🚀💳 Trustee Plus - більше ніж криптогаманець з європейською платіжною карткою. Спробуй 👉
Марія БровінськаРобота
3 квітня 2025, 08:30
2025-04-03
«Рішення ухвалюють в інтересах команди та бізнесу». За що звільняють із SoftServe, Ciklum та інших флагманських IT-компаній України
Звільнення — чи не найболючіша процедура для IT-фахівців, якщо воно відбувається воно не за власним бажанням, а за волею роботодавця. dev.ua вирішив дізнатися, з яких причин зазвичай роботодавці прощаються з айтівцями.
Звільнення — чи не найболючіша процедура для IT-фахівців, якщо воно відбувається воно не за власним бажанням, а за волею роботодавця. dev.ua вирішив дізнатися, з яких причин зазвичай роботодавці прощаються з айтівцями.
За що звільняють із Ciklum
Марія Шубцова, Senior HR Director у Ciklum виділяє кілька причин, через які роботодавець може попрощатися із фахівцем.
Низька продуктивність. Це одна з найпоширеніших причин звільнення. Вона може виникати як на етапі випробувального терміну, так і після кількох місяців роботи. Щоб уникнути подібних ситуацій, в Ciklum намагаються якомога чіткіше формулювати завдання на випробувальний період, проговорювати очікування та регулярно перевіряти прогрес. У цьому допомагають регулярні чек-поінти, які дають змогу оцінити, чи справляється фахівець із поставленими задачами, чи має достатньо ресурсів і чи потребує підтримки.
Ключовим фактором є розуміння часових рамок: якщо встановлені завдання не будуть виконані у визначений термін, компанія не зможе продовжувати співпрацю.
Інший варіант — коли спеціаліст працює понад 6–9 місяців, але не демонструє очікуваних результатів. Під такими в Ciklum розуміють досягнення встановлених цілей та якість виконання завдань, яку може оцінити безпосередній керівник або клієнт. У такому випадку роботодавець застосовує PIP (Performance improvement plan) — план покращення результативності. Колезі надається підтримка ментора або лінійного менеджера, встановлюються чіткі критерії успішності та терміни виконання. Також одразу обговорюються можливі наслідки невиконання плану. Якщо позитивних змін не відбувається, тоді співпрацю припиняють.
Токсична поведінка, конфліктність. Ситуації, коли фахівець систематично конфліктує з колегами або створює напружену атмосферу в команді, інколи трапляються. У таких випадках в компанії насамперед аналізують причини цієї поведінки, надають конструктивний зворотний зв’язок із чітким поясненням, які зміни очікуються, а також із роз’ясненням можливих наслідків, якщо ситуація не покращиться.
Якщо причина конфліктності є точковою (наприклад, проблема в конкретній взаємодії або проєкті), можна спробувати ротацію в іншу команду, департамент або на інший проєкт. Однак якщо це не дає результату і ситуація не покращується, Ciklum припиняє співпрацю.
Порушення політик компанії. Політики компанії (Code of Conduct, Security Policy, Dignity and Respect at Work Policy, Global Diversity, Equality & Inclusion Policy тощо) є основою нашого професійного середовища. Вони створюють безпечні умови для роботи та забезпечують рівні можливості для всієї команди. Ігнорування політик — серйозний привід для перегляду співпраці.
Якщо фахівець використовував службову інформацію в особистих цілях, порушив кодекс етики, політику конфіденційності або створив загрозу собі чи іншим, Ciklum вимушено вживає відповідних заходів. Оскільки безпека — одна з базових цінностей, такі ситуації зазвичай призводять до припинення співпраці.
Скорочення штату, закриття проєкту. В умовах динамічного бізнес-середовища компанія може потребувати оптимізації ресурсів, що інколи передбачає скорочення витрат. Крім того, природа аутсорсингового бізнесу передбачає закінчення окремих проєктів. У таких випадках зазвичай діють бенч-політики, які визначають можливі сценарії для фахівців, які залишаються без активного проєкту. Важливо заздалегідь обговорювати умови та можливі наслідки, щоб уникнути непорозумінь.
За що звільняють із SoftServe
Олександра Толох, Senior Talent Operations Manager в SoftServe, описала можливі причини розірвання трудових відносин із фахівцями.
«У SoftServe ми намагаємося забезпечити можливості для професійного і кар’єрного розвитку для всіх працівників, створюючи стабільне робоче середовище. Водночас ми також очікуємо від наших фахівців дотримання професійних стандартів і робочої етики», — каже вона.
Якщо, за словами Олександри, працівник не виконує своїх обов’язків або не відповідає очікуваному рівню компетенцій, він отримує можливість покращити свої показники під час випробувального терміну. У разі, якщо прогресу не відбувається, компанія змушена припинити співпрацю.
Крім того, у випадку агресії, серйозних конфліктів в команді чи з клієнтом, або порушення трудового чи іншого законодавства, може постати питання звільнення. «На щастя, в SoftServe такі випадки трапляються вкрай рідко», — розповідає Толох.
За словами Senior Talent Operations Manager в SoftServe, компанія максимально фокусується на утриманні талантів: понад 70% фахівців після завершення проєктів потрапляють в оплачуваний резерв. «Вони отримують підтримку від Talent Success Leads, які допомагають визначити подальші кроки та знайти нові можливості всередині компанії», — каже вона.
Війна, зазначає Олександра, змінила економічну ситуацію та підходи клієнтів до нових інвестицій — ринок став більш динамічним, і від фахівців сьогодні потрібна гнучкість, бажання опановувати нові технології та адаптація до запитів клієнтів. «Якщо ви до цього не готові, це може призвести до того, що для вас не знайдуть проєкт», — резюмує Толох.
За що звільняють з інших компаній
Ще кілька роботодавців розповіли dev.ua анонімно, чому прощаються з фахівцями. Важливо, що перед звільненням компанії зазвичай намагаються дати шанс на виправлення ситуації: через PDP або зворотний зв’язок. Однак, якщо змін немає — рішення приймається в інтересах команди та бізнесу.
Серед причин розірвання трудових відносин IT-роботодавців з найманими працівниками чи контрактерами найчастіше наступні:
Низька продуктивність (poor performance) — коли співробітник не виконує поставлені задачі, не дотримується дедлайнів, не комунікує прогрес, або постійно допускає критичні помилки. Наприклад, розробник, який не освоює необхідний стек технологій, або менеджер, що не може ефективно комунікувати з командою. Це може статись за ескалації менеджера або клієнта.
Скорочення та закриття проєкту — бізнесові причини, які не залежать від продуктивності фахівця. Наприклад, якщо компанія втрачає клієнта або змінює фокус, певні позиції можуть стати зайвими. У таких випадках намагаються запропонувати інші можливості всередині компанії, але це не завжди можливо.
Токсичність фахівця. Зокрема, нечемна поведінка, образи колег, безвідповідальне ставлення до роботи, що впливає на інших учасників команди.
Відверта брехня та крадіжка обладнання компанії. Так, буває й таке. Тут, тут і тут ми писали про подібні кейси.
Харасмент та дискримінація на роботі. Втім, до звільнення у цих випадках доходить тільки коли сформовано доказову базу.
Порушення трудового законодавства фахівцем — прогули, невиконання трудових зобов’язань тощо.
Гостра потреба економії та скорочення витрат. Ця причина — найпоширеніша і такі звільнення з цього приводу мають наймасовіший характер.
«І… я знову опинився на ринку праці». Рекрутери розбирались, чому досвідченого PM звільнили вже втретє за 2,5 року, і чим це загрожує для майбутнього оффера
«Пастка початківця». 5 найпоширеніших помилок джунів на співбесідах та як їх уникнути
Напевно, кожен хоч раз у своєму житті переживав ситуацію, коли після співбесіди замість запрошення на роботу приходила відмова. «Як же так? Це несправедливо!», — чимало з нас корили долю і не розуміли, що пішло не так. Катерина Нікітіна, SoftServe IT Academy Recruiter, розповіла про п’ять найпопулярніших помилок кандидатів-початківців на співбесідах.
У TikTok набирає обертів новий тренд — тихе звільнення.
Що таке quiet quitting, чому воно виникає та чому зумери не хочуть викладатися на роботі на повну
У TikTok набуває обертів тренд quiet quitting — «тихе звільнення». Тренд отримав популярність після появи TikTok-відео від користувача @zaidleppelin. У ньому автор пояснює, що робота — це лише частина життя. «Цінність людини не визначається її працездатністю», — заявляє zaidleppelin у відео, що стало вірусним. Розповідаємо, що таке «тихе звільнення», чому воно виникло масе зараз та які наслідки матиме.
У 18 років «захантив» SoftServe, у 21 — відкрив власну компанію. Історія львівського IT-вундеркінда
Гліб Щур — випускник кафедри систем штучного інтелекту НУ «Львівська політехніка». На молодших курсах його запросила на роботу IT-компанія SoftServe, де він працював майже 3 роки розробником у R&D-відділі. А вже у 2021 році Гліб заснував власну компанію та став CSO у 21 рік. Розповідаємо історію львівського «самородка».