Блог

Культурний «метч»: як зрозуміти, що роботодавець «ваш» 

На якому етапі знайомства з компанією можна дізнатися про її культуру? Інколи — вже з опису вакансії, і набагато більше — безпосередньо на співбесіді. Чим довший процес відбору в компанії, тим більше шансів глибше пізнати її справжні цінності. Сьогодні ми використовуємо вираз culture fit, який окреслює нашу сумісність з роботодавцем. Хоч сам термін зʼявився ще у 1980-х, на наших теренах йому тільки зараз починають приділяти належну увагу. І це так само важливо (а інколи й важливіше) як досвід, навички чи умови праці. Інакше, ви як фахівець, ризикуєте опинитися там, де не будете щасливі, а компанія може отримати «не ту» людину на позицію. 

«Культура їсть стратегію на сніданок» — цей вислів працює для відносин між фахівцем і роботодавцем. Це можна порівняти з кімнатними рослинами. Якщо поставити, скажімо, монстеру в освітлене місце під протяги, її листя швидко засумує, тоді як в затишній тіні вона швидко зростатиме. Чи робить це монстеру поганою рослиною? Ні. Чи робить це сонце, чи тінь поганим місцем? Теж ні. Що погане в цьому випадку — це mismatch, тобто, відсутність взаємовигідного співпадіння.

Що для вас найважливіше у вашій роботі? З ймовірністю 90% можу сказати, що ви відповіли: «Люди». Насправді для вас важливі цінності ваших майбутніх колег і їхні моделі поведінки. А отже, важливо з’ясувати саме це. Щоб краще зрозуміти, яке робоче середовище буде ідеальним саме для вас, підготувала «червоні прапорці» та запитання, які допоможуть «помацати» культуру компанії.

Як визначити, чи компанія «ваша»

Розглядаючи можливість нового професійного виклику, визначте ваші очікування від потенційного роботодавця. Зробіть список найважливіших факторів та мотиваторів. І це не просто перелік — це запорука вашого добробуту. Приміром, одне з нещодавніх досліджень показало, що майже дві третини фахівців переконані: поганий «метч» з культурою компанії робить їх нещасними на роботі. 

Тому, для початку, проаналізуйте власний робочий досвід. Чи, за його відсутності, зверніться до друзів та знайомих. Питання, які допоможуть виявити важливі для вас пункти:

  • Що надихало в роботі чи, навпаки, призводило до незадоволення?
  • Які речі впливають на вашу продуктивність: колеги, завдання, мета компанії? 
  • Чи імпонує вам працювати в команді, чи самому?
  • Як ви сприймаєте зворотний звʼязок і критику?
  • Наскільки вам легко адаптуватись? Наскільки ви гнучкий?
  • Чи є у вас бажання та мотивація допомагати колегам? Якщо так — то за яких умов? 

Щоб конкретизувати та виокремити головні пріоритети у своїх цінностях, можна скористатися Career Values Card Sort чи Personal Values Questionnaire. Ці інструменти допоможуть швидко впорядкувати свої переконання. А ще — сфокусують увагу на важливому, допомагаючи задавати більш точні та обдумані питання. Зрозуміло, що очікування можуть змінюватись з часом. Тому варто переглядати свій список при кожній наступній зміні посади чи роботи, щоб переконатися в його актуальності. 

Через запитання до чіткого розуміння 

Використовуйте створений список цінностей й мотиваторів, щоб знайти той самий fit з компанією. 

Приміром, проведіть власне мінідослідження, аналізуючи інформацію на вебсайті компанії та відгуках про неї на профільних сайтах. Так, не всі можуть бути правдиві чи релевантні, але певне враження ви отримаєте. А якщо ви маєте змогу поспілкуватися зі співробітниками, які тут працюють чи працювали, обов’язково скористайтеся цією нагодою. 

Сприймайте «СПІВбесіди» як можливість виявити власні «червоні прапорці». Цей час важливий і для обох сторін. Роботодавець — зрозуміє, наскільки ви відповідаєте корпоративній культурі. Ви маєте перевірити, чи відповідають цінності вашим очікуванням. 

Підготуйте запитання до потенційного роботодавця. Це ваш шанс сформулювати правильне враження про нього. Адже, відповіді роботодавця допоможуть вам знайти відповідність зі своїм списком цінностей. 

  • Як би ви описали робоче середовище?
  • Який стиль управління переважає в компанії?
  • Які цінності компанії?
  • Як виглядає баланс між роботою та особистим життям у вашій компанії?
  • Як виглядає розвиток та кар'єрне зростання?
  • Які три речі необхідні для успіху в цій посаді?
  • На які заходи ви ходите поза робочим часом?
  • Як найкраще працювати команді у цій ролі?
  • Як ви описали б корпоративну культуру?

Список не вичерпний і може бути розширений відповідно до ваших преференцій. Можете підготувати кілька ситуативних питань, які допоможуть отримати більш розширену відповідь. Наприклад, якщо вас турбує атмосфера, можна поцікавитися, чи виникають конфлікти в команді та як вони вирішуються.

Під час інтерв’ю звертайте увагу не лише на його структуру, але й на тип запитань. Аналізуйте своє інтуїтивне враження та будьте уважними і переконайтеся, що отримали відповіді на всі ключові питання.

Поширені «червоні прапорці»

А тепер давайте розглянемо поширені недоліки у корпоративній культурі. Їх не завжди легко виявити, але на них варто звернути увагу.

Опис вакансії

Якщо в описі вакансії не чітко визначені очікування та завдання, і під час співбесіди згадуються вже зовсім інші деталі — це прапорець. Можливо, на вас чекатимуть інші обов’язки, які ви не були готові прийняти.

Нечіткі відповіді на запитання 

Помічаєте, що представник компанії не впевнений у своїх відповідях? Неохоче ділиться інформацією про кар'єрні можливості, графік, бенефіти, навчання тощо? Це може свідчити про невідповідність умов опису у вакансії.

Брак прозорості під час найму 

Якщо у процесі найму ви не розумієте весь його процес та не маєте доступу до повної картини щодо ваших майбутніх обов’язків, — це тривожний сигнал. Можливо, така сама непрозорість панує і всередині компанії.  

Репутація

Зараз за кілька кліків можна знайти відгуки на вашого потенційного роботодавця. Використовуйте Glassdoor, DOU та інші платформи, де можете виявити найбільш повторювані скарги. Вони можуть слугувати вашим першим прапорцем.

Наш досвід в culture fit

Зазвичай в компаніях процес найму досить структурований. Він має чітко визначені очікування цінності, поведінкові характеристики, а також механізм їхньої оцінки.

Наприклад, в Railsware ми перш за все визначили наші ключові цінності та чітко прописали їх як у внутрішніх документах, так і і на нашому сайті. Вони є максимально зрозумілими та чіткими, що дозволяє нам виявити базову відповідність вже у письмовій комунікації. Наприклад, коли кандидат проявляє нетактовність, зарозумілість чи навіть не намагається фільтрувати слова — це точно не «наша» людина.

Іноді «червоні прапори» можуть бути неочевидними на початку спілкування. Проте зазвичай вже на першій співбесіді можемо помітити поведінку, яку не хотіли б бачити в своїй компанії. Наприклад, коли ми проводимо інтервʼю з кейсами та обговоренням попереднього досвіду, ми спостерігаємо за поведінковими патернами, переконаннями, мотивацією, цінностями кандидата. Це дозволяє отримати зрозумілу картину того, що його чи її мотивує. Також під час таких інтервʼю можна легко виявити лицемірство або брехню. Маніпуляції зазвичай відчуваються як на рівні мови тіла та емоцій, так і в логічній плутанині.

Кандидат має сильні хард-навички, але є питання до його софт-скілів? Ми можемо передати ці занепокоєння команді, яка проведе технічне інтервʼю. І вже їхній фідбек щодо зручності спілкування допоможе переконатися, чи підходить він нашій команді. Адже чим більше людей залучені до відбору, тим краще оцінити кандидата за поведінковим патернам чи підходу до роботи. Та й самому пошукачу дозволяє зрозуміти краще культуру компанії через розмови з різними представниками потенційної команди.

Шукати своє

У світлі сучасних реалій та розмов про різноманітність, важливо зрозуміти, що відповідність культурі в компанії — це не про дотримання дрес-коду чи навички етикету. Вона визначається поведінкою, цінностями, комунікацією та середовищем, в якому працюють люди. Якщо людина відчуває себе комфортно в робочій атмосфері, вона буде більш щасливою та продуктивною. 

І, насправді, під час пошуку роботи найбільший ризик — не отримати відмову, а опинитися в місці, яке «не твоє» і де ти не відчуватимеш себе комфортно та продуктивно. Тому, щоб знайти ідеальний метч, варто максимально обмінятись інформацією щодо очікувань та потреб з обох боків. І коли більшість пунктів співпадає, схоже, і фахівець, і роботодавець знайшли свій perfect match.