🚀 Trustee Plus - ваш криптогаманець з вбудованою платіжною карткою тут 👉

Самостійна професія або частина чогось більшого? Хто такий Usability-спеціаліст і як ним стати

dev.ua продовжує цикл матеріалів про професії в ІТ і диджиталі. Сьогодні своїм досвідом та оглядом ділиться Світлана Іваницька, яка працює на посаді менеджер команди Experience дизайнерів у EPAM. Вона розповідає, хто ж такий Usability-фахівець.

Залишити коментар
Самостійна професія або частина чогось більшого? Хто такий Usability-спеціаліст і як ним стати

dev.ua продовжує цикл матеріалів про професії в ІТ і диджиталі. Сьогодні своїм досвідом та оглядом ділиться Світлана Іваницька, яка працює на посаді менеджер команди Experience дизайнерів у EPAM. Вона розповідає, хто ж такий Usability-фахівець.

З розроблення в дизайн

Понад 13 років тому я розпочала кар’єру в ІТ у ролі front-end інженерки. У ЕРАМ доросла до менеджерки команди розробників, а після декретної відпустки зрозуміла, що хочу зробити рестарт кар’єри, спробувати сили в роботі з візуальною частиною продукту та досвідом користувача. Ці етапи завжди передують безпосередній розробці та передбачають глибоке занурення в потреби юзерів, бізнес-потреби та багато інших питань.

Щоби займатись такими завданнями, я перейшла в дизайн-команду. Тепер керую дизайн-напрямом у digital-платформі, яка поєднує понад 20 продуктів ЕРАМ, покращую робочі процеси та розвиваю як менеджер команду Experience дизайнерів. До речі, саме Experience дизайнери на українському ринку найчастіше виконують обов’язки Usability-спеціалістів — і це лише частина їхньої роботи.

Usability-спеціалісти можуть принести користь практично будь-якому продукту. Якщо передбачається досить складний шлях користувача, то такі спеціалісти можуть його значно полегшити та зробити зрозумілішим.

Як я вже натякнула, у ЕРАМ немає людей із посадою Usability-спеціаліст, щоправда, у деяких локаціях є UX Researchers, які займаються схожими завданнями. Водночас у компанії є сотні Experience-дизайнерів, які беруть на себе завдання Usability-спеціалістів і, окрім Usability-тестування, проводять дослідження й багато інших дизайн-активностей на проєктах. Ця роль комплексніша за Usability-спеціаліста, тому ми одразу орієнтуємо новачків на важливість мати ширшу експертизу.

Хто такий Usability-спеціаліст

Usability-спеціаліста інколи також називають Usability-аналітиком або ресерчером, дослідником.

Це експерт, який досліджує, аналізує і покращує користувацький досвід та інтерфейс програмного забезпечення для кінцевого юзера.

Також він контролює, що продукти відповідають вимогам щодо зручності використання та загалом потребам користувача. Це призводить до отримання бізнесом найкращих результатів.

Схожі дослідження проводять продакт-менеджери, але вони розглядають розробку з більш продуктової точки зору, наближеної до бізнес-цілей. Своєю чергою Usability-спеціалісти сфокусовані на тому, щоб продукт був зручним для кінцевих користувачів і водночас вирішувати бізнес-потреби, які є у клієнта.

Що входить до обов’язків Usability-спеціаліста

Usability-спеціаліст долучається до роботи над проєктом як на дуже ранніх стадіях, так і під час безпосередньої розробки. Коли це відбувається під час discovery-фази, то запитань більше, ніж відповідей, а для досягнення поставленої мети необхідно зібрати інформацію, провести дослідження, перевірити гіпотези тощо. Водночас, коли Usability-спеціаліст долучається до роботи пізніше, він може перевірити поточний стан речей і співставити його з тим, як має бути, щоб допомогти команді обрати вірний шлях.  

Найперше завдання — зрозуміти, яку проблему вирішує той чи інший проєкт. Це означає відшукати відповіді на запитання, що ми робимо, для чого, яку кінцеву мету переслідуємо, для якої аудиторії буде працювати продукт.

Також необхідно зібрати вимоги від ключових стейкхолдерів, щоби зрозуміти які проблеми треба вирішити, поспілкуватись із користувачами, відшукати больові точки, виклики та мотиватори, які ними керують.

Далі команда проробляє різні сценарії: створює customer/user journey map, відшукує складності на шляху користувача, які можна покращити за допомогою дизайну та перевірити під час usability-тестування. Експерти збирають результати аналізу, щоб провалідувати свої гіпотези щодо досвіду користувача. Після цієї комплексної роботи стає зрозуміло, чи схожі гіпотези на реальний користувацький досвід.

Нерідко Usability-спеціаліст залучає до своєї роботи інших учасників команди та ключових стейкхолдерів, щоби синхронізувати гіпотези з їхнім баченням і загальними бізнес-потребами.

Після всіх етапів роботи він створює дизайн-документацію та передає її на розроблення.

Виникають ситуації, коли Usability-спеціаліст долучається до роботи і під час активної розробки, коли додаються глобальні фічі. Вони проходять схожі етапи, як і на першопочаткових стадіях, щоби впевнитись в адекватному додаванні нових частин продукту до тих, що вже створені. У такому випадку іноді знаходяться проблемні місця, які були неочевидні на початку розроблення та потребують покращення.

Навички та компетенції

Окрім досліджень, Usability-спеціаліст аналізує продукт на основі даних із систем аналітики. Це дає змогу оцінити зручність розробки та перевірити гіпотези щодо продукту. Також цьому спеціалісту важливо знати, як перевірити продукт на Usability-еврістіки Нільсена (так називають 10 основних принципів інтерактивного дизайну):

—          видимість статусу системи;

—          відповідність системи та реального світу;

—         користувацький контроль і свобода;

—          послідовність і стандарти;

—          запобігання помилкам;

—          розпізнавання замість необхідності пригадувати;

—          гнучкість і ефективність використання;

—          естетичний і мінімалістичний дизайн;

—          допомога користувачам у розпізнаванні, діагностуванні й усуненні помилок;

—          довідки та документація.

Така перевірка дозволяє перевірити зручність продукту на основі затверджених стандартів і правил без залучення кінцевих користувачів.

Спеціалісту важливо мати релевантний досвід, розуміти принципи Usability в цілому, вміти оцінити кінцеві цілі користувача, їхній вплив на продукт і рівень співпадіння з бізнес-цілями проєкту, знати основні методології тестування інтерфейсів і проведення досліджень.

Загалом треба розуміти принципи User friendly і Human centric design, знатися на дизайн-мисленні.

Usability-спеціаліст повинен створювати документацію за інтерфейсом користувача, розуміти та коректно виокремлювати цільову аудиторію продукту, визначати її вимоги. Також серед завдань — створення сценаріїв для usability-тестування, навичка збирати та аналізувати результати такого тестування, вносити пропозиції для покращення роботи продукту.

Украй важливо для Usability-спеціаліста мати хороший рівень англійської, тому що цей експерт часто працює напряму з ключовими стейкхолдерами та представниками клієнта. З цієї ж причини він повинен мати хороші презентаційні навички та бути готовим стати адвокатом запропонованих дизайн-ідей і рішень, аргументувати їхню доречність замовникам продукту, адже це напряму впливає на КРІ проєкту й інші метрики.

Як стати Usability-спеціалістом

Зрозуміло, що Usability-спеціаліст — це достатньо зріла людина з великим переліком навичок і знань. Але де ж їх отримати? Вдалим варіантом буде працювати в команді UX-експертів, де новачок зможе отримати необхідні навички та знання, спостерігаючи за роботою більш досвідчених спеціалістів та отримуючи від них усе складніші завдання.

Корисним буде знайти ментора, відвідувати професійні онлайн та офлайн-події, де досвідчені фахівці діляться досвідом, прикладами та помилками.

У такому сценарії новачок спершу буде активніше розвивати hard skills. Досвід перемовин і прямої взаємодії з клієнтом у нього з’явиться дещо пізніше.

Найчастіше Usability-спеціалісти виходять із близьких сфер дизайну та заглиблюються в напрям, коли вже мають певний досвід і зрілість. На discovery-фазах проєкту найчастіше можна побачити спеціалістів сініор-рівня, мідли можуть допомагати їм із детальним опрацюванням артефактів.

Можливості для кар’єрного розвитку

У ЕРАМ Experience-дизайнери можуть розпочати кар’єрний шлях з рівня Associate, іншими словами — Junior.  Для цього кандидати долучаються до внутрішньої Design School, після завершення якої накращі випускники можуть пройти інтерв’ю та отримати пропозицію від компанії.

Після рівня Lead такі спеціалісти можуть обрати один із напрямів розвитку: або розвиваються професійно до рівня Principal UX Designer, або йдуть у Design-менеджмент чи Experience-консалтинг. У дизайн-менеджменті, до речі, теж можуть бути різні специфіки і напрями залежно від продукту, домену та компанії.

Попит на ринку праці

Як я вже зауважувала, на українському ринку праці позиції для Experience дизайнерів більш розповсюджені, ніж для Usability-спеціалістів. Тому і вакансій більше для першої, ширшої спеціалізації. У нас цінують експертів, які можуть зробити як дослідження, так і фінальний дизайн інтерфейсу. Так би мовити, комплексних або універсальних спеціалістів. А от у Європі можна знайти позиції й більш специфічні, саме для Usability-спеціалістів.

Також зауважу, що такі експерти найчастіше користуються попитом у досить великих компаніях: від декількох сотень спеціалістів.

Можливості для навчання

Коли я тільки починала свій професійний шлях у front-end розробці, навчальних програм, зокрема в напрямі дизайну, було зовсім небагато. Майже весь досвід необхідно було здобувати шляхом спроб і помилок. Зараз — інша справа. У молодих спеціалістів є багато можливостей для навчання, багато компаній за умови стабілізації ситуації готови брати на навчання, а потім — працевлаштовувати новачків.

Рекомендую користуватись цими можливостями та проходити повноцінні курси. Структурована теорія та хороша практика прискорять ваш професійний шлях і допоможуть отримати релевантний досвід. Це корисніше, ніж самостійно читати безліч матеріалів без системи.

Пам’ятайте також, що дизайнер або Usability-спеціаліст — це професіонал, який напряму співпрацює з кінцевими користувачами продукту та подекуди з клієнтом. Тому важливо бути зрілим і професійним.

Новачкам також рекомендую сфокусуватись на якісному портфоліо — це обличчя спеціаліста. Саме на портфоліо дивляться ті, хто беруть спеціаліста на роботу. Важливо побачити кейси, методології, техніки та домени, з якими людина працювала. Приділіть портфоліо значний час, опишіть за дизайн-процесом, які виклики ви подолали, які процеси розробляли, яких результатів досягли. Підготуйте пет-проєкти: вони будуть корисними, якщо комерційного досвіду у вам поки що немає.

Резюме — звісно, теж корисний документ. Опрацюйте його, але обов’язково продублюйте ключові відомості в портфоліо.

Наприкінці нагадаю ще раз про англійську. Окрім hard skills, треба приділяти час іноземній мові, адже Usability-спеціалісти та Experience-дизайнери дуже часто комунікують і взаємодіють напряму з клієнтом. Щоби робити це професійно, аргументувати свої дизайн-рішення або пропозиції, знати англійську на достатньо високому рівні необхідно. Ми в ЕРАМ за умові відкритих вакансій розглядаємо кандидатів із рівнем мінімум В2.

Також цікавтесь хорошими кейсами, дізнавайтесь про новинки індустрії. Не забувайте про аналітичне мислення, навички презентації та загалом soft skills. Усе це обов’язково стане в пригоді і на співбесіді, і під час роботи напряму з клієнтами.

Корисні посилання

Articles

  • https://www.nngroup.com/articles/
  • Don’t Make Me Think Стівена Круга — класика, але новачку дасть змогу розширити світогляд
  • Lean UX: Designing Great Products with Agile Teams від Джефа Готельфа та Джоша Сейдена — дасть змогу структурувати підхід у роботі з дослідженнями

Courses

«В аналітику не вийде ввійти лише з університетськими знаннями». Хто такий data analyst і що треба знати щоб ним стати?
«В аналітику не вийде ввійти лише з університетськими знаннями». Хто такий data analyst і що треба знати, щоб ним стати?
По темi
«В аналітику не вийде ввійти лише з університетськими знаннями». Хто такий data analyst і що треба знати, щоб ним стати?
«Це ти постиш картинки у Facebook, а тобі за це ще і платять?!» Хто такий SMM-спеціаліст і як ним стати
«Це ти постиш картинки у Facebook, а тобі за це ще і платять?!» Хто такий SMM-спеціаліст і як ним стати
По темi
«Це ти постиш картинки у Facebook, а тобі за це ще і платять?!» Хто такий SMM-спеціаліст і як ним стати
Хто такий Frontend-девелопер і як «оживити» вебсайт і зробити його приємним для користувача
Хто такий Frontend-девелопер і як «оживити» вебсайт і зробити його приємним для користувача
По темi
Хто такий Frontend-девелопер і як «оживити» вебсайт і зробити його приємним для користувача

Більше про IT-професії — тут

Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
По темi
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
УЧАСТЬ В АЗАРТНИХ ІГРАХ МОЖЕ ВИКЛИКАТИ ІГРОВУ ЗАЛЕЖНІСТЬ. ДОТРИМУЙТЕСЯ ПРАВИЛ (ПРИНЦИПІВ) ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ГРИ.
Ліцензія видана ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 15.09.23 (рішення КРАІЛ №245 від 31.08.2023); ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 26.04.2021 (рішення КРАІЛ №150 від 12.04.2021); ТОВ «СПЕЙСИКС» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 08.02.2021 (рішення КРАІЛ №34 від 02.02.2021); ТОВ «ГЕЙМДЕВ» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 16.02.2021 (рішення № 47 від 10.02.2021).
Читайте також
«Моя фінансова мета — накопичити $1 000 000, щоб мати пасивний дохід і жити на нього». Як айтішники витрачають гроші та в що інвестують
«Моя фінансова мета — накопичити $1 000 000, щоб мати пасивний дохід і жити на нього». Як айтішники витрачають гроші та в що інвестують
«Моя фінансова мета — накопичити $1 000 000, щоб мати пасивний дохід і жити на нього». Як айтішники витрачають гроші та в що інвестують
Зарплата айтішників в Україні — одна з найвищих. І ІТ-галузь під час війни — єдина галузь, яка зростає, попри війну. А айтішники — серед тих, хто найактивніше підтримують армію. Середній місячний донат айтішника становить 10% від зарплати, або $270. dev.ua вирішив розпитати айтішників, куди вони витрачають гроші й у що інвестують під час війни. 
1 коментар
Не Патроном єдиним. Айтішник з EPAM шиє військову амуніцію для собак: історія диво-стартапу для чотирилапих захисників України
Не Патроном єдиним. Айтішник з EPAM шиє військову амуніцію для собак: історія диво-стартапу для чотирилапих захисників України
Не Патроном єдиним. Айтішник з EPAM шиє військову амуніцію для собак: історія диво-стартапу для чотирилапих захисників України
Максим Лісович, Interior Designer в ЕРАМ Україна, поза роботою допомагає амуніцією українським військовим… собакам. Так, службові пси носять унікальні жилетки та нашийники, мають спеціальні аптечки та турнікети. Чотирилапі в такому «одязі» більш захищені та впізнавані.  За словами Максима, тільки на заході країни нас захищають сотні військових собак. Айтівець допомагає військовим кінологам нести цю службу гідно, забезпечуючи відповідною амуніцією, спеціальними аптечками та турнікетами. Нещодавно він провів три дні поспіль, власноруч відшиваючи нашийники та повідці. А ще два роки тому шити він не вмів узагалі. Ось історія диво-стартапу.
Австралійське задзеркалля. Історія Delivery Director EPAM, який через війну релокувався із сім'єю до Австралії: як адаптуватися та вижити за океаном?
Австралійське задзеркалля. Історія Delivery Director EPAM, який через війну релокувався із сім'єю до Австралії: як адаптуватися та вижити за океаном?
Австралійське задзеркалля. Історія Delivery Director EPAM, який через війну релокувався із сім'єю до Австралії: як адаптуватися та вижити за океаном?
Григорій Клімов — директор з делівері і керівник великої Platform Engineering-практики в EPAM. Понад 10 років він будував свою кар’єру в українському офісі, але війна змусила його з родиною кардинально змінити життя. В березні Григорій з дружиною і трьома дітьми поїхали з рідного Харкова, деякий час провели в ЄС, а згодом — вирушили до Австралії. «Я мріяв жити в цій країні, коли піду на пенсію. Але війна підштовхнула до того, щоб прийняти рішення значно швидше», — каже Григорій. Ось його історія.  
Очільник EPAM Ukraine: «Було б класно мати якісь прозорі, відкриті механізми виїзду за кордон для обмеженої кількості людей»
Очільник EPAM Ukraine: «Було б класно мати якісь прозорі, відкриті механізми виїзду за кордон для обмеженої кількості людей»
Очільник EPAM Ukraine: «Було б класно мати якісь прозорі, відкриті механізми виїзду за кордон для обмеженої кількості людей»
Керівник EPAM Ukraine Степан Мітіш, який до призначення відповідав за київський та вінницький офіси компанії, дав велике інтерв’ю AIN. В компанії він працює вже 16 років, тобто знає про український IT-аутсорс багато, якщо не все.  dev.ua обрав найцікавіше з розмови.

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот

Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі

Обговорення
Коментарів поки немає.