICP) та хто ті люди, які приймають рішення про покупку (персона покупця);
де вони перебувають (географія, у яких соцмережах, професійних ком’юніті, які відвідують заходи, галузеві виставки);
які канали комунікації у вас можуть бути з ними (тобто як вони про вас дізнаються).
В ідеалі компанія вже провела дослідження та сформувала стратегію і тактику, спираючись на вище вказані кроки. Тоді ви матимете презентаційні матеріали для залучення клієнтів, бюджет на комунікаційну стратегію, а також програмне забезпечення для автоматизації рутинних процесів.
Коли потенційний замовник виходить на зв’язок і починає цікавитися вашим товаром або послугою, завданням Sales менеджера буде презентувати продукт або послугу, розповісти про переваги роботи з вами, підтвердити свої слова фактами з реального досвіду компанії.
Переходимо до lead processing. Це обробка конкретної можливості роботи з клієнтом. Мета цього етапу — закрити угоду. На мою думку, це найскладніша частина роботи менеджера з продажів. У процесі спілкування з клієнтом треба правильно виявити його потребу, «біль» та запропонувати доцільне рішення. З цим вам допоможе команда, але ви — як двигун процесу — відповідатиме за консолідацію всіх вимог клієнта, фасилітацію технічних експертів, презентацію пропозиції та обробку заперечень замовника.
Сумніви можуть бути у вартості та тривалості робіт, у виборі рішення, в моделі співпраці, та в будь-чому. Наводячи аргументи, менеджер намагається прийняти заперечення та мінімізувати всі ризики.
Процес взаємних правок контракту може тривати тижні, іноді місяці, що збільшує і без того тривалий термін закриття угод в IT-сфері.
Настає етап post-sale. За справу береться команда розробки та проєктний менеджер. Тепер Sales виступає для клієнта каналом зворотного зв’язку. Регулярні фідбеки важливі не лише для підтримки очікувань замовника, але й для пошуку нових можливостей для допродажу (up-sale). Sales менеджеру потрібно постійно бути на зв’язку з партнерами, можливо, навіть потоваришувати з кимось із них. Маючи з клієнтом дружні стосунки, ви в рази збільшуєте ймовірність того, що він порадить вашу компанію своїм бізнес-партнерам, друзям, знайомим. Так ваша мережа контактів буде органічно розширюватися.
У чинних клієнтів дізнавайтесь, чи все їм подобається у вашій роботі, чи цікавлять їх додаткові послуги. Адже нові рішення можуть зробити їхній проєкт ще кращим, а бізнес успішнішим. Наприклад, ми в NIX надаємо IT-послуги повного циклу, тож покриваємо великий обсяг технологій та бізнес-доменів. А отже, кожному клієнту підберемо індивідуальне рішення і допоможемо з будь-яким бізнес-викликом.
Що потрібно для старту кар'єри
Відразу обмовлюся: ідеться про базові знання та навички. Це те, що допоможе вам зайняти стартову позицію у команді. Вакансія досвідченого Sales Manager вимагає значно більше вмінь.
досвід пошуку рішень, взаємовигідних для обох сторін;
вміння відчувати співрозмовника, емпатувати його «біль» та потреби;
однозначний і непохитний оптимізм;
креативність і винахідливість;
високий рівень толерантності до невизначеності, ризику та відмов.
Hard skills:
загальна технічна грамотність та розуміння світу IT. Наприклад, що таке блокчейн, data science, як влаштована клієнт-серверна архітектура та знання інших базових термінів програмування;
знання життєвого циклу проєкту, стадій його розвитку, з чого починається проєкт, які етапи проходить та чим завершується;
розуміння методологій розробки програмного забезпечення, підходів Agile та Scrum;
знання етапів продажу та воронки продажів. Junior IT Sales менеджеру потрібно розібратися, з чим він матиме справу до моменту угоди.
З яких суміжних напрямів можна перейти на позицію Sales Manager
Business Analyst
У бізнес-аналітика та Sales менеджера є багато схожих задач. Переговори з клієнтами, аналіз бізнес-ідеї, пропозицій щодо функціонала. Бізнес-аналітик більше фокусується на деталях. Він працює у межах конкретної програми. У Sales менеджера немає потреби (а інколи й часу) розбиратися у вузьких місцях проєкту. Він не пише документацію як бізнес-аналітики, але тісно працює з ними в ході продажу.
Project Manager
Його завдання теж перетинаються з роботою Sales менеджера. Це ті ж самі перемовини з клієнтом, зменшення ризиків на проєкті, комунікація з розробниками. Проте проєктний менеджер тісніше взаємодіє зі своєю командою. Він щодня спілкується з командою, з’ясовує, над чим вони працюють зараз і що робитимуть далі, які у них проблеми, намагається їм допомогти. Якщо вам цікавіше бути частиною команди розробки, відстежувати етапи створення продукту та допомагати команді рухатися до мети — то вам, скоріше, у проєктний менеджмент. Sales Manager високорівнево дивиться на весь процес. Він спрямовує команду на пошук рішення, пропонує концептуальне бачення. Але в кожну окрему фічу не влазить.
Account Manager
Це наступна сходинка проєктного або Sales менеджера. Якщо бізнес якогось клієнта об'ємний, і в ньому сформувалося багато різних підпроєктів, навколо нього формується окремий акаунт. Менеджер відповідає за розвиток стосунків із конкретним клієнтом, за допродаж, вибудовування ефективних процесів в акаунті. До цієї ролі приходять із досвідом, коли за роки роботи у фахівця з’являється розуміння, куди він хоче рости.
Lead Generator / Researcher
У деяких командах це по факту помічник Sales менеджера. Він збирає інформацію про потенційних клієнтів, пише їм перші листи, налагоджує контакти у соцмережах та підтримує зв’язок із партнерами. Якщо ви відчуваєте, що по комунікабельності трохи не дотягуєте до Sales менеджера або не готові багато спілкуватися, то ця роль більше передбачає роботу з даними. Позиція підійде особливо посидючим людям, тим, хто може довго сьорчити в інтернеті в пошуках потрібної інформації.
Якщо вам відгукується це все, можливо, Sales менеджмент і є ваш професійний шлях.
УЧАСТЬ В АЗАРТНИХ ІГРАХ МОЖЕ ВИКЛИКАТИ ІГРОВУ ЗАЛЕЖНІСТЬ. ДОТРИМУЙТЕСЯ ПРАВИЛ (ПРИНЦИПІВ) ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ГРИ.
Ліцензія видана ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 15.09.23 (рішення КРАІЛ №245 від 31.08.2023); ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 26.04.2021 (рішення КРАІЛ №150 від 12.04.2021); ТОВ «СПЕЙСИКС» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 08.02.2021 (рішення КРАІЛ №34 від 02.02.2021); ТОВ «ГЕЙМДЕВ» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 16.02.2021 (рішення № 47 від 10.02.2021).