🚀💳 Trustee Plus - більше ніж криптогаманець з європейською платіжною карткою. Спробуй 👉
Олександр КузьменкоГаряченьке
19 березня 2024, 20:07
2024-03-19
«Кібербезпека опинилася не в найкращому стані». Нові подробиці того, як проходила атака на «Київстар»
Видання Forbes Україна відтворило картину нападу хакерів на найбільшого мобільного оператора України «Київстар». Опитані фахівці з кібербезпеки кажуть, що компанія мала добре влаштовану кібербезпеку, водночас деякі анонімні джерела вважають, що вона була «не в найкращому стані».
Видання Forbes Україна відтворило картину нападу хакерів на найбільшого мобільного оператора України «Київстар». Опитані фахівці з кібербезпеки кажуть, що компанія мала добре влаштовану кібербезпеку, водночас деякі анонімні джерела вважають, що вона була «не в найкращому стані».
За даними Forbes Україна, все почалося вранці 12 грудня 2023 року зі звіту в чаті, де кожні чотири години публікується поточний статус мережі оператора. «Йшлося про нетипову поведінку мережі, хоча в мене все ще працювало», — розповів президент «Київстар» Олександр Комаров.
Вже скоро в компанії зрозуміли, що нетипова поведінка мережі — оманливий маневр хакерів. Насправді ж відбувалася масштабна кібератака на серце оператора — ядро мережі.
Близько 9 ранку з’явились фото правоохоронців в офісі «Київстар» та інформація про нібито обшук в компанії. Джерела dev.ua спростували ці чутки. Як виявилося, насправді на підмогу в боротьбі з кібератакою приїхали фахівці Служби безпеки України (СБУ). Спільним рішенням вони вимкнули весь зв’язок, аби закрити IT-простір та шукати хакерів.
Тоді ж в роботі «Київстар», яка має 24 млн абонентів, стався масштабний збій. Не працювали всі послуги компанії: дзвінки, мобільний та фіксований інтернет, «Київстар ТБ» тощо. «Розпочався марафон відновлення», — каже керівник департаменту основної мережі «Київстару» Андрій Кремльов.
Що атакували хакери
Кібератака була за двома напрямами: зруйнувати віртуальну інфраструктуру компанії (сукупність софту, що створює віртуальні версії комп’ютерів) та обнулити програмне забезпечення більш як на 50 000 базових станціях (БС) оператора.
Основний напрям атаки — на віртуальну інфраструктуру — виявився успішним. Хоч мережу повністю вимкнули, проте хакери знищили 40% інфраструктури.
Інший вектор атаки — перепрограмувати БС — провалився. «Кілька БС їм усе ж таки вдалося перепрограмувати, й вони перетворилися на цеглини», — каже керівник департаменту кібербезпеки СБУ Ілля Вітюк. Якби хакерам вдалося це зробити, то потрібна була б армія людей, які б виїжджали на місця й вручну повертали станції до життя, говорить Комаров.
13 грудня Комаров в етері телемарафону сказав, що, ймовірно, хакери отримали доступ до корпоративного облікового запису одного зі співробітників. Під час слідства ця версія переросла в отриманий хакерами доступ до акаунту третьої сторони, тобто одного з партнерів, розповідає Комаров.
«Людина — найслабша ланка у кібербезпеці», — каже колишній президент «Київстар» Петро Чернишов, який очолював компанію у 2015–2018 роках. Жодна компанія не застрахована від того, що її працівник продасть чи просто віддасть свої логін та пароль, додає він.
З моменту проникнення хакерів у систему в травні перед ними стояло складне завдання — отримати максимальний рівень доступу, що дозволить мати важливу інформацію та за потреби дати команду на знищення, розповідає Вітюк із СБУ.
У процесі отримання найвищих доступів хакери, зокрема, використовували програмне забезпечення — стилер, або ж викрадач, Mimikatz. Воно збирає інформацію на комп’ютері жертви та передає хакерам. Так крок за кроком хакери підвищували собі доступ до адміністраторського.
В якому стані була кібербезпека «Київстар»
Опитані Forbes фахівці з кібербезпеки кажуть, що «Київстар» мав добре влаштовану кібербезпеку: використовував спеціальні системи, проходив аудити й тести. Кількість співробітників департаменту кібербезпеки «Київстару» на 2022 рік — 37 людей.
У компанії також працював SoC (Security Operations Center) — підрозділ, який розвʼязує питання з кібербезпеки на організаційному та технічному рівнях. Приблизно рік тому його приєднали до IT-команди та обмежили ресурси, говорить фахівець із кібербезпеки на умовах анонімності. «Щось типу «занадто багато грошей і немає сенсу», — розповідає інший фахівець, також на умовах анонімності. Зокрема, компанія обмежила бюджет на зарплати фахівців.
«Чернишов закрив багато корисних напрямів, зокрема, кібербезпека опинилася не в найкращому стані», — говорить на умовах анонімності інший фахівець із кібербезпеки.
«Не можу чутки коментувати», — сказав Петро Чернишов.
«Київстар» ніколи не шкодував грошей на кібербезпеку, наголосив Комаров зі сцени конференції Kyiv International Cyber Resilience Forum 2024. «Великі інвестиції в кібербезпеку не страхують компанію від атаки на 100%, однак ускладнюють хакерам шлях», — зауважив співзасновник та СЕО Cyber Unit Technologies Єгор Аушев на панельній дискусії.
Компанія сформувала штаб, у якому 24/7 працювало близько 100 людей. Мобілізували всі наявні ресурси і розпочали марафон відновлення мереж, говорить Кремльов.
До «марафону» залучили топові світові компанії. Ericsson та ZTE допомагали у відновленні інфраструктури. Microsoft проводив розслідування. Cisco — один із найбільших постачальників систем кіберзахисту компанії — безкоштовно надала тисячі інструментів, що дають змогу моніторити кінцеві пристрої на предмет аномалій, розповідає Вітюк.
Першим «Київстару» вдалося відновити фіксований зв’язок — він був уражений найменше. За вісім годин вручну змінили 2000 датчиків із 80 000, розповідає Комаров. Довше довелося попрацювати з мобільним зв’язком. Його відновлювали поступово, область за областю — почали із західних. «Ми вручну перевіряли важливі частини системи, чи вони також не заражені, і тоді вмикали їх у мережу», — каже Вітюк.
В січні 2024 року нідерландська компанія VEON оголосила попередню оцінку «фінансового впливу» кібератаки на мережу та послуги її дочірньої компанії «Київстар» у грудні 2023 року. За її підрахунками, це коштувало понад 3 млрд грн — найбільше грошей пішло на відшкодування абонентам.
Витрати на програму компенсації розділили між 2023-м і 2024-м фінансовим роком, розповідає Комаров. Місячна абонплата, за його словами, становить 7–8% прибутку компанії. «Хай би які результати ми показували, весь 2024-й проходитиме під знаком наслідків від цього», — каже він.
Як повідомила пресслужба Держспецзвʼязку, Національний центр оперативно-технічного управління мережами телекомунікацій видав розпорядження про тимчасове блокування послуги національного роумінгу для абонентів «Київстар».