👁️👁️ 300 000 криптанів встановили собі Trustee Plus - гаманець з криптокарткою. Чого чекаєш ти? 👉

«Ми дуже ретельно стежимо, щоб жодна копійка від нас не пішла до росії». Велике інтерв'ю з українською студією Starni Games, що робить стратегії, від яких горить в росіян

Українська студія Starni Games відома своєю успішною серією стратегій Strategic Mind, присвячених Другій світовій війні. Їхня особливість полягає у сюжетній кампанії, яка складається з двох частин — історично правдивої, та альтернативної, котра показує, як інакше могли б розвиватися відомі події.

Нещодавно у Starni Games вийшла нова, вже п’ята, частина Strategic Mind — Spirit of Liberty. Вона розповідає про героїчний спротив фінів, який вони чинили вторгненню Радянського Союзу.

Ми поговорили з Олександром Сєніним, Lead Game Designer та COO студії, про нову гру, паралелі з російським вторгненням в Україну та плани на майбутнє.

Залишити коментар
«Ми дуже ретельно стежимо, щоб жодна копійка від нас не пішла до росії». Велике інтерв'ю з українською студією Starni Games, що робить стратегії, від яких горить в росіян

Українська студія Starni Games відома своєю успішною серією стратегій Strategic Mind, присвячених Другій світовій війні. Їхня особливість полягає у сюжетній кампанії, яка складається з двох частин — історично правдивої, та альтернативної, котра показує, як інакше могли б розвиватися відомі події.

Нещодавно у Starni Games вийшла нова, вже п’ята, частина Strategic Mind — Spirit of Liberty. Вона розповідає про героїчний спротив фінів, який вони чинили вторгненню Радянського Союзу.

Ми поговорили з Олександром Сєніним, Lead Game Designer та COO студії, про нову гру, паралелі з російським вторгненням в Україну та плани на майбутнє.

Про студію, роботу в умовах війни та відкладений реліз

— Скільки зараз співробітників працює в Starni Games, де перебуває основна команда? Чи доводилося наймати нових розробників під час війни, чи може навпаки — проводити скорочення?

Студія заснована Ігорем Тимошенком, програмістом та гейм-дизайнером з більш ніж 20 річним досвідом, за власний кошт. Ігор продовжує грати ключову роль в компанії, і як СЕО, і як технічний директор та продюсер.

Коли я прийшов працювати в компанію, я був четвертою людиною в офісі, а перед початком вторгнення нас було вже 15. Уся наша команда знаходиться в офісі в Києві. Після початку війни, ми кілька місяців працювали дистанційно, але вже у червні 2022 відновили роботу нашого офісу.

Наш приклад нетиповий, але у 2022 році наша команда зросла з 15 до 29 людей, тому ми не тільки продовжували усі виплати вчасно і нікого не звільняли, але й активно наймали нових людей, щоб посилити нашу команду. 

— Реліз Strategic Mind: Spirit of Liberty мав відбуватися наприкінці 2021 на початку 2022. Що завадило випустити її перед повномасштабним російським вторгненням?

Так, дійсно вихід гри довелось перенести. Тут збіглися дві речі — початок війни та активна робота над нашим іншим проєктом Headquarters: World War II. Оскільки другий проект ми робимо разом з паблішером із Британії — Slitherine Software, то ми мали продовжувати виконувати наші зобов’язання, в той час, як Spirit of Liberty це був виключно наш проект.

Оскільки через війну наша продуктивність на певний час впала з об’єктивних причин, довелось сфокусуватись на одному проєкті, щоб не підвести партнерів. Також, ми випустили невеликий повністю безплатний проєкт Ukraine War Stories про початок війни в Україні з точки зору цивільних людей на щойно окупованих територіях.

Але як тільки ми відновили повноцінну роботу і збільшили нашу команду, ми змогли відновити роботу над Strategic Mind: Spirit of Liberty.

Олександр Сєнін, Lead Game Designer та COO Starni Games, який відповідає за те, якою має бути гра та за злагоджену роботу всієї команди. Фото: Gamedev DOU

— Як російська агресія вплинула на роботу студії, що реліз майже готової гри затримався на півтора року? Чи сильно вона змінилася за цей час? З якими складнощами ви стикнулися під час війни? 

Перший місяць ми майже не працювали (але зарплату платили вчасно та в повному обсязі), другий місяць — частково, в міру можливостей (кожен сам вирішував скільки й коли йому працювати). Десь через три місяці поновилась нормальна робота, почали брати нових людей в команду.

Потім, був проблемний період з кінця осені, коли почались постійні відключення світла, це створили для нас багато проблем і досить сильно уповільнило роботу (усі працювали з дому і ловили години коли є світло, але в усіх це був різний час, тому командна робота дуже страждала).

З середини грудня ми встановили генератор в офісі й змогли знов повернутись до роботи з офісу з нормальним графіком (а не посеред ночі поки є світло). З березня 2023 в нас вже особливих проблем в цьому плані немає. Звичайно, війна створює додаткові складності, але боремось із ними як можемо. 

Про Strategic Mind: Spirit of Liberty, реакцію росіян та локалізації

— Скільки людей працювало над Strategic Mind: Spirit of Liberty? На якому рушії створювали проєкт?

Тепер навіть складно сказати, бо частина людей виконала свою частину роботи ще у 2021 році й зараз в нас не працює, а частина теперішньої команди не працювала з цим проєктом. Усе це відображено в Credits.

Орієнтовно над проектом працювало 10–20 людей в різний час. Плюс люди не з нашої команди — актори озвучки, звукові дизайнери, перекладачі тощо. Зокрема українську локалізацію гри робила команда UNLOCTEAM, з якою ми співпрацювали й раніше. 

— Розкажіть, чим особлива Strategic Mind: Spirit of Liberty порівняно з попередніми частинами серії. Які основні головні зміни в геймплеї?

Загалом уся серія базується на одному наборі механік та правил (це одна з основ серії), які постійно допрацьовуються оновлюються. Тобто, якщо ми щось змінили фундаментальне в Strategic Mind: Spirit of Liberty, ми робимо також апдейт усіх попередніх ігор і там теж ці зміни вносимо. Тому головні відмінності лежать переважно в іншій площині.

По-перше, в проєкті дві нові компанії за Фінляндію — історична (що охоплює усі основні події 1939-1945, а це цілих 3 війни — Зимова, Продовження та Лапландська), та з альтернативною історією (де фіни відрізають СРСР від ленд-лізу, захоплюють Ленінград, а потім навіть Москву в 1941 році).

Також, цього разу ми хотіли показати, що фінами бракує усіх типів озброєння, і воно дуже обмежене, тож гравцю доводиться обходитись дуже обмеженими й часто застарілими видами озброєнь. А також, намагатися захопити трофейну радянську техніку і далі воювати на ній.

Водночас фіни мають своїх унікальних героїв, яких можна отримати по ходу гри, та унікальні здібності штабу, які можуть сильно впливати на проведення операцій. Також, фінська піхота доволі потужна, що частково компенсує брак бронетехніки. 

Скріншот Strategic Mind: Spirit of Liberty. Джерело зображення: Steam

— Strategic Mind: Spirit of Liberty це вже п’ята частина серії стратегій про Другу Світову. Чи змінилося у розробників ставлення до сеттингу після початку російської війни проти України? Чи не думали почати розробку в інших жанрах чи сеттингах?

Ставлення до сеттингу сильно не змінилось, хоча звичайно зараз бачимо ще більше паралелей з нашою сучасною реальністю.

Насправді усі тексти гри були написані ще у 2021, але зараз вони актуальні як ніколи, і читаючи їх складно повірити, щоб вони були написані у 2021, оскільки дуже добре описують те, що зараз відбувається в Україні — це сталося виключно через історичну схожість подій описаних у грі з нашим сьогоденням.

Щодо розробки в інших сеттингах чи жанрах, ми ніколи не планували обмежуватись виключно Другою Світовою, тому так, плани є. В інших жанрах я вважаю нашим дебютом Ukraine War Stories, і, як кажуть, далі буде. Будуть і нові сеттинги й нові жанри, але на все потрібен час, і він вимірюється роками. 

— Одна з попередніх частин — Strategic Mind: Blitzkrieg — колись спровокувала бурхливу реакцію на росії через альтернативну історичну кампанію, в якій німці пройшлися парадом Красною Площею. Дмітрій Пєсков навіть назвав її «дуже поганою грою», а роскомнадзор заблокував продажі на території рф. Чи очікуєте ви подібної реакції росіян на Spirit of Liberty?

Настільки ж масштабної реакції як у 2020 — ні. Те що окремі люди будуть щось таке писати — можливо, але це ні на що реально не впливає. Тому, це не надто нас турбує.

Тоді у 2020 дійсно це у них по всім каналам крутили, принаймні по годині на «росія 24» та навіть на Першому каналі одразу після вечірніх новин. А зараз, я гадаю, не до того їм вже. Якщо коротко, то гадаю цього разу коментарів Пєскова ми не дочекаємося.

— У 2021 році на подкасті в Сергія Гальонкіна засновник Starni Games Ігор Тимошенко згадував статтю в New York Times про скандал з росією, а також жарт свого друга про те, що розробники «обміняли російський регіон [який приносив їм всього 5% прибутку] на статтю в NYT». Чи не думають зараз у Starni Games самим заблокувати продажі своїх ігор для росіян?

Так, було таке. Якщо відверто, дуже мало росіян купують наші ігри, але якщо вони хочуть дізнатися реальну історію Другої Світової (визнану в усьому цивілізованому світі, а не радянське брехливо лайно), і готові за це заплатити трохи грошей в український бюджет (а я не сумніваюсь, що держава загалом та ЗСУ зокрема знайдуть їм гарне практичне застосування) — ми не бачимо сенсу чинити перепони.

Ми дуже ретельно стежимо, щоб жодна копійка від нас не пішла до росії — ми не працюємо з жодною компанією, яка має хоча б одного співробітника фізично на території росії, чи нею володіють громадяни росії тощо. Тому що не можна підтримувати економіку ворога. Але якщо росіяни хочуть нас підтримати, і придбавши нашу гри дати нам можливість більше задонатити на ЗСУ, сплатити податки тощо, то ми не бачимо сенсу їм заважати.

Тим більше, що змінити регіон Steam і обійти таку заборону їм би було нескладно, так й традиційне піратство ніхто не скасовував.

— Strategic Mind: Spirit of Liberty має українську мову, як і попередні 3 частини франшизи. Але там також вказана наявність російської локалізації. Чому її вирішили залишити й чи буде вона присутня в наступних проєктах Starni Games?

Річ у тому, що цією мовою користуються люди в різних країнах світу, наприклад в Ізраїлі та навіть в США. Тому, ми не розглядаємо її як щось, що належить виключно Росії.

Крім того, якщо ми можемо доносити об’єктивне бачення подій Другої Світової до російськомовної аудиторії (багато хто з якої виріс на радянських міфах, які ми спростовуємо в кожній з наших ігор по Другій Світовій), то нам здається, що це може бути корисно для України.

Тому що, певною мірою теперішня війна є відлунням десятиліть брехливої історії, яка в’їлася в мозок величезній кількості людей на пострадянському просторі. Саме тому конкретно в наших іграх мати російську мову це, на мій погляд, дуже корисно з просвітницької точки зору.

Щодо майбутніх проєктів Starni Games — мені складно сказати. Це досить сильно залежить і від проєкту і від потенційних партнерів, з якими ми над ним працюватимемо, тому наразі зарано про це казати, але цілком можливо, що в певних проєктах російської не буде. До прикладу, в Ukraine War Stories ми спеціально додали російську, щоб доносити об’єктивну інформацію про події.

Скріншот з Ukraine War Stories. Джерело зображення: Steam

— Чи змінилося у розробників ставлення до своєї гри у світлі російського вторгнення? Багато хто порівнює героїчний спротив фінського народу нападу СРСР в XX столітті з тим, як зараз Україні вдається відбивати навалу росії вже понад 500 днів. Які паралелі вбачають у студії?

Паралелей дуже багато, ми бачили їх ще виходячи з подій 2014-2021, але зараз звичайно масштаб війни набагато ближчій до подій Другої Світової. Наприклад, за кількістю військ та розміру фронту подій дуже подібні, але на цьому схожість тільки починається.

По-перше, це неспровокований загарбницький напад з планами зміни влади та анексії території. По-друге, більша країна нападає на меншу і планує захопити її за кілька тижнів. По-третє, запеклий опір, бо це війна на виживання країни.

Фінам було набагато складніше, бо населення країни (3,7 млн) тоді було менше сучасного Києва, при цьому вони мали виставити армію за розміром майже як в нас зараз.

По-четверте, брак зброї, особливо важкої — танків, авіації, флоту тощо. По-п’яте, ідеологічна боротьба з брехливо радянською пропагандою та брехливими домовленостями (мирна угода тощо). По-шосте, захоплення великої кількості ворожої техніки в оточеннях і її використання проти ворога. І цей перелік можна продовжувати досить довго.

Про нову гру, плани та український геймдев

— Гравцям варто очікувати нову частину Strategic Mind? Про який театр бойових дій вона може бути? В тому ж подкасті Сергій Гальонкін згадував Китай у період Другової Світової, де були дуже насичені та трагічні події, але які досить слабко представлені в іграх та кіно. Чи не думали про цей сеттинг?

Думали про багато різних варіантів, але поки що на чомусь конкретному не зупинились. Наразі ніякої конкретики щодо подальших планів немає. Час покаже. 

— У Steam вказано, що Starni Games працює над грою Headquarters: World War II разом з новим видавцем. Це також покрокова стратегія у сеттингу Другої Світової, але вона не входить до франшизи Strategic Mind. Розкажіть, будь ласка, про цю гру.

Якщо Strategic Mind це стратегічний рівень планування — наприклад оборона Києва, то Headquarters: World War II — це теж покрокова стратегія, але тактичного рівня планування, наприклад бій за село чи якусь посадку.

В ній максимально реалістична графіка з реальними пропорціями, і кожне поле бою за розміром близько 1 кв. кілометра. Важливе позиціювання кожного підрозділу, наприклад лобова броня танка більш потужна, а тилова — слабка, і так далі. 

У грі змальовані події літа 1944 року — висадка в Нормандії, і грати можна за три сторони: Британія, США та Німеччина. Також, у грі доступний мультиплеєр до 4 гравців. 

— Ви одними з перших українських розробників почали рефлексувати на тему російсько-української війни, випустивши добірку візуальних новел Ukraine War Stories. Зараз все більше українських студій починають це робити, наприклад, в Hollow Home хочуть показати виживання хлопчика в українському місті, зруйнованого росією, а розробники Glory to the Heroes працюють над цілим (дещо скандальним) шутером. Що ви про це думаєте, чт побачимо ми ще одну гру від Starni Games про ці події?

Так, справді, ми були одними з перших. Ukraine War Stories — це повністю безкоштовний проект, який не приносить нам грошей, але закликає донатити у найбільші українські благодійні фонди людей з усього світу. А також, доносить об’єктивну інформацію про події на початку російського вторгнення в Україну.

Наша мета була, щоб люди по всьому світі бачили не просто заголовки такі як «В Україні загинуло Х людей», а прочитали повну історію, відчули на собі (певною мірою) жах руйнування звичного життя та початку окупації і усіх жахів пов’язаних з цим. Щоб вони співпереживали персонажам гри, які є збірними образами заснованими на реальних розповідях очевидців, і краще зрозуміли події, які відбуваються в нашій країні. 

— Чи змінився ринок геймдеву за ці півтора року за вашими відчуттями? Які основні тренди у сучасному українському геймдеві ви б могли виділити?

Звичайно, досить сильно. Усім довелося адаптуватися до воєнного часу. Дійсно збільшилась кількість проектів про війну в Україні, але поки що це переважно малі, або середні проекти — Hollow Home, мабуть, найбільший із того, що я знаю. Думаю це триватиме досить довго, але поки що не знаю, чи з’являться дійсно великі проєкти на цю тему з іноземним капіталом — час покаже. 

Скріншот з Hollow Home. Джерело зображення: Steam

— Наразі виглядає так, що війна стала поштовхом для розвитку мілітарних ігрових історій. Ви робили це ще до того, як це стало мейнстримом. Як думаєте, коли воєнна тематика може зникнути з українських ігор?

Це природно, і думаю триватиме досить довго, навіть після завершення війни. До того, я думаю певні великі проєкти з дійсно великими бюджетами, якщо і з’являться, то тільки після завершення війни.

Я гадаю, що такий розвиток подій є цілком логічним — суспільство реагує на ту реальність, яка нас зараз оточує. Знадобиться багато років мирного життя, щоб дана тематика знову відійшла на другий план.

З одного боку, я розумію, що в багатьох є травматичний досвід, і їм навпаки не хочеться витрачати свій вільний час на спогади про жахи війни. З іншого боку, важливо розповідати правду про сучасні події, щоб уберегти наступні покоління від тих самих помилок — ми намагались це зробити в нашій серії Strategic Mind по Другій Світовій, але наших зусиль виявилося замало.

Наприклад, вивчаючи історію Другої Світової я розумів напередодні вторгнення, що росія не зможе захопити Україну наявними силами. Можливо, коли рівень освіти та обізнаності людей буде набагато вищим, такі війни буде дуже складно розпочати (з боку агресора). От тільки станеться це дуже не скоро.

Як бачимо, 80 років казали «Never again», і от вам знову… Але водночас великою мірою це сталося через те, що у сусідів замість «Never again» було «Можем повторить». Саме тому я наголошую на важливості знання та розуміння об’єктивної історії. Не думаю, що значна кількість наших гравців хотіли б повторення подій Другої Світової, бо вони мають перед собою більш вичерпну та об’єктивну картину тих подій, а не героїчні міфи. 

Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
По темi
Читайте головні IT-новини країни в нашому Telegram
Українська Strategic Mind: Spirit of Liberty вийшла в Steam. У ній гравці допоможуть Фінляндії відбити напад СРСР
Українська Strategic Mind: Spirit of Liberty вийшла в Steam. У ній гравці допоможуть Фінляндії відбити напад СРСР
По темi
Українська Strategic Mind: Spirit of Liberty вийшла в Steam. У ній гравці допоможуть Фінляндії відбити напад СРСР
Як молода українська Campfire Studio випустила 3 гри за 15 місяців. Інтервю з розробниками про реліз нового проєкту успіх My Dream Setup та плани
Як молода українська Campfire Studio випустила 3 гри за 15 місяців. Інтерв’ю з розробниками про реліз нового проєкту, успіх My Dream Setup та плани
По темi
Як молода українська Campfire Studio випустила 3 гри за 15 місяців. Інтерв’ю з розробниками про реліз нового проєкту, успіх My Dream Setup та плани
«Sand — це про те що можна зробити гру де взагалі не буде росіян». Інтервю з творцями шутера про галичан у космосі
«Sand — це про те, що можна зробити гру, де взагалі не буде росіян». Інтерв’ю з творцями шутера про галичан у космосі
По темi
«Sand — це про те, що можна зробити гру, де взагалі не буде росіян». Інтерв’ю з творцями шутера про галичан у космосі
Один у полі воїн. Як дизайнер із Мукачева самостійно створив гру про місцевий замок Паланок
Один у полі воїн. Як дизайнер із Мукачева самостійно створив гру про місцевий замок Паланок
По темi
Один у полі воїн. Як дизайнер із Мукачева самостійно створив гру про місцевий замок Паланок
УЧАСТЬ В АЗАРТНИХ ІГРАХ МОЖЕ ВИКЛИКАТИ ІГРОВУ ЗАЛЕЖНІСТЬ. ДОТРИМУЙТЕСЯ ПРАВИЛ (ПРИНЦИПІВ) ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ГРИ.
Ліцензія видана ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 15.09.23 (рішення КРАІЛ №245 від 31.08.2023); ТОВ "СЛОТС Ю.ЕЙ." – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 26.04.2021 (рішення КРАІЛ №150 від 12.04.2021); ТОВ «СПЕЙСИКС» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 08.02.2021 (рішення КРАІЛ №34 від 02.02.2021); ТОВ «ГЕЙМДЕВ» – на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор казино у мережі Інтернет від 16.02.2021 (рішення № 47 від 10.02.2021).
Читайте також
Головоломка киянина Quadline перемогла на фестивалі інді-ігор Google Play
Головоломка киянина Quadline перемогла на фестивалі інді-ігор Google Play
Головоломка киянина Quadline перемогла на фестивалі інді-ігор Google Play
Краса та меланхолія кінця світу. За що світ полюбив The Last of Us?
Краса та меланхолія кінця світу. За що світ полюбив The Last of Us?
Краса та меланхолія кінця світу. За що світ полюбив The Last of Us?
2 вересня 2022 — дата виходу ремейку The Last of Us, який отримав назву The Last of Us Part I. Доцільність випуску повного ремейку, який робили з нуля для не настільки старої гри ще стоїть під питанням. Але заслуг першоджерела він не зменшує. Адже 2013 року The Last of Us стала справжнім одкровенням для ігрової індустрії. Один із останніх ексклюзивів для PlayStation 3 остаточно вивів студію Naughty Dog у «вищу лігу», заодно продемонструвавши всьому світу, як можна робити ігри з акцентом на наратив. І на честь релізу рімейку ми вирішили згадати оригінал, який назавжди залишив слід у ігровій індустрії.
Професії у геймдеві. Хто такий левел-дизайнер і як ним стати?
Професії у геймдеві. Хто такий левел-дизайнер і як ним стати?
Професії у геймдеві. Хто такий левел-дизайнер і як ним стати?
Ми продовжуємо нашу рубрику, присвячену професіям у геймдеві. Тема нового матеріалу в ній — левел-дизайн. Його вважають підвидом геймдизайну, але все-таки практично кожна студія хоче окрему людину на позицію левел-дизайнера. Адже у цій спеціальності вистачає своїх нюансів та особливостей. Розібратися з ними всіма нам допоміг досвідчений левел-дизайнер зі студії Fractured Byte Дмитро Нестеренко. Також він веде свій блог Game Designer Notes про геймдизайн в цілому, в якому розбирає багато цікавих нюансів розробки ігор.
1 коментар
Продюсер 2К поділився раніше небаченими артами Half-Life 3 та інших скасованих ігор Valve
Продюсер 2К поділився раніше небаченими артами Half-Life 3 та інших скасованих ігор Valve
Продюсер 2К поділився раніше небаченими артами Half-Life 3 та інших скасованих ігор Valve

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот

Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі

Обговорення
Коментарів поки немає.