"Гра в кальмара": 6 курсів, які допоможуть краще зрозуміти корейський серіал
Критика капіталізму, теорія ігор і корейська культура — зібрали цікаві онлайн-курси, які допоможуть краще зрозуміти Всесвіт гучного корейського серіалу «Гра в кальмара».
Критика капіталізму, теорія ігор і корейська культура — зібрали цікаві онлайн-курси, які допоможуть краще зрозуміти Всесвіт гучного корейського серіалу «Гра в кальмара».
Що змушує героїв серіалу Брати участь в божевільних іграх на виживання? В першу чергу, мотивація отримати виграш, але водночас фундаментальна і інстинктивна тяга до гри. Цю концепцію сформулював нідерландський історик і культуролог Йохан Хейзінга в трактаті «Homo Ludens» («людина грає»). На його думку, принцип гри лежить в основі культури і цивілізації, при цьому її ключова властивість — це напруга і невизначеність.
Інше питання — чи можна зламати гру і знайти до неї універсальний ключ? Вивченням цього питання займається теорія ігор — математичне моделювання стратегічної взаємодії між раціональними та ірраціональними агентами. А якщо простою мовою — пошук оптимальної стратегії виграшу. Наприклад, чи можна при грі в ттакджі (ddakji, або конвертики) розрахувати вірний кут, який допоможе перевернути конверт опонента?
На курсі ви познайомитеся не тільки зі стратегіями, але і з популярними концептами, наприклад, з кооперативною теорією ігор і Байєсівськими іграми (іграми з неповною інформацією).
Якщо ви вже знайомі з теорією, можете пройти курс більш просунутого рівня, також розроблений Стенфордським університетом спільно з Університетом Британської Колумбії.
«Гра у кальмара» — це, в першу чергу, байка про сучасне капіталістичному суспільстві. Про це говоривши режисер серіалу Хван Дон Хек: «Я хотів відобразити екстремальну змагальність, притаманну сучасному капіталістичному суспільству. Часто вона нагадує перегони на виживання». Дійсно, головних героїв на участь у грі штовхають зовнішні обставини, які змушують їх ризикувати всім заради можливої грошової винагороди.
Капіталізм критикує й автор курсу на Udemy, економіст Річард Дункан. На його думку, світова економіка давно перебуває в кризі та балансує на межі колапсу — ще трохи й світ скотиться в нову велику депресію. Експерт показує, як послідовно суспільство рухається до колапсу, але в той самий час пояснює, як його можна запобігти. Дункан фокусується на політиці США, але багато уроків можна екстраполювати й на інші країни — будь то Білорусь або Південна Корея. У Кореї ці питання особливо актуальні — борг домогосподарств в країні вже дорівнятися з розміром ВВП, а розрив у доходах населення посилюється з кожним роком.
Цинізм самої зав’язки «Гри в кальмара» розкриває моральні проблеми суспільства — на що готова піти людина заради вигоди і як матеріальне багатство співвідноситься з моральними орієнтирами (і чи співвідноситься взагалі)? Деякі відповіді на ці питання можна знайти в курсі від Єльського університету, який веде професор психології та когнітивних наук Пол Блум. Як пояснити доброту і жорстокість, звідки береться почуття правильного і неправильного, чому люди так часто розходяться в думках з моральних питань? Програма зачіпає й інші важливі теми — релігію, сім’ю, вплив культури на моральний вибір людини. Відмінний контент для всіх, хто приходить в себе після жорстоких сцен з «Гри в кальмара».
Серіал відображає кризу не тільки капіталізму, а й відносин між людьми. Соціальна нерівність руйнує сім'ї й формує токсичні патерни — досить подивитися, як злидні впливають на одного з головних героїв Сон Кі Хуна і на його спілкування з матір’ю.
Курс від університету показує, як трансформувалося корейське суспільство за останні десятиліття. Автори розбирають, як зміна категорій мужність/жіночність вплинула на соціальні, культурні та політичні процеси, а заодно і на людей. Особливу увагу на програмі приділено питанням сім'ї, сексуальності, гендеру.
Ще один курс про корейську культуру допоможе краще зрозуміти не тільки соціальні проблеми Південної Кореї, а й культури країни в цілому — в тому числі жанр K-pop і K-драми. Автори зачіпають популярні стереотипи навколо корейців — наприклад, думка, що всі жителі Кореї — завзяті сперечальники (і, відповідно, любителі азартних ігор). Звідки взагалі беруться такі упередження, і як культура — в тому числі серіали — їх підживлюють?
Підкреслена жорстокість щодо персонажів серіалу, а також яскраві візуальні образи та костюми в «Грі в кальмара» відсилають до жанру манги. За словами режисера серіалу Хвана Дон Хека, головними джерелами натхнення для нього були японська манга і корейська манхва, в тому числі комікс «Королівська битва» в жанрі жахів. Деякі механіки зі своїх улюблених творів — наприклад, ігри на виживання — Дон Хек відтворив в серіалі.
На курсі від Domestika ви дізнаєтеся, як створюються персонажі манги, а саме які архетипічні герої існують, які риси їм властиві. А заодно навчитеся робити начерки й створите свого першого персонажа з продуманим характером і сюжетною аркою.
По темі: Серіал «Гра в кальмара» став найпопулярнішим за всю історію Netflix