Тут є світло - коворкінги Києва 🔥

Мисливець за головами, або хто такий сорсер? Як шукають кандидатів рекрутери, які знаються на коді: огляд професії зсередини

Сіяна Таран понад 5 років співпрацює з ЕРАМ. Зараз вона керує командою сорсерів, і хоча одну половину часу присвячує управлінським завданням, а іншу — інтерв’юванню кандидатів, залишається в темі сорсингу, його новинок і розвитку напряму.

У цьому матеріалі Сіяна розповідає про професію сорсера, її схожість і відмінність від класичного рекрутингу, обов’язки та компетенції, які необхідні цим спеціалістам. Також вона поділилася корисними ресурсами для розвитку для тих, хто хоче спробувати себе в цій професії. 

1 коментар
Мисливець за головами, або хто такий сорсер? Як шукають кандидатів рекрутери, які знаються на коді: огляд професії зсередини

Сіяна Таран понад 5 років співпрацює з ЕРАМ. Зараз вона керує командою сорсерів, і хоча одну половину часу присвячує управлінським завданням, а іншу — інтерв’юванню кандидатів, залишається в темі сорсингу, його новинок і розвитку напряму.

У цьому матеріалі Сіяна розповідає про професію сорсера, її схожість і відмінність від класичного рекрутингу, обов’язки та компетенції, які необхідні цим спеціалістам. Також вона поділилася корисними ресурсами для розвитку для тих, хто хоче спробувати себе в цій професії. 

Загалом у професії я понад 6 років. Свою кар’єру розпочала в рекрутинговій агенції, а за рік долучилась до ЕРАМ. Мені завжди була цікава професія сорсера — є в ній щось схоже на роботу розвідника, детектива, який шукає інформацію, яка недоступна з першого погляду. Це допомагає знайти найвідповіднішу позиції людину та дібрати найкращі для неї аргументи. Отже, хто такий сорсер?

Про професію 

Сорсер — це в певному сенсі мисливець, спеціаліст, який активно працює з пасивним ринком кандидатів, підігріває цікавість до компанії та створює воронку. Пасивним ринком вважають сегмент спеціалістів, які не планують змінювати компанію найближчим часом, але відкриті до інформації та спілкування. І рекрутер, і сорсер можуть знайти точки, які спонукатимуть такого експерта до зміни компанії — тоді він стає частиною активного ринку та потенційним кандидатом.

Якщо в рекрутера є навички сорсингу, він зможе працювати ще влучніше, точніше та конструктивніше спілкуватися зі спеціалістом.

Звісно, рекрутер може одночасно виконувати обов’язки сорсера — усе залежить від потреб компанії. Якщо обсяг наймів невеликий, то спеціаліст може об’єднувати ці функції та супроводжувати кандидата аж до безпосереднього онбордингу. Але великим гравцям на ринку буває корисно відокремити ці функції, саме тому в компаніях, які налічують хоча б декілька сотень експертів, уже є і сорсери, і рекрутери. Адже якщо рекрутер має на день по шість інтерв’ю, а ще має робити дослідження, давати зворотній зв’язок, збирати вимоги для нових вакансіях тощо, самостійно займатись сорсингом він уже не встигає. 

Сорсинг за кордоном — давно розвинений напрям, який має значний попит. У Європі та США зарплатня таких спеціалістів може перевищувати дохід рекрутерів. В Україні напрям також активно розвивається. У нас з’являється все більше спеціалістів, які беруть участь у подіях на глобальному рівні та розвивають локальні професійні спільноти.

Обов’язки сорсера

Сорсери працюють із великими обсягами інформації й аналітикою. Вони дуже часто займаються дослідженнями ринку. Це стає в пригоді, коли бізнес приходить до команди Talent Acquisition із запитанням, у яку локацію краще заводити той чи інший проєкт, з огляду на ринок технологій у різних країнах, і навіть глобально. Тоді сорсери починають вивчати маркет у розрізі поточного обсягу, потенціалу розвитку технологій або присутності експертизи в певному домені. Такі дослідження напряму впливають на рішення бізнесу. 

Також у великій компанії, де ця роль виокремлена, сорсер виступає спеціалістом із пошуку та створення пулу кандидатів, із якими потім працюють рекрутери. Окрім технічних навичок, про які поговоримо трохи згодом, сорсеру дуже важливо знати, як робити хороший пітчинг. 

Переважну більшість свого робочого часу сорсери приділяють персональному листуванню з кандидатами, тому їм важливо якісно зібрати інформацію, зрозуміти попередній досвід, ознайомитись з особистими акаунтами в соцмережах, щоби мати індивідуальніший підхід, більш уважну до кожної людини комунікацію.

Це важливо, адже інженери щодня отримують десятки запитів на переписку від рекрутерів і відповідають далеко не всім. Ми в ЕРАМ дуже цінуємо людяний підхід, саме тому наші сорсери ніколи не використовують автоматичні розсилки, а спілкуються особисто з кожним. Навіть з урахуванням великих обсягів роботи, ми приділяємо дуже багато уваги досвіду кандидата. 

Варто чітко розуміти не лише, як треба, але і як не треба контактувати з потенційними кандидатами. Поганий пітчинг — це автоматичні розсилки (у Linkedin їх легко розпізнати за зверненням з ім’ям і прізвищем англійською), плутанина в досвіді кандидата, ігнорування його головного стеку та досвіду, пропонування неревантних позицій, неуважність під час створення першого повідомлення тощо.

Щоб якісно готувати новачків-сорсерів і вирівнювати експертизу по компанії, ми з колегами два роки тому розробили власну програму адаптації, де в окремих темах говоримо про інструменти, загальні підходи до пітчингу, коректні та недоречні речі у спілкуванні з потенційними кандидатами. Наші спеціалісти вже багато років досліджують ці питання та допомагають одне одному дізнаватися найкращі практики.

Навички та компетенції сорсера

Як ми зазначали вище, сорсери працюють із пасивним сегментом ринку та займаються активним пошуком експертів на ньому. Залежно від технологій, вони використовують різні стратегії пошуку кандидатів із необхідними навичками: використовують Linkedin, github, Stack overflow, Reddit, Medium, соцмережі, Boolean запити, X-ray інструменти, агрегатори інформації з відкритих джерех, різноманітні розширення типу data scrappers, інструменти для пошуку відкритих контактів тощо. Також сорсери дивляться код сторінки та знають, як отримати необхідну інформацію звідти. Загалом вони роблять усе, щоб знайти найкращого кандидата та достукатись до нього, знайти спільну мову.

Сорсер має знати, як зробити перший контакт із кандидатом вдалим. Мало лише написати — необхідно зацікавити своїм пітчем. Часто це означає встановлення контакту на майбутнє, до часів, коли буде відповідна позиція для конкретного професіонала. 

Окрім першого контакту, сорсер залишається на зв’язку з кандидатом до запрошення на співбесіду або навіть безпосереднього оферу. Під час великого навантаження та значної кількості відкритих вакансій це потребує багато часу й енергії сорсера, проте є необхідним для загального досвіду кожного кандидату. Знову ж таки, ми в ЕРАМ вбачаємо велику цінність у такому людяному підході. Тому балансуємо між дослідженнями ринку, пошуками нових контактів і підтриманням щирих стосунків із давно знайомими експертами.

Також ця робота вимагає від спеціалістів високого рівня концентрації, зібранності, аналітичного підходу до різних питань. А от якась конкретна вища освіта, на мою думку, не настільки критична — якщо є бажання, то можна підтягнути і технічні знання, і гнучкі навички. 

Що ще варто мати сорсеру

  • аналітичне мислення — тому що працювати доведеться з великими обсягами інформації;
  • здатність швидко навчатись — адже так само, як і у всій ІТ-індустрії, у сорсингу завжди з’являються нові інструменти, підходи й таке інше. Змінюються й підходи всередині компаній. Усе це необхідно швидко підхоплювати, навчатись і рости нон-стоп;
  • допитливість і креативність — і особливо перше, адже не можна постійно робити одне й те саме та очікувати на різний результат. Важливо експериментувати у своїх підходах, пробувати нові, шукати доступ до кандидатів, цікавитись ринком і найкращими практиками інших компаній, щоби вдосконалювати свої ідеї;
  • гнучкість — у найширшому сенсі. Вона знадобиться й під час вибору стратегії пошуку (вони дуже відрізняються залежно від географії та ринку), і в разі зміни вимог до вакансій і напрямів пошуку, і в разі трансформацій ринку. Гнучкість допомагає рухатись уперед під час транформацій;
  • навички письмової комунікації — це необхідно тому, що дуже багато часу сорсер приділяє спілкуванню в різних чатах, тому важливо, щоб він почувався впевнено та знав, що робить;
  • навички міжособистісної комунікації, розуміння міжособистісного та міжкультурного аспекту, можливість знаходити спільну мову з різними людьми;
  • упевнена англійська — адже команди й кандидати можуть бути з різних куточків земної кулі;
  • орієнтованість на результат — у цій сфері без неї ніяк. Вона важлива як для рекрутера, так і для сорсера.

Розвиток у професії 

Сорсинг — це не якась перша сходинка на кар’єрній драбині. Це самостійна професія, яка дає змогу рости, розвиватись і реалізовувати себе в різних напрямах.

У сорсингу, як і у будь-якій іншій ІТ-спеціальності, можна пройти шлях від джуніора до керівника команди. Можна водночас залишатися практиком, не брати на себе додаткові менеджерські обов’язки. Для сорсерів в ЕРАМ, так само як і для інших спеціалістів, є прозорий шлях розвитку, матриця компетенцій і можливість пройти незалежну внутрішню атестацію для переходу на нову кар’єрну сходинку — так званий асесмент.

Далі — усе по-різному. Я знаю сорсерів, які переходили в рекрутинг, HR, ставали РМ або ВА. Є й ті, хто залишається в своїй професії. Усе, як і в багатьох інших напрямах ІТ-індустрії.

Зарплата

Дохід сорсера, спираючись на дані dou.ua та glassdoor.com, може коливатись від $500–1000 до $2000–3000 за високого попиту. Водночас загальний дохід найчастіше складається зі ставки та бонусів за закриті вакансії або за квартал. Але є різні пропозиції. Буває, що дохід повністю залежить від бонусів, проте, на мою думку, ставка корисна, адже допомагає в часи нестабільності та низького попиту.

Попит на ринку праці

У 2021 році, коли щомісяця на українському ринку праці відкривались тисячі вакансій, сорсери з моєї команди щодня отримували по 5–6 пропозицій співпраці від різних компаній. Це доводить попит на таких спеціалістів. 

Новачкам у сфері рекрутингу я б рекомендувала спочатку робити ставку в професійному розвитку саме на сорсинг. Звісно, багато залежить від формату компанії, з якою ви будете співпрацювати, але навичка якісно шукати та спілкуватися з кандидатами, потужна технічна база — це дуже хороший фундамент. Інші навички наростити легше.

Навчання з нуля та корисні ресурси

В українських університетах сорсингу поки що не навчають, але вже є достатньо ресурсів, курсів і програм із хорошими спеціалістами, які дають базу для старту.

Початківцям у галузі рекрутингу та сорсингу варто звернути увагу на таку літературу:

А ось — лідери думок у сфері сорсингу, яких варто фоловити:

Загалом рекомендую стежити за спільнотою SourceCon (це одночасно блог і конференція з такою самою назвою для сорсерів і рекрутерів), де ви зможете отримувати актуальні знання від визнаних професіоналів з усього світу. 

Також зверніть увагу саме на курси, адже вони дають не лише технічні знання, але й розуміння бізнесу загалом, говорять про типи компаній, проєктів, ролі в них і стадії життєвого циклу — а це критично важливо розуміти для роботи в галузі. 

Ось деякі з моїх фаворитів:

Розумію, що, з огляду на обставини, зараз можна схилятися до самостійної освіти. Опанувати професію сорсера так можливо, але не так ефективно, як за допомогою курсів. Я все ж таки пропоную інвестувати в освіту. Я зробила це в 2014 році, коли поїхала з Луганська та витратила всі накопичення на курс із рекрутингу. 

І ще зауважу, що не варто очікувати швидкого результату. Сорсинг — це окрема професія, вона потребує адаптації, занурення у сферу. Результати навряд чи з’являться за місяць. Усе приходить із досвідом, тому будьте готові до помилок і провалів та обов’язково робіть із них висновки, щоб покращувати навички та результати. Зосередженість і цілеспрямованість допоможуть вам досягти успіху.

«Ми повинні бути at the heart of events». Хто такий IT Recruiter: огляд професії зсередини
«Ми повинні бути at the heart of events». Хто такий IT Recruiter: огляд професії зсередини
По темi
«Ми повинні бути at the heart of events». Хто такий IT Recruiter: огляд професії зсередини
Хто такий Java Developer: огляд від розробника з 15-річним досвідом
Хто такий Java Developer: огляд від розробника з 15-річним досвідом
По темi
Хто такий Java Developer: огляд від розробника з 15-річним досвідом
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
По темi
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Електробайки по-українськи між Києвом та Лос-Анджелесом в «СКШ»

Дивіться, чим живе Delfast під час війни в Україні

Ми запускаємо розсилку про українське IT-ком’юніті. Залиште email, аби розуміти більше. Прем’єра — скоро!
Дякую! На вказану адресу надіслано листа для підтвердження підписки.
Читайте також
«Незнання англійської можна пробачити тільки двірнику». HR в LinkedIn  запитала про те, навіщо публікувати вакансії англійською. Ось що відповіли айтішники
«Незнання англійської можна пробачити тільки двірнику». HR в LinkedIn запитала про те, навіщо публікувати вакансії англійською. Ось що відповіли айтішники
«Незнання англійської можна пробачити тільки двірнику». HR в LinkedIn запитала про те, навіщо публікувати вакансії англійською. Ось що відповіли айтішники
HR з Дніпра Любов Ковалевська в LinkedIn обурилася тим, що компанії виставляють вакансії на джоб-сайтах англійською мовою. Айтішники швидко пояснили, в чому справа. 
«Сталася ситуація, якої не мало бути». Genesis втрапив у репутаційний скандал, дозволивши рекрутерам використовувати свій бренд для найму. На що жаліються кандидати
«Сталася ситуація, якої не мало бути». Genesis втрапив у репутаційний скандал, дозволивши рекрутерам використовувати свій бренд для найму. На що жаліються кандидати
«Сталася ситуація, якої не мало бути». Genesis втрапив у репутаційний скандал, дозволивши рекрутерам використовувати свій бренд для найму. На що жаліються кандидати
Розробник Нікола Щупило опублікував в LinkedIn сріншот переписки з рекрутеркою, що представилася від імені компанії IntellectoKids та холдингу Genesis, який викликав дискусію серед користувачів спільноти. 
«Навряд чи можна вірити фідбекам компаній». Тестове в IT: робити чи не робити? Відповідають айтішники
«Навряд чи можна вірити фідбекам компаній». Тестове в IT: робити чи не робити? Відповідають айтішники
«Навряд чи можна вірити фідбекам компаній». Тестове в IT: робити чи не робити? Відповідають айтішники
Дизайнерка Анна Лазурко поскаржилася в LinkedIn, що жодна компанія, у яку вона робила тестове, не надала фідбек за її проханням чи без нього. «Отримали, ігнорили на тиждень-два, а потім „рухаємося з іншим кандидатом“. Це взагалі єдина фраза, якою мені відмовляють. Як зрозуміти, що ти робиш щось не так і не те, коли нема жодного фідбеку?», — запитала розчарована спеціалістка. 
«Єдина команда, якою я буду керувати в росії, буде команда бомбардувальників». Як польська IT-компанія намагалася захантити українську рекрутерку для роботи з рф
«Єдина команда, якою я буду керувати в росії, буде команда бомбардувальників». Як польська IT-компанія намагалася захантити українську рекрутерку для роботи з рф
«Єдина команда, якою я буду керувати в росії, буде команда бомбардувальників». Як польська IT-компанія намагалася захантити українську рекрутерку для роботи з рф
Українська IT-рекрутерка Олена Ярнова розповіла в LinkedIn історію про те, як польська IT-компанія намагалася зробити їй пропозицію з роботи. Проте в ній було кілька неприпустимих для неї умов. 

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот

Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі

Обговорення
0

Пропоную звернути увагу на три модулі сорсингу від Skill.camp (https://skill.camp/#program)