Майже біткоїни: В IT-компаніях ходять віртуальні корпоративні валюти. На що витрачають coins, смарти, TYPs, i-Coins

«Якщо ви ще розмірковуєте, чи варто йти в IT, — просто подивіться на зарплати», — сказав нам нещодавно один із розробників. Не секрет, що наразі галузі інформаційних технологій — чи не найдинамічніша, а співробітники у ній — чи не найдорожчі. Та мало хто знає про те, що окрім доларів, розрахунок у яких зазвичай проводиться в IT-компаніях, великі роботодавці мають ще й інші, внутрішні валюти — гроші, які можна заробити та витратити тільки в межах свого місця роботи на якісь приємні бонуси на покупки. 

dev.ua опитав роботодавців і з’ясував, що в офісах українських компаній ходять тіпси, смарти, поінти та звичайні реферальні бали чи бали лояльності. Розповідаємо як це працює.

Залишити коментар
Майже біткоїни: В IT-компаніях ходять віртуальні корпоративні валюти. На що витрачають coins, смарти, TYPs, i-Coins

«Якщо ви ще розмірковуєте, чи варто йти в IT, — просто подивіться на зарплати», — сказав нам нещодавно один із розробників. Не секрет, що наразі галузі інформаційних технологій — чи не найдинамічніша, а співробітники у ній — чи не найдорожчі. Та мало хто знає про те, що окрім доларів, розрахунок у яких зазвичай проводиться в IT-компаніях, великі роботодавці мають ще й інші, внутрішні валюти — гроші, які можна заробити та витратити тільки в межах свого місця роботи на якісь приємні бонуси на покупки. 

dev.ua опитав роботодавців і з’ясував, що в офісах українських компаній ходять тіпси, смарти, поінти та звичайні реферальні бали чи бали лояльності. Розповідаємо як це працює.

Для чого потрібна корпоративна валюта і як її заробити

Внутрішні «гроші» — додаткова система мотивації співробітників. Іх заохочують бути активнішими як усередині компанії, так і розповідати про роботодавця зовні — наприклад, у відгуках на форумах та профільних сайтах. 

Працює ця система у кожній компанії по-різному. 

Наприклад, у компанії DataArt внутрішню валюту один одному нараховують колеги невеликими порціями — від 1 до 5. «Використовується один з трьох варіантів: 1 бал — thank you, 3 — thank you very much, або 5 — thank you very much indeed. Для цього вони можуть скористатися власними балами, отриманими від інших колег або DataArt, а колега, кому вони нараховані, обов’язково побачить, хто йому дякує», — розповідають у компанії. 

У профілі зберігаються всі записи про отримані гроші, ця інформація доступна всім і в певному сенсі говорить про репутацію колеги в DataArt.

Проте, ніхто не зобов’язаний заробляти внутрішні гроші, це виключно ініціатива колег.

«Ми  вважаємо, що можливість нарахувати бали іншому важливіша за можливість отримати їх самому», — зазначають в DataArt.

Окрім цього, компанія нараховує внутрішні гроші за виступи на конференціях, допомогу в організації заходів, або написання статей для сайту чи сторонніх медіа. «Тобто за те, що співробітник міг зробити за власною ініціативою і вже, в усякому разі, безумовно був не зобов’язаний робити», — пояснюють в DataArt.

Крім того, будь-який новий колега в DataArt отримує на старті чотири грошові одиниці, а по одній одиниці щомісяця автоматично нараховується всім просто так.

В компанії Intellias корпоративні гроші можна отримати, наприклад, за рекомендації кандидатів, замовників, за річниці роботи в компанії, з нагоди Дня народження та за виступи на внутрішніх воркшопах та Tech Talks.

«Ще один спосіб зібрати віртуальні кошти — це отримати від колег подяку за допомогу, особливі досягнення, менторство у вигляді «кудосів», — розповіідає VP of Talent Management компанії Intellias Роман Гапачило. 

Щомісяця, за його словами, кожен спеціаліст компанії отримує певну кількість «кудосів», які може подарувати колегам. При надсиланні «кудоси» конвертуються у гроші та додаються до балансу фахівця, якому їх надіслали.

В компанії Lohika/Capgemini Engineering внутрішню віртуальну валюту можна отримувати за активності в рамках рекогнішн програми Accelerate the cosmic ride — від проведення технічних інтерв’ю до виступів на конференціях чи внутрішніх мітапах і тренінгах. «Це наш спосіб сказати „дякую“ колегам, які роблять трішки більше, ніж того вимагає його чи її робота. Наразі категорій для отримання балів вже близько 20, вони покривають різні активності та мають різну номінальну вартість у балах», — розповідає PR Lead Lohika/Capgemini Мар’яна Лилик.

А в EPAM внутрішніми грошима платять за рекомендації. Як розповідає Катерина Головінова, менеджерка з маркетингу в EPAM, за рекомендації фахівці компанії отримують як фінансову винагороду, так і реферальні бали — поінти. 

«Кожен етап, який проходить рекомендований кандидат, дає рекомендодавцю певну кількість балів. Усього ж за одну успішну рекомендацію можна отримати до 50 поінтів», — каже вона. 

За словами Катерини Головінової з EPAM,  спеціальні бали та аксесуари, які можна на них придбати, — чудовий спосіб урізноманітнити звичні реферальні кампанії, відзначити рекомендодавців не лише фінансово, а й приємними та корисними дрібницями.  

У Luxoft така система називається Loyalty Program і назва валюти відповідно — бали лояльності, каже Employer Branding Manager Luxoft Леся Мандзевич. «Наші спеціалісти отримують бали за різні активності, наприклад: виступ на конференції чи вебінарі, написання статей, рік з початку співпраці, або якщо спеціаліст став наставником чи тренером», — наводить приклади Мандзевич.

Фото — Luxoft

Заробити внутрішні гроші в Luxoft можна як на постійній, так і на сезонній основі. «До сезонних відносяться бали, які ми нараховуємо переможцям за участь в конкурсах, наприклад, присвячених Дню програміста», — каже Employer Branding Manager Luxof. Постійно внутрішні гроші спеціалістам нараховуються в рамках «Recognition program», де кращі фахівці отримують бали, якщо відзначилися на проєкті.

«Наприклад, якщо за рік спеціаліст брав участь у кількох внутрішніх активностях, став бадді та порекомендував свого друга на вакансії у компанію, то він може назбирати декілька сотень балів», — розповідає Мандзевич.

Які валюти наразі в ходу

В DataArt — TYPs (Thank You Points) ходить з 2011 року. Її придумали як  спосіб подякувати колезі за допомогу, що виходить за межі професійних обов’язків. «Ми намагалися підкреслити, що це саме людське „дякую“. Звідси й назва — Thank You Points, TYPs. Співзвуччя з „чайовими“ говорить про те, що це не замість компенсації та бонусів, а виключно доповнення до них», — пояснюють в компанії назву валюти.

Валюта в Intellias — смарт. Роман Гапачило розповідає, що внутрішня валюта компанії з’явилася у січні 2018 року, коли в Intellias запровадили корпоративну програму лояльності з елементами гейміфікації.

У ЕПАМ внутрішні гроші називають просто реферальними балами.

В Lohika/Capgemini Engineering є віртуальна внутрішня валюта під назвою points.

У Luxoft ходять бали лояльності.

Та в багатьох компанях тільки задумуються над впровадженням власної валюти. Так, наприклад, наразі над питанням впровадження віртуальних корпоративних грошей задумались в компанії TemaBit Fozzy Group, Ciklum, Intetics тощо. 

«Протестувати обіг внутрішньокорпоративної валюти вирішили на літньому корпоративі  2021 року. Для цього всім учасникам під час літнього заходу на корпоративі було запропонована можливість заробити  спеціальні монети i-Coin за участь у святкових активностях», — розповідають в Intetics.

Тест виявився вдалим — співробітники настільки включилися в гру, що навіть просили один в одного допомогти з i-Coins, оскільки їм не вистачало на той чи інший подарунок.

Тому на друге півріччя 2021 року в Intetics запланований старт нової програми по мотивації співробітників за допомогою запуску i-Coin. «Спеціальні фірмові монети будуть нараховуватися за виконання різних професійних і освітніх активностей», — зазначають в компанії.

На що витрачають корпоративні гроші

Корпоративна валюта здебільшого «ходить» всередині компанії — на ці гроші можна купити брендовані подарунки або ж виграти цінні призи. 

Наприклад, в DataArt є три основні категорії сувенірів: основна колекція (однакова для всіх центрів розробки), локальна колекція та подарунки з відрядження. «Для підтримки цілісності бренду ми створили єдину колекцію сувенірів, залишивши унікальні предмети в окремих локаціях тільки як доповнення», — пояснюють в компанії. Серед сувенірів — пляшки та термоси, павербенки, рюкзаки, тревел-органайзери тощо.

Фото — DataArt

З початком пандемії в компанії переглянули асортимент магазину та трохи змінили його, додавши електронні сертифікати в різні мережеві магазини в тій чи іншій локації та товари для комфортної віддаленої роботи (кавоварки та зволожувачі повітря).

В корпоративному магазині компанії Intellias можна придбати брендоване спорядження для спорту та подорожей, книги, посуд, одяг, рюкзаки та екоторбинки, електроніку та велосипеди, самокати, товари для дітей тощо.

«Найдешевше у каталозі коштує брендована наклейка на авто „Baby on Board“, а найдорожче — мультиспортивний годинник Garmin», — розповідає Роман Гапачило.

Ідея створення Lohika brand shop виникла з потреби пропонувати колегам ту брендовану продукцію, яка їм дійсно потрібна і подобається. «Погодьтеся, отримувати 10-ту екосумку, чашку чи пляшку для води вже неприкольно. Навіть якщо це подарунок. 

«Зараз у нас в магазині близько 40 різних айтемів — від гаманців, футболки чи худі до електронних штопорів та play station. Найдорожчий подарунок на сьогодні замовлений — електросамокат. Таких у нас вже цього року забрали три», — розповідає Мар’яна Лилик. 

Фото — Lohika brand shop

Цікаво, що під час карантину компанія віддала перевагу якісним українським брендам перед такими ж аналогами з Китаю.

«Так у нас з’явилися крутезні гамаки львівського бренду Leleka, худі від тернопільських Bless, бананки та портфелі від Harvest clothing з Рівного, шкарпетки від киян Dodo socks, гаманці від Shuflia з Франика, смарт валізи Have a Rest», — розповідає Лилик.

Наразі, каже вона,  складно знайти тільки класні локальні гаджети. 

Для обміну у EPAM Shop доступні набори наліпок, пледи, торбинки та наплічники, худі, аксесуари для мобільних пристроїв, екопосуд тощо. «Популярністю користуються практично всі категорії, однак останнім часом колеги все частіше обирають аксесуари для відпочинку та дозвілля (пледи, спортивні пляшки та горнятка, сумки для подорожей), екопосуд, шопери», — каже Катерина Головіна.  

Щокварталу, за її словами, спеціаліст, який набрав найбільшу кількість поінтів, незалежно від того, витратив він їх у магазині чи ні, отримує цінний подарунок — наприклад, електросамокат, робот-пилосмок, очисник повітря та інші коштовні гаджети.  

Леся Мандзевич з Luxoft розповідає, що палітра подарунків в компанії досить велика — від невеликих корисних гаджетів або брендованих предметів одягу за декілька десятків балів до флагманських смартфонів А-брендів. «За останні кілька місяців найдорожчим товаром, який придбали в нашому магазині, був електроскутер, але зазвичай найдорожчими подарунками є флагманські смартфони A-брендів», — каже вона.

Фото — Luxoft

А чи працює мотивація? 

Усі опитані dev.ua компанії, що мають корпоративну валюту, задоволені результатами роботи такої системи. Зокрема, в Lohika/Capgemini Engineering залучено в програму понад третину співробітників. 

В DataArt тільки у 2020 році колеги в усіх офісах DataArt отримали близько 185 000 тіпсів. «З кожним роком статистика збільшується не тільки через зростання кількості працівників в кожній локації, але й тому, що можливість сказати „дякую“ через систему та замовити сувенір не втрачають своєї актуальності. Також спостерігаємо збільшення кейсів заохочення тіпсами за різні досягнення саме через популярність системи», — розповідають у компанії. З моменту впровадження системи у 2011-му та до 2020 року (за 2021 рік ще не підбивали підсумки) тіпсами дякували один одному близько 300 000 разів.

«Програма лояльності дуже популярна серед наших колег. Кожен в компанії мав досвід користування корпоративною валютою. Щомісяця ми отримуємо близько 150 запитів на обмін смартів на товари з нашого корпоративного магазину», — погоджується з колегами й Роман Гапачило з Intellias. 

«Мама сказала що я можу більше заробляти». 25 курйозних міні-історій від IT-рекрутерів
«Мама сказала, що я можу більше заробляти». 25 курйозних міні-історій від IT-рекрутерів
По темi
«Мама сказала, що я можу більше заробляти». 25 курйозних міні-історій від IT-рекрутерів
Чи існує сексизм та харасмент в українських IT-компаніях. Міні-опитування dev.ua
Чи існує сексизм та харасмент в українських IT-компаніях. Міні-опитування dev.ua
По темi
Чи існує сексизм та харасмент в українських IT-компаніях. Міні-опитування dev.ua
Айтішникам потрібен воркейшн. 9 яскравих історій які це доводять
Айтішникам потрібен воркейшн. 9 яскравих історій, які це доводять
По темi
Айтішникам потрібен воркейшн. 9 яскравих історій, які це доводять

Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-bot.

А також підписуйтесь на наш Telegram-канал — dev.ua: IT України.

Читайте також

GitLab та EPAM потрапили до рейтингу найкращих роботодавців США
GitLab та EPAM потрапили до рейтингу найкращих роботодавців США
GitLab та EPAM потрапили до рейтингу найкращих роботодавців США
EPAM відкриває офіс у Запоріжжі. Поки що тимчасовий
EPAM відкриває офіс у Запоріжжі. Поки що тимчасовий
EPAM відкриває офіс у Запоріжжі. Поки що тимчасовий
EPAM в 2022 році відкриє новий офіс у Хмельницькому
EPAM в 2022 році відкриє новий офіс у Хмельницькому
EPAM в 2022 році відкриє новий офіс у Хмельницькому
ЕРАМ відкриває офіс у Чернівцях. Уже набрані 30 спеціалістів
ЕРАМ відкриває офіс у Чернівцях. Уже набрані 30 спеціалістів
ЕРАМ відкриває офіс у Чернівцях. Уже набрані 30 спеціалістів
1 коментар

Обговорення

Коментарів поки немає.