Зазирнути в серце IT. Що роблять в R&D найбільших IT-компаній України — досвід EPAM, SoftServe, Сiklum і не тільки

Чим займаються айтішники? Хтось скаже програмують, хтось — що пишуть код, хтось — що розробляють складні технологічні системи просто сидячи перед комп’ютерами. Все це так, але майже в кожній компанії є підрозділ, про який майже ніколи не розповідають. Так зване «серце» IT-компанії зазвичай б’ється саме в центрах розробки, R&D-підрозділах компаній.

dev.ua запитав, що відбувається за дверима R&D-центрів ТОП-20 українських IT-компаній. Відповіли не всі.  А дехто просто не може розголошувати інформацію.

Залишити коментар
Зазирнути в серце IT. Що роблять в R&D найбільших IT-компаній України — досвід EPAM, SoftServe, Сiklum і не тільки

Чим займаються айтішники? Хтось скаже програмують, хтось — що пишуть код, хтось — що розробляють складні технологічні системи просто сидячи перед комп’ютерами. Все це так, але майже в кожній компанії є підрозділ, про який майже ніколи не розповідають. Так зване «серце» IT-компанії зазвичай б’ється саме в центрах розробки, R&D-підрозділах компаній.

dev.ua запитав, що відбувається за дверима R&D-центрів ТОП-20 українських IT-компаній. Відповіли не всі.  А дехто просто не може розголошувати інформацію.

Наприклад, в EVO повідомили, що розкривати закулісся R&D не можуть, бо всі проєкти в рамках цього підрозділу під NDA. У Luxoft окремого R&D відділу у нас не сформовано, при цьому кожен проєкт виступає невеличким  R&D відділом для клієнта, розробляючи для нього різноманітні інноваційні продукти. Але деталі теж розголошувати не можна. В компанії Intellias R&D-підрозділ формуватимуть тільки наступного року. 

Лабораторія ЕРАМ

Починаючи з 2016 року в EPAM діє Automotive & Embedded Lab — один із низки R&D відділів компанії, який спеціалізується на розробці новітніх цифрових рішень для клієнтів компанії, повідомили у пресслужбі компанії.  

Виявити тренди майбутнього, створити продукти, які будуть затребувані завтра — ось головне завдання Лабораторії.  

У фокусі досліджень: машинне навчання, роботизована автоматизація процесів, віртуальні помічники, комп’ютерний зір, Edge Computing для вбудованих систем з обмеженими обчислювальними можливостями та негарантованим підключенням до Інтернет, віртуалізація у вбудованих системах з високими вимогами до функціональної безпеки.  

За кілька років роботи Лабораторією було розроблено з нуля та комерціалізовано декілька цифрових продуктів. Так, рішення у сфері віртуалізації відкриті та доступні в рамках великих FOSS проєктів, сьогодні компанія надає консалтингову підтримку щодо їх використання. Рішення на базі Edge Computing, яке було створено у Лабораторії, реалізується у форматі Hosted SaaS підписки.  

Над дослідженням та розробкою у Automotive & Embedded Lab працюють 25 спеціалістів EPAM.  

Рішення майбутнього від SoftServe

R&D-відділ SoftServe розробляє наукоємні технології та комерціалізує їх у бізнес-рішеннях для клієнтів компанії», — розповів Микола Максименко, директор R&D-відділу. «Ми фокусуємось на проривних технологіях з горизонтом у 5-10 років,  таких як додана реальність, штучний інтелект у медицині та хімії, квантові обчислення, сенсорні технології для покращення людино-машинної взаємодії», — каже він.  Команда R&D SoftServe — це більше 70 експертів у чотирьох країнах — Україна, Польща, Сингапур, Болгарія. «Ми поєднуємо технологічних експертів (у нас є багато експертів з науковим ступенем (PhD)) з групою експертів з комерціалізації технологій та менеджменту R&D продуктів. Така структура дозволяє нам швидко виводити технології з лабораторії і валідувати їх на ринку», — каже Максименко.

Центр фокусується на вузьких технологічних напрямках, в яких спеціалісти мають експертність та екосистему партнерств, щоб бути серед кращих груп у світі. 

 «Глибокі дослідження і створення власних технологій дають можливість бути за кілька кроків попереду навіть наших найбільш технологічних клієнтів», — зазначає Микола.Серед найяскравіших розробок останніх років — проєкт TouchlessAI в межах гранту Євросоюзу Horizon-2020.  Разом з партнерами розробляється технологія тактильної передачі емоцій, що поєднує штучний інтелект з безконтактними сенсорними та тактильними технологіями.  За словами  директора R&D-відділу SoftServe, це рішення стане важливим елементом у віртуальному світі майбутнього і допоможе покращити соціальну взаємодію у середовищі, де більше і більше людей спілкуються на відстані.

Ciklum та RPA/IA

Враховуючи популярність послуг RPA/IA (полегшує прийняття рішень на підставі правил управління бізнес-процесами, де вже є добре структуровані дані та немає потреби у постійному людському нагляді) на ринку, Ciklum почала нарощувати свій RPA потенціал. «Наприкінці 2019 року ми створили власний підрозділ RPA. Зараз співпрацюємо з провідними RPA-провайдерами, зокрема Automation Anywhere та UiPath. Крім того, ми у партнерстві з MS, що пропонує платформу Power Automate. Також Ciklum став партнерами Stereologic (вендор рішень для процесної аналітики), Humley (чат-боти) та розпочали переговори з ABBYY (у якої є рішення для інтелектуальної обробки документів)», — розповідає Олександр Старцев, Senior RPA Engineer, RPA Unit, Ciklum За його словами, на цьому ринку — сотні платформ та провайдерів.

Порівнюючи існуючі пропозиції послуг, пов’язаних із конкретною технологією (Java, .NET, DevOps), підрозділ RPA в Ciklum приділяє більше уваги конкретним бізнес-потребам для автоматизації процесів компанії (фінанси, бухгалтерський облік, HR, ланцюжок постачання тощо).

Минулого року над цим напрямком працювали лише кілька людей. Нині у команді — 50 фахівців: 30 розробників та 20 бізнес-аналітиків й консультантів. І команда продовжує розширюватись.  

Роман Михайлишин, Head of RPA Unit в Ciklum, додає, що у  поточних проєктах компанії багато цікавих завдань та викликів. «Наприклад, наша команда нещодавно взялася за міграцію RPA-інфраструктури клієнта з локального середовища у хмару. Інший приклад — ми зараз налаштовуємо RPA-середовище для клієнта із найсуворішими вимогами до безпеки, що потребує знання як RPA-технологій, так і системної мережевої архітектури, її захисту, дотримання комплаєнсу», — каже він.

Географія клієнтів компанії розширюється: серед них великі фінансово-технологічні та страхові компанії, що базуються в регіоні EMEA, великий постачальник хмарного програмного забезпечення в США.

Практики GlobalLogic

90% розробок GlobalLogic в Україні сьогодні — це комплексні Software R&D-проєкти, в яких беруть участь понад 7000 фахівців. Серед R&D розробок компанії — комплексні архітектурні рішення, medtech-технології та проєкти з елементами комп’ютерного зору.

Технічні та управлінські завдання щодо роботи над R&D-проєктами розподілено між трьома Delivery Groups, якими керують старші віце-президенти з інжинірингу — Юлія Штукатурова, Роман Разуваєв та Денис Балацко. Кожна група розробляє проєктні рішення у галузі медіа, телекомунікацій, медицини, автомобільної промисловості та інших сфер.

Крім Delivery Groups, у компанії є окремі напрямки, які називаються Practices (Практики). У них задіяно близько 150 фахівців із різних галузей та локацій, які відповідають за запуск нових проєктів, інновації у розробці та тестуванні програмного забезпечення, освоєння нових технологій.

Практики розвивають продукти в області Big Data & Analytics, Blockchain, Cloud, Design, DevOps, Digital Assurance, Embedded, Machine Learning and AI, Mobile and NextGen Interfaces, Security.

З часів запуску Practices в Україні у 2011 році було реалізовано понад 120 інженерних прототипів (proof-of-concept, Рос). Лише за 2020 рік наші команди представили близько 20 прототипів з використанням технологій доповненої реальності (AI), машинного навчання (ML), нейронних мереж (NLP), хмарних та Embedded-рішень. При цьому близько 50 проектів ще у процесі розробки.

Стартап-R&D Genesis

R&D-відділ у Genesis з’явився у 2017 році. Й оскільки компанія працює за моделлю венчурної студії,  R&D відрізняється від класичного. Як правило, відділ дослідження та розробки займається пошуком інноваційних технологій. У рамках генезійського R&D створюються не технології, а нові стартапи, тестуються бізнес-моделі, шукаються цікаві ніші, вивчаються запити користувачів.

Ключове завдання R&D у Genesis — запускати нові успішні бізнеси та створювати для них інфраструктуру, аби фаундери могли займатися розвитком продукту та команди, а не сотнями адміністративних питань. 

Нові проєкти ініціюються співзасновниками та топ-менеджерами Genesis, а також співробітниками компанії. «Якщо ідея виглядає життєздатною, ми запускаємо проєкт та збираємо команду. Коли бізнес стає успішним, він виходить з R&D-відділу та стає самостійним», — розповідає керівник R&D-напрямку та генеральний партнер венчурного фонду Flyer One Ventures Віталій Лаптенок.

80%  стартапів Genesis займаються медіа та мобільними застосунками в різних сферах, також є e-commerce, В2В. 

Спочатку в R&D працювали кілька людей. Наразі, якщо рахувати всі стартапи, що функціонують у рамках відділу, це 250-300 осіб. Є окрема команда росту (Growth Team), у ній близько десяти співробітників. 

У запуск R&D відділу інвестували близько $10 млн. За чотири роки запустили близько 15 компаній. Більшість вже стали успішними, вони швидко зростають і генерують прибуток. За словами Лаптенка, три з п’яти стартапів злітають.

«Деякі бізнеси Genesis досягли тієї стадії, коли здатні відкривати свої R&D-відділи. Наприклад, Universe. Команда працює над програмами для iOS. У їхньому портфелі понад п’ять бізнес-додатків, три казуальні ігри та власний R&D центр, який працює над освітніми платформами для ринку США.

Також R&D-напрямок є у компанії Headway, що працює над однойменним застосунком із книжковими саммарі. 

Інноваційний R&D Capgemini

У Capgemini Engineering Ukraine вже 3 роки діє Technology Оffice. «У свій час ми побачили, що разом зі зростанням компанії нам потрібна якась сила, яка би задавала стандарти роботи, правила, показувала найкращі практики, абсорбувала новий досвід і поширювала його на велику організацію. Просто тому, що з якогось рівня розвитку компанії кухонні розмови за кавою і передавання цікавої інформації неформальним чином вже перестають працювати. Такою відповіддю на актуальні виклики якраз і стало створення Technology Оffice, — розповідає Богдан Попович, Technology Office Director у Capgemini Engineering. — Тут ми задаємо планку для компанії, як правильно змінюватися і рости, аби бути завжди попереду».

Для R&D у штаті компанії виділили окремих людей, досвідчених спеціалістів, що займають позиції Architect, Solution Architect, Staff Engineer. Усі вони є драйверами технічних новинок, допомагають стартувати нові і поки мало досліджені речі, враховуючи при цьому попередній досвід і наші існуючі напрацювання.

За словами Поповича, наразі в компанії розробляють R&D проекти для навчальних цілей. «У рамках одного з них ми створили систему, яка нагадує добре відомий сервіс flight radar. За допомогою недорогого обладнання — декількох антен і raspberry pi модулів, — система збирає різну інформацію про маршрути цивільних літаків, їхні параметри та характеристики. На базі цієї простої ідеї експериментуємо та працюємо з новими технологіями», — каже він.

До проекту можуть долучитися всі охочі в компанії, обравши завдання зі списку поставлених задач, а Technology Оffice задає загальне бачення цілей проекту. Якщо інновація чи нова для нас технологія спрацювала,  її можуть пропонувати клієнтам і масштабувати практику на всю компанію.

Capgemini Engineering працює з високотехнологічними замовниками. Вони досить часто роблять речі, які до цього ніхто ще не робив. Завдання Technology Оffice — розібратися і запропонувати рішення, які найкраще спрацюють для цієї конкретної ситуації. «Це, мабуть, найцікавіше, що взагалі може бути в IT: знайти людей із правильним досвідом та зацікавленнями, задати вектор і разом створити щось нове, чого до нас ще ніхто або дуже мало хто у світі зробив», — каже Попович.

Наразі в компаніх вважають,  що найбільш стрімко будуть розвиватися різного роду розумні автономні системи на кшталт autonomous driving. Також те, що називається Industry 4.0 і супутні технології. «Скажімо advanced networking, тобто 5G/6G і віртуалізовані мережі, які дають можливість максимально автоматизувати все виробництво фізичних речей, а також ефективно створювати і використовувати так звані цифрові копії або digital twins (коли увесь процес та кінцеві вироби, сама фабрика і ланцюжок постачання спершу створюється у цифрі, і лише потім відтворюється у реальному житті)», — розповідає Богдан.

Ці галузі швидко прогресують завдяки все більшому застосуванню AI/ML технік, які теж бурхливо розвиваються, а також масовому створенню, впровадженню та міграції існуючих систем на спеціалізовані хмарні обчислювальні середовища. 

Sigma Software Group — R&D для кожного

R&D center Sigma Software Group запущено у 2016 році. Лабораторії, де можна проводити R&D, відкриті у Києві, Львові, Харкові, Одесі. У Харкові працює спеціалізована лабораторія для досліджень в галузі Augmented, Virtual, Mixed Reality. Дослідження можуть проводитися як у разі потреби на поточному чи потенційному проєкті Sigma Software, так і на посиленні експертизи компанії у різних напрямах. Ідею для R&D проєкту можуть подати фахівці компанії. Більше $30 000 компанія інвестувала на початковому етапі у R&D центри. У цю суму не включено оплату роботи спеціалістів над R&D завданнями. Якщо говорити про інвестиції саме в розробку та подальше впровадження R&D проєктів та рішень, що з них виросли, через свій Investment wing Sigma Software Labs, компанія інвестувала близько $1,5 млн. Основні технологічні напрямки R&D-відділу — машинне навчання, роботизована автоматизація процесів, віртуальні помічники, комп’ютерний зір, AR/VR, AI, ML, blockchain, embedded development.

Один із проєктів, який розпочинався на базі AR/VR R&D центру, виріс в окремий продукт, зареєстрований як самостійна компанія — шутер гра у доповненій реальності Black snow. Для глобального автоконцерну, з яким компанія працює вже багато років, на базі R&D центру створено прототипи з тестування вантажівок за допомогою Android, Embedded development та технологій позиціонування високої точності.

У R&D проєктах може взяти участь будь-хто. В середньому у різний час над R&D завданнями працювало до 15 осіб. За роки роботи R&D центру понад 60 осіб взяло участь у різноманітних R&D проєктах.

Серед ключових досягнень R&D у компанії називають вихід AR гри Black Snow на AppStore та Google Play, запуск AR платформи Mall of Emirates, Volvo x Hack Sprint, а також найкраще рішення на закритій виставці для великого автогіганта. З розробки R&D SigmaSoftware впроваджено рішення для автоконцерну для тестування вантажівок; для складів, що дозволяє зчитувати написи з автомобільних шин за допомогою технологій комп’ютерного зору та нейронних мереж.

Agile-R&D Intetics

В Intetics R&D центри знаходяться у Харкові та Києві. «У сучасних реаліях треба дуже швидко на все реагувати, приймати рішення, бути у тренді. Без R&D цього неможливо досягти. R&D — це про Agile-підхід, швидкість реагування, гнучкість, нестандартний підхід порівняно з десь розміреним режимом Engineering», — розповідає Сергій Кізян, Delivery Director Intetics.

Він розповів про роботу R&D компанії на прикладі кількох кейсів. 

Один із найбільших проєктів у компанії — домен healthcare, над яким працює численна команда. Там дуже добре налагоджено процеси, але час від часу на проєкті з’являються специфічні завдання, які вимагають вивчення. Поблема, наприклад, виникла з реалізацією функціональності телефонного сервісу. У команді обрали складну інтеграцію, рішення, яке було проблемним та важко підтримувалося. І саме R&D-центр допоміг цьому клієнту перейти на простішу та доступнішу телефонію. Для цього на базі R&D було проведено дослідження. «Ми порівнювали які інтеграції, TBX краще використовувати, як краще вирішити цю проблему для клієнта. Коли ми це зробили, то вирішили віддати команді на доопрацювання», — каже Кізян.

Є простіші приклади, коли приходить клієнт і не зовсім розуміє, що він хоче. У нього є лише ідея та концепція. І тут R&D центр перебирає відповідальність показати клієнту якийсь швидкий прототип. «За короткий термін із невеликим бюджетом ми реалізуємо це з наданням вибору технологій та рішення», — каже Сергій.

Також у R&D центрах компанії є архітектурний напрямок. Працівники,  схильні до архітектури, вивчають там, як це правильно робити. «Ми почали надавати послуги виключно архітектури на погодинній основі на невеликі терміни. Це досить дорога експертиза, але все частіше і частіше клієнти її почали купувати», — розповідає Кізян. Цінність від такого архітектурного внеску є великою. Найчастіше це стосується великих проєктів, де у клієнтів великий бюджет. В основному реалізація архітектурних рішень в компанії теж виходить із R&D.

N-iX використала бренди конкурентів в контекстній рекламі для пошуку кадрів. Що думають в EPAM Ciklum Intetics SoftServe та Intellias
N-iX використала бренди конкурентів в контекстній рекламі для пошуку кадрів. Що думають в EPAM, Ciklum, Intetics, SoftServe та Intellias
По темi
N-iX використала бренди конкурентів в контекстній рекламі для пошуку кадрів. Що думають в EPAM, Ciklum, Intetics, SoftServe та Intellias
Майже біткоїни: В IT-компаніях ходять віртуальні корпоративні валюти. На що витрачають coins смарти TYPs i-Coins
Майже біткоїни: В IT-компаніях ходять віртуальні корпоративні валюти. На що витрачають coins, смарти, TYPs, i-Coins
По темi
Майже біткоїни: В IT-компаніях ходять віртуальні корпоративні валюти. На що витрачають coins, смарти, TYPs, i-Coins
Чи існує сексизм та харасмент в українських IT-компаніях. Міні-опитування dev.ua
Чи існує сексизм та харасмент в українських IT-компаніях. Міні-опитування dev.ua
По темi
Чи існує сексизм та харасмент в українських IT-компаніях. Міні-опитування dev.ua

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-bot.

А також підписуйтесь на наш Telegram-канал — dev.ua: IT України.

Читайте також

«Страшно сумую за армією, але не сумую за зарплатою в 14 000 грн». Колишній військовий ЗСУ тепер працює в EPAM. Ось його історія
«Страшно сумую за армією, але не сумую за зарплатою в 14 000 грн». Колишній військовий ЗСУ тепер працює в EPAM. Ось його історія
«Страшно сумую за армією, але не сумую за зарплатою в 14 000 грн». Колишній військовий ЗСУ тепер працює в EPAM. Ось його історія
Святославу Шуньку було 36 років, коли він, залишивши дружину і дітей, пішов добровольцем на фронт у складі добровольчого батальйону. Потім вступив до лав кадрових військових, але три роки тому прийняв рішення повернутися на мирну землю, щоб активніше брати участь у вихованні дітей. Саме бажання бути в усьому прикладом для своїх трьох синів і спонукала Святослава розгорнути своє життя на 180 градусів і перекваліфікуватися в айтішника. Вже три роки він успішно працює тестувальником, встиг змінити три компанії й поки зупинився на EPAM.  Як військовий став тестувальником і чому IT доступна кожному, в нашому матеріалі. 
IT-компанії — це бульбашка? Чекати на крах ринку  чи ще зарано хвилюватися?
IT-компанії — це бульбашка? Чекати на крах ринку чи ще зарано хвилюватися?
IT-компанії — це бульбашка? Чекати на крах ринку чи ще зарано хвилюватися?
Про мильну бульбашку на технологічному ринку говорять давно, і хоча капіталізація IT-корпорацій продовжує зростати, аналітики допускають кінець їх монополії. Більш того, кожні 30 років список найбільших глобальних компаній оновлюється майже повністю. Чи вдасться Apple, Meta (Facebook) і Amazon зламати цей тренд? 
Бажане за дійсне. Джуніори часто видають себе за міддлів. Чому так відбувається і що з цим робити?
Бажане за дійсне. Джуніори часто видають себе за міддлів. Чому так відбувається і що з цим робити?
Бажане за дійсне. Джуніори часто видають себе за міддлів. Чому так відбувається і що з цим робити?
Повідомленням про те, що кадровий ринок в IT-галузі перегрітий, вже нікого не здивуєш. Айтішники потрібні всім, і чим досвідченіший, матеріший — тим краще. І в цьому випадку молоді фахівці не упускають можливостей видати бажане за дійсне й запропонувати свою кандидатуру щойно увійшовшого в IT junior-фахівця замість такого бажаного middle. Простими словами: кандидати намагаються обдурити рекрутерів, видаючи свої скіли як більш просунуті й досвідчені.  Чи часто таке трапляється в компаніях? Пів року тому ми писали, що middle часто видають себе за senior. Але таке практикують й на початку кар'єри айтішників.  dev.ua поспілкувався з українськими IT-рекрутерами і HR-фахівцями, і з’ясував, що амбіцій молодому поколінню, яке щойно прийшло в IT,  —  не позичати.
Мільйони в IT-освіту й десятки навчальних програм. Як EPAM, SoftServe, ELEKS, Intellias, Luxoft та інші дбають про майбутніх співробітників
Мільйони в IT-освіту й десятки навчальних програм. Як EPAM, SoftServe, ELEKS, Intellias, Luxoft та інші дбають про майбутніх співробітників
Мільйони в IT-освіту й десятки навчальних програм. Як EPAM, SoftServe, ELEKS, Intellias, Luxoft та інші дбають про майбутніх співробітників
У середині жовтня гучна новина про те, що Ajax інвестував у розвиток КПІ 800 000 грн підштовхнула до думки розібратися, чи багато IT-компанії інвестують у освіту для своїх майбутніх співробітників. Ми вже писали про те, як IT-компанії конкурують з університетами. Також розповідали, як студенти обирають замість студентської лави роботу, бо навчатися їм нецікаво.  Сьогодні розповідаємо про те, навіщо й скільки грошей великі аутсорсери інвестують у IT-освіту. Аби чітко розмежувати вклад в освіту кожної окремої компанії, наводимо їхні відповіді цитатами відповідальних за освітній напрямок менеджерів. 

Обговорення

Коментарів поки немає.