💳 Кожен. Повинен. Мати. Trustee Plus: криптогаманець і європейська платіжна картка з лімітом 50к євро 👉

Поза зоною комфорту. 5 порад для ефективних публічних виступів англійською від Lead Talent Development Specialist EPAM Ukraine

Можливо ви вважаєте, що публічні виступи — це не ваша історія. Але якщо ви регулярно презентуєте для груп від п’яти осіб або виступаєте головним спікером під час доповіді — вітаю, ви їх таки проводите. Завдяки порадам для публічних виступів ви можете якісно підвищити рівень своїх презентацій. Зокрема це стосується тих, які треба робити англійською. Мене звати Дмитро Маліночка, я — провідний спеціаліст із розвитку талантів у ЕРАМ Україна та тренер із публічних виступів. У цьому матеріалі поділюся практичними порадами для тих, хто регулярно бере слово під час зустрічей або готується до виступу на конференції.

1 коментар
Поза зоною комфорту. 5 порад для ефективних публічних виступів англійською від Lead Talent Development Specialist EPAM Ukraine

Можливо ви вважаєте, що публічні виступи — це не ваша історія. Але якщо ви регулярно презентуєте для груп від п’яти осіб або виступаєте головним спікером під час доповіді — вітаю, ви їх таки проводите. Завдяки порадам для публічних виступів ви можете якісно підвищити рівень своїх презентацій. Зокрема це стосується тих, які треба робити англійською. Мене звати Дмитро Маліночка, я — провідний спеціаліст із розвитку талантів у ЕРАМ Україна та тренер із публічних виступів. У цьому матеріалі поділюся практичними порадами для тих, хто регулярно бере слово під час зустрічей або готується до виступу на конференції.

З початку пандемії Covid-19 значна кількість публічних виступів перемістилась в онлайн. І хоча в багатьох країнах люди повертаються в офіси й відвідують різноманітні заходи особисто, українці часто вдаються до онлайн-формату через питання безпеки. Від робочих дзвінків до вебінарів, від дискусійних панелей до конференцій — кожен формат диктує свої вимоги до проведення заходу.

Звісно, існує різниця у підготовці і безпосередньому виступі для офлайн-аудиторії й тої, яка знаходиться по той бік екрана. На сцені чи в конференц-залі спікер бачить людей, їхню реакцію — відтак розуміє, чи сприймається матеріал, чи залишаються люди залученими у тему. В онлайні складніше відстежувати такі прояви, але способи є. Головне, на мою думку, пам’ятати, що люди приходять на ваш виступ чи зустріч тому, що їм вже цікава тема. Такий настрій зменшує нервозність.

Отже, що мати на увазі, коли тему визначено і час переходити до безпосередньої підготовки?

Дмитро Маліночка

Порада 1. Подумайте про зовнішній вигляд

Зауважу, що не вважаю за потрібне вмикати камеру буквально на кожній онлайн-зустрічі. Але якщо є мета зробити атмосферу теплішою, налагодити контакт і створити довіру, то цим не варто нехтувати. Також буде корисно тримати камеру увімкненою під час вебінарів, великих зборів чи виступів на конференціях.

Подумайте про якісне освітлення заздалегідь. Люди мають вас добре бачити. Також перевірте, чи не виглядаєте ви на картинці замаленькими, чи не обрізано пів голови або пів тіла. Ракурс буде кращим, якщо ваше обличчя буде у найвищій третині екрана. 

Дивіться на екран, намагайтесь не втрачати зоровий контакт. Це може статись через другий монітор або банальне відволікання на вид з вікна. Зауважте, що вам не потрібно фокусуватись саме на камері, достатньо просто дивитись на екран. Особливо це важливо на початку зустрічі або у разі відсутності слайдів. 

Не варто занадто сильно жестикулювати. Під час трансляції слайдів це буде відволікати від контенту.

Але якщо ваша задача — щось пояснити, то саме ви маєте бути в фокусі. В такому випадку усвідомлені, доречні жести будуть корисними. Загалом ви можете керувати увагою слухачів: своєю стриманою поведінкою фокусувати на слайдах або — активнішою — на собі.

Одяг має бути випрасуваним і підходити за розміром. Утримуйтесь від дуже дрібного принту, особливо смужок. Вони будуть створювати ефект муару на екрані, глядачам буде некомфортно дивитись. Про необхідність штанів, джинсів або спідниці нагадувати, мабуть, вже не треба 😊

Порада 2. Перевіряйте якість звуку

Головне в цьому пункті — щоб аудиторія вас добре чула. Ви можете використовувати стандартну гарнітуру, лептоп, бездротові навушники. Переконайтесь, що мікрофон працює, немає еха (так іноді буває, якщо людина використовує динаміки ноутбука), заряд повний (особливо це стосується бездротових варіантів). Якщо івент важливий і масштабний — подумайте про якість звуку особливо ретельно і заздалегідь.

Щодо запитань чи чутно вас, чи видно тощо. Поставити їх можна, якщо перед подією не було можливості підключитися трохи раніше і перевірити з організаторами технічні моменти.

Але не витрачайте на це забагато часу, не чекайте на відповіді абсолютно всіх учасників. Одного плюсу в чаті достатньо, щоб дійти висновку, що вас таки чують і бачать. Якщо затягнете це опитування — одразу втратите динаміку виступу. Стережіться цього, адже надолужити її складніше.

Порада 3. Знайте легкі способи залучення онлайн-аудиторії

Якщо під час онлайн-виступу вас все ж таки бентежить відсутність реакції слухачів — попросіть про неї. Але зауважте, що ваш запит має бути дуже конкретним і спосіб відповісти на нього — зрозумілим. Прості приклади: «Будь ласка, поставте плюс у чаті, якщо ви будете використовувати запропоноване рішення/якщо ця інформація була для вас новою/якщо це було корисно». Що конкретнішим буде ваш запит і простішим спосіб відгукнутися на нього — то вищі шанси на відповідь. 

Обов’язково дайте декілька секунд слухачам на реакцію: щоб відкрити віконечко коментарів, поставити запропонований символ їм потрібен час. А от відповіді абсолютно усіх чекати знову ж таки не варто. Вистачить декількох реакцій.

Водночас бувають ситуації, коли вам потрібна більш змістовна відповідь. На початку оговоріть, що після кожного інформаційного блоку ви проситимете висловитись на тему. Пропонуйте слухачам відповідати голосом на ваші запитання у відведений час.

Деякі формати онлайн-виступів не передбачають можливість поставити запитання. Інші дозволяють слухачам написати їх у чат або задати вголос. Нагадаю: необхідно попереджати, як саме ви будете спілкуватись. Це може бути позначка чи одне слово в чаті, а може бути розгорнутий коментар текстом чи вголос. Зауважте, що в другому випадку людям знадобиться більше часу на формулювання, тож не нервуйте. Якщо пауза затягується, можете попросити дати знати, чи хтось ще пише. Це допоможе зрозуміти, рухатись вам далі або чи зачекати ще трохи. 

Якщо ви лише знайомитеся з аудиторією, розпочніть із закритих запитань: тих, що передбачають суто плюс або мінус в чаті. Далі можна залучати відкриті, на які треба надати розгорнуту відповідь. У разі, коли слухачі знайомі між собою, цією рекомендацією можна нехтувати.

А ще підрахуйте до безпосереднього виступу, скільки часу знадобиться на питання-відповіді. Слідкуйте за таймінгом, не соромтесь делікатно зупинити людину, яка занадто довго чи відсторонено відповідає на запитання. Це можна зробити додавши свою думку і нагадавши про те, що вже час рухатись далі за порядком денним.

Порада 4. Утримуйте увагу слухачів

Для одних онлайн-виступів безпосередня залученість аудиторії є важливою, для інших — ні. Наприклад, під час воркшопу варто, щоб люди брали участь в обговоренні, надавали зворотний зв’язок. Виступ на вебінарі чи онлайн-конференції своєю чергою дозволяє слухачам за необхідності робити паралельно рутинні задачі. У будь-якому разі для вас важливо, щоб люди не втрачали логіку доповіді й могли стежити за розвитком історії чи теми. 

Для утримання уваги можна використовувати запитання, заклики до роздумів, практичні завдання й онлайн-інструменти (Mentimeter, Miro, Jamboard тощо). Останні — хороші помічники у колективному створенні конспекту по найважливіших запитаннях. Під час спільної практичної роботи учасники краще запам’ятовують матеріал, а доступ до онлайн-нотаток залишається і після події. Водночас, якщо запитання, яке ви ставите аудиторії, передбачає коротку відповідь, я не рекомендую використовувати сторонній сервіс, це лише відволікатиме людей і ви будете гаяти час. 

Вашими помічниками в утриманні уваги можуть стати слайди. Але не перевантажуйте їх.

Якщо все ж таки необхідно розмістити на одному слайді дуже складну схему, скористайтесь анімацією і нехай вона з’являється на екрані поступово. Це спростить сприйняття і не лякатиме аудиторію з першого погляду. Те саме стосується і тексту на слайдах.

Спробуйте залучати gif-ки, але будьте обережними. Рух притягує увагу і може додати гумору. Водночас якщо анімація показує нескінченну монотонну дію, то дуже швидко очі глядачів до неї звикнуть. Це треба розуміти, щоб знати як переключати увагу людей з одного об’єкту уваги на інший.

Порада 5. Зважайте на мову доповіді

Позитивний спадок пандемії — можливість брати участь в онлайн-конференціях глобального масштабу як слухач і/або спікер. Першокласний контент і топові доповідачі часто доступні англійською — як от на конференції Devoxx Ukraine, де цього року говоритимуть про штучний інтелект і збиратимуть кошти на рюкзаки для бойових медиків. Звісно, участь в таких подіях потребує від спікерів певного рівня підготовки. 

Якщо вам пропонують виступати незвичною для вас мовою — це може бути англійська, а для деяких поки що й українська — виникає бажання відмовитись. Адже для багатьох спеціалістів це незручно і дискомфортно. Проте у будь-якому разі виступати треба. Саме так напрацьовується досвід, розширюється словниковий запас і збирається певна кількість сталих висловів, якими ви скоро зможете вільно жонглювати.

Коли я починав виступати англійською, то робив «шпаргалки» в телефоні.

Часто це були формулювання різних прикладів і фрази, які допомагають перейти з однієї теми до іншої. Я дотримувався досить простої, але якомога різноманітнішої лексики, щоб розширити словниковий запас. І скоро нотатки вже були не потрібні. 

Звичайно, у випадку виступу незвичною мовою варто робити репетиції. Тренуйтесь доповідати спокійно, без поспіху, концентруйтесь саме на мові. Намагайтесь сформулювати тими словами, які зараз спадають на думку, не будьте зарозумілими і точно не вчіть виступ напам’ять. Згодом ускладнюйте собі задачу, використовуйте складніші слова, часом довші речення, робіть заготовки сталих виразів. 

Ще один важливий момент — розуміння культури, для якої ви будете робити доповідь. Від акцентів до наголосів, від контексту до особливостей етикету — все має значення. У книзі Ерін Мейєр «Культурна карта» є такий приклад: одна менеджерка з Китаю приїхала у відрядження до Франції, де мала презентувати свою роботу 12 керівникам. Вона була чудово підготовлена до доповіді й серйозно розгубилася, коли слухачі почали ставити їй запитання, немов би сумніваючись у кожному викладеному факті. Героїня почувалася ніби її атакують, принижують. І ще вона була дуже розчарована собою: мовляв, слухачі не визнали її експерткою у своїй галузі. Всупереч всьому жінка намагалася триматися впевнено, хоча насправді була близька до того, щоб розридатись. Після виступу вона швидко зібрала речі, щоб якомога скоріше покинути приміщення. Та на її подив декілька керівників, які найактивніше ставили запитання, підійшли, щоб привітати її й відзначити, якою якісною і змістовною була її презентація. Те, що здавалося неприпустимим і принизливим для представниці культури Китаю, було цілком нормальним для людей з Франції.

Насамкінець

Обов’язково тренуйтеся перед виступами. З мого досвіду найкращим рішенням буде зробити три прогони — всі вголос і різними словами. Окрім практики це дозволить вам відчути таймінг і не розтягати інформацію, для якої виділили 15 хвилин, на всі 25. 

А ще намагайтеся запам’ятати не слова, а думки, які ви маєте донести аудиторії. Це дозволить вам не нервувати, якщо під час виступу ви забудете конкретний вислів, а легко переформулювати його без втрати змісту.

10 безплатних сертифікатів з англійської мови які можна отримати онлайн: добірка від досвідченого рекрутера
10 безплатних сертифікатів з англійської мови, які можна отримати онлайн: добірка від досвідченого рекрутера
По темi
10 безплатних сертифікатів з англійської мови, які можна отримати онлайн: добірка від досвідченого рекрутера
Український розробник створив сервіс для вдосконалення англійської за допомогою ШІ. Розповідаємо як працює інструмент
Український розробник створив сервіс для вдосконалення англійської за допомогою ШІ. Розповідаємо, як працює інструмент
По темi
Український розробник створив сервіс для вдосконалення англійської за допомогою ШІ. Розповідаємо, як працює інструмент
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
По темi
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Читайте також
«Моя фінансова мета — накопичити $1 000 000, щоб мати пасивний дохід і жити на нього». Як айтішники витрачають гроші та в що інвестують
«Моя фінансова мета — накопичити $1 000 000, щоб мати пасивний дохід і жити на нього». Як айтішники витрачають гроші та в що інвестують
«Моя фінансова мета — накопичити $1 000 000, щоб мати пасивний дохід і жити на нього». Як айтішники витрачають гроші та в що інвестують
Зарплата айтішників в Україні — одна з найвищих. І ІТ-галузь під час війни — єдина галузь, яка зростає, попри війну. А айтішники — серед тих, хто найактивніше підтримують армію. Середній місячний донат айтішника становить 10% від зарплати, або $270. dev.ua вирішив розпитати айтішників, куди вони витрачають гроші й у що інвестують під час війни. 
1 коментар
Не Патроном єдиним. Айтішник з EPAM шиє військову амуніцію для собак: історія диво-стартапу для чотирилапих захисників України
Не Патроном єдиним. Айтішник з EPAM шиє військову амуніцію для собак: історія диво-стартапу для чотирилапих захисників України
Не Патроном єдиним. Айтішник з EPAM шиє військову амуніцію для собак: історія диво-стартапу для чотирилапих захисників України
Максим Лісович, Interior Designer в ЕРАМ Україна, поза роботою допомагає амуніцією українським військовим… собакам. Так, службові пси носять унікальні жилетки та нашийники, мають спеціальні аптечки та турнікети. Чотирилапі в такому «одязі» більш захищені та впізнавані.  За словами Максима, тільки на заході країни нас захищають сотні військових собак. Айтівець допомагає військовим кінологам нести цю службу гідно, забезпечуючи відповідною амуніцією, спеціальними аптечками та турнікетами. Нещодавно він провів три дні поспіль, власноруч відшиваючи нашийники та повідці. А ще два роки тому шити він не вмів узагалі. Ось історія диво-стартапу.
Австралійське задзеркалля. Історія Delivery Director EPAM, який через війну релокувався із сім'єю до Австралії: як адаптуватися та вижити за океаном?
Австралійське задзеркалля. Історія Delivery Director EPAM, який через війну релокувався із сім'єю до Австралії: як адаптуватися та вижити за океаном?
Австралійське задзеркалля. Історія Delivery Director EPAM, який через війну релокувався із сім'єю до Австралії: як адаптуватися та вижити за океаном?
Григорій Клімов — директор з делівері і керівник великої Platform Engineering-практики в EPAM. Понад 10 років він будував свою кар’єру в українському офісі, але війна змусила його з родиною кардинально змінити життя. В березні Григорій з дружиною і трьома дітьми поїхали з рідного Харкова, деякий час провели в ЄС, а згодом — вирушили до Австралії. «Я мріяв жити в цій країні, коли піду на пенсію. Але війна підштовхнула до того, щоб прийняти рішення значно швидше», — каже Григорій. Ось його історія.  
Очільник EPAM Ukraine: «Було б класно мати якісь прозорі, відкриті механізми виїзду за кордон для обмеженої кількості людей»
Очільник EPAM Ukraine: «Було б класно мати якісь прозорі, відкриті механізми виїзду за кордон для обмеженої кількості людей»
Очільник EPAM Ukraine: «Було б класно мати якісь прозорі, відкриті механізми виїзду за кордон для обмеженої кількості людей»
Керівник EPAM Ukraine Степан Мітіш, який до призначення відповідав за київський та вінницький офіси компанії, дав велике інтерв’ю AIN. В компанії він працює вже 16 років, тобто знає про український IT-аутсорс багато, якщо не все.  dev.ua обрав найцікавіше з розмови.

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот

Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі

Обговорення
Денис Карпенко
Денис Карпенко Фріланс, Фріланс
0

У світі багато цікавих пропозицій щодо пасивного доходу і заробітку без вкладень та досвіду. Одним з цікавих, на мій погляд є, партнерська програма від Магазито https://magazito.com/uk?invite=12314 або загугліть.
Цей маркетплейс пропонує по суті унікальну партнерську програму. Суть її у тому, що вам не потрібно ні вкладень, ні досвіду, а тому немає жодних ризиків. Проте, якщо докласти невеликих зусиль, ви можете створити доволі відчутний пасивний дохід просто якщо будете рекомендувати цю платформу іншим людям, як це роблю я. І коли люди за вашою рекомендацією будуть робити покупки, то Магазито буде виплачувати вам частину свого доходу у вигляді комісії з продажу. І що найцікавіше, що це буде відбуватися не одноразово, а щоразу, коли одного разу залучена вами людина буде щось купувати на платформі. І це ще не кінець. Ви також будете отримувати комісію з продажів людей, яких ви навіть не знаєте, якщо їх порекомендує той, кому порекомендували ви. Коротше, долучайтесь.