💳 Trustee Plus — твоя персональна картка європейського банку: 3 хвилини і 10 євро 👉
Вікторія ГорбікGameDev
13 вересня 2024, 09:00
2024-09-13
«Ми в цій трійці Черчиль, Microsoft - то є Рузвельт, а Nvidia - мабуть, Сталін». 10 інсайтів від ТОПа про роботу Boosteroid, одного з найбільших геймінгових платформ
Хмарний геймінг, який дає змогу користувачам грати в ігри будь-якої складності в онлайні, не привʼязуючись до параметрів конкретного девайса, зʼявився приблизно 15 років тому, але вже став індустрією з мільярдними обсягами. Платформа хмарного геймінгу Boosteroid, яка має R&D-офіс в Україні, посіла місце серед трійки лідерів цієї індустрії.
Ми поговорили з Владом Косміним, корпоративним віцепрезидентом сервісу, про складнощі розвитку та можливі варіанти розбудови інфраструктури, про конкурентів та обсяги, а також, що важливо і яке майбутнє буде у хмарного геймінгу в умовах, коли перехід бізнесу, життя та розваг у хмару стає аксіомою.
На початку свого розвитку у 2017 році, коли Boosteroid, як і більшість невеликих компаній, стартував у стартап-режимі, компанія прийшла до точки, коли потрібно було планувати роботу у хмарі. «Ми, як і всі, думали, от зараз я піду до Azure чи Google Cloud і вони зможуть мені допомогти розгорнути інфраструктуру в усьому світі й уже завтра я стану глобальним сервісом», — згадує Влад.
Але згодом Boosteroid прийшов до того, що потрібно будувати свою інфраструктуру та розгортати власні сервери. І для цього, за словами корпоративного віцепрезидента, виявилося кілька причин:
Насамперед тому, що публічні хмари, які є, не дуже адаптовані під ігрову індустрію, навіть якщо деякі сервіси кажуть, що в них є ігрові інстанси. Boosteroid планував використовувати AAA-ігри, найбільш потужні й топові ігри на ПК, але вони потребують дуже великих ресурсів. «Якщо ви хочете дуже високу якість, а це принаймні Full HD і 60 FPS, а також топові ігри на кшталт Cyberpunk, Call of Duty чи Fortnite, то публічна хмара не дуже з цим упорається», — говорить Влад.
Так склалось, що великі гравці, наприклад, Boosteroid, або Nvidia, чи Microsoft, і навіть трошки менший Amazon використовують власну хмару, як залізну, так і частину програмного забезпечення. У той час, як маленькі компанії обирають публічну або гібридну хмару, саме через те, що побудувати своє досить складно.
Це також питання ціни. «Це дуже великий компроміс, на який ми вирішили не йти. Незважаючи на те, що деякі великі клауд-сервіси пропонували нам значну знижку до 50–60% на розгортання інфраструктури, все одно наша економіка не складалась», — пояснює віцепрезидент Boosteroid.
Наприклад, за словами Влада, інфраструктура, яку команда будує самостійно з 2023 року й зараз розгортає за власними датацентрами, виглядає, як кастомне рішення, яке робили саме під Boosteroid. Відповідно, говорячи про цифри, віцепрезидент хмарного геймінгу акцентує, що якість стрімінгу відеоігор доходить до 4К до 120 FPS і навіть більше залежно від ігор. «Тобто це набагато краще, ніж публічна хмара, і взагалі будь-яка хмара, окрім нашої власної, яку можна зараз запропонувати», — пояснює він.
Технічна модель сервісу.
Щодо того, як працює Boosteroid, то, простими словами, сервіс має датацентр, велику коробку, у якій стоять стійки з розміщеними всередині серверами. Усе в датацентрах підключено до живлення та до мережі інтернет. На віддалених серверах, власне, і запускаються відеоігри.
На сервіс приходять користувачі, обирають у каталозі гру й натискають грати. Після цього під цей запит відкриття гри розгортається віртуальна машина на сервері, який розташований у датацентрі. Зі сховища монтується диск, який містить ігрові файли обраної гри, і вона запускається на віртуальній машині користувача.
Головний показник обсягу для платформи та її керівника — це кількість ВМ — віртуальних машин чи, іншими словами, віддалених комп’ютерів, на яких користувачі можуть запускати гру. За словами віцепрезидента сервісу, Boosteroid має одну з найбільших на планеті мереж GPU, тобто інфраструктури серверів на базі графічних карт.
Як Boosteroid підставив плече Microsoft
Наразі сервіс пропонує понад 1100 ігор, і каталог оновлюється та доповнюється щотижня. Це переважна більшість AAA-ігор, найбільш потужних ігор із високими бюджетами й із крутою графікою чи відкритим світом.
Boosteroid взаємодіє із сотнями різних видавців відеоігор, зокрема, Microsoft, із яким із 2023 року сервіс хмарних ігор уклав партнерство на 10 років.
Коли після оголошення намірів щодо придбання студії, до Microsoft прийшли антимонопольні регулятори Великої Британії та США з претензіями, щоб отримати дозвіл на угоду, корпорація вирішила надати ліцензію найбільшим хмарним сервісам на ринку на весь контент, який уже є і буде в Microsoft результаті придбання Activision Blizzard. «А це ми та GeForce Now від компанії Nvidia», — пояснює Влад. Це рішення нівелювало ризики монополізації ринку перед регуляторами.
У підсумку Boosteroid отримав увесь контент XBox та Activision Blizzard і зараз дуже тісно працює з Microsoft над інтеграцію з екосистемою Xbox на ПК із Game Pass.
На платформі трохи менше ніж 6 млн активних користувачів, переважно з Європи, Південної та Північної Америки. За словами Влада, у глобальному масштабі кількість українських користувачів Boosteroid невелика, але вони є і платформою користуються тисячі юзерів.
То все ж таки український чи ні?
Компанія розмістила свій R&D-центр в Україні, і більша кількість співробітників, які тут працюють, українці.
«Це офіс, який відповідає за розробку сервісу й місце, де Boosteroid народився та продовжує змінюватись, тому ми самі себе позиціюємо саме як українці», — говорить Влад. Але сервіс, за його словами, здебільшого міжнародний, крім того, компанія має ще офіси в інших країнах.
Про структуру та можливості продажу
Компанією володіють різні інвестори, і структура власності сервісу неоднорідна. «R&D офіс в Україні — це одна історія, міжнародна частина Boosteroid, яка є в Європі та США, — інша, тут певний пул людей та організацій, які в цьому залучені», — зазначає корпоративний віцепрезидент компанії.
Boosteroid наразі не перебуває на стадії поглинання чи придбання, й на пропозиції, які періодично надходять від техкомпаній, відповідає відмовою. «Ми маємо дуже багато запитів від різних компаній про те, щоб придбати хоча б міноритарну частку в нашому бізнесі, але частки поки не роздаємо», — каже Влад.
До 2030 року Boosteroid має намір вийти на біржу, але, за словами Влада, це рішення ще обговорюється всередині компанії. І публічно свої доходи та прибутки компанія не афішує.
Про обсяги та конкурентів
Intel став першим технічним партнером Boosteroid, до якого українці прийшли у 2017 році. Згодом сервіс мігрував з інфраструктури Intel на AMD.
Boosteroid наразі — третій у світі серед найбільших провайдерів. Сервіс поступився місцем Nvidia та Microsoft.
За його словами, на деяких платформах Boosteroid випереджає Nvidia. Зокрема, ідеться про партнерів ТВ, де присутні обидва сервіси. Але глобально, як за обсягом потужності, так і за кількістю користувачів, Nvidia попереду.
AMD та еволюція Boosteroid
Сервіс із хмарного геймінгу Boosteroid підписав угоду в $700 млн на розгортання до 50 000 GPU серверів у 10 датацентрах протягом 5 років. Початкова покупка включає GPU-сервери на основі процесорів AMD EPYC 4-го покоління та графічних процесорів RX7900XT, налаштованих ASUSTeK Computer Inc. та AMD для Boosteroid.
Він пояснив, що це важливо саме тому, що ще починаючи з 2019 року перед Boosteroid стояла проблема забезпечити потужностями всіх користувачів сервісу. Платформа має, за словами топменеджера, досі дуже велике органічне зростання, і завжди намагається встигнути встановити нові сервери, бо, як він каже, користувачі не чекають.
Влад називає це дуже визначною подією для всієї індустрії. І він пояснив, чому. Якщо треба пограти в гру, потрібна нормальна десктопна відеокарта, яка підтримує технології, що є в іграх, зокрема, це генерація кадрів, Ray Tracing, Frame Generation та інше. Але цього всього немає в професійних відеокартах. Отже, якщо сервіси хмарного геймінгу використовують Cloud, то й провайдери змушені використовувати оці рішення, які дуже дорогі й не дуже оптимізовані під геймінг.
З AMD Boosteroid кастомізував десктопну карту для того, щоб її можна було використовувати в сервері. І, за словами топменеджера сервісу, вони стали першою компанією хмарного геймінгу, яка переводить всю інфраструктуру на десктопні карти. Вони забезпечать набагато більшу потужність, підтримку внутрішньоігрових технологій та оптимізацію затрат.
Досвід із Google Cloud
Український сервіс тісно співпрацює разом із Google у площині геймінгу на різних девайсах на базі ChromeOS, зокрема, chromebook, через браузер Chrome (меншою мірою, за словами Влада).
Водночас хмару від Google Boosteroid не використовує, бо, за його словами, інхаус-рішення для сервісу працюють краще. Влад згадує, що на початку розвитку вони розмірковували над тим, щоб узяти в оренду віртуальну машину в Google Cloud. Але потім прийшли до рішення, зробити щось на кшталт Google Cloud, але під власні потреби. «В ідеологічному сенсі можна сказати саме Google Cloud став поштовхом для того, щоб ми зрозуміли проблему», — згадує він.
Поради для хмарних стартапів
Згадуючи шлях Boosteroid, Влад каже, що будь-який розвиток хмарних сервісів дуже залежить від сфери. Зокрема, сервіси, на кшталт Netflix, запустити дешевше та простіше, за його словами, бо вони не мають потреби в такій інтерактивності, яка властива хмарному геймінгу.
«Фактично, щоб запустити Netflix, достатньо поставити сервери в умовному Парижі, і вони будуть забезпечувати доступність сервісу по всій Європі. Нам же ж потрібні датацентри фактично в кожній країні через великий і безперервний інтерактивний відеопотік», — пояснює Влад.
Отже, для бізнесів зі складною структурою, на кшталт хмарного геймінгу, де потрібна дуже велика обчислювальна здатність і GPU, за словами Влада, є два шляхи:
Піти на компроміси та розгортатися з клаудом. Це непогано, і це дуже гарне рішення, яке допомагає запуститись досить швидко. Залежно від провайдера, сервіс може отримати нормальну якість і достатньо широку присутність одразу, бо більшість клауд-провайдерів мають велику кількість датацентрів. «Для 90% бізнесів Cloud — це дуже класна штука, потрібно тільки зрозуміти, як саме його використовувати», — підкреслює Влад.
Якщо є можливість — розробити власні рішення. У 2017 році Boosteroid прийшов до Intel та інших вендорів, які збирали сервери й будували кастомне залізо, і сказали, що потрібно. За словами Влада, це було доволі складно для Boosteroid, але в підсумку українці отримали сервер, який з економічного погляду підтримує таку кількість користувачів, які приносять стільки прибутку, щоб купити цей сервер. Згодом усе це еволюціонувало в те, що цілий рік велика команда в AMD працювала над тим, щоби зробити для нас рішення. «Зараз ми його розгортуємо в датацентрах, і це фактично найкраща віртуальна машина в клаудгеймінгу на ринку сьогодні», — говорить Влад.
Транслюючи спостереження великих гравців хмарного ринку, топменеджер українського сервісу говорить, що приблизно до початку 30-х років 95% користувачів-геймерів перейдуть в хмару. Цей процес уже на 100% відбувся з відео і з аудіо, наприклад, Netflix чи Spotify.
Розвиток на майбутнє
Наразі сервіс має зростання завдяки новим серверам з AMD. Інфраструктуру вже розгорнули в Європі, у Великій Британії, розгортають у США та в Латинській Америці локально вперше в історії сервісу. В Азії, Індії та країнах Сходу Boosteroid поки не представлений, але, за словами Влада, вони подивляться в цю сторону у 2025 році.
На наступні кілька років Boosteroid спрямований насамперед на збільшення своєї інфраструктури на ринках, де сервіс уже є, тобто це Європа та Північна Америка. А також незабаром, через місяць або два, сервіс планує розгортання в Південній Америці та в деяких нових регіонах.
Boosteroid зараз веде цікавий діалог з Apple з приводу того, щоб інтегруватися в їхню екосистему, а також планують освоїти Amazon Fire TV. Сервіс фактично присутній у сегменті Big Screen геймінгу і є distribution-партнерами Samsung, LG, Hisense, Philips, які займають близько 80% ринку.
Нещодавно Mercedes-Benz оголосила про партнерство з українським ігровим сервісом Boosteroid. Завдяки цьому партнерству застосунок Boosteroid наступного року з’явиться для автомобілів Mercedes, оснащених інформаційно-розважальною системою MBUX третього покоління. Крім того, Mercedes-Benz отримав сертифікацію на рівні США щодо використання автопілота. «За 3–5 років autonomous driving стане великою індустрією, зʼявиться дуже багато юзкейсів навіть водію», — говорить Влад. Крім того, за його словами, авто — це найкращий ігровий симулятор, який може дати повне занурення у гру завдяки саунду, інтеграції підсвітки, вібрації крісел та інших вбудованих фіч. «Це дуже перспективно з погляду імерсивного геймінгу», — акцентує він.
Норм сервіс через нього навіть в шутери ганяю, але погано що норм тачки не в Україні і на них пінг 30мс , а так на локальні тачки пінг в два рази менший
Норм сервіс через нього навіть в шутери ганяю, але погано що норм тачки не в Україні і на них пінг 30мс , а так на локальні тачки пінг в два рази менший