Звук за 16 000 євро. Одесит створив унікальну кокосову колонку

Одесит Максим Чижов виготовляє акустичні системи з кокосового горіху. Його стартап Copra не має світових аналогів. Кокос, на відміну від класичних акустичних систем, не дозволяє звуку дзвеніти. Проте такий продукт дорогий та розрахований на вузький сегмент заможних покупців. Сьогодні винахідник приєднався до українського корпоративного акселератору ISE Group, аби «прокачати» скіли в напрямку стратегічного розвитку. За рахунок чого хлопець планує розширити незвичний бізнес, читайте в нашому матеріалі.

Звук за 16 000 євро. Одесит створив унікальну кокосову колонку

Одесит Максим Чижов виготовляє акустичні системи з кокосового горіху. Його стартап Copra не має світових аналогів. Кокос, на відміну від класичних акустичних систем, не дозволяє звуку дзвеніти. Проте такий продукт дорогий та розрахований на вузький сегмент заможних покупців. Сьогодні винахідник приєднався до українського корпоративного акселератору ISE Group, аби «прокачати» скіли в напрямку стратегічного розвитку. За рахунок чого хлопець планує розширити незвичний бізнес, читайте в нашому матеріалі.

dev.ua — більше, ніж ЗМІ. Підписуйтесь на нас у Facebook, Telegram, LinkedIn і Twitter

Від іонів до кокоса

З шести років Максиму подобалися технології. В дитячому віці він зрозумів, що хоче створювати своїми руками нові речі. Історія продовжилася в школі, де хлопець брав участь у наукових олімпіадах. 

В 2003 році у школяра з’явилися ідеї двох проєктів. Це — іонна акустика та колонка з кокоса.

«Далі я пішов на фізичний факультет Одеського університету ім. Мечникова. Поступив за результатами співбесіди», — згадує наш герой.

Фото — з особистого архіву Максима Чижова

Першу акустику з кокоса Максим зробив сам. Каже, що це були необроблені горіхи з динаміками. Хлопець купив кокоси просто в одеському магазині. Показав винахід інвестору, але той просто не зрозумів що з ним можна зробити. 

«Макс, ну не показуй мені це», — згадує реакцію інвестора хлопець.

На якийсь час ідею з кокосовою акустикою довелося відкласти. В той час Максим вступав до аспірантури і повернувся до теми з іонною акустикою. Розповів про неї науковому керівнику і той прийшов у захват. Хлопець зайнявся розробкою нової акустики, і все йшло гладко. 

Проте в якийсь момент з’ясувалося, що на електродах нової системи утворюється мікроскопічна плівка, яка працює як ізолятор та вимикає живлення. Макс працював над усуненням цієї проблеми останні три роки. Для цього він залучив українських експертів з військової сфери. Разом вдалося знайти рішення.

Проект по іонній акустиці перезавантажився. Цілком ймовірно, що через рік про нього почує масовий споживач, підсумував винахідник.

Акустична сага: як сімейний бізнес з Білої Церкви став світом
Акустична сага: як сімейний бізнес з Білої Церкви став світом
По теме
Акустична сага: як сімейний бізнес з Білої Церкви став світом

Кокосова колонка

Копра — це одна з назв м’якоті кокоса. В її честь Максим назвав свій стартап. Ідея незвичної колонки виникла в 2003 році. В 2014 році з’явився перший прототип. Розробка системи Hydra була виконана у 2017 році. А у 2019 році хлопець заснував компанію.

«Головне наше завдання на найближчі півроку — це не маркетинг, а збільшення кількості виробництва систем до 100 штук на рік», — ділиться планами Чижов.

Саме до такої ідеї хлопець прийшов з менторами акселератору ISE.

Фото — ISE

Для порівняння — за кілька років існування стартап виготовив трохи менше 30 комплектів Hydra. Компанія вже зробила перший крок в масштабуванні, розширивши площу виробництва з 116 кв м до 500 кв м. Зараз на підприємстві працює семеро людей.

«В малих приміщеннях працювати було справжнім пеклом. Обробка кокосів — це постійний пил.  Полірування, робота з пристроями виміру — все це доводилося постійно перезапускати. А тепер будемо здійснювати кожний процес одночасно», — каже Максим.

Одна акустична система Copra коштує 16 000 євро. Найбільша партія замовлення на сьогодні — 13 штук. Її замовила українська компанія, але яка саме, Максим не каже. 

Фото — з особистого архіву Максима Чижова

Стартап орієнтується на заможних покупців, які можуть собі дозволити такий продукт. При цьому Максим розуміє, що для багатьох людей це значна сума. 

«Скільки авто на дворі? Люди можуть собі купувати автівки. Для кого що важливо. Ви закриваєте питання на 15 років, купуючи нашу систему», — каже підприємець. 

На виготовлення однієї системи йде 350 людиногодин. Навіть при тому, що процес виготовлення вже повністю відпрацьований. 

Глобально Максим хоче «перевернути гру» в світі акустичних систем. Щоб його пристрій став новим стандартом у сфері.

«Нещодавно ми отримали патент на слово „кокос“. У нашій сфері ми першовідкривачі з використання цього матеріалу. Нещодавно дзвонили німці і просили дати дозвіл на реєстрацію фірми „Coconut music“, але я не погодився»,  — розповідає стартапер.

Фото — з особистого архіву Максима Чижова

Українець каже, що зараз Copra веде територіальне розширення на Японію, Китай, Індію і Таїланд. 

Подальші плани — розширити лінійку продукції, каже Чижов. У тому числі, щоб з’явилися і більш доступні по ціні системи, орієнтовно вона складатиме 2000 євро. Але для цього потрібне виробництво в сотні тисяч колонок. Поки що компанія не має таких грошей для запуску, каже хлопець.

Наразі стартап сформулював патентний портфель. Всі виробничі потужності знаходяться в Одесі, частина підрядників по дрібним деталям працює в Броварах Київської області. 

Кокосова колонка, барахолка з мерчем, etc. Найцікавіше з музхакатону
Кокосова колонка, барахолка з мерчем, etc. Найцікавіше з музхакатону
По теме
Кокосова колонка, барахолка з мерчем, etc. Найцікавіше з музхакатону

Як відбирають кокоси

Максим каже, що перший відбір кокосів — це замовлення з Індії. Але тоді компанії «дали не те, що потрібно». Вдруге хлопець вирішив самостійно вибрати горіхи і сам поїхав за ними, отримавши контакти місцевих постачальників. Потім туди ж на місяць поїхав один з працівників Copra. 

«Є поняття ендемічних регіонів. Тобто тих, де зустрічаються лише найкращі кокоси. Ми, скоріше за все, зробимо їх комерційною таємницею», — каже Чижов.

Фото — з особистого архіву Максима Чижова

Стартапер додає, що система відбору кокосів складається з п’яти етапів. Перший з них — знайти великий та симетричний горіх. Максим зазначив, що це найпростіше і найскладніше водночас. 

«Нам підходить 0,5% від всіх кокосів ендемічного регіону. В штуках це приблизно 1 на 500. Але ще є брак. Горіхи для наших акустик просто так ніде не придбаєш», — наголошує підприємець.

Найважче завдання — знайти найкращий регіон, де є кокоси потрібної форми і товщини. Серед регіонів, з якими працює хлопець — Таїланд, Шрі-Ланка, Індія.

Що про це говорить звукоінженер

Наразі набирають популярності абсолютно різні технічні та інженерні рішення, частково продиктовані маркетинговими міркуваннями, зазначає звукоінженер Іван Шульга в коментарі для dev.ua.

Професіонал не здивований появою на ринку акустики, корпусом якої є шкаралупа кокосового горіху. 

«У поціновувачів якісного звуку завжди були в ціні акустичні системи, де корпус виготовлений не з синтетичних, а саме з натуральних матеріалів. Не зважаючи на постійний розвиток технологій, натуральні матеріали для домашніх акустичних систем hi-fi та hi-end класу, впевнений, ще довго будуть у пріоритеті споживачів», — каже Іван.

Фото — з особистого архіву Максима Чижова

Акустика такого класу надає можливість споживачу почути композицію в тому звуковому вигляді, в якому її було «доведено до розуму» звукорежисером зведення та мастерінгу, пояснює експерт. Але додає, що складно спрогнозувати, як таке рішення вплине на «фірмове» забарвлення треку, з усіма особливостями Copra.

У чотирьох кокосових шкаралупах розташовані середньочастотні драйвери, які саме — виробник не повідомляє і це інтригує, каже Шульга. 

«Цілком доречно в такому випадку був підібраний корпус зі шкаралупи горіху, як закрита система з натурального матеріалу, яка, на мою думку, цілком здатна розкрити потенціал динаміків», — підсумував експерт.

Ні дня без біляша. Софт для БПШ і Salateira роблять хлопці з Чернігова
Ні дня без біляша. Софт для БПШ і Salateira роблять хлопці з Чернігова
По теме
Ні дня без біляша. Софт для БПШ і Salateira роблять хлопці з Чернігова

Проблеми виготовлення та перспективи

Глобально у Copra немає підрядників. Навіть форми для лиття Максим розробив самостійно. Електроніку допоміг створити його колега-інженер Олександр Корзун. 

«Іноді я сам хочу надати комусь це запитання — як ми взагалі це робимо?», — жартує Чижов. 

Хлопець каже, що спочатку набрався експертності у виготовленні акустичних систем. Далі почав ділити процес на різні сфери. Наприклад, одна людина у нас відповідає виключно за кокоси. Інша — лише за полірування бетону і т. д. 

Фото — з особистого архіву Максима Чижова

Основа системи — це діжка з бетону, пояснює Максим. Її виготовляють за 18 параметрами. Це вага, розмір зверху, розмір знизу, полірування тощо. 

«Допуск погрішності — півміліметра. Якщо більше — це брак продукції. У нас за кілька років 15 бракованих діжок», — ділиться виробничим болем Чижов. 

Поки що його виробництво — це стартап. Максим каже, що зараз немає значної кількості постійних клієнтів, тому компанія ще знаходиться в цьому статусі. 

«У нас інноваційний процес. Високотехнологічний продукт, який можна масштабувати на експорт. Думаю, що через півроку ми не будемо стартапом», — каже Максим.

Замовлення приходять несподівано, констатує хлопець. «Бувало, що хтось дзвонить і каже, що хоче замовити три системи. А це навіть не після якихось зустрічей по нетворкінгу, — каже винахідник. На сьогодні є замовлення на два місяці вперед. Є план збільшити кількість збірки до 10 систем. Людям не завжди потрібен звук. Іноді замовникам цікаві дизайн та технологія наших колонок». 

Макс пояснив, чим його компанія краща за конкурентів.

«У нас 4 діапазони на низькі частоти. Це як сабвуфер. З іншого боку — у нас встановлений стрічковий твітер. Він дуже чутливий. Тобто ми поєднуємо непоєднане. Ми зробили це за рахунок того, що ідеально „зшиваємо“ систему на операційних підсилювачах. І звук максимально прямий», — заглиблюється в технічні деталі винахідник. 

Фото — з особистого архіву Максима Чижова

Хлопець каже, що спеціально не хотів лізти в масмаркет. Тому що тоді б його компанію просто «зіжрали конкуренти». І він не встиг би навіть зробити патенти. 

«Люди зараз мають все. У них є звук. Людям потрібна ексклюзивність. А проекту потрібні гроші. Ці точки сходяться на ексклюзивному і дорогому продукті», — каже Максим. 

Чижов позиціонує свій продукт як український. 

«Ми хочемо уособлювати світову унікальність. Тому що полімербетон у формі яйця — це патент. Акустика, яка фізично змінюється,  — такого взагалі не було. Кокос — унікальний патент. Дизайн, якість звуку. І щоб все це було в Україні», — підсумував винахідник.

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-bot.

А також підписуйтесь на наш Telegram-канал.