«Рекомендували мати совість». UI/UX Designer поскаржилась на замовника, який недоплатив їй за роботу. Що сталося?
UI/UX Designer Катерина Рибальченко поділилася досвідом про те, як, зробивши роботу, не отримала повну оплату за неї.
UI/UX Designer Катерина Рибальченко поділилася досвідом про те, як, зробивши роботу, не отримала повну оплату за неї.
«Обережно, шахраї! І це, на жаль, не клікбейт, а правда. Памʼятаєте, я говорила, що мені щастить на людей? Забудьте. Розказую все послідовно.
Мені в LinkedIn надійшов запит від замовника про створення CRM-системи. Домовились про зустріч, обговорили всі деталі, я отримала свій аванс і почала працювати. Кожен етап погоджувався із ним, вносились відповідні правки (їх було небагато). Та і загалом працювати було дуже легко», — розповіла Катерина.
Перед останньою зустріччю дівчина помітила, що людина почала повільно давати відповіді. «Думаю: „Ну ок, зайнята людина, робота“). А насправді це був перший червоний прапорець», — каже вона.
Далі Катерина запланувала фінальну зустріч із замовником, на яку він не прийшов, а потім переніс на інший день. «Думаю: „Ок, розумію, робота важливіше“) — другий ред флег», — зазначила дівчина.
«Після останньої зустрічі, на якій взагалі не було правок, а тільки: „Ок, мені все подобається“, я порахувала й написала, скільки ще грошей чекаю за свою роботу (файл, звичайно, відправляю вже після оплати), у відповідь отримала: „Маю зробити фінальний кол із замовником“», — розповідає дизайнерка.
Після цього контактна особа зі сторони замовника зникла на тиждень.
«Думаю: „Ладно, робота, свята, може зайнята“. Домовились на зустріч вчора. О 21:40 відбулась ця зустріч — „фідбек від замовника“ (бо виявилось, що людина не замовник, а посередник). Я знову показала дизайн, де мені вже у два голоси (додався ще жіночий) казали, що все не так. На мої слова: „Ми з вами все узгоджували й вам усе подобалось. Чому не говорили, що щось потрібно змінити?“ не отримала відповіді. Питання були навіть до кольорів, які вже давно були ним же і затверджені, та до шрифтів, що також затверджувались на перших зустрічах», — зазначила Катерина.
Після цього вона отримала повідомлення: «Ми вирішили відмовитись від дизайну». «На моє: „Окей, заплатіть за пророблену роботу“ отримала море інформації, що в дизайні й правила порушені, і кольори не ті, і взагалі дизайн не той. Грошей мені не заплатили, а рекомендували, дослівно: „мати совість“», — розповіла вона.
«Сказати, що я в шоку — нічого не сказати. Я вірю в людей, довіряю їм, але після цієї ситуації вже не знаю, як повинна себе поводити. Це зі мною вперше (сподіваюсь, і востаннє). Задумалась над створенням договору», — поділилася дівчина.
Допис Катерини зібрав понад сотню коментарів. Ми обрали найцікавіші з них.
Олексій Широков, UI/UX Designer, вважає, що варто складати договір та просити або розробити брендбук і UI kit, який потім затвердити, щоб була основа. «Бо були історії „Ви будете переробляти поки нам не сподобається“. Усе затверджувати підписами та знаходити компроміс. Правки — їх коменти у „Фігма“. Виставляти рахунки за свої послуги, якщо така історія», — зазначив він.
Аналогічний досвід мала й дизайнерка Марія Бахмацька. «На майбутнє до всього іншого додати ведення аудіозапису на колах. Кількість безкоштовних правок якщо замовлення велике обговорювати, краще так, договір. Оплата за кожен невеликий пройдений етап», — зазначила вона.
На думку Святослава Гузя, Product Designer, має бути ФОП і договір. «Але якщо у них ФОПа нема, то договір можна вважати не дійсним. Я теж мав схожу ситуацію на дуже великому проєкті на $15 000, де замовники просто відмовились від подальшої співпраці бо „не так порахували“, але там робота ще не була зроблена повністю», — каже він.
«Зазвичай гарна тактика в такому випадку, коли не впевнений. чи доплатять тобі — брати передплату стільки, скільки б було достатньо для самого контракту. А післяплатою брати тільки бонус, по суті. Звичайно, це трохи важче. Але ж… Або брати більше, ніж 50% передплати, або набрати хоробрості й не соромитися оцінювати себе вдвічі дорожче», — зазначив Юрій Лаврешин, Data Analyst.
Євген Ткаченко, UX/UI designer, вважає, що якщо проєкт довготривалий, передплата має бути у розмірі 30–50%. «Далі — оплата поетапно, та, звісно, обговорити кількість правок і вартість, якщо вийшли за обговорену кількість. І виходить, що максимально погане, що може статися, — це ви не доробите проєкт до кінця. Але повну оплату вашої роботи отримаєте в будь-якому разі», — зазначив він.