🚨⚡🚨 Біткоін по $100к. Час встановлювати Trustee Plus і випускати картку для розрахунків безкоштовно 👉
Марія БровінськаРобота
3 квітня 2023, 11:00
2023-04-03
«У мене є жарт, що на будь-яке питання у сфері менеджменту є єдина правильна відповідь: «It depends!». Хто такий Delivery Manager: огляд професії від Христі Слободян
Продовжуємо цикл матеріалів про ІТ-спеціальності. Кожну описує «типовий представник» — досвідчений фахівець і просто авторитетний колега, та сама людина, яка знає всі таємні куточки своєї професії. Ми сподіваємося, ці матеріали допоможуть школярам, студентам, перекваліфікантам, студентам і всім тим, хто зацікавлений у виборі ІТ-спеціальності. Цикл не тільки допоможе оцінити перспективи, а й дасть можливість краще зрозуміти індустрію й особливості професії зсередини. Обговорюйте і доповнюйте матеріал в коментарях, щоб зробити його ще корисніше.
Сьогодні своїм досвідом ділиться Христя Слободян, Delivery manager в Capgemini Engineering.
Як я стала Delivery manager
Я в ІТ з 2004 року, з четвертого курсу університету. Навчалася на прикладній математиці, відповідно, мій шлях розвивався досить логічно. Першою роботою було ручне тестування і трохи автоматизованого. Але доволі швидко у мені помітили лідерські здібності та здатність організовувати роботу. За роки два-три я вже почала працювати в менеджменті. Тобто, спочатку я була тестером, потім — тест лідом, потім — асистенткою проєктного менеджера, потім PM з одним проєктом, потім з кількома. Я органічно росла, мені приходили можливості, які в природний спосіб докидали обов’язків, змушували знайомитися з більшою кількістю людей, процесів. Мабуть, мені пощастило з першими керівниками. Вони бачили край моїх вмінь і потрохи відсували межу зони комфорту, давали пробувати все нове, нове і нове.
Тепер у мене більш як 15 років досвіду на різних менеджерських посадах, три з них я працюю у Capgemini Engineering (раніше — Lohika).
В останніх двох компаніях моя посада — Delivery manager.
Я мала справу і з великими проєктами (найбільший — на 180 інженерів), і з зовсім маленькими (від кількох розробників). Це була класична розробка або підтримка наявних продуктів, надання певних сервісів. Був у мене відділ сисадмінів, були R&D ініціативи. А ще дуже різні клієнти — з Європи, США, Канади. Як стартапи, так і великі організації. Треба визнати, що з різноманітністю менеджерських задач мені теж дуже пощастило.
Чому менеджмент
Менеджеркою я стала не тому, що мені не подобалося тестувати, а тому, що на той момент був запит в людях, які вміють організовувати. А я, як виявилося, мала до цього задатки. В ІТ, якщо людина на своєму місці працює добре, то вона росте. Наприклад, звідки в нашій компанії беруться Delivery manager? Переважно, це люди, які виходять із Team Lead, з технічних спеціалістів, які були такими хорошими інженерами, що могли допомагати іншим бути хорошими інженерами. Завдяки цьому ставали Team Lead-ами — поєднували технічну роботу і організаційну. А згодом отримували ще більше відповідальності і переходили в менеджмент.
Але мій тодішній директор сказав, що мені дуже добре вдається працювати з людьми і наполегливо радив триматися менеджерського напрямку, а не «вовтузитися з кодом». На той момент, було можливо трохи образливо, що у мені не побачили технічного інженера. Але зараз, після всіх цих років у професії, думаю, що той директор дав мені непогану пораду.
Хто такий Delivery manager
«У мене є жарт, що на будь-яке питання у сфері менеджементу є одна єдиноправильна відповідь: «It depends!». Так само і з тим, хто такий Delivery manager. Якщо абстрактно, найбільший біль і ціль цієї людини — delivery. Що означає, переконуватися, що команда успішно виконує цілі, які ставить клієнт, «деліверить» певну цінність у вигляді продуктів, релізів, сервісів. А конкретні деталі вже залежать від контексту.
Ця позиція в різних компаніях може включати дуже різні обов’язки. Що більше, навіть у межах однієї компанії, вона дуже залежить від проєктів, з якими доводиться працювати. Це елементи проєктного менеджменту, робота з людьми, найм команд, супровід зростання людей, може бути фінансове управління проєктом, елементи сейлз роботи.
Натомість більше працювати з клієнтом і його рівнем задоволення нашими послугами. Але якщо я бачу, що у команди не все йде гаразд, то включаю режим zoom in, більше розбираюся в деталях, беру активнішу участь у щоденних справах проекту, скажімо впродовж кількох спринтів, чи поки ситуація не стабілізується. Зазвичай, на більшому проєкті це частіше zoom in режим, на менших — zoom out.
Які функції Delivery manager
Візьмемо для прикладу одного з моїх актуальних клієнтів. Це доволі велика організація, з певними цілями на квартал, дедлайнами, часом fixed price задачами. Тут важливі елементи проєктного менеджменту: побудувати квартальний план розробки (роадмапу), зробити оцінку зусиль, порахувати бюджет. А ще звітувати, планувати спринти, налагоджувати співпрацю з іншими командами, вендорами. Девелопери працюють в agile-командах, а я допомагаю з загальною координацією роботи.
Але точково з інженерами теж перетинаюся. У нашій компанії Delivery manager також залучені у performance evaluation процес, побудову планів розвитку інженерів, надавання зворотного зв’язку. В часи активного росту компанії моя робота також включає підбір нових людей на проєкт, співбесіди з кандидатами, роботу з пропоузалами для потенційних клієнтів тощо.
У моєму тижні є регулярні дзвінки з клієнтами, та моїми Team Lead-ами (раз чи двічі на тиждень), є стендапи команд, на які я теж вибірково ходжу, є церемонії відповідно до agile підходу — планування, ретростпективи тощо. Залежно від того, на якому етапі кварталу ми перебуваємо, є додаткові активності. Якщо наближається планування, то це розмови на тему пріоритетів, залежностей, пропрацьовування проблем. Середина кварталу — можна змістити фокус, наприклад, на технічні покращення, які клієнт нас не просить робити, але у них є потреба, або оптимізацію певного процесу.
Основні мої групи стейкхолдерів — це продуктова команда та інжиніринг менеджери на стороні клієнта, моя власна команда та інші девелопмент команди, залучені в наш проєкт.
Яка цінність роботи Delivery manager
Як на мене, необхідність цієї посади визначається рівнем зрілості команди розробки та рівнем зрілості клієнта. Якщо команда навчена працювати в Agile, Scrum, SAFe, то ці підходи вже дають відповіді на багато питань, а в центрі цих парадигм — самоорганізована зріла команда. Але буває, що на стороні клієнта відбувається хаос. Тоді, щоб не заважати команді працювати, Delivery manager пробує побудувати процес, натренувати клієнта, переконатися, що на стороні клієнта є правильні ролі. Наприклад, Product owner. Адже якщо немає людини, що чітко пояснює запит, то навіть найкраща команда не зробить чудо, буде розчарування і різні очікування.
Тут менеджер виступає таким собі перекладачем, ментором, людиною, яка уважно слухає, помічає, що не працює, і налагоджує процеси. А потім, коли перша фаза цього налагодження пройдена, проєкт став на рейки, Delivery manager може трохи відійти. Менеджер має прагнути до того, щоб система була саморегульована, люди росли, могли справлятися без нього.
Які навички необхідні Delivery manager
Якщо це м’які навички, то це перш за все комунікація — управління конфліктами, бізнесова комунікація, розуміння, як працювати з різними стейкхолдерами, вміння презентувати думку в різних формах — в презентації, в листі, в документі.
Щодо хард скілів, то вони класичні управлінські — має бути достатньо знань про планування, запуск, управління ризиками. Ну і звісно, мати за плечима досвід різноманітних ситуацій, коли ти був в ролі менеджера чи організатора. Я не дуже вірю в історію, коли людина прийшла з університету чи курсів, навіть хороших, і відразу стала Delivery manаger.
Delivery manager community
Для менеджера важлива широта сприйняття, усвідомлення того, наскільки різноманітними можуть бути ситуації, з якими ми стикаємося. І вміння до них пристосовуватися. Тому класно, що у нас в компанії є Delivery managers community.
У нас є речі, які в цьому плані драйвить компанія, наприклад, спеціальні інтроспективи, де колеги презентують свої кейси, аби доповнити ними портфоліо компанії. Але в якийсь момент я відчула, що потрібно ще щось. Місце, де можна було б відверто ділитися, через що ми проходимо як менеджери, в яких моментах буває складно, і як зрештою вдається з цим впоратися. У мене була потреба бачити, що відбувається в компанії ширше, не в рамках моїх проєктів, а в рамках цілої організації (тільки в Україні у нас близько 1300 людей, не кажучи вже про інші центри розробки по світу).
Для того, щоб така спільнота народилася, треба хоча б кілька людей, які загоряться цією ідеєю. У нашому випадку це були: я, Михайло Дяченко та Іванна Мельник, мої колеги з Одеси. Я зачепила тему, що нам було б добре мати екосистему, де ми можемо ділитися всім. Байдуже, чи це щось формальне (типу прикладів шаблонів для заповнення, коли стартує новий проєкт), чи неформальне (скажімо, «Не можу знайти такого спеціаліста, чи може хтось позичити на два тижні?»). Так ми створили Delivery managers community. Це неформальне об’єднання Delivery manager-ів компанії, яке з часом почало приваблювати також керівників з інших підрозділів, не лише інжинірингу.
Ми придумали кілька рубрик, в рамках яких організовуємо зустрічі. Наприклад, у DM Guests ми запрошуємо людей з сусідніх відділів компанії, де вони розказують, чим займаються; DM Hot topics — це обговорення актуальних тем (типу, як мотивувати людей під час війни; як працювати в умовах ре-організації в компанії; чи, скажімо, про нашумілий Chat GPT і чим він може бути нам корисний). DM Stories — це рубрика, де менеджери розповідають про свій кар’єрний шлях, про речі, які їм важливі в роботі, коротше ближче знайомляться між собою. І ще є навчальні активності, DM Learning. В організації комьюніті задіяний «оргкомітет», який час від часу поновлюється добровольцями (зараз нас у ньому 5-7 активних учасників), ми плануємо зустрічі на кілька тижнів вперед.
У мене є відчуття, що наша спільнота зіграла важливу роль і в часи COVID-пандемії, і на початку повномасштабної війни. Усі були певною мірою розгублені, але у нас був додатковий майданчик, щоб зідзвонитися і просто поговорити: «Як ви?», «З чим стикаєтеся?», «Як даєте собі раду?». Від менеджера очікують стійкості, що він буде збирати і тримати в тонусі свою команду, але менеджер — це людина, якій теж потрібна підтримка. А маючи спільноту людей одного рівня, можна поділитися, почуватися комфортно, дозволити собі зізнатися, що страшно, що морально важко десь. Насправді, наша комьюніті розворушила значно більшу аудиторію, бо у наш general чат згодом прийшли і всі Engineering managers, і директори, і керівники інших відділів.
Як стати Delivery manager?
Якщо я, наприклад, Team Lead, і націлююсь на позицію Delivery, скоріше за все, мені буде не вистачати якраз хард скілів проєктного менеджменту. Те, що покриває Project Management Body of Knowledge, — це книга, майже як енциклопедія від Project Management Institute, про різні фази проєкту, що там в кожній відбувається. Це класика, яку зазвичай проходять всі менеджери. Також Agile, Scrum, Kanban і все, що з ними пов’язано. Якщо доречно, то SAFe, LeSS чи інша методологія масштабування Agile.
На практиці Team Lead мав би повідомити своєму керівнику, куди би він хотів рухатися. Тоді керівник трішки привідкриває для нього завісу того, що відбувається на цій посаді, створює додаткові можливості здобути необхідний досвід. У нас, в Capgemini, ми даємо можливість пробувати все на практиці — або робити більше на своєму проєкті, або ж паралельним залученням до якихось pre-sale активностей чи внутрішніх проєктів компанії. У такому випадку і людина, і керівник бачать, готова вона змінити роль чи ні.
Також в Сapgemini Engineering є можливість, пройти дружню співбесіду з чинними Delivery або Engineering managers. У них є чекліст soft та hard навичок управлінця. Так теж можна виявити, чи ти вже готовий до позиції з точки зору знань, чи маєш якісь прогалини. Тоді колеги можуть порадити, як їх підтягнути: курси, книжки чи нові практики, які варто було б запровадити на поточному проєкті. На мою думку, найлегший спосіб запустити своє зростання — це заручитися підтримкою ментора, керівника чи досвідченішого колеги. Розпитувати і дивитися, як все відбувається.
Найцікавіші речі трапляються, коли ми крутимо головою вправо-вліво, пробуємо себе в інших ролях. А може я на конференціїї виступлю? А тут тренера шукають, може піду? А там якась ще ініціатива нова, можу помогти їм з організацією. Чим більш зацікавленими очима ми роззираємося кругом, чим більше питань ставимо, чим більше різного пробуємо, тим більш природно та органічно відбувається наше зростання. І зрештою, не виникає питань, яку книжку прочитати, щоб отримати нову позицію :)
«Я не шукав роботу, мене звабили. Team Lead мене змусили стати». Історія Senior AQA, який увійшов в IT у 39 років, і вже 10 років про це не жалкує
Діма Наумов — Senior AQA в Capgemini Engineering. 10 років він працює тестувальником, і готовий ламати всі можливі стереотипи про вхід в IT. Діма став айтішником у 39 років, залишивши успішну кар'єру в фінансовому світі та продажах.
Свою історію чоловік розповів dev.ua.
«Я не розуміла, як ми можемо вижити». QA-інженерка Capgemini та мати 4 дітей з Горенки про війну, роботу з бомбосховища та евакуацію
Людмила Білоброва — QA інженер з 12-річним досвідом. З січня вона працює в компанії Capgemini Engineering. Людмила — з мальовничої Горенки під Києвом. Вона — мати чотирьох дітей, яких виховує без чоловіка. Війна докорінно змінила плани на життя жінки — разом з дітьми Людмила тиждень переховувалась у шкільному підвалі, проте продовжувала працювати, аби не завалити проєкт. Наразі ж вона з дітьми у безпеці. Та шлях до спокою був непростим.
dev.ua публікує розповідь Людмили про те, як війна змусила жінку, яка ледь не загинула під мінометним обстрілом, втекти з України. Та навіть зараз Людмила впевнена, що ми переможемо, і вони з дітьми повернуться додому та відбудовуватимуть Україну.
З України на батьківщину Дракули. Як влаштуватися в Румунії втікачам з України: досвід Talent Manager Capgemini Engineering
Румунія — одна з найпопулярніших країн серед українців, які втекли від війни з власних будинків. Talent Manager у компанії Capgemini Engineering Ірина Келембет займалася релокацією співробітників з України до цієї країни. Вона розповіла dev.ua всі секрети комфортного життя в Румунії та свою яскраву історію.
Як українські компанії пережили 2021: кадрові ротації, зарплати, команди. Мікрозріз з інсайтами
Вже скоро IT-компанії наввипередки побіжать залучати нових спеціалістів на перегрітому ринку, пропонуючи їм величезні зарплати. dev.ua розпитав компанії про те, як вони пережили рік, що минув. Підсумки — хороший орієнтир для того, аби досягти більшого у новому році.
Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот
Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі