🚀 Trustee Plus - картка європейського банку і криптогаманець. Встанови додаток 👉
Олексій ДзюбаВійна
30 грудня 2024, 09:01
2024-12-30
«Люди налякані, і задача рекрутингу допомогти їм розібратись». Тепер військові частини можуть самостійно набирати собі бійців. «Азов», «Хартія», «К2», Сили безпілотних систем та інші топові підрозділи розповідають, як це зробити максимально ефективно
Нещодавно головнокомандувач ЗСУ Олександр Сирський наказав кожному командиру бригади сформувати штатні підрозділи рекрутингу в бойових військових частинах. За рекрутинг у кожній бригаді відповідатимуть від 3 до 7 людей. Ми вирішили запитати бригади, в яких вже налаштована система рекрутингу, як вони шукають та набирають бійців. Нас, зокрема, цікавило, які соціальні платформи використовує підрозділ, як на рекрутинг впливає його медійність та який офер сьогодні має отримати кандидат, щоб піти служити в армію. Ці процеси дещо нагадають наймання в IT-компанію. Як вони влаштовані, читайте далі в матеріалі.
1 жовтня військові частини отримали право проводити мобілізацію резервістів і військовозобов’язаних до лав ЗСУ на добровільну службу. Тоді Кабмін підтримав відповідну постанову, яку розробило Міноборони.
За 2 місяці, тобто станом на 1 грудня, військові частини змогли напряму «оформити» 2000 військовослужбовців, й назвали таку тенденцію «позитивною». Адже в жовтні йшлося про близько 700 мобілізованих, а в листопаді їх уже було приблизно 1300. Повідослялося, що найнеефективніші бригади щодо рекрутингу зараз 3-тя й 92-га штурмові. Також на початку листопада військові частини зобов’язали скоротити онлайн-рекрутинг до одного дня.
До цього в ЗСУ функціонували центри рекрутингу в Сухопутних військах, Військово-Морських Силах, Десантно-штурмових військах, Силах спеціальних операцій і територіальної оборони, які продовжують виконувати свою роботу.
Загалом на початок листопада в різних областях України діють 44 центри рекрутингу. Консультації там дають конфіденційно, повісток не видають. Центри пропонують понад 10 000 вакансій у різних військових формуваннях: Збройні сили, Національна гвардія, Держприкордонслужба та СБУ.
Які онлайн-платформи й інші методи рекрутингу мають бригади
«У нас діє багатопрофільна рекламна кампанія, яка акумулює звернення на гарячу лінію до цивільних рекрутерів. Після попереднього відбору кандидати потрапляють до нас. Наразі в системі рекрутингу працюють чотири сержанти та солдати», — розповіли dev.ua в 93 ОМБр «Холодний Яр».
Володимир Дегтярьов, начальник служби зв’язків з громадськістю 13 бригади НГУ «Хартія» каже, що його підрозділ використовує всі популярні рекрутингові платформи.
Військовий констатує, що соцмережі бригади — важливий елемент. «З оголошень на Facebook ми також отримуємо багато звернень, як із Іnstagram, Telegram та TikTok. Також у різних матеріалах в ЗМІ ми показуємо, що сучасна війна — технологічна, і що служба — це не лише піхота, а й професії такі як РЕБ/РЕР, звязок, ISTAR та інші», — зазначає Володимир Дегтярьов.
Сили безпілотних систем (СБС) використовують багатоканальну систему рекрутингу, яка включає як цифрові, так і офлайн-інструменти. Серед платформ: «Дія», Lobby X, Work.ua. Це ресурси, через які в СБС залучають цивільних осіб, розповів dev.ua Семен Колейник, т. в. о. командувача Сил безпілотних систем ЗСУ. Кількість рекрутерів в новостворених Силах не називають, тому що це інформація з обмеженим доступом.
Також рекрутинг відбувається через рекрутингові центри Сил безпілотних систем у Києві та Львові, де потенційні рекрути отримують консультації щодо спеціальностей, вакантних посад і шляхів приєднання до підрозділів. Серед інших «джерел» залучення майбутніх військових — офіційний сайт із онлайн-формою заявок, що дозволяє кандидатам зручно подати свої дані і рекрутингові заходи, де працюють безпосередньо з аудиторією.
«Рекрутинг здійснюється через популярні платформи: „Lobby X“, „Work UA“, „Армія+“, „Дія“, а також через соціальні мережі („Facebook“, „Instagram“, „Telegram“)», — розповів в коментарі dev.ua начальник рекрут-центру міста Одеса полку «Азов» друг Тара.
Для реклами підрозділ активно використовує борди, сітілайти, організовує профорієнтаційні заходи, вишколи, а також зустрічі між цивільними і військовими, що допомагають людям краще зрозуміти умови служби та специфіку підрозділу.
«Офлайн-центри дозволяють проводити особисті консультації, до РЦ (рекрутинговий центр — ред.) може зайти прохожа людина та дізнатись, що його цікавить. Загалом рекрутери в РЦ — це перший дотик до бригади», — кажуть в «Азові».
«На даний момент ми проходимо етап формування 20 окремого полку безпілотних систем, тому формування саме штатного підрозділу рекрутингу поки в процесі. Але було призначено в кожній професійній сфері відповідальних осіб, що фахово можуть оцінити кандидатів та провести якісний відбір, таким чином зараз і відбувається рекрутинг», — розповіли в 20-му окремому полку безпілотних систем «К-2».
«Онлайн-платформи дають нам найбільшу кількість відгуків. Головні з них: Work.ua, LobbyX. Robota.ua Також дуже ефективно працює наш сайт. На ньому майбутні рекрути можуть познайомитись з нашим підрозділом і відразу обрати собі бажану посаду та заповнити анкету», — розповіли dev.ua в 14 Окремому Полку БпАК. Підрозділ закликає приєднуватися до його лав, заповнивши анкету на сайті.
В 14 Окремому Полку БпАК додають, щорегулярно отримують певну кількість відгуків з сервісів «Резерв+» та «Дія». Ще залучаємо бажаючих через наші сторінки в соцмережах: Instagram, X, Telegram, Facebook»,
«Використовуємо і оффлайн-канали залучення рекрутів. Для цього налагодили співпрацю з Центрами Зайнятості та Центрами Рекрутингу Української Армії. Завдяки цьому отримуємо рекрутів з різних міст по усій Україні. Також найближчим часом плануємо продуктивно співпрацювати з навчальними центрами, де готують спеціалістів з БПЛА. Будемо залучати випускників таких курсів до служби в нашому підрозділі», — кажуть в 14 Окремому Полку БпАК.
Які етапи підготовки проходить кандидат-рекрут
«Шлях рекрута включає в себе декілька етапів: після звернення на гарячу лінію 3333 або заповнення анкети на сайті, кандидат проходить телефонну співбесіду з операторами колцентру „Хартії“. Після успішного затвердження його дані передають рекрутерам бригади», — каже Володимир Дегтярьов, начальник служби зв’язків з громадськістю 13 бригади НГУ.
Поточна процедура долучення до бригади передбачає проходження декількох етапів співбесід:
— Співбесіда із рекрутером;
— Співбесіда із командиром підрозділу, куди боєць бажає долучитись;
— Погодження розподілення із Головним сержантом бригади.
За умови усіх етапів погодження (відбувається протягом 2-х днів) боєць розподіляється за обраним фахом. У випадку відсутності погодження рекруту пропонують інший напрямок долучення.
Після погодження рекрутером і підрозділом кандидат отримує рекомендаційний лист, звертається до ТЦК та СП, проходить ВЛК та починає 2-місячний період базової загальновійськової підготовки (БЗВП) в одному з навчальних центрів Нацгвардії України.
По завершенню БЗВП рекрут переходить в «Хартію», де отримує ще до 4-х тижнів глибшої підготовки в навчальному центрі бригади на курсі молодого бійця (КМБ). КМБ завершується здачею на шеврон бригади (груповий забіг). Якщо рекрут обирає якийсь із спеціалізованих фахів, після цього починається додаткове навчання і підготовка вже в підрозділі або навчальних центрах (наприклад, пілоти БПЛА навчаються в спеціалізованих приватних або державних центрах).
«Щодо механізму рекрутингу, система побудована чітко та структуровано», — розповіли dev.ua в Силах безпілотних систем.
— Кандидати заповнюють анкету на офіційному сайті.
— Їхні дані перевіряють наші рекрутери, де уточнюється інформація.
— Призначаються співбесіди (онлайн або офлайн) для оцінки відповідності кандидата необхідним вимогам.
Загалом, Сили безпілотних систем мають два рекрутингові центри, команду рекрутингу, яка займається загальними процесами відбору через онлайн майданчики, а також у кожній з військових частин, які нам підпорядковані, є відповідний підрозділ який займається рекрутингом», — зазначили в СБС.
А ось основні етапи для новобранця до «Азову» виглядають так:
1. Попередній відбір через онлайн-платформи чи офлайн-звернення.
2. Особиста співбесіда: перевірка мотивації, навичок і базових характеристик.
3. Медична комісія для оцінки стану здоров’я.
4. Базова підготовка, яку проводять досвідчені бійці з багаторічним стажем.
«Наразі в 14 Окремому Полку БпАК активно працює 5 рекрутерів. Саме вони є першою ланкою, що зустрічає та консультує всіх громадян, що вирішили доєднатися до нашого підрозділу. І далі кожен рекрутер супроводжує рекрута до момента мобілізації чи підписання контракту», — розповіли нам в підрозділі.
«При позитивних висновках на цих етапах, рекрут надається на розгляд командиру підрозділу. Якщо командир погоджує рекрута, то далі починаємо готувати документи разом з рекрутом для мобілізації чи підписанню контракта. В деяких випадках ми також проводимо безпекову перевірку рекрута за допомогою OSINT чи поліграфа», — кажуть в 14 Окремому Полку БпАК.
Як медійність командирів чи засновників допомагає бригаді
«Роль командира підрозділу — дуже важлива, адже один із страхів, який заважає мобілізації — це страх потрапити до поганого командира. Тому ми активно показуємо командирів різних рівнів, не лише командира бригади, але й командирів батальйонів, рот та взводів, головних сержантів тощо. Саме вони будуть щодня спілкуватись з бійцями, готувати їх і вести в бойові операції», — розповіли dev.ua в 13 бригаді НГУ «Хартія».
«Щодо питання впливу медійної особистості полковника Вадима Сухаревського на залучення нових бійців до Сил безпілотних систем, варто зазначити, що полковник Вадим Сухаревський є прикладом лідера, що втілює сучасний підхід до війська, професійність, стратегічне мислення та впровадження новітніх технологій. Його авторитет мотивує як потенційних рекрутів, так і військовослужбовців інших підрозділів приєднуватися до Сил безпілотних систем», — кажуть в новому роді військ.
«Постаті друга „Редіса“ і друга „Тавра“ є сильними мотиваторами. Їхній героїзм і медійність підвищують авторитет „Азова“, залучаючи новобранців, які шукають приклад лідерства. Ми завжди наголошуємо, що всі командири в нашому підрозділі — це люди котрі мають бойовий досвід і пройшли всі ланки починаючи з солдата, до займаної ними зараз посади», — розповіли dev.ua в полку «Азов».
«Розвинутий персональний бренд Кирила Кириловича Вереса виключно позитивно впливає на залучення нових бійців до підрозділу, оскільки однією з основних проблем в сучасному війську є зачасту некомпетентність управління, тому рекрути та досвідчені військові обирають служити під управлінням командира, якому довіряють», — кажуть в 20-му окремому полку безпілотних систем «К-2».
Чи загальне рішення про рекрутинг прийнято не надто пізно
«Рекрутинг однозначно приносить користь, але на нього не слід покладати надмірних сподівань», — розповіли dev.ua в 93 ОМБр «Холодний Яр».
При цьому відзначають, що рекрутинг — це не альтернатива мобілізації і не єдиний засіб забезпечення військової частини особовим складом. «Це додатковий інструмент, який дозволяє залучати вмотивованих кандидатів, але він не може бути єдиним джерелом поповнення», — кажуть в в 93 ОМБр «Холодний Яр»
«Це не стільки про те, що всі будуть служити, скільки про те, що всі мають кожен на своєму рівні задавати питання — що я, мій бізнес, організація або проєкт можуть зробити для зміцнення нашого війська, нашої держави та нашої єдності, та готуватись до можливої служби, отримання військового фаху та набуття навичок, які можуть знадобитись у військовій царині», — вважають в 13 бригаді НГУ «Хартія».
«Проводити рекрутинг сьогодні є абсолютно доцільним кроком для забезпечення обороноздатності держави в умовах війни. Рекрутинг безпосередньо до підрозділів дає можливість не лише отримати фахове поповнення, але й надати підсилення підрозділам, які виконують завдання безпосередньо на лінії бойового зіткнення, а також можливість планувати командиру підрозділу ротаційні заходи, які в подальшому нададуть можливість нашим військовим більше відпочивати, бути вдома з рідними. Сьогодні важливо знайти тих, хто готовий брати на себе відповідальність за безпеку нашої країни, хто має сильний дух, витривалість і навички, щоб успішно протистояти ворогу», — вважають в Силах безпілотних систем.
«100% це потрібно було робити набагато раніше. Рекрутинг є стратегічно важливим, особливо в умовах війни. Це дозволяє залучати мотивованих і кваліфікованих кандидатів. Це перший дотик між цивільною людиною та підрозділом. Люди налякані, люди не розуміють і задача рекрутингового центру — допомогти розібратись», — розповіли dev.ua в полку «Азов».
«Це рішення було „на часі“ ще на початку 2023 року. Тоді вже стало зрозуміло, що ми перейшли в затяжну війну. І це означає, що поповнення війська мало стати налагодженою та систематичною функцією в армії. Самих лише ТЦК наразі недостатньо, щоб повноцінно забезпечити військо новими людьми. Тому це навіть не питання своєчасності — це питання невідкладної необхідності», — вважають у 14 Окремому Полку БпАК.
Поради військовим частинам, які розпочинають шукати бійців через рекрутинг
«Почати слід із організації оперативного погодження кандидатів. Це дуже важливо, оскільки в різних підрозділах потреби можуть бути різними. Наприклад, одному батальйону кандидат може бути не потрібен, а іншому — потрібен саме він», — розповіли в 93 ОМБр «Холодний Яр».
А ось які поради дають в «Хартії»:
— Налагодити якісний процес підготовки бійців-новобранців та процес підготовки офіцерів штабів.
— Вивчити досвід інших підрозділів — зокрема, Хартії, 3ошбр, рекрутингових центрів.
— Зробити внутрішню селекцію, відбір та навчання спеціалістів з попереднім цивільним досвідом в рекрутингу, маркетингу та комунікаціях.
Так бачать початок рекрутинг в Силах безпілотних систем:
— Формулювання цінностей: визначити, що робить підрозділ унікальним. Це стане основою для мотивації кандидатів.
— Оцінка кадрових потреб; чітке розуміння, кого бракує та створення портрету ідеального кандидата.
— Формування команди рекрутерів: залучити військових із досвідом, які добре розуміють специфіку підрозділу.
— Розробка інструментів: впровадження соцмереж, платформ для заявок і можливості особистих зустрічей із потенційними, кандидатами.
— Навчання рекрутерів сучасним методам підбору також є ключовим елементом для ефективного запуску системи.
Три поради від «Азову» для старту рекрутингової системи:
1. Запустити присутність на платформах: створити сторінки на «Lobby X», «Work UA», «Армія+» і в соціальних мережах.
2. Використовувати рекламні носії: борди, сітілайти, профорієнтаційні заходи та зустрічі з цивільними.
3. Саме головне!!! Своєю працею довести людям що до них потрібно йти, вийти на такий рівень в бригаді, щоб всі хотіли туди йти, стати авторитетом.
«Бригадам, в яких до сих пір не працює рекрутинг, ми б радили якомога швидше зрозуміти, які спеціалісти їм потрібні, сформувати команду для набору та подати перші вакансії, оскільки відбір якісних фахівців напряму впливає на боєздатність їх підрозділу». — розповіли в 20-му окремому полку безпілотних систем «К-2».
Ось з чого радять починати рекрутинг в 14 Окремому Полку БпАК:
Починати треба з чіткого приписання усіх робочих процесів в рекрутингу. Це важливо для того щоб налагодити ефективну співпрацю та координацію роботи з усіма підрозділами бригади. Це складний двосторонній процес і від початкових налаштувань залежить ефективність роботи в цілому.
Мінімальний термін розбудови функції рекрутингу в підрозділі з «нуля» становить 3-4 місяці. Це при наявності ресурсів (як людських, так і фінансових), а також при повній підтримці та сприянні з боку командування.
Який оффер кандидату зараз має зробити військова частина, щоб він погодився служити
«Найважливіше — забезпечити зарахування кандидата напряму, як за мобілізацією, так і за контрактом. Це дозволить уникнути ситуацій, коли кандидат може потрапити до іншої військової частини», — кажуть в 93 ОМБр «Холодний Яр».
«Хартія» пропонує кандидатам якісну підготовку, якісне планування операцій та повагу до людського життя та гідності. По відгукам на наші рекламні та рекрутингові кампанії ми бачимо, що це резонує з певною категорією українців (і не лише їх), які хочуть потрапити в колектив, де їх навчать, де їх лідером стане командир, який планує операції таким чином, що досягти цілі, але й зберегти життя людей», — розповіли в 13 бригаді НГУ «Хартія».
«Для того, щоб кандидат захотів приєднатися до тієї чи іншої військової частини, потрібно лише одне — бажання людини. Війна — це небезпека та напруга, невідомість та очікування. Однак, саме знання та навички — це те, що додає впевненості та робить військовослужбовця менш вразливим до дій ворога під час виконання завдань», — кажуть в Силах безпілотних систем.
В СБС додають, що роблять все, щоб бійці їхнього напрямку були навченими та фаховими. Для цього протягом 45 днів навчають рекрутів на базовій військовій підготовці та в залежності від фаху проводять підготовку за напрямом від двох тижнів — до двох місяців, де їхньою підготовкою займаються досвідчені оператори безпілотних літальних апаратів — інструктори з великим бойовим досвідом.
Ось як про мотивацію відповідають в «Азові»:
1. Захист країни та близьких.
2. Соціальні гарантії: зарплата, компенсації, медичне забезпечення.
3. Можливості розвитку: навчання, підвищення кваліфікації, кар’єра після служби.
4. Групова згуртованість, де досвідчені наставники допомагають новобранцям.
5. Прозорість процесу та чесності в комунікації: люди мають знати, що їх очікує під час служби.
«Кожен підрозділ тепер виходить на відкритий ринок праці. І має знайти слова та аргументи, щоб переконати рекрута приєднатися саме до себе. Це звичайна конкуренція за кращих рекрутів», — кажуть в 14 Окремому Полку БпАК.
Ключові переваги нашого EVP (Employee Value Proposition) для рекрутів:
— Висока технологічність — це суть нашого полку.
— Компетентне та досвідчене командування.
— Навчання та професійний розвиток вже після долучення у підрозділ.
— Можливість обирати посаду відповідно до свого бажання та цивільного фаху — нам потрібні професіонали на кожній посаді.
Ми спілкуємось з добровольцями, тому наші стосунки — це в першу чергу партнерство, де кожен має можливість обирати», — пояснили в підрозділі.
«Щодо офферу це дійсно звучить трохи „крінжово“ (тому що це обов’язок всіх військовозобов’язаних –ред.), але саме так це зараз виглядає, оскільки на співбесідах кандидати прямо кажуть що у них ще окрім нас, декілька підрозділів на розгляді і вони будуть обирати. В першу чергу, це мають бути відвертість та людяність. Лише на цих чеснотах в подальшому можна будувати робочий процес та навчати людину тій роботі, за яку вона буде відповідальна у військовій частині», — зазначили в 20-му окремому полку безпілотних систем «К-2».
«Незнання англійської можна пробачити тільки двірнику». HR в LinkedIn запитала про те, навіщо публікувати вакансії англійською. Ось що відповіли айтішники
HR з Дніпра Любов Ковалевська в LinkedIn обурилася тим, що компанії виставляють вакансії на джоб-сайтах англійською мовою. Айтішники швидко пояснили, в чому справа.
«Сталася ситуація, якої не мало бути». Genesis втрапив у репутаційний скандал, дозволивши рекрутерам використовувати свій бренд для найму. На що жаліються кандидати
Розробник Нікола Щупило опублікував в LinkedIn сріншот переписки з рекрутеркою, що представилася від імені компанії IntellectoKids та холдингу Genesis, який викликав дискусію серед користувачів спільноти.
«Навряд чи можна вірити фідбекам компаній». Тестове в IT: робити чи не робити? Відповідають айтішники
Дизайнерка Анна Лазурко поскаржилася в LinkedIn, що жодна компанія, у яку вона робила тестове, не надала фідбек за її проханням чи без нього. «Отримали, ігнорили на тиждень-два, а потім „рухаємося з іншим кандидатом“. Це взагалі єдина фраза, якою мені відмовляють. Як зрозуміти, що ти робиш щось не так і не те, коли нема жодного фідбеку?», — запитала розчарована спеціалістка.
«Єдина команда, якою я буду керувати в росії, буде команда бомбардувальників». Як польська IT-компанія намагалася захантити українську рекрутерку для роботи з рф
Українська IT-рекрутерка Олена Ярнова розповіла в LinkedIn історію про те, як польська IT-компанія намагалася зробити їй пропозицію з роботи. Проте в ній було кілька неприпустимих для неї умов.
Хочете повідомити важливу новину? Пишіть у Telegram-бот
Головні події та корисні посилання в нашому Telegram-каналі