💻 MayBee: френдлі HRM система. Просте та iнтуїтивне управління комплексними HR процесами 🔥

Мабуть, найбільше та найглибше інтерв'ю з MacPaw. Прочитавши його, ти зрозумієш усю філософію, задум та плани Олександра Косована

MacPaw — одна з найбільших українських IT-компаній України з 15-річною історією і багатомільйонним доходом. Але її клієнти переважно зосереджені на іноземних ринках. Тому і новин про MacPaw в нашому інформаційному просторі відносно мало. І взагалі, що такє MacPaw? «Застосунок, для очистки роботи MacBook». Ось вона, візитівка, про яку вам згадає майже кожний, что хоча б трохи в темі. А глибше? А глибше — прірва. Мало хто з наших знайомих описав діяльність компанії достатньо повно. 

Залишити коментар
Мабуть, найбільше та найглибше інтерв'ю з MacPaw. Прочитавши його, ти зрозумієш усю філософію, задум та плани Олександра Косована

MacPaw — одна з найбільших українських IT-компаній України з 15-річною історією і багатомільйонним доходом. Але її клієнти переважно зосереджені на іноземних ринках. Тому і новин про MacPaw в нашому інформаційному просторі відносно мало. І взагалі, що такє MacPaw? «Застосунок, для очистки роботи MacBook». Ось вона, візитівка, про яку вам згадає майже кожний, что хоча б трохи в темі. А глибше? А глибше — прірва. Мало хто з наших знайомих описав діяльність компанії достатньо повно. 

Чому?

Бо більшість звертає увагу на такі компанії лише тоді, коли в рідній країні з ними відбувається якась несподівана халепа. У випадку з MacPaw — це правоохоронці, які раптом з’явилися в офісі та вдома у власника Олександра Косована і почали обшук.

Тоді про компанію в черговий раз почули українці. Черговий раз обговорили, перемили всі кістки та забули. Напевно, до наступного разу. Шкода, але про найуспішніші українські бізнеси ми найчастіше чуємо і читаємо, коли з ними трапилося щось погане. І ми не дуже сильно цікавимося, що це за компанії, як вони заробляють гроші, як та на що їх витрачають, які в них успіхи у світі. 

Це якось незбалансовано, подумали ми в dev.ua і вирішили це виправити. Ми взяли, мабуть, найбільше інтерв’ю в Олександра Косована і розпитали про всі подробиці його бізнесу. На деякі питання від не відповів, по деяким, таким як фінанси, хотілося б звичайно більше інформації. Але якщо подивитися на розмову в цілому, то так, картинка вимальовується.

Прочитавши це інтерв’ю, ви точно будете знати, що таке MacPaw, на чому від заробляє, куди рухається і яка в компанії внутрішня філософія.

Актуальні вакансії від кращих ІТ-компаній на jobs.dev.ua. Дізнайся про нові вакансії першим!

ПРО ПРОДУКТ ТА ЙОГО СПРИЙНЯТТЯ

— Власне, я точно не інсайдер MacPaw, і я не така людина, яка заглиблена у ваші внутрішні процеси. З боку звичайного споживача, журналіста, це для компанія, яка має одну головну програму, яка прибирає зайві дані з Маку.  Але ж якщо зайти на сайт і подивитися на ваші інші програми та рішення, то стає зрозуміло, що MacPaw зараз — набагато ширше. У вас з’явився VPN, наприклад, як окремий продукт.

Хотів вас запитати, як ви взагалі уявляєте трансформацію вашого минулого іміджу? Чи не вважаєте, що у людей є трохи застаріле уявлення про компанію? 

— Ми протягом багатьох років внесли чимало змін та продовжуємо розвивати наші продукти. Щодо нашого основного продукту, CleanMyMac, то він перетворився на повноцінний General Maintenance Utility з додаванням функцій безпеки. Тепер ви не просто можете видаляти зайві дані, але й підтримувати роботу Мака в оптимальних умовах. У нас навіть є така рекламна кампанія, під гаслом «Your Mac, as good as new». 

Фото: vctr.media

Новим напрямом для нас є безпека. В цій сфері, якщо порівнювати наші продукти з усіма іншими на ринку, ми не використовуємо загальні бази даних антивірусів. Ми досліджуємо шкідливе ПЗ (Malware) та різні віруси, які існують, тільки на Маку, та наповнюємо свою базу самостійно. Цим займається внутрішня команда malware research.  

Саме тому ми пропонуємо унікальні рішення, які відрізняють нас від конкурентів.

Більшість з них використовують базу Avast, з якої 98 чи 99% — це дані про Windows віруси. І хоча в Avast є велика кількість даних про шкідливе ПЗ під Windows, їх підтримка для Mac є дуже обмеженою. Оскільки це одна з небагатьох баз, доступних для white labeling або перепродажу, то більшість компаній вибирають саме Avast. У нашому випадку, ми пропонуємо власні рішення, і це основна відмінність. 

До того ж, CleanMyMac — це не єдиний наш продукт, у нас є досить амбітні інші продукти, наприклад, Setapp.

Це наша спроба конкурувати напряму з Apple на їхній платформі для настільних комп’ютерів (MacOS). 

Ми розробляємо власний App Store, який працює за зовсім іншим принципом, ніж Apple App Store. 

Усі продукти, що продаються через Setapp, є повнофункціональними версіями, без ніяких обмежень.

Ми розраховуємо, яку частку прибутку від підписки потрібно розподілити між різними продуктами, якими користується кожен окремий користувач. Це дозволило нам створити передову бізнес-модель і значно покращити користувацький досвід в порівнянні з MacAppStore.  

— А скільки юзерів зараз у Setapp? 

— На даний момент — біля 100 000 платних користувачів. 

— Тобто, з підпискою $9,99?

— Так.  

(Що стосується CleanMyMac, то Forbes писав, що в нього біля мільйона користувачів, які платять за сервіс — Ред.)

— Зрозуміло. Прикольно.

— У нас є деякі історії успіху, якими можу вже поділитися. Деякі вендори, з якими ми співпрацюємо, та чиї додатки присутні як на Setapp, так і на App Store, повідомляють нам, що їхні доходи на Setapp вже значно перевищують доходи на App Store. Звичайно, це стосується не всіх додатків. Проте такі історії нас дуже радують та мотивують. 

— Слухайте, а з самою компанією Apple ви часто спілкуєтеся взагалі?  Якщо ви кажете, що ви навіть конкуруєте з нею чимось, то це цікаве партнерство.

— Так, ми маємо контакт, як і багато інших компаній. 

У Apple є відділ під назвою Developer Relations. До речі, раніше він знаходився на московії, і нам доводилося спілкуватися з московським менеджером, що нас дуже засмучувало. Після початку повномасштабної війни нам вдалося вплинути на зміну менеджерів, і тепер за Україну відповідає команда Developer Relations з Лондона.  

— Тобто ви з ним постійно на зв’язку і спілкуєтеся безпосередньо? 

— Так, така можливість існує, і вона публічно доступна. Розробники можуть звернутися до менеджерів Apple напряму, для отримання консультації, допомоги або роз’яснень щодо блокування додатків.

— А який зараз ваш флагманський продукт? Не Setapp, так я розумію?

— Так, Setapp, можна вважати своєрідним внутрішнім стартапом. Він поки що не приносить прибутку, але постійно розвивається, і ми віримо в його великий потенціал.  Щодо основного флагманського продукту, то це все ще CleanMyMac, який завдяки численним ітераціям покращує свої показники щороку. 

— І ClearVPN у вас також ще стартап?  

— Так, ClearVPN — це відносно новий додаток, доступний на всіх платформах, включаючи Android, Windows, iOS та Mac, за винятком Linux.  Нещодавно ми випустили його другу версію, яка задовольняє багато з побажань наших користувачів. 

ClearVPN надається безкоштовно для всіх українців. 

Якщо ви авторизуєтесь через Дію (ми не використовуємо ці дані, оскільки у нас Zero Logging Policy), то отримаєте сервіс безкоштовно. Це найпростіший спосіб перевірити, чи є користувач українцем. 

— До речі, я нещодавно спілкувався з Unlimited VPN, в Одесі є така компанія, ви, може, знаєте.  Вони десь 10 років вже розвиваються, і казали, що мають досить розвинену інфраструктура серверів– нодів — по світу, щоб перенаправляти трафік користувачів VPN. Ви вже розбудували свою інфраструктуру?  

— У нас насправді мікс різних серверів.  Частину нодів, які ми використовуємо, ми замовляємо у наших партнерів, інша частина — це власна (хмарна) інфраструктура. Оновлення та розширення нодів — це постійний процес, оскільки у світі відбувається багато змін, особливо з точки зору доступу до контенту в різних країнах з обмеженням доступу до інтернет ресурсів, таких як Арабські Емірати, Індія та інші.  В цих країнах VPN часто заборонені, і для отримання доступу потрібно постійно змінювати IP-адреси серверів. 

Це постійна гра в «кота та мишу», де хтось перемагає, а хтось програє. Тому ми маємо комбінацію різних серверів, як наших, так і партнерських. 

— А чому ви в VPN пішли?  В VPN така велика конкуренція. Там багато рішень. В чому ви бачите для себе можливість? 

— Так, ви абсолютно праві. Ми побачили можливість, перш за все, в роботі з нашими існуючими користувачами. За роки роботи у нас сформувалася велика база користувачів наших інших сервісів, які потенційно могли стати також клієнтами і нашого нового продукту VPN в портфоліо. 

Виходячи з цього, ми розглядали різні варіанти, включаючи white label рішення (стороннє технічне рішення під власним брендом — Ред). Однак, ми прийняли рішення розробляти власний продукт. Це дає нам повний контроль над якістю, використанням технологій та політикою безпеки.  

— А наскільки велика команда у вас зараз працює над VPN?  

— Команда відносно невелика, близько 30-ти людей. 

— Тобто я вірно вас розумію, що у вас є CleanMyMac, основний продукт, у нього є система юзерів, і ви зараз будете додавати до цієї екосистеми різні сервіси? 

— Основою нашої екосистеми є Setapp, який фактично є альтернативним App Store по підписці. Усі наші продукти представлені в Setapp, і ми активно працюємо над їх розвитком. Крім того, ми постійно думаємо про те, як додати цінність для наших клієнтів, які користуються нашими продуктами вже багато років. 

— А якісь нові сфери, якісь нові продукти, напрямки будуть в цьому році? 

— Основний напрямок, куди ми зараз збираємось рухатись, — це Security продукти. Ми плануємо випускати деякі нові рішення для безпеки звичайних користувачів. 

— Тобто у вас є власна команда Security і ви будете фактично конкурентом компаній, як Avast, які роблять продукти в цій сфері? 

— Саме так, можливо не тільки Avast, ми стараємося виходити з чимось новеньким та цікавим на ринок, чого раніше не було у конкурентів.

— А з чим пов’язана така трансформація? Як і в VPN, на ринку безпеки, також багато гравців, вони великі і сильні. Це також пов’язано з вашою екосистемою і запитом від ваших користувачів, чи це окрема історія? 

— Якщо говорити про ринок, то VPN ніша, дійсно перенасичена різними гравцями, серед яких є чіткі лідери, такі як Hotspot Shield, Nord та інші. У нашому випадку ми фокусуємося на потребах наших користувачів і розробляємо продукт, спрямований на задоволення їхніх вимог в першу чергу. 

Щодо Security, це, швидше за все, буде глобальний продукт (и) для звичайних користувачів, який може бути корисним кожному користувачеві Mac.  

— А що спонукає вас туди піти? Там якась є можливість, яку ви бачите?

— Це така ніша, яка потребує екстра знань від користувача, щоб безпечно себе відчувати в сучасному світі. Є багато помилок, які люди роблять, і які можуть призвести до витоку даних, скаму, крадіжок, в тому числі, коштів з рахунків, або даних і так далі. 

Це все стається через те, що користувачі недостатньо освічені про безпечну поведінку online. Або ж немає достатньо простих та зрозумілих інструментів, які допоможуть уникнути таких проблем.

Ось задача, яку ми хочемо вирішувати: як покращити безпеку середньостатистичного користувача інтернету, а саме користувача Apple. 

Ми спеціалізуємося в основному на Apple екосистемі, і всі наші продукти, спрямовані, перш за все, на цих користувачів. 

— До речі, хотів вас запитати: ви так постійно будете робити, чи може  вийдете з цієї екосистеми на більш ширшу аудиторію? 

— У нас були продукти і під Windows, але між користувачами різних платформ існує значна різниця в купівельних звичках. Методи, які працюють в нашій компанії — якісний продукт, якісний маркетинг та ненав’язливі продажі — на інших платформах, таких як Windows, не діють так само ефективно. 

Користувачі Windows часто звикли до агресивних продажів та агресивного розповсюдження програмного забезпечення. 

Ми вирішили, що такий підхід не є найкращим шляхом для нашої компанії. Тому ми прийняли свідоме рішення не розвивати продукти для платформи Windows. 

— Підсумуємо цей блок: як би ви охарактеризували зараз, MacPaw, як компанію? Що ви за компанія, як ви себе назвали? 

— Ми створюємо просте та зрозуміле програмне забезпечення для звичайних користувачів. Використовуємо наш внутрішній лозунг: ми допомагаємо комп’ютерам допомагати користувачам. 

Наші продукти спрямовані на те, щоб допомогти користувачам якісно та безпечно використовувати свої комп’ютери для творчості та самореалізації.

Іншими словами, ми допомагаємо машинам допомогти вам (we help machines help you).

— О, це лаконічно. Стає зрозуміліше, тому що мені, як користувачу, не вистачало такого меседжу. А ви не думаєте, що якщо залишатися в цій екосистемі, то там буде якась планка і ви далі не зможете розвиватися, тому що ви вже її досягли? 

— Насправді, ринок досить великий, далеко ще до насичення. Тому ми хочемо розширювати нашу продуктову лінійку, розширювати активну базу користувачів Setapp, та далі працювати саме на цьому ринку. 

Ми працюємо над декількома новими продуктами, але поки що немає конкретних дат їх випуску.

ПРО ФІНАНСИ ТА ІНВЕСТИЦІЇ

— Дуже цікаво, як у вас взагалі  всередині все працює. Наприклад, яка маржинальність такого бізнесу і скільки ви потім ревінсістуєте далі у продукти. Якщо ви в двох словах розповіли, було б круто. 

— Є маржинальність кожного окремого продукту, яку ми вираховуємо всередині компанії, але є також EBITDA сумарно по всім продуктам. І відповідно вже після стрічки EBIDTA у звітності у нас є окрема стаття витрат на всі зовнішні або не основні проєкти. Це в тому числі і благодійність, і SMRK (власний венчурний фонд), і нерухомість, необхідна для роботи компанії.

Оскільки ми приватна компанія, у нас немає задачі виплачувати дивіденди зовнішнім акціонерам або гасити борги чи інші зобов’язання. 

Колеги вітають Олександра з днем народження

Тому ми стараємося реінвестувати всі зароблені кошти в нові проекти або в соціально-корисні ініціативи, як, наприклад, в цьому році зробили додаткові інвестиції в Промприлад (технохаб Івано-Франківську — Ред.). Також багато чого робимо корисного для допомоги армії, та для перемоги України у війні.  

— Скільки це у вас складає показник EBITDA margin? 

— Ми не розкриваємо  внутрішні фінансові показники, оскільки ми приватна компанія. 

— А які взагалі ви розголошуєте цифри по операційній діяльності за рік?

— Розголошуємо деякі цифри відносно кількості наших користувачів, до прикладу Setapp, або інвестиції які були зроблені венчурним фондом SMRK, та деякі інші показники, але не фінансові дані компанії.

— Тобто, дохiд, прибуток, це не розголошуєте?  

— Ні. 

— А чому так, може причина якась є для цього? 

— Скажімо так, у нас в Україні люди не зовсім коректно сприймають такі дані. Якщо б ми були в Америці, то там, відповідно, зовсім інша культура фінансової грамотності — люди по-іншому відносяться до таких досягнень. 

Але, на жаль, наше суспільство ще не готове до такої відкритості. Тому намагаємося уникнути можливих проблем. Стараємося не розголошувати зайві цифри. 

— Чи є таке в планах: бути публічною компанією, задля виходу на біржу, наприклад? 

— Рішення виходити на біржу у нас не прийнято. Поки що не збираємось робити IPO. 

— Тобто вам достатньо ресурсів, ви розвиваєтеся самі?

— Так. 

— Тобто ви самостійна компанія, яка рухається поступово, day by day, вгору?

— Bootstrap-компанія, прибуткова. І використовує прибуток як для внутрішніх проєктів, так і зовнішніх інвестицій. 

— А хоча б розуміти, який у вас відсоток зростання за рік? 

— Якщо говорити про 2021 рік, то у цей рік було зростання на понад 40 відсотків. У 2022, на жаль, ми майже не виросли, і цьому є об'єктивні причини.

Те, що ми втрималися, — це вже добре!  

КРИЗА ТА ВІЙНА: ЧОГО ЧЕКАТИ

— Причини незростання — це криза в світі, я так розумію, війна в Україні? 

— Війна — це основна причина. Можлива криза в світі поки що на нас ще не відобразилася, але не виключаю, що це ще може статися у цьому році. 

— Тобто думаєте, що ще буде удар і ще з цього боку? 

— Криза має відкладений ефект. Якщо дивитися на всі новини про звільнення співробітників з технологічних компаній (а це сотні тисяч людей), то це буде мати ефект, як на нас, так і на багатьох інших гравців на ринку. В доповнення до цього, нещодавно була історія з SVB банком, одним із найбільших банків Долини, який обслуговував дуже багато технологічних компаній. Це дуже нехороша новина, бо падіння SVB може стати причиною ще більшої кризи, яка і так очікується на ринку. Як вона буде впливати на нас? Безумовно, ефект якись буде, але який саме і коли — поки що важко спрогнозувати. 

— З іншого боку, ви ж не компанія з аутсорсингу. Ви компанія, яка має продукт, і якщо юзери купують ваш продукт, то все повинно бути добре, чи не так? 

— Так, але якщо говорити про потреби користувачів, наші продукти точно не входить у список критично необхідних продуктів. Тобто, так, вони зручні та корисні, але якщо люди втрачають роботу і потрібно на чомусь економити, то, скоріш за все, вони будуть відмовлятися від багатьох сервісів і продуктів, включаючи, можливо, і наші. 

— А от ви кажете, що війна вплинула на зростання компанії. Але ж у вас багато клієнтів закордоном знаходяться. У вас не було можливості щось виробляти саме в Україні, чи як? 

— Найсильніший ефект — це психологічний вплив на нашу команду,  оскільки багато людей не можуть працювати ефективно. Ми відкладали деякі релізи нових продуктів на майбутнє, і через це багато наших планів не було реалізовано. 

Одна з ілюстрацій MacPaw з приводу того, як співробітники працюють під час обстрілів

— До речі, цікаво, як у вас зараз політика щодо співробітників? Раніше це був ринок шукача, а зараз це ринок роботодавця. 

— Протягом минулого року ми не звільняли людей по причині низької ефективності або через інші зовнішні фактори. Ми намагались зберегти нашу команду і навіть наймати нових спеціалістів. За минулий рік до нас приєдналося 86 фахівців.

Ми продовжили активно шукати і наймати нових людей на ринку. 

Той факт, що ринок тепер сприятливіший для роботодавця, я вважаю, дуже корисним як для нас, так і для багатьох стартапів, які розвиваються в Україні. Це означає, що кваліфіковані фахівці стали значно доступнішими для співпраці.

— А на рахунок винагороди та плюшок в компанії — чи вплинула криза та війна? 

— Ми не знижували винагороди, але нещодавно прийняли рішення розглядати підвищення заробітної плати в обмеженому режимі. 

Також, враховуючи можливу кризу, ми стали більш обережними щодо ресурсів компанії та витрат, включаючи бонуси та інші додаткові виплати.

— А що ви маєте на увазі під обмеженням збільшення винагороди? Воно планується, але не для всіх? 

— Раніше підвищення винагороди в більшій мірі диктувалося зовнішнім ринком. Багато компаній підвищували зарплати і, відповідно, потрібно було вирівнювати наші позиції з середньоринковими. У цьому році ми цей підхід вирішили переглянути і підвищення буде здійснюватись за новим алгоритмом. 

— Але ж воно буде, так? 

— Для декого — буде, так. 

ВІДНОСИНИ З ДЕРЖАВОЮ ТА НОВИЙ ОФІС В США

— Нещодавно були новини про обшук у вас вдома та в компанії. Хотілося б зрозуміти, в цілому, які у вас складаються відносини з державою? Чи вона вам допомагає, чи ви допомагаєте їй більше?  Чого б ви хотіли від держави отримувати, а чого б не хотіли мати?

— Це, напевно, окрема величезна тема. Наразі держава нічим не допомагає, а навпаки створює дуже багато перешкод, які доводиться долати. Фактично це втрата часу та ресурсів на абсолютно непотрібні речі.

В масштабах країни це безмежна кількість втраченої енергії. 

Підтримки майже ніякої, окрім Дія Сіті. Це єдине, хороше нововведення за багато-багато років в співпраці з державою. А так — це постійні внутрішні зміни та адаптація під нові ідіотські вимоги, папери, перевірки, тощо… 

Коротше кажучи, це ще те пекло.  

Ми розвиваємось всупереч державі, а не завдяки їй.  І таке становище характерне майже для всіх проектів, які існують в Україні.

— А що б ви сказали зараз, якщо уявити перед собою Володимира Зеленського, що б ви хотіли мати, щоб розвиватися швидше, щоб вам не заважали? 

— Моя думка: я прихильник дерегуляції та лібералізації економіки. Чим менше держави, чим менше чиновників, як бар'єрів, тим більша швидкість розвитку нашої країни. І це критично необхідно робити вже зараз, не очікувати перемоги, або ще непонятно чого. 

Чим менше держави буде в діяльності бізнесу, тим кращими будуть умови для розвитку і тим швидше він буде розвиватися. Це стосується абсолютно всіх сфер діяльності. 

Тобто, потрібна або дерегуляція, або максимальне спрощення і автоматизація через сервіси Дії, наприклад.  

— Такі непрості відносини з державою, до того ж, війна в країні — чи не підштовхує це вашу компанію шукати нові ринки для вашого R&D і в цілому для розробників компанії?

— Війна значно вплинула на емоційний стан людей, і через це складно зосередитись на майбутніх продуктах, технологіях та креативних рішеннях. 

Звісно, повномасштабна війна триває вже другий рік, і з часом ці емоційні качелі якось врівноважуються, і ми продовжуємо працювати. 

Проте вона має досить негативний вплив саме на креативність та R&D. 

— Чи будемо ми розглядати якісь інші ринки? 

— Скоріш за все, ні, тому що ми — українці. Ми будемо адаптуватися та робити все можливе, щоб повернутися на попередній рівень ефективності, щоб продовжувати творити щось нове. 

В офісі MacPaw

— Тобто, у майбутньому появу якогось іншого великого хабу, MacPaw, в світі не передбачається?  

— На сьогоднішній день ми таку можливість не розглядаємо, але, звісно, все може змінитися.

— У вас є офіси у різних країнах? Чи будуть відкриватися нові? 

— Наразі ми плануємо відкриття офісу, спрямованого, перш за все, на створення комфортних умов для тих людей, які були вимушені виїхати з країни через війну.

Додатково — ми хочемо отримати досвід та експертизу роботи саме на американському ринку, де найбільша кількість наших клієнтів. Вже 16 років поспіль нам вдається ефективно працювати з американським ринком.

Проте, деякі нюанси ти набагато краще розумієш, якщо ти там фізично знаходишся, спілкуєшся з місцевими людьми. І як результат, виникають нові цікаві ідеї адаптації продуктів та маркетингу до місцевого ринку.

— Офіс буде якісь новий там, в Америці? 

— Я думаю, ми про це анонсуємо трохи згодом, коли вже будуть гарантовано підписані договори та визначені дати. 

— А що у вас в Америці зараз є? 

— У нас є невеликий представницький офіс в Сан-Франциско (до цього був у Санта-Кларі), але це далеко не основні наші офіси. 

Вся команда раніше знаходилась в Києві, а зараз вона розпорошена. Близько 30% наших людей роз’їхалися по Європі, Америці, Канаді. 

— І саме там будуть нові локації, так я розумію? 

— Основна локація, яку ми плануємо — це Америка. І ще деякі інші локації ми розглядаємо, але фінального рішення ще немає.  

— А от таке питання: бачу, що у вас MacPaw Way Ltd зареєстрована на Кіпрі. Тобто це ваша основна юрисдикція, скажімо так, чи щось є ще?  

— У нас структура компанії трошки складніша, ніж тільки українська компанія. Є юрособи, зокрема, в Америці, Британії, Китаї, Гонконгу, Кіпрі та Україні.

Одна з причин цього в тому, що для продажу продуктів у деяких країнах компанії повинні мати представництво у цій юрисдикції. Саме така ситуація з представництвом у Китаї.

А наявність юридичної особи на Кіпрі підвищує довіру до компанії серед користувачів у Європі. 

Також юридичні особи в різних країнах зменшують деякі ризики та покращують безпеку для роботи.

Бо, на жаль, розмістити штаб-квартиру тільки в Україні, — це до сих пір надто ризикований задум. 

Хоч як би нам не хотілося бути українською компанією, на жаль, з нашими чиновниками, законами та ризиками, це надто сумна перспектива. Принаймні поки що. 

Я сподіваюся, що з часом, зокрема і Дія City будє розвиватися (ми є її учасником). Але поки навіть від представників влади ми отримували рекомендації зачекати з повним переїздом в Україну, допоки не будуть прийняті необхідні законопроєкти, які мають полегшити діяльність бізнесу в Україні.

Тому очікуємо, коли ситуація зміниться в кращу сторону. І я дуже сподіваюся, що нам вдасться відмовитись від кіпрського офісу та здійснювати всю нашу діяльність через нашу юридичну особу в Україні без зайвих перешкод та проблем. 

— Ми до речі, також в Дія City. Але чесно — для нас поки що основна перевага — це зрозуміле оподаткування.

— Дія City — це податковий режим, який доволі доступний та конкурентний у порівнянні з іншими країнами. Якщо його продовжувати розвивати, то він може стати хорошим аргументом для залучення всесвітньо відомих компаній в Україну. 

Однак цього не достатньо. У нас є ще багато інших проблем, зокрема і наша сумнозвісна судова система.

Вихід на український ринок є надто ризикованим, навіть якщо податки будуть низькими.

КОНФЛІКТ ІЗ ЗЕМЛЕЮ НА ДНІПРІ. ЩО БУДЕ ДАЛІ

— Ви — член Дія City. Вам Михайло Федоров та його команда допомагає в ситуації, яка сталася навколо ділянки землі на Дніпрі та конфлікту з правоохоронцями? 

— Так, вони принаймні публічно висловились на нашу підтримку, що є важливим. Деякі консультації з ними були. 

Вони досить притомна команда, нам дуже подобається з ними працювати.  

— Цей конфлікт зараз — він вирішується якось? 

— Ми будемо все вирішувати виключно в правовому полі. А те, що зараз сталося, відверто кажучи, є неприпустимим безвладдям, якого ми не очікували під час війни. 

Так, такі речі раніше відбувалися часто, до війни.

Але те, що у цей час нахабно проводять обшуки в діючій компанії  — це свавілля та беззаконня під час війни.

— А після цього прикрого випадку не було ніяких натяків на те, щоб це продовжувалося і зараз? 

— Скажімо так, вони після обшуків і публічного розголосу зрозуміли, що, напевно, ми не плануємо здаватися без боротьби. Адже, зазвичай, цей тиск здійснюється з однією метою: отримати корупційну винагороду,  або «підписати на взятки» на постійній основі. І, нажаль, в багатьох випадках так і відбувається. З нами це не вдалося, тому вони на деякий час відповзли, і, напевно, думають над подальшими кроками.

Ми за цей час готуємось відстоювати наші права в правовому полі та будемо відбивати всі подібні атаки, відстоюючи наші права та здоровий глузд.

— А от знаєте, я читав пости багатьох блогерів про цей конфлікт. Вони вам закидають головне: ви цю землю купували, вже знаючи, що вона проблемна. Ви про це реально знали?

— Ми отримали інформацію з усіх доступних реєстрів, все, що було доступно нашим юристам, і ніяких проблем чи обмежень не було. 

У нас не було перешкод, щоб стати законними власниками цієї землі.

Але якщо глянути з іншої сторони, то в Україні, в принципі, вся земля проблемна. 

Законодавство настільки заплутане і виглядає як мінне поле, зі спеціально закладеними  проблемами, через які потім можна до чогось приколупатися і висунути якісь претензії вже через багато років після зміни власників. 

Саме так у нас працює ринок землі в Україні. Це дуже сумно, бо це обмежує інвестиції західних компаній. Скільки в країні таких кейсів було? 

Майже все, що у нас будується та розвивається, — це в супереч, а не дякуючи державі. Мало того, що ти сам вимушений зробити собі всі умови, комунікації, дозволи і так далі, так твої активи ще й не захищені від усіляких наїздів чи корупціонерів. 

Максимально агресивне середовище, в якому неможливо щось створити в законному полі, ти обов’язково щось порушиш, або нічого не робиш. 

— До речі, хотів спитати: цей центр відпочинку на Дніпрі — він буде таки працювати цьому році, чи ні — через ситуацію? 

— Планували збудувати конференц-центр для публічних івентів або міні-конференцій, а також планували збудувати великий готельний корпус.  Але наразі всі ці проекти заморожені, займаємось тільки проєктуванням.  

Саме про цей шматок землі йде мова

— Тобто і не плануєте, поки не вирішиться ситуація?

— Будемо очікувати законного вирішення та підтвердження наших прав.

ПРОГНОЗ НА МАЙБУТНЄ ТА GPT-4

— Як Ви бачите Україну та технології після війни? Деякі кажуть, що буде одразу бум, інвестиції хлинуть рекою, а деякі — більш осторожні.  Кажуть, що буде період невизначеності ще довгий час після війни. Що Ви думаєте з цього приводу? 

— Мені дуже відгукнувся недавній пост Валерія Пекаря про майбутнє України після війни. На жаль, якщо не докладати суттєвих зусиль, у нас є значні шанси перетворитися на так званий «failed state» після нашої перемоги. 

Ми за крок від того щоб від переможця перетворитися на лузера з усіма зв’язаними з цим проблемами. А перемогу у війні ще потрібно здобути величезними надзусиллями.

Нам, як громадянському суспільству, необхідно дуже активно боротися, щоб цього не допустити.  

— Ну, а інший можливий сценарій, тобто інвестиції з-за кордону на відновлення, чи вони будуть стосуватися IT? 

— Із того, що я чую, інтерес до інвестицій в Україну точно присутній. Деякі інвестори вже готують фонди, та ресурси для інвестування в українські компанії після нашої перемоги. Наразі триває багато діалогів, хоча не дуже багато реальних угод. Війна є значним стримуючим фактором. 

Проте я вірю в те, що одразу після війни буде активізація західних інвесторів в нашій екосистемі. 

Ми, як український венчурний фонд SMRK, продовжуємо активно інвестувати. У цьому році (2023) ми закрили уже чотири угоди про які  оголосимо найближчим часом. 

— А яка там сума інвестицій? 

— В середньому наш чек — від $300 000 до $2 мільйонів (на базі наших попередніх угод). 

Нещодавна наша інвестиція, про яку вже можемо публічно говорити, — це Deus Robotics, проєкт, який займається розробкою складських роботів. 

— А які для себе бачите нові напрямки в технологіях? Зараз багато хайпу навколо GPT-3, GPT-4 тощо. Куди треба інвестувати, і це перспективно в майбутньому? 

— На мою думку, ChatGPT або штучний інтелект в цілому — це революція, яка переверне індустрію в найближчі 2 роки. 

Ми побачимо безліч цікавих інтеграцій штучного інтелекту навколо нас найближчим часом. А також, можливо, виникнуть нові продукти та сервіси, які кардинально покращать користувацький досвід. Основний вплив буде спрямований на якість взаємодії з користувачем, та швидкість вирішення його проблем.

Я впевнений, що шлях вирішення багатьох наших внутрішніх українських проблем лежить саме через технології, в тому числі і через штучний інтелект. 

Я вірю в те, що більшість наших некомпетентних чиновників, суддів, прокурорів можна замінити штучним інтелектом. Спочатку в якості  помічника для прийняття рішень, а згодом — повноцінно замінити продажних та порочних людей на сучасні технології. 

В цьому я бачу майбутнє України. Безумовно, це одна із можливостей, яку слід використати для того, щоб змінити нашу країну на краще. 

— Цікава думка. А як ви думаєте, як штучний інтелект вплине на задачи для ваших працівників, на їхню кількість? 

Протягом останніх кількох років одним із важливих пріоритетів розвитку компанії, як для внутрішніх сервісів, так і наших продуктів, стало впровадження елементів штучного інтелекту та машинного навчання. 

До прикладу, одне з таких застосувань — це є пошук у нашому продукті Setapp. Якщо раніше пошук базувався на простих алгоритмах, які використовували ключові слова чи інші спрощені моделі, то тепер пошук реалізовано в тому числі на базі OpenAI. Це кардинально покращило якість результатів, які отримують користувачі, що було неможливо досягти за допомогою звичайних алгоритмів. 

— Багато було чуток, що IT-шників буде менше, тому що робота буде виконуватися роботами, алгоритмами. Ви в це вірите взагалі? 

— Наша IT сфера постійно змінюється. Колись всі працювали з ассемблером, потім з’явилися вищі мови програмування, тепер можливі нові трансформації та інструменти, які взаємодіють зі штучним інтелектом. Це прогрес, до якого не звикати, особливо в нашій сфері діяльності. 

— Як Ви думаєте, чи можуть за допомогою AI з’явитися дешеві та швидкі клони вже відомих нам продуктів, які будувалия роками?

— Так, звичайно, можуть. Але тут питання саме в доданій вартості, яку ви створюєте на основі існуючих технологій. Ви можете використовувати той же самий OpenAI для свого продукту, але, наприклад, донавчати його на базі своїх додаткових даних, чи використовувати якісь внутрішні системи, які, будуть  недоступні і непрозорі для конкурентів.  

Таким чином ви створите набагато якісніший сервіс або продукт. Це своєрідна погоня за тим, хто краще використає існуючі технології і власні ресурси для створення більш конкурентних продуктів. 

— Які ще ви бачите перспективні технології, у які можна інвестувати зараз?

— Якщо говорити про довгострокову перспективу, то найбільшою нішою після ІТ я вважаю healthcare та біотехнології. Розробка продуктів та ідей, які значно покращують якість життя, в тому числі через використання штучного інтелекту.

Я вважаю, що протягом найближчих 10 років ця ніша  буде значно більшою нішою, ніж IT в цілому. 

Щодо України, то у нас дуже обмежені можливості для цього, оскільки відсутня наукова та технологічна база для експериментування з такими продуктами. Проте все можливо. Надіюсь, знайдуться такі компанії та стартапи, які будуть розвиватися в цьому напрямку в Україні. 

Насправді війна дає можливість отримувати унікальний досвід та створювати новітні рішення в різних площинах. До прикладу — біонічні протези, нові методи лікування опіків, застосування стовбурових клітин та багато чого іншого. Можливо, на базі цієї трагедії в Україні з’явиться унікальна експертиза, якої немає в інших країнах світу та ми зможемо її якісно реалізувати.

— Дякую за інтерв’ю.

Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
По темi
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram

Отключить проверкуПремиальные предложения

Читайте також
MacPaw нібито замовляв послугу термінового лікування 27 співробітників у Польщі, написав блогер. Як відповів на це CEO MacPaw
MacPaw нібито замовляв послугу термінового лікування 27 співробітників у Польщі, написав блогер. Як відповів на це CEO MacPaw
MacPaw нібито замовляв послугу термінового лікування 27 співробітників у Польщі, написав блогер. Як відповів на це CEO MacPaw
MacPaw випустила розширення SpyBuster для браузера Google Chrome, що захищає особисті дані
MacPaw випустила розширення SpyBuster для браузера Google Chrome, що захищає особисті дані
MacPaw випустила розширення SpyBuster для браузера Google Chrome, що захищає особисті дані
«EPAM Франківська на своїй мапі не бачив. Приїжджали тричі, і врешті попросили площу під офіс на «Промприладі». Велике інтерв’ю з засновником проєкту «Промприлад.Реновація» Юрієм Филюком
«EPAM Франківська на своїй мапі не бачив. Приїжджали тричі, і врешті попросили площу під офіс на «Промприладі». Велике інтерв’ю з засновником проєкту «Промприлад.Реновація» Юрієм Филюком
«EPAM Франківська на своїй мапі не бачив. Приїжджали тричі, і врешті попросили площу під офіс на «Промприладі». Велике інтерв’ю з засновником проєкту «Промприлад.Реновація» Юрієм Филюком
У широких коридорах відремонтованих площ Івано-франківського заводу «Промприлад» пахне фарбою. Будівельники та майстри готують до здачі нові й нові площі, аби вмістити тут усіх охочих. Тепле лампове світло біля бару створює затишок, і за ранковою кавою збігаються десятки резидентів сучасного простору, створеного на базі величезного промислового підприємства у самому серці Франківська. 
MacPaw інвестувала $1 млн в Івано-Франківський інноваційний центр «Промприлад»
MacPaw інвестувала $1 млн в Івано-Франківський інноваційний центр «Промприлад»
MacPaw інвестувала $1 млн в Івано-Франківський інноваційний центр «Промприлад»

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот

Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі

Обговорення
Коментарів поки немає.