Хто такий наративний дизайнер. Огляд зсередини від Олега Синіцина

Про професію розповідає Олег Синіцин, наративний продюсер і менеджер наративної команди в Playrix. Працював з іграми Gardenscapes, Township, Fishdom, Homescapes (11 млн установок в березні 2020).

Продовжуємо цикл матеріалів про IT-спеціальності. Кожну з них описує «типовий представник» — досвідчений фахівець. Сподіваємося, цикл допоможе школярам, ​​студентам, перекваліфікантам, джуніорам і співчуваючим вибрати спеціальність в IT, оцінити свої перспективи або просто звірити годинники з авторитетним колегою. Можна обговорювати й доповнювати матеріал в коментарях, щоб зробити його ще кориснішим. Спікер і автор матеріалу підтримають дискусію і дадуть відповідь на питання.

Хто такий наративний дизайнер. Огляд зсередини від Олега Синіцина

Про професію розповідає Олег Синіцин, наративний продюсер і менеджер наративної команди в Playrix. Працював з іграми Gardenscapes, Township, Fishdom, Homescapes (11 млн установок в березні 2020).

Продовжуємо цикл матеріалів про IT-спеціальності. Кожну з них описує «типовий представник» — досвідчений фахівець. Сподіваємося, цикл допоможе школярам, ​​студентам, перекваліфікантам, джуніорам і співчуваючим вибрати спеціальність в IT, оцінити свої перспективи або просто звірити годинники з авторитетним колегою. Можна обговорювати й доповнювати матеріал в коментарях, щоб зробити його ще кориснішим. Спікер і автор матеріалу підтримають дискусію і дадуть відповідь на питання.

Чим займається наративний дизайнер?

Наративний дизайнер — це різновид геймдизайнера, у якого на першому місці реалізація історії й те, як краще донести її до гравця.

Історія — це ланцюг драматичних подій, що відбуваються з головним героєм в світі гри. Вони викликають у гравця емоції: здивування, радість, ностальгію.

Наприклад, в Homescapes — це історія дворецького Остіна. Батьки хочуть продати будинок його дитинства. Щоб врятувати його, Остін робить запаморочливий ремонт, при цьому стикаючись з опором тата і мами, які звикли до старих речей.

Тут наші наративні дизайнери займаються метагрою, в якій дворецький Остін відновлює будинок батьків. Будинок розбитий на кімнати, кожен наративний дизайнер розробляє свою кімнату. Він придумує візуальний концепт інтер'єру і пов’язаний з ним сюжет, погоджує з командою, складає блок-схему квестів, опрацьовує разом з художником зображення, віддивляється робочі версії гри.

У парі з наративним дизайнером працює райтер, який пише діалоги та всі супровідні тексти. Коли у нас закінчуються кімнати в будинку, ми придумуємо новий будинок, розбиваємо його на кімнати й знову роздаємо їх наративним дизайнерам.

Роботодавці часто плутають наративного дизайнера зі сценаристом. Наративний дизайнер — це більш широка спеціальність, ніж ігровий сценарист, робота якого найчастіше полягає в написанні сеттингу, сюжету, діалогів, тобто, не виходить за рамки тексту. Наративний дизайнер теж вміє писати тексти та придумувати захоплюючі історії, але ще він щільно працює з візуалом, поведінкою, анімаціями, спецефектами, звуками і мільйоном інших речей, які допомагають ефективно донести сюжет гри до гравця і викликати у нього емоції.

Що треба вміти

Якщо говорити про Hard Skills, то перше, що потрібно від фахівця, — це вміти придумувати захоплюючі сюжети й з'єднувати їх з ігровими механіками. Для цього треба розбиратися в популярних іграх з наративом або, як мінімум, пограти в них.

Наративний дизайнер повинен розуміти, за допомогою яких прийомів гра викликає емоції у гравця, утримує увагу і змушує знову і знову повертатися до неї, як до улюбленого серіалу. Деякі люди придумують класні історії, але не можуть викласти їх на папері, тому володіння літературним стилем — ще одна важлива якість НД.

Кандидат повинен вміти писати літературні тексти, причому писати класно і грамотно. Якщо ви це вмієте, значить, кар'єра складеться. Багато НД прийшли з професій, де вміння добре писати — основа. Серед нас були літератори, сценаристи, театральні режисери, психологи, журналісти, геймдизайнери. До того як потрапити в геймдев, я писав книги і кіносценарії.

З Soft Skills можна відзначити вміння працювати в команді і конструктивно ставиться до критики. Якщо ви вважаєте, що в ваших текстах не можна поміняти жодного слова, то томик з вашими шедеврами повинен стояти на полиці поруч з Толстим і Достоєвським, а кар'єра НД не гідна вашого таланту.

Кар'єра

Робота наративного дизайнера вкрай цікава, але це не межа зростання в геймдеві. Можна вирости до провідного наративного дизайнера, продюсера або стати менеджером інших наративних дизайнерів.

Чому потрібні наративні дизайнери

На мій погляд, це пов’язано з тим, що люди покоління 35+ відмовляються від традиційного дозвілля на зразок книг, театру і фільмів, звертаючись замість цього до ігор з багатим сюжетом. Люди молодшого покоління (до 35 років) виросли з комп’ютерною мишею або смартфоном в руці і звикли до текстів на екрані. Ігри стали джерелом розваги та вже зрівнялися за доходами з кіноіндустрією. Можливо, їх популярність приховується не лише в тому, що це доступна і якісна розвага. Гадаю, сучасним людям не дуже подобається світ, в якому вони живуть, і вони намагаються сховатися від нього в затишному і зрозумілому світі гри. В результаті кількість ігор множиться як на консолях, так і на мобільному ринку.

Для розробки таких сюжетних ігор компаніям потрібні сценаристи і наративні дизайнери. Якщо ви пишете англійською так само легко, як дихаєте, то можна працювати для європейської, американської, китайської аудиторії. Попит є, правда, вам знадобиться резюме по ваших сценаріях. Якщо ви чудово пишете російською, то в проєктах на пострадянському просторі вам буде теж непогано. Надсилайте свої резюме, прикладайте зразки кращих текстів. Якщо у вас є потенціал, рекрутери обов’язково зв’яжуться з вами.

Курси по темі:

Як стати наративним дизайнером

На фахівців високий попит, в тому числі тому, що такому майже ніде не навчають. Рекомендую звернути увагу.

  • Курси Сергія Чекмаєва — ігрового сценариста, письменника, редактора.
  • Школа комп’ютерних технологій Scream school. У складі загального курсу з геймдизайну досвідчений сценарист Сергій Величко викладає дисципліну  «Сценарій гри».
  • Онлайн-школа «Нарраторика».

Книги

  • Сід Філд, «Кіносценарій: основи написання».
  • Роберт Маккі, «Історія на мільйон доларів».
  • Крістофер Воглер, «Шлях письменника».
  • Лінда Сегер, «Як з хорошого сценарію зробити видатний».
  • Олександр Мітта, «Кіно між раєм і пеклом».
  • Олександр Молчанов, «Абетка сценариста».
  • Блейк Снайдер, «Врятувати котика».
  • Нора Галь, «Слово живе й мертве».
  • Стівен Кінг, «Як писати книги».
  • Джозеф Кемпбелл, «Тысячоликий герой».
  • В. Я. Пропп, «Морфологія чарівної казки».

Якщо хочете в професію, моя порада: закінчуйте курси сценаристів чи письменників (там вас навчать конструювати історії та працювати зі словом) і багато грайте.

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-bot.

А також підписуйтесь на наш Telegram-канал.

Читайте також

Хто такий Site Builder. Огляд зсередини від Олександра Пожаренка
Хто такий Site Builder. Огляд зсередини від Олександра Пожаренка
Хто такий Site Builder. Огляд зсередини від Олександра Пожаренка
Продовжуємо цикл  матеріалів про IT-спеціальності. Кожну описує «типовий представник» — досвідчений фахівець і просто авторитетний колега, та сама людина, яка знає всі таємні куточки своєї професії. Сподіваємося, ці матеріали допоможуть школярам, ​​студентам, перекваліфікантам, джуніорам і всім тим, хто зацікавлений у виборі IT-спеціальності. Цикл не тільки допоможе оцінити перспективи, а й дасть можливість краще зрозуміти індустрію і особливості професії зсередини. Обговорюйте і доповнюйте матеріал в коментарях, щоб зробити його ще кориснішим.
«Писав код, за який мені соромно». Історія кодера з 25-річним досвідом
«Писав код, за який мені соромно». Історія кодера з 25-річним досвідом
«Писав код, за який мені соромно». Історія кодера з 25-річним досвідом
Олександр Черноокий вже чверть століття працює програмістом. Фактично все його життя пов’язане з IT. Здебільшого — з білоруським. Свідок всіх трансформацій в галузі розповів dev.ua, яким було IT 25 років тому, і які зміни його вразили найбільше зараз.
Чи може IT стати мильною бульбашкою та зникнути? 5 думок
Чи може IT стати мильною бульбашкою та зникнути? 5 думок
Чи може IT стати мильною бульбашкою та зникнути? 5 думок
Візи по Poland Business Harbour тепер доступні українцям. Як це працює
Візи по Poland Business Harbour тепер доступні українцям. Як це працює
Візи по Poland Business Harbour тепер доступні українцям. Як це працює