Вінничанин створив сервіс, яким користується сам Джо Байден. Як Restream підкорював світ без англійської та майже без грошей

Стартапер з Вінниці Олександр Худа, який створив вебплатформу Restream, залучив $50 млн інвестицій. Він пройшов шлях від повного провалу до абсолютного успіху. Які уроки дало йому життя, чому довелося навчитися і як працює його стартап, Худа розповів в інтерв’ю Андрію Федорову на FEDORIVVLOG.

Залишити коментар

Стартапер з Вінниці Олександр Худа, який створив вебплатформу Restream, залучив $50 млн інвестицій. Він пройшов шлях від повного провалу до абсолютного успіху. Які уроки дало йому життя, чому довелося навчитися і як працює його стартап, Худа розповів в інтерв’ю Андрію Федорову на FEDORIVVLOG.

Хто такий Олександр Худа

Олександр Худа (фото FEDORIVVLOG)

Згадуючи початок свого шляху, Олександр розповідав, що він був IT-шником, якого всі називали нікчемним, і він був змушений піти у фріланс, щоб заробляти хоч якісь гроші. 

«Я ніколи не працював в інших компаніях, тому що не міг просто елементарно пройти співбесіду», — розповідає про минуле молода людина.

Він пояснює це дитячими комплексами, через які не міг публічно виступати, і будь-яке питання вганяло його в ступор. Олександр не міг відповісти, після такої реакції роботодавці думали, що він нічого не розуміє, і на роботу IT-шника не брали. 

Невдалий і вдалий стартап

Перший великий бізнес Худи провалився. Це був tutorsband-сервіс для трансляції платних навчальних вебінарів. Хоча сам творець говорить про те, що неуспішною насправді була тільки одна компанія, невеликі проєкти, які були до цього, всі успішно реалізувалися. 

Другий стартап Restream — вебплатформа, яка дозволяє робити ретрансляцію live-контенту в усі соціальні мережі користувача одночасно: YouTube, Linkedin, Facebook, Twitter. Зараз на ресурсі понад 5 млн зареєстрованих користувачів. І платформою кожен день користуються понад 100 000 осіб, в тому числі й компанії зі світовим ім’ям.

Restream (фото FEDORIVVLOG)

Інтроверт випередив час

До створення першого великого проєкту Tutorsband — соціальної мережі з елементами стрімінгу — засновник прийшов на основі власного дитячого досвіду. Олександр, за його словами, відчував стрес від відвідування садка, школи та активного спілкування з людьми, це стало передумовою до створення освітньої вебплатформи, яка допомогла б уникнути соціальних контактів. 

Основний посил Tutorsband був — з'єднати першоджерело інформації з людьми, яким безпосередньо потрібні ці знання. В першу чергу це стосувалося глибинки, що допомогло б розвивати ці регіони. Платформа мала стати сервісом з сильною технічною складовою, через який учень міг зв’язатися з учителем без проблем, перебуваючи в будь-якому віддаленому місці. Але, як каже його творець, він набагато випередив свій час, і на момент запуску, 9 років тому, виявився нікому не потрібним.

Факапи і уроки життя

Перша складність, з якою зіткнувся стартап, була пов’язана з тим, що люди, які дійсно володіли набором знань і були б затребувані, не могли себе продавати, і навпаки, частіше ті, у кого презентувати себе виходило дуже добре, не володіли видатними знаннями.

Друга складність — те, що студенти не були готові платити за це навчання.

Через 4 роки Tutorsband спалив вкладені в нього трьома бізнес-ангелами $480 000, і проєкт закрили.

«Кінець стартапу виглядає боляче, — згадує Олександр, — було важко всім: мені, моїй дружині. Дуже складно було інвесторам визнати, що вони втратили вкладену частину капіталу».

Фаундер визначив з цього ряд помилок, які допустили в процесі:

  • Недосвідчена команда і відсутність досвіду побудови команд.
  • Фокус на технологіях, а не на бізнесі.
  • Відсутність досвіду побудови технологічного продукту.
  • Вибір маркетплейса як моделі для бізнесу, яка від початку складна модель, а для першого стартапу й недосвідченого бізнесмена — непроста подвійно.

І засвоїв уроки життя:

  • Розставляти правильно пріоритети й фокусуватися на головному. А великий офіс, красивий опенспейс і багато людей — це не запорука успіху. Для того, щоб створювати глобальні компанії, ця вся мішура зовсім не потрібна.
  • Потрібно починати щось робити, тоді знайдеться капітал. Тобто фокусуватися в першу чергу на продукті, і залучати гроші поступово, тільки тоді, коли є розуміння, як їх використовувати;

Депресія і новий зліт

З депресії після провалу проєкту Худа виходив миттєво. Тут же відразу занурився в створення Restream разом з кількома фахівцями, які залишилися.

Кофаундери почали вчитися, читати лекції успішних підприємців. Книгу «Конкуренція — доля невдах» Пітера Тіля Олександр прочитав 15 разів зі сльозами на очах, переконуючись, що основна помилка — фокус, який потрібно було змістити на невеликий, але добре продуманий продукт.

Андрій Суржинський та Олександр Худа (фото)

Розвиваючи Restream, Худа разом зі співзасновниками точно вирішили залишитися у сфері Live-Streaming. Розуміючи, що за цією технологією майбутнє, і що тут вони вже отримали певний досвід.

На початку шляху засновники Restream задали собі три питання, відповіді на які допомогли привести їх до успіху

  1. Як не конкурувати з соцмережами — доставляти їм контент, не складаючи конкуренції.
  2. Як зробити щось маленьке, щоб принести велику цінність контент-творцям — допомогти розмістити контент на всіх соц-майданчиках.
  3. Як скоротити витрати на інфраструктуру — відправити контент транзитом в соцмережі, яких невелика кількість, перекладаючи тяжкість трафіку туди.

І за 6 років стрімінгова платформа досягла рівня капіталізації в пів мільярда доларів.

За словами першого фаундера, сумарно трьом співзасновникам: Андрію Суржинському та Олександру Худу, а також  Олександру Бичку, який приєднався пізніше, належить половина компанії. Точну інформацію по частках вони не поширюють.

Проєкт починався без грошей

На початку шляху стартап відчув запуск практично без коштів у всій красі. Інвестиції залучити не виходило, на поточні витрати Олександр позичав гроші — до $2 000 на місяць. В основному вони йшли на оплату серверів. Якийсь час на життя у фаундерів на двох було кілька сотень доларів на місяць. 

Перший час дефіцит коштів був таким, що орендну плату за офіс стартап затримав на 8 місяців, щотижня при цьому умовляючи орендаря, що оплата буде наступного тижня.

Українські інвестори не поспішали вкладатися в проєкт. А через 8 місяців засновники знайшли перших бізнес-ангелів Сашу та Івана для Restream, яких ніколи не бачили наживо, два місяці вмовляли їх по скайпу, і за підсумком отримали вкладення в $50 000 траншами по $10 000 на місяць.

На минулому раунді їхню частку викупили за майже $8 млн. 

Три місяці тому Олександр повернув бізнес-ангелам, які вклалися в його перший згорілий стартап, $480 000, незважаючи на те, що це була не позика, а інвестиції.

Уявний подарунок від вдячних ексінвесторів у вигляді автомобіля Олександр вважає за краще замінити на благодійний внесок в онкоклініку, вважає, що врятувати кілька життів набагато важливіше ніж мати авто.

Вартість Restream — $220-250 млн, і він знаходиться на 5 місці згідно з рейтингом 30 кращих стартапів Forbes. Залучені інвестицій в сумі $55 млн, як говорить фаундер, витрачені так і не були.

Стрибок з Вінниці до США

Приціл на США для стартапу допомогли навести інвестори, які відзначили аудиторію англомовних користувачів і порадили потрапити в один з інкубаторів стартапів.

Restream почав подавати заявки в акселератори 500 startups, Techstars і Y combinator, в останній з яких подавалися п’ять разів. Відмови були через практично повну відсутність англійської у пітчерів. В останньому інтерв’ю з Y combinator пройшли, але відмовилися, через те, що на той момент вже залучили кошти від одного невідомого акселератора з Техасу. Стартап запітчив онлайн Діма, знайомий Олександра з вільною англійською.

Після цього Худа полетів на запрошення акселератора на конкурс, де пітчив вже стартап сам. Він привернув увагу серійних підприємців, які вклали в Restream невелику суму грошей, і допомогли порадами та досвідом. Ментори познайомили фаундерів стартапу з іншими інвесторами й допомогли з напрямком розвитку компанії.

Еволюція

Платформа починалася як ресурс для геймерів і стримерів YouTube, а на зараз це повноцінний маркетинговий інструмент для бізнесу. В активі користувачів платформи відомі політики, музиканти, релігійні організації та різні бізнеси від маленьких до великих корпорацій. 

Одним з клієнтів Restream став чинний президент США Джо Байден. Причому зареєструвався на платформі, як звичайний користувач, і тільки після того, як Restream взяли у пресслужби президента мініінтерв’ю, перевели його в enterprise-клієнти. Аналогічно до сервісу приєднався ZOOM. Зараз платформою користуються Slack, Linkedin, Microsoft, Mailchimp, Dyson та інші.

Рецепт успіху

Досягти таких висот Олександру допомогли кілька правил.

1. Рівень концентрації та фокус уваги, що дозволяють кілька годин не думати ні про що інше, крім свого завдання. Цього частково допомогли домогтися викладачі.

«У сучасному світі це дуже складно, але коли хочеш вижити, відкриваєш в собі нові можливості», — говорить засновник.

2. Дбайливість у прийнятті рішень, в першу чергу з приводу грошових витрат. Це прийшло в той момент, коли Олександру, як людині, у якого тільки-тільки прогорів один бізнес, потрібні були вливання для нового.

«Вибір ідеї, перебуваючи у фокусі того, що в разі невірного вибору завтра компанія існувати не буде, допомагає приймати правильні рішення», — продовжує Худа.

3. Побудова команди — для себе фаундер вважає важливими ключовими моментами навички делегування функцій. При виборі співробітника Олександр враховує його залученість в ідею проєкту, чим людина пишається — це показує поворотні моменти, наскільки людина може досягати мети, витрачаючи менше енергії на логічне мислення.

4. Виграє маркетинг і креатив, а не розмір залученої суми грошей. Цей висновок Олександр разом з кофаундером зробив після того, як інвестори відмовилися погоджувати витрати на створення навчального відеоролика для платформи, вартість мала дорівнювати кільком тисячам доларів. Скрінкаст робочого столу за фактом за два дні записали Олександр з Андрієм, і він зібрав 30 тис. переглядів, заощадивши кілька тисяч доларів.

5. Впевненість у своїх силах.

«Коли багато працюєш і починаєш розбиратися в чомусь, то поступово набуваєш необхідну впевненість», — ділиться молодий чоловік.

Три настанови від Олександра Худа

  1. Потрібно не боятися, а пробувати.
  2. У всіх є можливості, для того, щоб щось почати, потрібно зробити перший крок.
  3. Всі великі історії — це набір дуже маленьких кроків, які потрібно робити крок за кроком, і не здаватися.
«Киeвстар» Rozetka EPAM в ТОП-100 крупнейших компаний Украины. Кто еще попал в рейтинг Forbes?
«Київстар», Rozetka, EPAM в ТОП-100 найбільших компаній України. Хто ще потрапив до рейтингу Forbes?
По темі
«Київстар», Rozetka, EPAM в ТОП-100 найбільших компаній України. Хто ще потрапив до рейтингу Forbes?
Украинский стартап для виртуальных вечеринок Party.Space привлек $1 млн инвестиций
Український стартап для віртуальних вечірок Party.Space залучив $1 млн інвестицій
По темі
Український стартап для віртуальних вечірок Party.Space залучив $1 млн інвестицій
 Field Complete стартап выходцев из Украины привлек $1 9 млн инвестиций
Field Complete, стартап вихідців з України, залучив $1, 9 млн інвестицій
По темі
Field Complete, стартап вихідців з України, залучив $1, 9 млн інвестицій

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-bot.

А також підписуйтесь на наш Telegram-канал — dev.ua | IT України.

Читайте також

IT-компанії запустили в Україні новий венчурний фонд на $15 млн
IT-компанії запустили в Україні новий венчурний фонд на $15 млн
IT-компанії запустили в Україні новий венчурний фонд на $15 млн
Технобум в Україні: Київ увійшов до 50 найкращих екосистем для розвитку бізнесу в ІТ
Технобум в Україні: Київ увійшов до 50 найкращих екосистем для розвитку бізнесу в ІТ
Технобум в Україні: Київ увійшов до 50 найкращих екосистем для розвитку бізнесу в ІТ
Ентузіасти з Дніпра створили невидимий бортовий комп'ютер для захисту велосипедів від крадіжки
Ентузіасти з Дніпра створили невидимий бортовий комп'ютер для захисту велосипедів від крадіжки
Ентузіасти з Дніпра створили невидимий бортовий комп'ютер для захисту велосипедів від крадіжки
Хмарний сервіс для колективного редагування музичних треків залучив $400 000. Як працює український музичний стартап
Хмарний сервіс для колективного редагування музичних треків залучив $400 000. Як працює український музичний стартап
Хмарний сервіс для колективного редагування музичних треків залучив $400 000. Як працює український музичний стартап

Обговорення

Коментарів поки немає.