Дайджест SpaceTech. Корейський смуток, канадський космодром та "орбітальний хлопчик" за викликом

Щотижневий звіт про події космічної індустрії за 18-24 жовтня. Maritime Launch Services усунула бюрократичні перешкоди для будівництва космодрома під українську ракету «Циклон 4М». Корея запустила носій Nuri. Яка в цьому роль України? Колишні голови ДКАУ збирають гроші для створення найшвидшого в світі пускового сервісу.

Залишити коментар
Дайджест SpaceTech. Корейський смуток, канадський космодром та "орбітальний хлопчик" за викликом

Щотижневий звіт про події космічної індустрії за 18-24 жовтня. Maritime Launch Services усунула бюрократичні перешкоди для будівництва космодрома під українську ракету «Циклон 4М». Корея запустила носій Nuri. Яка в цьому роль України? Колишні голови ДКАУ збирають гроші для створення найшвидшого в світі пускового сервісу.

Вчителі космічних держав

Українці допомагали Кореї у створенні ракети Nuri

На світовій космічній мапі чи не головною подією минулого тижня став перший старт південнокорейського носія KSLV–II (Nuri). Світові ЗМІ позиціонували його, як вступ Республіки Корея у клуб космічних держав, хоча формально країна вже має один вдалий запуск. У 2013 році ракета Naro-1 з першим ступінем російського виробництва, вивела на орбіту корейський супутник STSAT-2 °C.

У складі нової корейської ракети вже не має іноземних комплектуючих. У створенні KSLV–II (Nuri) брали участь понад 300 місцевих компаній, у тому числі відомі на весь світ «чеболі», такі як Hanwha, Hyundai та інші. Але і без українського вкладу в цю розробку не обійшлося.

Протягом багатьох років головний розробник KSLV–II — Корейський інститут аерокосмічних досліджень (KARI) співпрацював з КБ «Південне» і закуповував на «Південмаші» готові ракетні вироби. Серед них — турбонасосні агрегати і клапана для двигуна РД-8 (другий ступінь РН «Зеніт»), шаробаллони різної ємності. Також йшли переговори про можливість виготовлення бака ракети-носія і елементів рідинного двигуна для KSLV–II.

До комплектації ними корейської космічної галузі на постійній основі справа все ж не дійшла. Але зразки KARI купувала і використовувала для виробництва аналогічних у себе на батьківщині. Крім того, українські фахівці їздили до Південної Кореї на випробування.

Підчас першого старту Nuri не змогла вивести макет супутника на задану орбіту через збій у роботі двигуна третього ступіня. Проте, президент Кореї Му Чже Ін назвав це «дуже схвальним досягненням», підкресливши, що ракета піднялася на висоту 700 км. Наступний старт Nuri може відбутися у травні наступного року після того, як будуть усунені причини збою. На KSLV–II у корейців найграндіозніші плани. У тому числі запуск місячного супутника і посадка на Місяць до 2030 року власного космічного корабля.

Довгоочікуваний космодром

Місце для космодрома обрано біля Атлантичного узбережжя

Для української космічної галузі найбільш значущою подією тижня став приїзд до Києва делегації канадської компанії Maritime Launch Services (MLS) на чолі з президентом компанії Стівом Матьє. У вівторок канадці зустрілися з головою Мінстратегпрома Олегом Уруським і повідомили про готовність почати будівництво космодрому для запусків української РН «Циклон 4М» у провінції Нова Скотія. Наступного дня вони відвідали КБ «Південне» і «Південмаш» у Дніпрі, де оглянули потужності підприємств і запросили українських фахівців на церемонію початку будівництва космопорту, яка відбудеться у другій половині листопада.

Канадці у Дніпрі

У травні MLS залучила $ 10,5 млн, необхідні, щоб розпочати будівельні роботи неподалік від м Кансо на Атлантичному узбережжі Канади. Однак, перш ніж почати будівництво, компанія повинна була узгодити з екологічним відомством план реагування на НС і систему зберігання, обслуговування і локалізації ракетного палива. Від MLS також вимагали план реабілітації стартового майданчика після її закриття, договір оренди землі з Міністерством лісового господарства Канади та систему реагування на громадські скарги.

Як заявив тоді Матьє, фінансувати проект загальною вартістю $ 210 млн. він збирається за допомогою позикових коштів і грошей, отриманих від пускових контрактів. «У нас є майже 10 підписаних листів про наміри та меморандумів про взаєморозуміння щодо запусків супутників. Але на контракти вони не перетворяться, поки я не скажу, коли запуски? «, — повідомив Матьє на зустрічі з жителями округу Гайсборо.

Одним із головних інвесторів проекту є власник Jacob Capital Management Inc. Саша Якоб (у центрі)

Тепер коли бюрократичні перепони для будівництва космодрому подолані, ця дата більш-менш визначена. Свій перший тестовий запуск MLS планує провести вже до кінця 2023 р. Втім, скептики кажуть, що дебют MLS може бути відсунутий на більш пізній час. Причина — відсутність фінансування на створення двигунів першого ступеня «Циклон 4М», яке має забезпечити Україні.

«Його (двигун) планують після розробки отримати багатоваріантним і використовувати в різних конфігураціях на різних ракетах, у тому числі і для „Циклон 4М“. Тому фінансування повинен забезпечити Державний бюджет. Неозброєним поглядом видно, що при вчасному та повному фінансуванні він не може бути готовий раніше, ніж наприкінці 2024 року. А ще треба буде його відпрацювати в складі ракети-носія», — стверджує галузевий експерт і колишній співробітник ДКАУ Андрій Колесник.

Затримки з затвердженням космічної програми дійсно можуть привести до того, що фінансування проектів на 2022 рік може бути відсунуто на рік. Втім, Олег Уруський на зустрічі з Матьє заявив, що має право форсувати стратегічні для держави проекти, тому українські партнери MLS отримають усе необхідне.

Не «хлопчики за викликом», а орбітальні мужі

Екс-голови ДКАУ у складі космічної компанії

І ще один багатообіцяючий космічний проект, про який говорилося на минулому тижні. Трійка колишніх керівників ДКАУ — Юрій Алексєєв, Любомир Сабадош та Володимир Усов об'єдналися, щоб створити найшвидший у світі сервіс з виведення мікросупутників на орбіту.

Запускати супутники компаньйони збираються з транспортних літаків Іл-76. що належать «Південмашу», і вже домовилися з італійською компанією Italspazio про спільну розробку космічної системи повітряного старту з авіабази Комізо (Сицилія).

На початку жовтня компанія Orbit Boy, зареєстрована у Великій Британії, уклала з Дніпровським проектним інститутом угоду про проектування на авіабазі: перону для стоянки літаків, станції заправки Orbit Boy Launcher робочими рідинами й газами, стаціонарного складально-випробувального комплексу для інтеграції корисного навантаження (супутників), а також центру управління польотами.

Крім того, Orbit Boy оголосив про попередню угоду з провідним польським розробником мікросупутників — CreoTech. Флагманська платформа компанії — HyperSat призначена для інтеграції мікросупутників від 10 до 120 кг.

Логіка кооперації космічних топів зрозуміла. Колишній директор «Південмашу» Юрій Алексєєв у спільному проекті забезпечить ракетну складову. Екс-глава харківського НВО «Комунар» Любомир Сабадош — систему керування. А одесит і IT-підприємець Володимир Усов відповідатиме за залучення інвестицій та гратиме представницьку роль.

Володимир Усов вже домовився з італійцями про створення космопорту на авіабазі Комізо

Технічно, подібні проекти також цілком здійсненні. У червні британська Virgin Orbit за допомогою літака Boeing-747 вивела на низьку орбіту тестову партію кубсатов, а у наступному році має намір почати комерційні запуски. Для цього компанія, яку контролює колишній віце-президент Boeing Ден Харт, використовує авіабазу Корнуелл в Уельсі (Великобританія).

Однак, Володимир Усов позиціонує Orbit Boy, як «космічний Uber, який може на вимогу замовника вилетіти в будь-яке місце і запустити супутник протягом 24 годин після отримання замовлення. Головне, щоб місцева юрисдикція схвалила запуск ракети з висоти 9000 футів (2,74 км). Твердопаливні ракети підприємство збирається випускати партіями по 10-20 одиниць і зберігати в очікуванні замовлень. Але для цього стартап повинен мати щонайменше кілька космопортів і пускових точок у різних куточках світу, а також серйозні фінансові ресурси й впливових союзників.

Великобританія хоче стати космічним лідером. Українці їй у цьому допомагають
Великобританія хоче стати космічним лідером. Українці їй у цьому допомагають
По темi
Великобританія хоче стати космічним лідером. Українці їй у цьому допомагають
Український ракетоносій «Циклон 4М». Канада починає будівництво космодрома. Україна теж повинна прискоритись
Український ракетоносій «Циклон 4М». Канада починає будівництво космодрома. Україна теж повинна прискоритись
По темi
Український ракетоносій «Циклон 4М». Канада починає будівництво космодрома. Україна теж повинна прискоритись
12 затребуваних навичок в SpaceX від Ілона Маска
12 затребуваних навичок в SpaceX від Ілона Маска
По темi
12 затребуваних навичок в SpaceX від Ілона Маска

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-bot.

А також підписуйтесь на наш Telegram-канал — dev.ua | IT України.

Обговорення

Коментарів поки немає.