🚀 Trustee Plus - ваш криптогаманець з вбудованою платіжною карткою тут 👉

Український Promin Aerospace хоче стати аналогом SpaceX для малих ракет-носіїв і вже має передзамовлення на $6,5 млн. Ми поговорили з його CEO

Міша Рудомінський — співзасновник українського аерокосмічного стартапу Promin Aerospace. Він і його колега, Віталій Ємець, працюють над створенням ракети, яка «згорає» поступово протягом усього польоту. Такий підхід заощаджує кошти і ним вже зацікавилися в Європі та світі. Ми зв’язалися з Мішею і поговорили про розробку ракети, її перший запуск, передзамовлення на мільйони доларів та ким сьогодні є Ілон Маск для космічної галузі.

Залишити коментар
Український Promin Aerospace хоче стати аналогом SpaceX для малих ракет-носіїв і вже має передзамовлення на $6,5 млн. Ми поговорили з його CEO

Міша Рудомінський — співзасновник українського аерокосмічного стартапу Promin Aerospace. Він і його колега, Віталій Ємець, працюють над створенням ракети, яка «згорає» поступово протягом усього польоту. Такий підхід заощаджує кошти і ним вже зацікавилися в Європі та світі. Ми зв’язалися з Мішею і поговорили про розробку ракети, її перший запуск, передзамовлення на мільйони доларів та ким сьогодні є Ілон Маск для космічної галузі.

Про навчання в Україні і в Канаді

Я закінчив Київський природничо-науковий ліцей № 145. У нас був фокус на природничі науки — фізика, математика, хімія, біологія та інформатика. Два найулюбленіші предмети, це саме фізика і математика. Моя спеціалізація інженер-механік.

«Приблизно з 8-го класу мене почали готувати до вступу за кордон: матір відправила на курс англійської мови. У 9-му класі я почав сам розуміти, що це те, що мені б хотілося».

Фото — Міша Рудомінський

На моє рішення впливала сума причин: це і культура, і освіта, ціна навчання. Також, напевно, вплинуло те, що мій старший брат на той момент вже закінчив університет в Канаді. Але поступивши до університету Британської Колумбії у Ванкувері в Канаді, через пів року я розумів, що потрібно перевестися до іншого університету, бо відчув, що я не там де маю бути. Після одного року навчання, перейшов до університету в Турині в Італії.

«А ще я три роки намагався вступити до MIT (Масачусетський технологічний інститут — ред.) в США, але мене не прийняли, четвертий раз вирішив не пробувати (сміється)».

Також під час вибору університету, я відштовхувався від його рейтингів. Університет Британської Колумбії входить до 25 найкращих у світі. Окрім освітньої програми, це досить потужний дослідницький центр. Коли читаєш новини, то часто певні відкриття роблять науковці саме цього університету. Те, що я вивчав, загально називалося Інженерія. Це така загальна спеціалізація. Навчання там коштує, приблизно, $30 000 на рік. Однак кожний студент отримує грант в залежності від своїх заслуг та потреб.

Про Туринську політехніку і перший стартап

Далі я перевівся до Туринської політехніки. Єдине, що мені не сподобалося, що в Італії школа триває 13 років, а не 11, як у нас. Вони мені рік навчання в Канаді зарахували як 12-ий рік школи, і я знову вступив на перший курс.

«Через пів року навчання в Італії заснував перший стартап — Nect (спеціальний 4G-модем — ред.)».

Тоді у мене було багато вільного часу, бо не потрібно було першого року навчатися. Я просив дати мені другий курс чи інші предмети, тому що те, що вони викладали, я вчив у ліцеї. Мені сказали, що можна піти ще десь рік повчитися, а потім в Турині зарахують ці бали. Я вирішив займатися рік чим мені хочеться. Так я заснував Nect. Наразі я вийшов з операційної діяльності компанії, але знаходжуся в Раді директорів і все ще є акціонером. Стартап продовжує своє існування та розвиток.

Фото — Міша Рудомінський

Я все ще студент, мені зараз 23 роки. Я здаю кожну сесію — один-два  екзамени. Дуже повільно, але воно йде. Я собі думав, що у мене буде більше часу, але поки чим далі, тим часу стає менше, а діяльність цікавіше. Система навчання в Європі — кредитна, на відміну від української, де коли ти не здаєш предмети, то залишаєся на ще один рік. Тут ти маєш певну кількість кредитів, які повинен отримати для закінчення університету. І ти маєш право їх «розтягувати» в часі як захочеш.

Про те, навіщо створювати в Україні стартап під час повномасштабної війни

Ми розпочали раніше, не під час повномасштабної війни в Україні. Nect я  розпочинав разом із людьми яких знав до цього. Я ще в школі пробував робити стартап — це був Bluetooth-трекер. Але ми навіть прототип не зробили, це була велика ідея без майбутнього.

«Я пройшов інкубатор Sikorsky при КПІ. Там навчився пітчити й створювати бізнес-модель. Тоді я отримав першу дуже велику критику».

І зрозумів, якщо ти щось придумав, це не значить, що це обов’язково потрібно робити. Потрібно завжди мати фідбек. Інший співзасновник Promin Aerospace, Віталій Ємець, базується в Дніпрі. Ми з ним познайомилися на ось таких пітчингах за рік до заснування спільного стартапу.  Для мене це ніколи не було якоюсь проблемою чи питанням. Я бачив можливості, мав зв’язки і вміння комунікувати на міжнародному ринку. Ще їх набираю, звичайно, але в мене досить добре це виходить.  

Можу комунікувати дуже легко з інвесторами, ми говоримо однією мовою,  не тільки в сенсі що англійською, а в сенсі бізнесу. Маючи інженерну освіту,  мені досить легко працювати в цьому напрямі. Водночас потрібно розуміти, що я не займаюся технічною частиною в Promin Aerospace. Аля я «свій» серед інженерів і мені не потрібно пояснювати, що вони мають на увазі. Я не пробував нічого робити спеціально, типу ось за кордоном стартап, а ось в Україні. Йду за покликом серця.

Про команду Promin Aerospace

Зараз наша команда постійно зростає та змінюється. Ми лише будуємо свою її, а тому шукаємо «своїх» людей. З повномасштабним вторгненням нерозкриття імен стартапу стало ще більш раціональним, оскільки ми працюємо над ракетними двигунами. Саме тому ми також не розкриваємо конкретні локації та підрядників.

«Зараз у команді 10 спеціалістів, із них 7 — інженери».

З Віталієм ми познайомилися наприкінці 2019-го року на одному з івентів. Він називався Space Nights. Там презентували українських науковців та інженерів в космічній сфері. Мене запросили на цю подію. Я з 12-ти років займався астрономією, астрофізикою, працював з проєктами в аерокосмічній сфері в університеті, писав роботу для Малої Академії Наук. Космос — це те, що мене дуже притягувало. Якщо подивитися на мою історію, то Nect — це більше аномалія в тому, що я робив.

Фото — Фото — Міша Рудомінський і Віталій Ємець

«Я послухав виступ Віталія щодо ракет і подумав, що це якийсь bullshit».

І хоча він був авторитетом в цій галузі, я підійшов до нього під час нетворкінгу і почав ставити питання питання щодо виступу. Технологія, про яку він розповідав, стала основною для Promin Aerospace. Вона досить інша від того, що класично існує в даній сфері. І коли ми запрошуємо людей до команди, ми маємо пояснити, чому це робимо, чому так, а не по-іншому. Людям потрібен час перелаштуватися. 

«У нас часто буває, що старші науковці, коли спілкуються з тобою, і якщо ти молодший, то дивляться „звисока“. У Віталія такого не було».

Він був відкритий: чесно відповідав на мої запитання. А де не знав, казав, що це цікаве питання, яке потрібно дослідити. Після цього ми приблизно рік спілкувалися в різних форматах, обмінювалися повідомленнями. Потім вирішили, що буде раціонально заснувати разом компанію, якою стала Promin Aerospace. Віталій відповідає за технічну складову, а я за все те, що не є нею.

Про технологію компанії

Усі орбітальні ракети в основному мають два, три або чотири ступені. Це потрібно для того, щоб відкидати пасивну масу в той момент, коли вона не потрібна. Несучи її, ти будеш витрачати багато палива. Ми цю ідею беремо в абсолют. Ми під час польоту спалюємо нашу ракету. Так, по факту, ви маєте, якщо брати математичну аналогію, нескінченно багато нескінченно малих ступенів.

У нас саме одноступенева ракета. Перший двигун, який починає з тобою ще на поверхні землі, він з тобою закінчує і вже на орбіті. Це відбувається продовжувано в часі. Маємо механічну систему всередині, яка дозволяє нам цей рух в нижньому блоку. Там є газифікаційна камера, камера згоряння, система керування, та інші підсистеми.

Фото — Promin Aerospace

Воно продовжувано рухається вздовж твердопаливного стовбура. Так ми збільшуємо ефективність ракети тим, що не несемо пасивну масу довше, ніж потрібно. З іншої сторони, ми маємо автофажний процес, який дозволяє спалювати ракету під час польоту. Це наша особливість і те, що ми досліджуємо. Ми бачимо, що використовуючи цю технологію як в цивільному напрямку, так і потенційно в оборонному, зможемо збільшити ефективність ракет. 

«Наша головна експертиза стосується побудови ракетних двигунів, в нас є власна технологія. Ми вже подали патентні заявки, які прийняли, тому чекаємо остаточної відповіді щодо затвердження».

Про те, на якому етапі зараз перебуває розробка та запуск ракети

Якщо говорити науково-інженерною мовою, яка описує готовність технології, то ми на 5-му рівні (TRL 5). Це означає, що продукт випробувано і доведено його придатність в лабораторних умовах.

«Зараз ми в процесі збирання більшої версії, потужнішої приблизно в 5-7 разів. Будемо її в найближчі місяці тестувати».

Далі — випробування в реальних умовах, тобто ми маємо на основі цього дугуна вже зібрати ракету і випробувати її на малих суборбітальних польотах.

Фото — Promin Aerospace

Щодо запуску, то точна дата залежить від багатьох факторів. Наприкінці 2022-го року, ми називали першу половину 2023-го року. Але багато пішло причин проти нас, які не дозволили це зробити. Тому я більш обережно зараз поводжусь з датами. Коли ми будемо вже більш чітко знати з точки зору технологій та фінансування, тоді вже будемо анонсувати запуск.

«Перші льотні випробування ми сподіваємося провести в Україні, але більш довгостроково — на 40 км і 100 км, це вже буде за кордоном».

Ми досить щільно заселена країна, у нас немає виходів до океанів чи пустої частини країни, де ніхто не живе. Тому це і до повномасштабної війни ми планували. Зараз у нас є домовленості з Шотландією та з Португалією щодо запуску.

Фото — Promin Aerospace

Щодо ціни запуску, то важко відповісти точно. Що ми в неї включаємо? Ми рахуємо транспорт, чи всі дослідження? У нас зараз всі гроші, які ми отримуємо, йдуть на research and development. Тобто можна сказати, що ми на сьогодні отримали понад $450 000 за допомогою грантів і приватних інвестицій. Скільки сам запуск буде вартувати? Можна порахувати, але воно не несе сенсу як такого, бо це ще не ціна комерційного запуску.

«Ми плануємо, що орбітальні запуски будемо проводити в межах сотень тисяч доларів за запуск».

Ми будемо доповнювати ціну на наносупутники. Але у нас є в планах і більші ракети. Ми говоримо про тисячу кілограм корисного навантаження, а в яких ціна вже буде в мільйонах.  

Про інвестиції

У 2021-му році ми залучили $350 000 від інвестфонду QPDigital, а в 2022-му було $100 000 доларів від Google. Наразі інших інвестицій поки що не було. Зараз відбуваються перемовини з іноземними фондами. Наразі ми більше орієнтуємося за кордон. Використовуємо більше наш доступ для роботи з оборонною сферою, оскільки цей напрям став набагато цікавішим для інвесторів.  

«Нещодавно ми подалися до американського бізнес-інкубатора Y Combinator. До кінця травня маємо отримати відповідь, чи ми запрошені на інтерв’ю».

Ми з Promin Aerospace не подавався на минулі програми, бо завжди бачили, з різних причин, що ближчі до Європи й буде дивно брати гроші в Кремнієвій Долині. Але за останній рік це бачення змінилося. Тому ми щомісяця докладаємо зусиль для розвитку мережі контактів саме в США. 

Про ринок аерокосмічної індустрії 

Зараз ринок аерокосмічної індустрії має одну проблему. SpaceX зробив на ньому хорошу ціну: його послуги вже випробувані і відносно не дорогі. Ти як компанія маєш тепер створювати або «національну» ракету, або мати принципово інші характеристики, які дозволять ціною конкурувати, або унікальними типами орбіт та часом до запуску. При цьому американці не хочуть залежати лише від SpaceX, тому вони будуть купувати, навіть якщо дорожче, у інших компаній. Це потрібно, щоб мати вибір і не залежати від однієї структури. Якщо ми говоримо про чистий open market, то ти в основному маєш давати або вигідну ціну, або швидкість запуску, або приватні запуски. 

Приблизна ціна запуску одного кілограма на Falcon 9 — це $5000 за кілограм, не враховуючи багато додаткових сервісів. Така ракета від новозеландсько-американської Rocket Lab має ціну вантажу у $30 000 за кілограм. У Falcon 9 корисне навантаження приблизно 17–20 тонн за запуск в залежності від орбіти, а у Rocket Lab — 250 кг. Водночас більшість супутників, які ми запускаємо на орбіту, мають середню вагу між 100 кг і 300 кг.

Фото — Міша Рудомінський

Але настільки дешевше мати справу з Falcon 9, що компанії запускають по 50-100 супутників за раз, це вже давно нормальний підхід до справи. Малі ракети просто не можуть конкурувати з цим процесом. Проте все одно в інших компаній є клієнти, бо комусь важливо запускатися на унікальні орбіти чи швидко запускатися та не чекати, поки супутники на твоїй ракеті будуть інтегровані один з одним.

«Ми можемо і хочемо стати таким собі SpaceX для малих ракет-носіїв, тому що наші технології дозволять надавати ціну за кілограм схожу за ціною за кілограм великих ракет».

Водночас мати всі плюси того, що це приватні запуски, тобто один вантаж за один запуск. Це швидкі запуски з підготовкою за декілька місяців, а в екстрених ситуаціях — за декілька тижнів. Це майже неможливо з великими ракетами-носіями, тому що вони працюють по іншому.

Про передзамовлення на $6,5 млн

Це клієнти, яким цікаво використовують нашу технологію. Вони готові користуватися нею, коли вона буде готова. Ми ще тестуємо власну розробку. Тому це не контракт і не виконання запусків. Це коли одна компанія каже, що нам цікавий ваш продукт. І коли він буде працювати, як це описано, то ми готові на ось таку суму у вас замовити його.

«Ти розумієш, що ніхто не дасть передоплату на 5–10 років наперед. Тому є такий концепт, коли компанія проявляє інтерес».

Зацікавлені в основному приватні компанії з Європи — це Італія, є один університет в Британії. І ще є один приватний центр в Африці.

Про взаємодію з державою

Ми з минулим керівником (Володимиром Тафтаєм — ред.) Державного космічного агентства декілька разів зустрічались.

«Ексголова Космічного агентства виражав готовність підтримувати нас. При цьому в нашій космічній галузі немає людей і ресурсу підтримувати. Тобто хочемо, але поки не знаємо, як ми це можемо».

Під час військового стану не сильно спілкувалися, бо в кожного своїй напрямки роботи. Космічне агентство почало більше працювати над військовою справою. Ми через них допомагали комунікувати з компаніями, в основному американськими, або з європейськими, які займаються зйомкою даних зі супутників. Допомагали налагоджувати контакти з такими компаніями, щоб Україна могла при потребі купувати знімки. 

Фото — Міша Рудомінський і ексголова Державного космічного агентства Володимир Тафтай

Ми маємо договір про співпрацю з Космічним агентством. Я не люблю витрачати час, якщо не бачу, що з цього може бути користь. Ми зараз рухаємося своїм шляхом. У нас є на різних рівнях співпраці з державними підприємствами. Періодично комунікуємо з представниками різних міністерств України.

«Але щоб ми щось для держави робили, наприклад замовлення, то такого немає. Грошей між нами теж не ходить (сміється)».

Про Ілона Маска, який чи то геній, чи вже божевільний

Тут питання генієм чого саме його вважали. Не він будував ракети. Ось я розбираюся з тим, що робить моя інженерна команда, але без неї я б ніколи цього нічого не побудував. Маск все ще геній із точки зору маркетингу. Можливо він трошки зараз «поїхав» головою, хоча ми не знаємо, що там буде далі.

«У чому Маск був генієм історично, так це в тому, щоб всі про нього говорили й це генерувало йому можливість фінансувати власні проєкти».

Це все продовжується, але Twitter на це поки що впливає негативно. Хоча SpaceX і далі постійно підіймає нові раунди інвестицій. Кожні декілька місяців SpaceX «добирає» сотні мільйони доларів на майбутній розвиток. Маск робить щось, що поки що я не готовий аналізувати. Мені прикро за Twitter, тому що це була моя найулюбленіша соцмережа. І все ще нею залишається. У Twitter є плюралізм думок. Хоча деякі радикальні думки отримують преференцію і це проблема. Але в порівнянні з іншими соцмережами, де представлена лише одна думка, Twitter все ще працює добре.

Український стартап Promin Aerospace (розробляють ракету) отримав перші передзамовлення на $65 млн
Український стартап Promin Aerospace (розробляють ракету) отримав перші передзамовлення на $6,5 млн
По темi
Український стартап Promin Aerospace (розробляють ракету) отримав перші передзамовлення на $6,5 млн
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
По темi
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
УЧАСТЬ В АЗАРТНИХ ІГРАХ МОЖЕ ВИКЛИКАТИ ІГРОВУ ЗАЛЕЖНІСТЬ. ДОТРИМУЙТЕСЯ ПРАВИЛ (ПРИНЦИПІВ) ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ГРИ.
Ліцензія видана ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 15.09.23 (рішення КРАІЛ №245 від 31.08.2023); ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 26.04.2021 (рішення КРАІЛ №150 від 12.04.2021); ТОВ «СПЕЙСИКС» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 08.02.2021 (рішення КРАІЛ №34 від 02.02.2021); ТОВ «ГЕЙМДЕВ» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 16.02.2021 (рішення № 47 від 10.02.2021).
Читайте також
Божество, зореліт, уламок планети: що людство знає про Місяць і як збирається туди повертатися
Божество, зореліт, уламок планети: що людство знає про Місяць і як збирається туди повертатися
Божество, зореліт, уламок планети: що людство знає про Місяць і як збирається туди повертатися
16 листопада 2022 року NASA успішно запустила місію Artemis 1 до Місяця. Ракета Space Launch System (SLS) і корабель Orion стартували о 8:47 за Києвом із космічного центру Кеннеді на мисі Канаверал. Задача корабля Orion — покрутитися навколо супутника Землі шість днів і повернутися на Землю, після чого можна запускати людей. Якщо все пройде успішно, уже за кілька років ми побачимо грандіозний камбек і реюньон людства на супутник Землі. Що ми знаємо про Місяць, чому так довго його ігнорували та як будемо повертатися — в оновленому завдяки успішному старту (нарешті!) суперексплейнері від dev.ua від 29 серпня 2022 року. 
«Життя — це більше, ніж просто вирішення однієї проблеми за іншою». Ілон Маск написав колонку в китайському медіа. Які плани техногенія на найближче майбутнє? 
«Життя — це більше, ніж просто вирішення однієї проблеми за іншою». Ілон Маск написав колонку в китайському медіа. Які плани техногенія на найближче майбутнє? 
«Життя — це більше, ніж просто вирішення однієї проблеми за іншою». Ілон Маск написав колонку в китайському медіа. Які плани техногенія на найближче майбутнє? 
Бізнесмен Ілон Маск написав колонку про сталу енергетику, мозкові імпланти та дослідження космосу в китайському виданні, що належить національній агенції з контролю за інтернетом та цензурою. Англійською текст переклав журналіст китайського держвидання «Сіньхуа» Янь Лю. Ми адаптували допис українською.
1 коментар
Ракет менше, жертв більше. Що думають міжнародні експерти про скорочення запасів наземних крилатих ракет у рф
Ракет менше, жертв більше. Що думають міжнародні експерти про скорочення запасів наземних крилатих ракет у рф
Ракет менше, жертв більше. Що думають міжнародні експерти про скорочення запасів наземних крилатих ракет у рф
Українські міста продовжують потерпати від ударів російських ракет. Харків, Херсонщина, Запоріжжя, Одещина та Вінниця — і це ще не все.  Експерти Міжнародного інституту стратегічних досліджень (IISS) зазначають, що росія майже вичерпала свій запас спеціалізованих наземних крилатих ракет.  Що це означає для України?
1 коментар
Агентство NASA домовилося з рф: ракети SpaceX літатимуть з російськими космонавтами до МКС
Агентство NASA домовилося з рф: ракети SpaceX літатимуть з російськими космонавтами до МКС
Агентство NASA домовилося з рф: ракети SpaceX літатимуть з російськими космонавтами до МКС
2 коментарі

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот

Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі

Обговорення
Коментарів поки немає.