Хостинг для будь-яких потреб — VPS від 135 гривень на місяць 👉
Ігор Вишневський Таке життя
3 червня 2025, 09:00
2025-06-03
«Цукер втратив усі береги. Ти на це скаржишся, але нікуди не йдеш». Український девелопер створив соцмережу Vmist за кошти, що відкладав на квартиру. Перспективи «українського Reddit»
Парадокс, але інформація про появу нової української соцмережі часом не те що не стає сенсацією, а губиться в інформаційному шумі. Причин цьому декілька: зважаючи, що ринок соцмереж дуже глобалізований, а його гравці вже стали своєрідними «цифровими імперіями», ніхто не вірить у те, що новий конкурент, які б технологічні переваги він не мав, реально зможе не те що відкусити «шматок пирога», а навіть зібрати зі столу крихти. Особливо — якщо за спиною немає групи інвесторів зі списку Forbes. Окрім того, маємо вже не одне намагання «вивести в люди» ту чи іншу українську соцмережу, але всі вони або продовжують існувати як дуже локальні проєкти з обмеженою аудиторією, або врешті припинили свою діяльність.
Однак це не лякає розробників української соцмережі Vmist, які вже виклали свій продукт у загальний доступ і продовжують регулярно його удосконалювати. dev.ua поговорив із ними, аби зрозуміти мету, перспективи їхнього продукту і плани, а головне — відповісти на питання, навіщо вони це роблять, хоча, здавалося б, реалії і статистика — проти них.
Парадокс, але інформація про появу нової української соцмережі часом не те що не стає сенсацією, а губиться в інформаційному шумі. Причин цьому декілька: зважаючи, що ринок соцмереж дуже глобалізований, а його гравці вже стали своєрідними «цифровими імперіями», ніхто не вірить у те, що новий конкурент, які б технологічні переваги він не мав, реально зможе не те що відкусити «шматок пирога», а навіть зібрати зі столу крихти. Особливо — якщо за спиною немає групи інвесторів зі списку Forbes. Окрім того, маємо вже не одне намагання «вивести в люди» ту чи іншу українську соцмережу, але всі вони або продовжують існувати як дуже локальні проєкти з обмеженою аудиторією, або врешті припинили свою діяльність.
Однак це не лякає розробників української соцмережі Vmist, які вже виклали свій продукт у загальний доступ і продовжують регулярно його удосконалювати. dev.ua поговорив із ними, аби зрозуміти мету, перспективи їхнього продукту і плани, а головне — відповісти на питання, навіщо вони це роблять, хоча, здавалося б, реалії і статистика — проти них.
«Коли люди дадуть відповідь, чому вони не хочуть залишатися на Facebook, то буде ще друга половина питання»
Ідейний натхненник проєкту, developer із псевдо Ел Ават у розмові з dev.ua просить не вказувати його повні дані: наразі не прагне публічності, а також має певні сімейні обставини у зв’язку з війною. Він розповідає — якщо звертатися до відомих аналогій, то його продукт значно ближчий до американського й не надто популярного в Україні Reddit’а, ніж до Facebook. Утім, саме неадекватність і непрозорість правил і модерації контенту на Facebook засновник Vmist називає одним із тригерів, які підштовхнули його до створення нової соцмережі. Хоча сам термін соцмережа, зі слів девелопера, не на 100% відповідає ідеї Vmist’у, бо це, швидше, мережа для контенту.
«Ми ставимо на чільне місце не особистості людей, а їхній контент, те, що вони роблять», — пояснює Ел Ават.
З його слів, він і його друзі й колеги часто обговорювали тему непрозорості роботи Facebook, зокрема — і його постійні неаргументовані «бани» для українців у зв’язку з війною та національним питанням. Але куди йти з Facebook всім незадоволеним — чіткої відповіді не мав ніхто.
«Цукер втратив всі береги, і ти весь час на це скаржишся, але нікуди не йдеш. Ми в якомусь моменті психанули й сказали: «А чому б не спробувати, адже час і бажання є», — каже Ел Ават, додаючи, що на розробку концепту команда витратила рік. Але розробник Vmist’у уточнює важливий нюанс: «Коли люди дадуть відповідь на запитання, чому вони не хочуть залишатися на Facebook, то буде ще друга половина питання — чому вони прийдуть до нас?».
Розробник соцмережі Vmist Ел Ават, фото з Facebook
Як бачить собі Ел Ават, відповіддю на це має бути створення «ідеальної» соцмережі, яка не має низки суттєвих і очевидних недоліків, що категорично не влаштовують користувачів інших цифрових платформ.
«Facebook існує, як болото. Але немає сенсу намагатися наводити там лад для тих, хто це болото вже полюбив. І це стосується майже будь-якого продукту. Хоча, здавалося б, з їхніми можливостями й поточною капіталізацією вони могли б усі наші фішки зробити за один місяць», — каже девелопер. З його слів, вони з командою намагаються виправити помилки всіх наявних соцмереж, і Reddit’а — теж. Адже останній, як вважає айтівець, теж власноруч суттєво гальмує свій розвиток.
341 задача на наступні два роки. Як працює команда і хто її фінансує
Ел Ават стверджує, що темп команди зараз шалений, а фінансує її роботу він із власних коштів. Починалося все просто як «вправи для мозку», і кожен робив щось по пів години-годину у вільний час. «Але коли стало виходити, всі якось оживилися, темп став пришвидшуватися, аж поки з початку 2025 року команда не вийшла на один спринт на тиждень з не менш ніж 10 оновленнями», — каже він.
Девелопер додає, що у якийсь момент усі в команді почали дуже серйозно ставитися до справи: з’явилося планування, вони почали створювати завдання й обзавелися записниками.
«У Jira у нас 1500 тікетів і плюс мій записник, в якому 20 аркушів списано дрібним почерком — що потрібно зробити найближчим часом, за наступні місяці, до літа, до кінця літа і так далі», — коментує розробник Vmist’у.
Зі слів девелопера, на найближчі два роки в беклозі команди вже запланована 341 задача, а над проєктом станом на зараз працює шість осіб. Сам Ел Ават, який повністю відповідає за бекенд, і ще один розробник, витрачають на Vmist весь свій робочий (а часто і неробочий) час, а ще чотири людини беруть участь як парт-таймери.
«Усі гроші, які були накопичені на купівлю квартири й майже все, що я заробляю, десь 80% мого заробітку, йде на команду. У такому темпі це триває вже півтора року», — пояснив засновник Vmist’у, додавши, що встигає, утім, також донатити на ЗСУ й допомагати друзям.
Як каже Ел Ават, нинішня версія соцмережі Vmist приблизно на 75% відповідає його баченню кінцевого продукту, але це постійний процес оновлень і доопрацювань.
«На початку ти мрієш і уявляєш собі, що в тебе буде суперскладна „машина для вбивства“, як в деяких фантастичних фільмах. А у результаті виходить, що для того, щоб таке зробити, необхідні місяці дикої роботи, узгодження і з дизайном, і з бек-ендом, і на фронт-енді постійно вистрибує всяке… А ми ще такий темп взяли», — жартує засновник Vmist’у.
«Бандерівський» ШІ на борту, але ніяких «шедоу-банів»
dev.ua окремо проговорив із розробниками Vmist’у політику модерації контенту, боротьбу з дезінформацією й низку технічних питань. Уже зараз команда опублікувала правила користування платформою з 11 пунктів і низки підпунктів, які, окрім стандартних пунктів про заборонений контент, безпеку дітей, мову ворожнечі, авторські права, використання ШІ-контенту й політику конфіденційності, окремо містять також політику щодо громадян держави-агресора й антиукраїнської пропаганди.
Розробник соцмережі Vmist Ел Ават, фото з Facebook
Цікаво, що, наприклад, доступ із території рф не блокується автоматично, але всі дії користувачів звідти підлягають збереженню, аналізу й моніторингу. Відразу також вказано, що усі платні послуги та функції монетизації недоступні користувачам із території росії.
«На самому початку було задумано абсолютно хронологічний принцип, ніяких шедоу-банів або ще чогось такого. Найголовніше — це пропрієтарний софт із підходом опенсорсу. Ніяких прихованих дій. Видалення — це чесне видалення. Кожен відповідає сам за свої дії», — коментує в розмові з нашим виданням Ел Ават.
Розробники соцмережі подбали також про те, як саме будуть виявлятися пропаганда й фейки — тут задіяний штучний інтелект. «Він аналізує кожну картинку й кожен пост і видає нам критерії, за якими ми повинні звернути на це увагу. Він виставляє певний „рівень небезпеки“», — каже програміст. З його слів, вже влітку ШІ буде автоматично приховувати такі пости з публічних стрічок, а поки модерація проводиться вручну, адже на платформі наразі лише під 400 користувачів.
Ел Ават жартома поділився, що команда також «натаскує» свого «ШІ-Душнілу». «Він приходить і відразу ж намагається цілком очевидні речі спростувати й надати посилання, де можна прочитати більше про це. Ми тренували його на концепції „Ленін придумав Україну“», — каже він. Продовжуючи жарт, ми дійшли до висновку, що команда Vmist’у тренує націоналістичний або навіть «бандерівський» штучний інтелект.
Розробники Vmist’у також кажуть, що створили технічно найпросунутішу систему коментарів, якої не має жоден конкурент. «Всередині — вікна з підрахунком, скільки коментарів вище й на всіх рівнях. Щоб все це показати, займає 70–90 мілісекунд, що просто чудо для 1000 коментарів. Це наша гордість», — пояснює Ел Ават.
З його слів, сайт зроблено на Rails + React, а працює він у Kubernetes на DigitalOcean.
Як каже програміст, занадто багато проєктів зараз беруть шаблон за $29 і намагаються його «допиляти до ума», але вони вирішили самі зробити все з нуля.
Велике завдання перед командою попереду — розділити всіх учасників «на комфортні, затишні саб-групи, всередині яких вони зможуть далі перебувати». І вже після цього розробники планують зосередитися на залученні значної аудиторії.
«Наша надія — спробувати на початку, щоби зайшли цікаві люди. Адже українці такі — дай їм місце для творчості й не заважай! Я з цієї причини роблю велику ставку на те, що ми зараз закінчимо з групами й поділом тем. І ось коли ці люди, аудиторія у нас осядуть, тоді можна буде видихнути й далі вже просто спокійно пиляти фічі, виправляти баги, а вони вже самі розберуться», — ділиться своїм баченням Ел Ават.
«Коли нас вперше атакували російські боти, я відкрив пляшку шампанського»
Розробник Vmist’у розповів, що, попри те, що нова соцмережа лише на стадії старту, за останній місяць вона вже потрапила «на радари» якихось росіян. «І це перетворилося на дике полювання. Вони завели в амстердамського провайдера цілу купу vps-ок. Вони заходять із них, регають акаунти. Це дозволяє їм прийти в якийсь „геп“ часу, регатися з сервісу швидкої реєстрації пошти… І от під постами вони вже пишуть про бандерівців, про нацизм в Україні й про те, що „ми вас там усіх уб'ємо“. Коли це сталося вперше, я відкрив пляшку шампанського. Бо якщо це не визнання, то я навіть не знаю, що це. Ми святкували цю подію», — каже Ел Ават.
Поточна статистика соцмережі і скріншот з неї
Утім, розробник Vmist’у почав відстежувати роботу цієї бот-мережі і швидко зреагував відповідним технічним рішенням. «Як тільки він починає набирати коментарі — від моменту, як він відкрив віконце, до моменту, коли він натискає „відправити“, до цього моменту він уже „вбитий“. Кнопка „відправити“ йому каже, що, вибачте, я відправити вже не можу — ви заблоковані», — пояснив девелопер.
Наразі він і команда технічно готові до нових атак. «Чекаю не дочекаюсь, коли вони нарешті прийдуть. Понад 4000 доменів довелося забанити. Плюс я зв’язався з амстердамським провайдером, у якого вони сидять, і видав йому весь цей пул адрес. Можливо, я доб’юсь того, щоб цю vps-ску „випилили“. Якщо так — то вже говоритиму, що зробив щось гарне», — поділився він.
Перший топблогер. Хоча і з соцмережі минулого
Зайшовши на Vmist, журналіст dev.ua помітив там дописи Ігоря Бігдана — понад 10 років тому блогер мав величезну аудиторію на Livejournal (ЖЖ) і був там одним із топових дописувачів, а також обіймав посаду директора ЖЖ-Україна. Але з початку російсько-української війни ibigdan зайняв принципову позицію, у 2014 році звільнившись з цієї посади. На початку ж повномасштабки взагалі перестав вести свій блог на платформі Livejournal. Ми спитали у розробників соцмережі про роль Ігоря Бігдана в проєкті, звернувшись за коментарем і до нього самого.
Ігор Бігдан
«Ми з друзями і знайомими без перестанку обговорювали концепцію соцмережі, і Ігор також приймав у цьому активну участь. У нас із ним було близько п’яти зідзвонів по кілька годин, під час яких ми, наприклад, обговорювали, що будемо робити з питанням російської пропаганди. Ігор не є членом нашої команди, але він дуже в темі, бо йому це болить», — прокоментував Ел Ават.
Своєю чергою Ігор Бігдан відписав нам, що його бачення ідеї й перспектив Vmist’у виникає з розуміння, чому команда захотіла створити «ще одну соцмережу/блогплатформу». Він назвав щонайменше дві причини.
«Перша — функціональна. Існуючі платформи мають купу недоліків, як суто технічних, типу застарілого „движка“ чи інтерфейсу, так і соціальних. У Facebook абсолютно ідіотська модерація, забагато реклами й тупих рекомендацій, в Twitter — обмеження на довжину тексту і кількість фото, Instagram — „ярмарок марнославства“ і постів ні про що, в „Живому журналі“ — російська цензура, на Reddit — купа росіян, LinkedIn — лише про роботу, Youtube і ТікТок — обмежені одним форматом…», — перерахував Ігор Бігдан недоліки існуючих соцмереж.
З його слів, в авторів Vmist’у є картинка, «яким має бути результат», але на даному етапі вона ще змінюється — реєструються нові користувачі, створюються нові кейси використання, пишуться нові запити на фічі, і Vmist реагує, коригуючи свій розвиток.
Інша причина, як каже Ігор Бігдан — емоційна. «Коли тебе не влаштовують криві наявні рішення, коли ти маєш достатньо знань, щоб створити ідеальний продукт, коли ти 100500 раз продумував його в голові, коли він тобі вже сниться, то в тебе є два виходи: все життя жалкувати, що ти його не зробив, або взяти і зробити. Скільки б це не коштувало грошей і часу (спойлер: дохіба і трошки), враховуючи, що все розробляється з нуля, а під лаконічним інтерфейсом ховається двигун від Боїнга, з запасом на майбутнє…», — коментує він.
Усе перераховане, як стверджує Ігор Бігдан, і є мотивацією, чому наразі він дописує у соцмережі Vmist, але відсутній на всіх інших майданчиках. «Я прийшов погрітись біля цього вогню, і сподіваюсь, що я буду такий не один», — метафорично резюмує він.
Більше соцмереж, хороших і різних
Працюючи над цим текстом, dev.ua також звернувся за коментарями до фаундерів інших українських нещодавно створених соцмереж. Ми спитали, як знайти свою нішу й аудиторію та які перспективи мають подібні продукти, зважаючи на монополізацію ринку «цифровими імперіями». А ще — як подолати загальний скепсис щодо таких продуктів.
Валерія Чоботок/Єгор Комаров. Фото з їхніх соцмереж
Засновник соцмережі Pleex Єгор Комаров вважає, що успіх нових соціальних мереж сьогодні значною мірою залежить від того, наскільки глибоко й точно вони розуміють потреби своєї цільової аудиторії. З його слів, ринок соціальних мереж переживає фундаментальні зміни.
«Ми бачимо, як глобальні платформи поступово перетворюються на медіа-ресурси й втрачають ту автентичність і безпосередність, які свого часу зробили їх популярними. Саме тому шанс для нових проєктів полягає не у спробі змагатися із технологічними гігантами, копіюючи їхній функціонал, а в знаходженні своєї унікальної ніші — за національною ознакою, інтересами чи новим, раніше не представленим функціоналом», — переконаний Єгор Комаров.
На думку фаундера Pleex, сьогодні ми спостерігаємо початок тихого краху глобальних соцмереж, а головна причина цього полягає в тому, що аудиторія прагне більш автентичних і локальних комунікаційних просторів, де немає надлишкового тиску реклами, де зберігається особистий контакт і формуються якісніші соціальні зв’язки.
На питання, чому ж жодна українська соціальна мережа досі не стала по-справжньому популярною, Єгор Комаров відповів — основна причина в тому, що більшість попередніх спроб зводилася до копіювання вже існуючих форматів, як правило, Facebook чи ВК, без реального глибокого аналізу потреб української аудиторії.
«Дуже часто бракувало унікального бачення, достатніх інвестицій часу, ресурсів і наполегливості, щоб довести справу до стабільного результату. Крім того, змінити поведінкові звички аудиторії, які формувалися десятиліттями, завжди складно», — констатує він.
На переконання Єгора Комарова, далеко не всі успішні продукти у світі були такими через ідеально прораховану стратегію — багато з них ставали успішними просто тому, що їхні автори вірили у свою ідею і робили те, до чого лежало їхнє серце. «Тож головна моя думка: якщо є бажання та натхнення створювати нову соціальну мережу — треба просто брати й робити. Бо успіх не завжди залежить від бездоганного плану, але завжди залежить від щирості, наполегливості та справжньої цінності, яку продукт пропонує людям», — вважає він.
«Наш світ переповнений фейковістю та брехнею, якраз сучасні медіа зробили це з нами. Вони провокують нас на постійний скролінг, крадіжку чиєїсь особистості або просто втрату часу. Депресія та тривожність стали новою нормою для теперішнього покоління користувачів соціальних медіа. Саме тому настав час нового. Час справжнього», — каже Валерія Чоботок.
З її слів, сучасні тренди показують, що люди хочуть бачитись в реальному житті, а також будувати реальні глибокі дружні відносини. «Звичайно, що будувати соціальну мережу дуже важко, адже ти маєш переконати й закохати людину в продукт і зробити так, щоб ця людина розповіла своїм друзям, а ті своїм друзям. Досягти цього ефекту достатньо важко, адже ринок соціальних мереж перенасичений, люди звикли отримувати все й відразу. Саме тому нова соціальна мережа має бути не схожою ні на яку сучасну соцмережу», — вважає кофаундерка svoi.
Зі слів Валерії Чоботок, нова соцмережа має тримати фокус на людині, а не на тому, як продати цю людину своїм рекламодавцям. Але тут постає питання монетизації, яка буде sustainable та не буде порушувати права людини.
«Потенційною причиною, чому жодна соцмережа з України поки не стала світовою, може бути в тому, що багато українських стартапів спершу починають з України, чий ринок дуже відрізняється від європейського та американського. Саме тому, svoi. відразу почали з роботи з міжнародним ринком і поступово залітаємо в різні європейські ринки», — додала вона.
Валерія Чоботок виділила свій головний меседж — робити нову соціальну мережу дуже складно, але можливо. Власне, ми теж не маємо проти цього жодних заперечень.
«Поки що працює на сервері за $4 на місяць». Айтівець із 18-річним досвідом створив платформу для метчу людей за інтересами для спільного дозвілля. Як працює Hvirtka та хто може долучитися
Що робити, щоб ваші твіти не блокували кремлеботи. Інструкція
Соціальна мережа Twitter — один з головних майданчиків для поширення інформації про війну в Україні західній спільноті. Але де правда про війну, там відразу з’являються боти Кремля, які кидають страйки. Розповідаємо що робити, аби ваші твіти не блокували.
Битва за розум. Як Facebook і Twitter спинили операцію США, спрямовану проти російської пропаганди в соцмережах
Twitter, Facebook і Instagram видалили низку облікових записів, які були спрямовані проти російської пропаганди і боролися з нею в тому числі і за допомогою мемів. За словами дослідників, кампанія тривала майже 5 років. Розповідаємо головне з матеріалу Vice.
Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот
Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі