🚀💳 Trustee Plus - більше ніж криптогаманець з європейською платіжною карткою. Спробуй 👉
Олег ОнопрієнкоІсторії
18 квітня 2025, 09:00
2025-04-18
Від стартапу до гегемона авторинку. Історія Tesla Motors, яка постійно перебуває на межі провалу та тріумфу
Tesla стала посміховиськом навіть серед відданих фанатів: останній випущений автомобіль повністю провалився, як в якості, так і в продажах, а головний ідеолог компанії настільки пустився берега в американській політиці, що з улюбленця публіки перетворився на антагоніста. dev.ua розповідає про непростий шлях Tesla Motors, яка всупереч прогнозам стала гегемоном ринку електрокарів, але скотилася до підпалів власних автосалонів пересічними громадянами.
Tesla стала посміховиськом навіть серед відданих фанатів: останній випущений автомобіль повністю провалився, як в якості, так і в продажах, а головний ідеолог компанії настільки пустився берега в американській політиці, що з улюбленця публіки перетворився на антагоніста. dev.ua розповідає про непростий шлях Tesla Motors, яка всупереч прогнозам стала гегемоном ринку електрокарів, але скотилася до підпалів власних автосалонів пересічними громадянами.
Ще рік тому Tesla викликала захват, як передова компанія на ринку електромобілів. Інноваційний підхід в розробці літіо-іонних акумуляторів у поєднанні з технологією автопілота та постійними оновленнями програмного забезпечення через хмару зробило Tesla Motors найбільш оціненим автовиробником світу з ринковою вартістю $1.27 трлн. Креативний маркетинг та ім’я Ілона Маска тільки підсилював зацікавленість серед покупців, які купували електрокари компанії не тільки через їхню технологічну крутизну, а й через престиж, який за замовченням йшов у комплекті. Усі хотіли мати Tesla, чекали з нетерпінням на нові моделі, вкладалися в акції компанії, що лише збільшувало її капіталізацію. Сьогодні ми спостерігаємо зовсім іншу картину.
Батьки-засновники
Для багатьох з нас Tesla асоціюється з іменем Ілона Маска, однак головними ідеологами компанії були Мартін Ебергард і Марк Тарпеннінг. Еберхард і Тарпенінг втілили ідеальну формулу стартапу Кремнієвої долини — поєднання апаратного та програмного забезпечення. Вони створили компанію Nuvo Media, яка займалася розробкою електронних книг, яку згодом продали, що дало їм стартовий капітал для майбутньої Tesla Motors. Ілон Маск приєднався до компанії лише через рік після її заснування як один із численних інвесторів.
Мартін Ебергард
На початку 2000-х на ринку гібридних електрокарів домінував Toyota Prius, однак Ебергард хотів створити не просто електрокар, а спортивну версію електричного авто, на яке його надихнула прототип каліфорнійського «автопрому» AC Propulsion tzero. Tesla ліцензувала технологію AC Propulsion, в якій вперше застосувався асинхронний двигун змінного струму, натхненний конструкціями винахідника Ніколи Тесли. AC Propulsion мала кілька вагомих переваг: швидкість, ефективний двигун, надійність і найголовніше — вона їздила на літіо-іонних акумуляторах, які можна було заряджати від звичайної розетки. Замість того, щоб розробляти абсолютно нове шасі з нуля, що є дорогим і трудомістким процесом, Tesla вирішила створити свій перший автомобіль на базі Lotus Elise, легкого спортивного автомобіля, який, на їхню думку, можна було б легко адаптувати під електричну силову установку. Інженери компанії створили спеціальний акумуляторний блок, що складається з майже 7 000 літій-іонних елементів, управління теплом. Усе це в поєднанні дало змогу створити перший електрокар компанії під назвою Roadster, який вийшов із конвеєра у 2008 році. Roadster зміг переконати покупців, що електрокар може бути швидким, надійним і проїхати велику відстань на одному заряді — майже 400 км.
Прихід до влади Ілона Маска
Ще перед запуском Roadster Ілон Маск почав поступово нарощувати свій вплив компанії. Спочатку він став мажоритарним акціонером, а згодом генеральним директором через кілька місяців після офіційного запуску оригінального Roadster. У Tesla почав назрівати конфлікт, оскільки, на думку Еберхарда, який тоді був CEO компанії, Ілон Маск почав привертати до себе забагато уваги. Рада директорів підтримала Маска і підтримала ідею Маска усунути Ебергарда з поста керманича компанії. Згодом Маск звільнив частину співробітників Tesla Motors, які працювали під керівництвом Ебергарда і почав позиціювати себе як співзасновника компанії, що неабияк розлютило справжнього творця. Справа дійшла суду, Ебергард звинувачував Маска в «переписанні історії Tesla Motors, якій він віддав 5 років життя». Маск апелював, що саме він займався більшістю фінансових питань, і заплатив $75 000 за право власності на домен сайту компанії, що і підтверджує його посягання на звання співзасновника. Врешті-решт, завдяки домовленості між обома сторонами, суд став на бік Маска і дозволив йому використовувати свій «титул» співзасновника на публіці. Отримавши повноту влади, Ілон Маск почав втілювати в життя свій план розвитку Tesla Motors — побудувати дорогий спорткар, який заробить грошей, на наступний проєкт — створення доступного електромобіля.
Другий пункт плану Маска виявився не підйомним. Виробництво «родстерів» загальмувало, а перший серійний автомобіль Tesla, відомий під назвою White Star, так і не з’явився на світ. Світова економіка як і економіка компанії, розвалювалася через фінансову кризу. Tesla Motors опинилася на межі банкрутства, що змусило Ілона Маска, вкласти близько $12 млн доларів власних коштів, фактично збрехавши про те, що ці інвестиції забезпечені, що потім додало йому проблем з Комісією з цінних паперів, яка звинуватила Маска в шахрайстві. Щоб залишитися на плаву довелося підняти ціну Roadster на 20%. Справи йшли гірше не можна, і тут проявився хист Маска. Завдяки своїм контактам у Міністерстві енергетики США, компанії вдалося отримати державну позику у розмірі $465 млн, що забезпечило їй фінансову стабільність, необхідну для масштабування виробництва і розробки авто, що згодом стало відомим як Model S. Цей період став поворотним моментом для Tesla, який дав їй змогу перетворитися зі стартапу, що перебував у скрутному становищі, на життєздатного автовиробника.
Найкращі електрокари Tesla
На той момент розробка Model S була справді амбітною справою для Tesla. На відміну від Roadster, який базувався на шасі Lotus Elise, Model S була побудована на абсолютно новій платформі, де акумуляторні батареї розміщені під підлогою, що дало змогу покращити керованість і безпеку, а також збільшити простір у салоні. Одним із найбільш революційних аспектів Model S стали її літій-іонні батареї з великим запасом ходу — 426 км. Model S стала швидшою і дешевшою за попередника і навіть отримала найвищі показники безпеки. А одним із найцікавіших аспектів стала наявність автопілота, що неабияк зацікавила як інвесторів, так і потенційних покупців.
Під повним керівництвом Маска компанія випустила, мабуть, найкращий свій електрокар. Порівняно зі своїми конкурентами, Nissan Leaf був першим масовим електромобілем для широкого ринку, але він мав суттєві обмеження. Chevy Volt був гібридом, а не справжнім електромобілем, а BMW i3 хоч і був інноваційним, але мав значно менший запас ходу і меншу продуктивність. Model S дійсно змінила правила гри. Вона пропонувала розкіш, запас ходу і продуктивність, яких не мав жоден інший електромобіль, але все одно Tesla втрачала гроші, попри те, що її найважливіші роки були попереду.
Model S
Model 3 вперше показали у 2016 році, а вже через рік з’явилися перші серійні автомобілі. Model 3 мав бути доступним високопродуктивним електромобілем з передовими технологіями та найкращим у галузі діапазоном ходу. Проте його розробка була пов’язана з низкою проблем — від виробничих труднощів до бізнес-скандалів, що оточували Tesla і Маска. У Model 3 було впроваджено чимало революційних інновацій, які допомогли їй виділитися на ринку. Однією з найпомітніших його особливостей був мінімалістичний інтер'єр, в якому домінував єдиний 15-дюймовий сенсорний екран, що керував майже всіма функціями автомобіля, усуваючи традиційне розташування торпеди авто. Такий підхід спростив виробництво, а також посилив фокус Tesla на тому, щоб бути більш софто-орієнтованою компанією. Знову покращили технологію акумуляторів. Tesla розробила вдосконалену архітектуру батареї, щоб збільшити запас ходу і знизити витрати. Стандартний запас ходу Model 3 становив близько 354 км на одному заряді, а більш «заряджений» варіант перевищував 482 км. На той час ці показники перевищували показники більшості конкурентів. Tesla також впровадила апаратне забезпечення автопілота як стандартну функцію, яка оснастила Model 3 камерами, сенсорами та програмним забезпеченням на основі штучного інтелекту, що уможливило напівавтономне водіння.
Попри інноваційний дизайн, запуск Model 3 супроводжувався виробничими труднощами. Ілон Маск назвав цю ситуацію виробничим пеклом, оскільки Tesla намагалася виконати свої амбітні виробничі плани. Компанія пообіцяла будувати 5000 Model 3 на тиждень до кінця 2017 року, але цього не сталося. Однією з найбільших проблем була надмірна залежність Tesla від автоматизації. Роботи виходили з ладу, і деякі завдання зі збірки, які мали б виконувати машини, наприклад, встановлення джгутів проводів, доводилося виконувати вручну. Пізніше Маск визнав, що Tesla занадто автоматизувала виробничий процес і повинна була зменшити свою залежність від робототехніки, щоб задовольнити попит.
У середині 2018 року компанія побудувала конвеєр всередині масивного намету за межами свого заводу у Фремонті, щоб пришвидшити виробництво, і ця нетрадиційна стратегія допомогла Tesla нарешті досягти своєї мети — 5000 Model 3 на тиждень до липня 2018 року. Однак компанія продовжувала витрачала гроші з тривожною швидкістю. Чимало аналітиків сумнівалися, чи зможе Tesla проіснувати достатньо довго, щоб коли-небудь стати дійсно прибутковою. Однією з головних суперечок у цей час став твіт Ілона Маска у 2018 році про те, що він хоче зробити Tesla приватною компанією. У серпні він написав, що розглядає можливість встановити ціну у $420 за акцію, вкотре привернувши увагу Комісії з цінних паперів і подальшим розслідуванням. У результаті Маск був змушений піти у відставку з посади голови правління Tesla, а також сплатити штраф у розмірі $20 млн, хоча він і залишився на посаді генерального директора.
Попри всі труднощі, Model 3 мала шалений успіх. Вона стала найбільш продаваним електромобілем у світі та відіграла вирішальну роль у досягненні Tesla першого тривалого періоду прибутковості. До 2020 року Model 3 обійшла за продажами всі інші електромобілі разом узяті на деяких ринках, і це допомогло Tesla випередити за ринковою оцінкою таких великих автовиробників, як Ford і GM. Здатність Tesla масштабувати виробництво Model 3 перетворила компанію з малого виробника розкішних електромобілів на справжнього світового автомобільного гіганта. Модель 3 також заклала основу для майбутніх автомобілів Tesla, вплинувши на розробку та виробництво Model Y, яка значною мірою використовує її платформу та технології виробництва.
Кінець ілюзії
Успіх Model 3 і Model S, а також імідж Маска створило цілу фанбазу прихильників Tesla тому компанія на хвилі успіху несподівано анонсувала друге покоління Roadster у 2017 році. Новий Roadster пропонувався в кількох варіаціях з колаборацією SpaceX, купою покращень і наворотів, але без точної дати виходу, десь в районі 2020 року. Проте ці пафосні обіцянки спрацювали й компанія отримала перші передзамовлення на авто «своєї мрії», яка виявилася значно недосяжнішою ніж думали покупці. Спочатку автовиробник відклав дату випуску автомобіля ніби треба зосередитись на виробництві Model Y і Cybertruck, заявивши, що робота над ними відновиться, як тільки ці автомобілі будуть запущені в серійне виробництво. У 2021 році Маск заявив, що проєктування Roadster буде завершено у 2022 році, а виробництво розпочнеться у 2023 році. А потім Tesla майже повністю зосередилася на штучному інтелекті, програмному забезпеченні для повного автопілота та проєкті гуманоїдного робота Optimus. Про Roadster, по суті, вже не згадують. Таке ставлення зруйнувало ауру Tesla Motors як новатора у сфері електромобілів. Колишні прихильники компанії скаржаться, що Tesla стала черговим великим автовиробником з браком ідей.
У 2019 році Tesla представила свій Cybertruck, про який Ілон Маск натякав ще в часи виходу Model S. Обіцяні характеристики позашляховика були доволі амбітними.
Вантажопідйомність 1600 кг (по факту 1130 кг), буксирувальна здатність 6350 кг, (насправді 5000 кг), і 2-метрова платформа (1,8 м), а також запас ходу понад 800 км (як показують сьогоднішні реальні випробування, становить близько 362 км у версії з подвійним двигуном). Знаменита демонстрація розбиття броньованого скла стала свого роду інтернет-мемом. І все це, попри серйозні проблеми зі щілинами між панелями, недотримання фактично всіх специфікацій, навіть час розгону від 0 до 100 км/год за 2,9 секунди, — це не те ж саме, що 2,6 секунди. «Сміттєвоз», як глузливо називають Cybertruck, вийшов настільки поганим автомобілем, що навіть найбільш палкі прихильники Tesla не можуть приховати свого відвертого розчарування. Це все підтверджується продажами, які, м’яко кажучи, далекі від очікуваних показників. У Tesla прогнозували продавати 250 000 Cybertruck на рік, але фактичний показник становить всього 40 000 авто. Показники настільки погані, що Tesla почала використовувати Cybertruck як платформу для реклами інших електрокарів. На дорогах США було помічено пікапи компанії, які перевозять Model Y у закритому прозорому контейнері із закликом «зустрічайте новий Model Y».
Tesla переживає відвертий застій і брак свіжих ідей. Обличчя з яким асоціюють компанію, перетворився на одного з найбільш нешанованих персон через свою політичну діяльність в уряді президента Дональда Трампа. Акції компанії почали падати ще до початку світової тарифної війни. Видається, що Tesla Motors пройшла повний цикл від каліфорнійського стартапу, що пропонував дійсно революцію у сфері електроавтомобілів до зачахлого техногіганта, який береться за різноманіття проєктів, однак в процесі втратив свою ідентичність.
«У США тестувальник може отримувати $100 000 і навіть $500 000 на рік». Історія релокейту дніпровської IT-родини, де чоловік працює в EPAM, а дружина влаштувалася в Tesla
Марк і Вікторія Терещенки — IT-подружжя. Він працює на позиції Lead Test Automation Engineer у компанії EPAM, вона — Software QA Engineer у Tesla. У серпні 2021 року пара разом з 1-річним сином здійснила релокейт до США за L візою. Ми зв’язалися з українською родиною та поговорили про труднощі переїзду, зарплату в Америці та специфіку роботи в компанії Ілона Маска.
«Життя — це більше, ніж просто вирішення однієї проблеми за іншою». Ілон Маск написав колонку в китайському медіа. Які плани техногенія на найближче майбутнє?
Бізнесмен Ілон Маск написав колонку про сталу енергетику, мозкові імпланти та дослідження космосу в китайському виданні, що належить національній агенції з контролю за інтернетом та цензурою. Англійською текст переклав журналіст китайського держвидання «Сіньхуа» Янь Лю. Ми адаптували допис українською.